Betty87

Start med folinsyre/folsyre

15 indlæg i dette emne

Hej alle!

Som i jo nok ved begynder PB hjemme hos os i næste måned (egentlig mening at vi ville vente til januar, men nu kan vi ikke vente mere og har derfor rykket det til September)..

Så er det jo lige jeg kommer til at tænke på.. Sundhedsstyrelsen anbefaler jo at man tager folinsyre allerede fra man planlægger en graviditet, men er det så nu jeg skal begynde at tage dem? Hvad har i andre gjort? :blink

Lige et tillægsspørgsmål - tager i dem i forbindelse med en multivitamin/Gravitamin eller som en ren B-vitamin? Og hvilket mærke vil i anbefale..?? :unsure

Vil i anbefale andet godt? såsom:

Fiskeolie (kapsler) - jeg får fisk max 1 gang i ugen (manden synes ikke det er så spændende)

D-vitamin

Kalk

- eller ville i bare tage en multivitamin??

Uha alle de sørgsmål - man vil jo gerne gøre det rigtigt, ikk?

Håber i kan give mig nogle gode råd!

(Undskyld sproget,men det er fanme godt at der er det her forum :lovebk - jeg kan jo ikke spørge min mor, som jo ved alt, nu når det er hemmeligt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg begyndte på folsyre allerede 1 uge efter jeg smed pillerne og fortsætter med dem indtil jeg er gravid og 12 uger henne. På etiketten på mine folsyre piller står der: Det anbefales, at kvinder, der planlægger graviditet, tager et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre, fra det tidspunkt graviditeten planlægges til og med 12.uge af graviditeten

Jeg tog også folsyre sidste vi planlage graviditet, men mener ikke jeg startede med gravitamin før jeg var blevet gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det anbefales at tage folsyre op til 3 mdr før PB (for at fylde dine depoter). Så gå du bare i gang med dem :)

Jeg tog Livol Multi Total vitaminpiller (som har den ekstra folsyre), men der er faktisk et bedre alternativ, for Livol har også en "Gravid multi-vitaminpille" og der er ikke så meget D-vitamin (mener jeg). GraVitamin er meget dyrere og efter min overbevisning ikke et dyt bedre end Livols...

Jeg tog også fiske-kapsler (sørg for at købe dem med meget omega3), dog fik jeg rigtig mange sure opstød (der smagte af makrel! :() så selvom man skulle tage 2 eller 3 om dagen, tog jeg kun en. Men spiste også ok med fisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det gode råd..

Så vil jeg gå igang med folsyre og fiskekapsler.. Køber dem imorgen..

Skal man undgå d-vitamin?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det gode råd..

Så vil jeg gå igang med folsyre og fiskekapsler.. Køber dem imorgen..

Skal man undgå d-vitamin?

Du skal ikke undgå d-vitamin, men passe på ikke at overdosere. Jeg kan ikke huske den anbefalede mændge, men jeg er ret sikker på Livol Total Multi vitaminer indeholder dobbeltdosis i fht. anbefalingerne for gravide. Men køber du den beregnet til gravide, så burde det passe :)

Kalk er kun nødvendigt, hvis du ikke spiser eller drikker mejeriprodukter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er allerede begyndt at tage gravitamin selvom vi ikke helt officielt er begyndt på baby-projektet endnu! :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det anbefales at tage folsyre op til 3 mdr før PB (for at fylde dine depoter). Så gå du bare i gang med dem :)

Jeg tog Livol Multi Total vitaminpiller (som har den ekstra folsyre), men der er faktisk et bedre alternativ, for Livol har også en "Gravid multi-vitaminpille" og der er ikke så meget D-vitamin (mener jeg). GraVitamin er meget dyrere og efter min overbevisning ikke et dyt bedre end Livols...

Jeg tog også fiske-kapsler (sørg for at købe dem med meget omega3), dog fik jeg rigtig mange sure opstød (der smagte af makrel! :() så selvom man skulle tage 2 eller 3 om dagen, tog jeg kun en. Men spiste også ok med fisk.

Livol gravid multi-vitaminpille hvor køber du dem henne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Livol gravid multi-vitaminpille hvor køber du dem henne?

Jeg købte lige et stort glas i Føtex igår. Tror det var 200 stk. for 129 kr. (man skal tage 2 om dagen)

Har også set dem i Løvbjerg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Haha.... Nu skal i bare høre det pinligste/skøreste... :blush

Jeg lister ind i føtex for at købe Livol multi total til gravide og kommer selvfølgelig til åbningen, så der er mindst mulig chance for at jeg møder nogen jeg kender (jep missionen er planlagt ned til mindste detalje)...

Jeg går meget målrettet ned mod hylden med vitaminer og kigger panisk rundt og hver gang gamle Gerda eller pensionist Hans kommer forbi på gangen skynder jeg mig videre... Havde totalt hjertebanken og røde kinder.. :lolhit

Efter 3 forsøg får jeg endelig øje på pilleglasset og hvad sker der så!? Der står jo med KÆMPE bogstaver: GRAVID.. Uha total flashback til første gang man skulle købe bind og tamponer (man er glad, men alligevel skal ingen vide det)..

Nå men jeg putter pilleglasset ned i kurven og lægger min taske henover, så ingen kan se det, og skynder mig væk fra "gerningsstedet".

Da jeg så skal op til kassen kommer næste problem, hvordan skjuler jeg det fra de andre kunder i kø og ved selvbetjeningskasserne?? Jeg holder over mærket så godt jeg kan og skanner den ind - og så sker det værste - den vil ikke skanne ind og jeg må rødmene tilkalde hjælp.. Han ringer ned til afdelingen om de ikke kan komme med en ny, så den kan skannes ind - og jeg føler jo selvfølgelig at alle kigger på mig... Efter jeg har betalt skynder jeg mig ud og hjem og her sidder jeg så..

Hvorfor jeg skulle være så hemmelighedsfuld og nervøs forstår jeg egentlig ikke.. Der var jo ikke nogen jeg kendte.. Og lige lidt hjalp det jo alligevel.. Det må være skæbnen..

Tænk at man kan være så skør!! :blush

Men nu er jeg i det mindste klar til at få mig en dejlig rund mave med et lille vidunderligt barn i!! Hvad man ikke gør! :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha.... Nu skal i bare høre det pinligste/skøreste... :blush

Jeg lister ind i føtex for at købe Livol multi total til gravide og kommer selvfølgelig til åbningen, så der er mindst mulig chance for at jeg møder nogen jeg kender (jep missionen er planlagt ned til mindste detalje)...

Jeg går meget målrettet ned mod hylden med vitaminer og kigger panisk rundt og hver gang gamle Gerda eller pensionist Hans kommer forbi på gangen skynder jeg mig videre... Havde totalt hjertebanken og røde kinder.. :lolhit

Efter 3 forsøg får jeg endelig øje på pilleglasset og hvad sker der så!? Der står jo med KÆMPE bogstaver: GRAVID.. Uha total flashback til første gang man skulle købe bind og tamponer (man er glad, men alligevel skal ingen vide det)..

Nå men jeg putter pilleglasset ned i kurven og lægger min taske henover, så ingen kan se det, og skynder mig væk fra "gerningsstedet".

Da jeg så skal op til kassen kommer næste problem, hvordan skjuler jeg det fra de andre kunder i kø og ved selvbetjeningskasserne?? Jeg holder over mærket så godt jeg kan og skanner den ind - og så sker det værste - den vil ikke skanne ind og jeg må rødmene tilkalde hjælp.. Han ringer ned til afdelingen om de ikke kan komme med en ny, så den kan skannes ind - og jeg føler jo selvfølgelig at alle kigger på mig... Efter jeg har betalt skynder jeg mig ud og hjem og her sidder jeg så..

Hvorfor jeg skulle være så hemmelighedsfuld og nervøs forstår jeg egentlig ikke.. Der var jo ikke nogen jeg kendte.. Og lige lidt hjalp det jo alligevel.. Det må være skæbnen..

Tænk at man kan være så skør!! :blush

Men nu er jeg i det mindste klar til at få mig en dejlig rund mave med et lille vidunderligt barn i!! Hvad man ikke gør! :kuller

Hihi sikke en historie, men kender det alt for godt, fra da jeg var inde i Matas for at købe vitaminpiller..Man er lidt mere op på dupperne :rolleyes

Godt missionen lykkedes for dig :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi, sjovt man er sådan lidt forlegen selvom det på ingen måde er pinligt! :-)

Men det er jo noget af en privatsag at være gravid eller ville være det. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He he jeg nævnte det For kæresten, så købte Han dem;) Men nu er Vi lige flyttet til byen, så der er ikke så mange der kender os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe det fik mig til at smile og nikke genkendende til!!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tager livols for gravide... den er billiger end gravitaminen. men indeholder det samme.... jeg har taget det siden vi begyndte på projekt baby

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER