SnartBaby

Graviditet og vægttab

17 indlæg i dette emne

Jeg vejer for meget. Pænt meget for meget. Og jeg tænker sådan lidt.. der snakkes meget om overvægtige og graviditet.. og der er risiko for at ta' 10-15kg.. nogle gange flere end det .. på under en graviditet. Er der nogle af jer derude, der ved, om man kan og må tabe sig under graviditet? Og hvordan?

For hvad nu hvis babyen lander i maven midt under et vægttab??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror sagtens, at du må tabe dig gennem fornuftig kostændring - ved at spise sundere - mere grønt og mindre sukker :) Du må ikke tage slankemidler (piller, pulver mv.) let motion som gang, cykling og svømning tilrådes for alle pga. at en fødsel er hård fysisk... og hvis man allerede dyrker noget motion inden man bliver gravid fx løb, spinning, zumba osv. er det vist ok at fortsætte i starten af graviditeten, så længe man lytter til sin krop :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må ændre dine dårlige og usunde vaner til gode og sunde. Både mht. motion og kost.

Du må ikke begynde at træne vildt og voldsomt og heller ikke gå på sultekur, pulverkure mv. men alm. træning og fornuftig kostomlægning er godt - både for dig og den kommende lille.

Derudover siges det at det er lettere at blive gravid hvis man ikke er overvægtig, hvis man er i god form og spiser sund kost, så bare kom i gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må ændre dine dårlige og usunde vaner til gode og sunde. Både mht. motion og kost.

Du må ikke begynde at træne vildt og voldsomt og heller ikke gå på sultekur, pulverkure mv. men alm. træning og fornuftig kostomlægning er godt - både for dig og den kommende lille.

Derudover siges det at det er lettere at blive gravid hvis man ikke er overvægtig, hvis man er i god form og spiser sund kost, så bare kom i gang :)

Jeg ved du mener godt med sidste linje.. men det gør mig lidt ked af det. For det er en kamp - og det er IKKE nemt. Jeg spiser sundt.. jeg motionerer.. jeg lever sundt - efter lægen lever jeg faktisk ufattelig fornuftigt og sundt. Men taber mig ikke. Så det er ikke lige til. Vægtkonsulenterne og vægtvogterne har haft modsatte effekt eller ingen effekt. Så.. det er ikke så nemt som det lyder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg begyndte hos en kostvejleder i feb måned, målet var og tabe 30 kg, så vi bla kunne få vores ønske barn, der skete så bare det fantastiske, at jeg den 20 juni stod med en positiv test, jeg har nået og smide 12-13 kg på små 5 mdr, og er selv nervøs for hvad vægten vil sige. nu er jeg 10+2 og vil sige med alt den kvalme jeg har haft,så er det ik lige frem store portioner mad der kommer ned. jeg vejer jo stadig del for meget og har stadig højt bmi, og mener jeg har læst, at overvægtige må tage max 6-8 kg på. jeg ville blive så ked af det, hvis jeg ender med og tage meget mere på end jeg tabte, nu jeg har kæmpet med og smide de kg. så snart min kvalme er væk, så skal jeg til og træne igen, og spise sundere.jeg går stadig hos min kostvejleder og vil gøre det under hele min graviditet, så vi kan tage så få kg på som muligt:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved du mener godt med sidste linje.. men det gør mig lidt ked af det. For det er en kamp - og det er IKKE nemt. Jeg spiser sundt.. jeg motionerer.. jeg lever sundt - efter lægen lever jeg faktisk ufattelig fornuftigt og sundt. Men taber mig ikke. Så det er ikke lige til. Vægtkonsulenterne og vægtvogterne har haft modsatte effekt eller ingen effekt. Så.. det er ikke så nemt som det lyder.

Kan godt forstå at du bliver ked af det :kram det ville jeg også selv gøre, for vægttab er ikke altid så lige til - ja vi kan spise sundere og dyrke mere motion, men det er ikke altid at det betyder vægttab, da forskellige andre faktorer som fx stress kan spille ind... Har du talt med din læge om dine forsøg på at tabe dig? og at du er frustreret over at det ikke lykkedes? Jeg kæmper selv med vægttab - men ved også at det kommer, nu hvor jeg er begyndt at spise sundere end jeg har gjort siden sidste sommer....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg har snakket med lægen. Mit stofskifte er i ubalance.. men jeg ta'r piller for det. Desuden siger hun, at der ikke er andet for end at klø på, da jeg ellers ikke fejler noget. Men jeg spiser jo sundt og varieret.. har skåret ned på hurtige kulhydrater og erstattet dem med langsomme kulhydrater.. husker at spise fiberrigt og grønt. Og husker at vælge det mest fedtfattige kød. Vi cykler omkring 20 km hver aften efter aftensmad.. og når vi ikke cykler, så går vi en tur på omkring 5 km. Vi motionerer mindst 1 time hver dag.. men.. hvad er det der gør, jeg ta'r på??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du spiser sundt, og motionerer.. Så tager du på i muskler. Hvis ikke det er det, så er det vand.

Umiddelbart tager man ikke på hvis man spiser sundt og motionerer...

Ligemeget hvad, kan det IKKE være optimalt at tabe sig når man er gravid.. Når man taber sig, vælger man jo netop at "sulte" kroppen en lille smule - for den får lige lidt mindre end den behøver (Det sundeste er jo at holde en stabil vægt, og for det skal du spise og motionere xxx meget). Jeg ved godt at barnet altid får det som det har behov for, da det tager først - men jeg tænker også mere "egoistisk".. En graviditet er hårdt for kroppen, og det er et vægttab også.. At kombinere de to ting, tror jeg aldrig er en god løsning...

Jeg ville nok vælge at forsøge at tabe mig til jeg fandt ud af jeg var gravid, også fortsætte med at leve sundt og motionere, også ellers fokusere på at holde mig vægtstabil i graviditeten, og undgå at tage 30 kg på som nogle gør og forsøge at nøjes med 5-7-10 kg ;)

Held og lykke med projektet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en veninde, der var overvægtig, da hun blev gravid.

Hun blev tilbudt at gå til diætist under graviditeten. Diætisten hjalp hende på en fornuftig måde, så de var sikre på at barnet fik det det skulle have.

Hun tabte sig utrolig meget i starten af graviditeten og endte med kun at have taget 3 kg på i alt. Tre uger efter hun havde født, havde hun allerede tabt 8 kg.

Babyen vejede 3300 og var 52 lang. Så den havde bestemt ikke manglet noget og moderen er meget mere sund i dag :)

Mon ikke du også vil få tilbudt en diætist?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved du mener godt med sidste linje.. men det gør mig lidt ked af det. For det er en kamp - og det er IKKE nemt. Jeg spiser sundt.. jeg motionerer.. jeg lever sundt - efter lægen lever jeg faktisk ufattelig fornuftigt og sundt. Men taber mig ikke. Så det er ikke lige til. Vægtkonsulenterne og vægtvogterne har haft modsatte effekt eller ingen effekt. Så.. det er ikke så nemt som det lyder.

Vil som Nitzen stemme I og sige, at jeg er helt enig - det er ikke nemt, hvis man har en tendens til overvægt :( Mange af os kæmper kampen mod vægten, og har måske gjort det hele livet (sådan er det for mit vedkommende). Ved godt Stikan ikke mener det så hårdt, som det kan ramme, når man er lidt rund ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sætte dette ind, da det vedrører dit spørgsmål.

Jeg har jo været lidt i tvivl om, hvorvidt jeg må fortsætte med at tabe mig gennem kostomlægning. Derfor skrev jeg et indlæg inde ved den jordmoder, der er tilknyttet på BX:

Jeg skrev:

Hej Birgit

Jeg er rimelig nygravid 4+1, hvis man regner fra sidste menstruations første dag. Jeg har igennem hele sommeren løbet og er egentlig kommet i OK form. Jeg har et BMI på 32, hvilket er en af grundene til at jeg har løbet... Derudover lavede jeg for tre uger siden en væsentlig ændring i min kost, idet jeg skar alt hvad der hedder slik og kage væk fra min dagligdag, så det eneste tidspunkt jeg spiser det på er ved fødselsdage eller andre særlige lejligheder. Jeg spiser sund morgenmad (A38 0,5% med hjemmelavet müsli bestående af havregryn, rosiner, mandler og lidt kokosflager) jeg spiser frokost (som regel en rugbrød eller en hjemmebagt grovbolle bagt på grahamsmel) aftensmaden er rimelig "normal" og meget varierende med ris, kartofler, pasta, salat med videre. men der er stort set altid grøntsager til. Derudover spiser jeg nogle mindre (2-4 om dagen alt efter om jeg bliver sulten - forsøger at tage den i opløbet) måltider bestående af frugt og grønt (fx banan, nektarin, gulerødder, tomater, agurk med videre.) og så knækbrød med en masse forskellige kerne som jeg selv har bagt. Derudover drikker jeg vand og skummetmælk til dagligt. Så jeg føler ikke at jeg på nogen måder sulter mig selv, men spiser sundt (mener jeg selv) med henblik på at smide nogle kilo....

Er det ok at fortsætte med det, nu jeg er gravid, og så håbe på, at min kost kan reducere min vægt lidt her i starten af graviditeten?

Vh. Anita

Jordmoderen svarede følgende:

Hold da op, det er da noget af en radikal ændring af spisevaner - det er altså meget flot og det lyder bestemt som om du får hvad du skal have. Det er rigtigt at du ikke må gå på decideret slankekur når du er gravid, men omlægning af kosten til sund og varieret er på ingen måde forbudt. Det vægttab du opnår sker på baggrund af sunde vaner og ikke "sultekure". Derfor er det helt iorden og meget fornuftigt af dig.

Du kan som udgangspunkt dyrke den form for motion du har dyrket inden du blev gravid - så længe kroppen kan holde til det uden at du får mange plukkeveer og/eller tyngdefornemmelse.

Jeg ønsker dig al tænkelig held og lykke med graviditeten :stork

og derfor arbejder jeg ufortrødent videre med min livsstilsændring, der gerne skal føre til vægttab :) og om ikke andet reducere min vægtøgning under graviditeten.... så jeg efter graviditeten ender ud med at have tabt mig....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sætte dette ind, da det vedrører dit spørgsmål.

Jeg har jo været lidt i tvivl om, hvorvidt jeg må fortsætte med at tabe mig gennem kostomlægning. Derfor skrev jeg et indlæg inde ved den jordmoder, der er tilknyttet på BX:

Jeg skrev:

Hej Birgit

Jeg er rimelig nygravid 4+1, hvis man regner fra sidste menstruations første dag. Jeg har igennem hele sommeren løbet og er egentlig kommet i OK form. Jeg har et BMI på 32, hvilket er en af grundene til at jeg har løbet... Derudover lavede jeg for tre uger siden en væsentlig ændring i min kost, idet jeg skar alt hvad der hedder slik og kage væk fra min dagligdag, så det eneste tidspunkt jeg spiser det på er ved fødselsdage eller andre særlige lejligheder. Jeg spiser sund morgenmad (A38 0,5% med hjemmelavet müsli bestående af havregryn, rosiner, mandler og lidt kokosflager) jeg spiser frokost (som regel en rugbrød eller en hjemmebagt grovbolle bagt på grahamsmel) aftensmaden er rimelig "normal" og meget varierende med ris, kartofler, pasta, salat med videre. men der er stort set altid grøntsager til. Derudover spiser jeg nogle mindre (2-4 om dagen alt efter om jeg bliver sulten - forsøger at tage den i opløbet) måltider bestående af frugt og grønt (fx banan, nektarin, gulerødder, tomater, agurk med videre.) og så knækbrød med en masse forskellige kerne som jeg selv har bagt. Derudover drikker jeg vand og skummetmælk til dagligt. Så jeg føler ikke at jeg på nogen måder sulter mig selv, men spiser sundt (mener jeg selv) med henblik på at smide nogle kilo....

Er det ok at fortsætte med det, nu jeg er gravid, og så håbe på, at min kost kan reducere min vægt lidt her i starten af graviditeten?

Vh. Anita

Jordmoderen svarede følgende:

Hold da op, det er da noget af en radikal ændring af spisevaner - det er altså meget flot og det lyder bestemt som om du får hvad du skal have. Det er rigtigt at du ikke må gå på decideret slankekur når du er gravid, men omlægning af kosten til sund og varieret er på ingen måde forbudt. Det vægttab du opnår sker på baggrund af sunde vaner og ikke "sultekure". Derfor er det helt iorden og meget fornuftigt af dig.

Du kan som udgangspunkt dyrke den form for motion du har dyrket inden du blev gravid - så længe kroppen kan holde til det uden at du får mange plukkeveer og/eller tyngdefornemmelse.

Jeg ønsker dig al tænkelig held og lykke med graviditeten :stork

og derfor arbejder jeg ufortrødent videre med min livsstilsændring, der gerne skal føre til vægttab :) og om ikke andet reducere min vægtøgning under graviditeten.... så jeg efter graviditeten ender ud med at have tabt mig....

Wow tænker jeg. Sikke en kampgejst. Er der noget bestemt der har gjort dig så motiveret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow tænker jeg. Sikke en kampgejst. Er der noget bestemt der har gjort dig så motiveret?

Nej ikke andet end at jeg er utrolig træt af min vægt! og har været rigtig god til at komme med dårlige undskyldninger for ikke at spise sundt fx at mandens børn var på ferie hos os i 14 dage :rolleyes så da ungerne tog hjem fra ferie for 3 uger siden udryddede vi det sidste slik, der var i huset og siden er der ikke blevet købt hverken slik eller kage - og jeg mangler det faktisk ikke :) manden er solidarisk med mig, så det gør det jo en del lettere.... jeg er dog ikke hysterisk - jeg spiste en børnesoftice, da vi var i Fårup sommerland i lørdags og jeg spiste grillpølser, drak en cola mv., men det er jo ikke de få gange, der gør, at jeg tager på - det er de mange :) Så nu klør jeg bare på... spiser sundt og lytter til min sunde fornuft - jeg ved jo godt, hvad der skal til for at jeg taber mig, da jeg har gjort det før, men har også haft perioder, hvor jeg har haft rigtig svært ved at tabe mig, fordi min krop har været stresset pga. eksamener... Ja og så fandt jeg jo ud af i sidste uge, at jeg er gravid og jeg vil mig selv og mit barn det bedste :) Så det er vist der min motivation ligger... Sjovt nok har jeg ikke sukkertrangen mere - men den forsvandt også fra den ene dag til den anden, da jeg var gravid sidste efterår, men den vendte stærkt tilbage, da jeg mistede ved en MA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej ikke andet end at jeg er utrolig træt af min vægt! og har været rigtig god til at komme med dårlige undskyldninger for ikke at spise sundt fx at mandens børn var på ferie hos os i 14 dage :rolleyes så da ungerne tog hjem fra ferie for 3 uger siden udryddede vi det sidste slik, der var i huset og siden er der ikke blevet købt hverken slik eller kage - og jeg mangler det faktisk ikke :) manden er solidarisk med mig, så det gør det jo en del lettere.... jeg er dog ikke hysterisk - jeg spiste en børnesoftice, da vi var i Fårup sommerland i lørdags og jeg spiste grillpølser, drak en cola mv., men det er jo ikke de få gange, der gør, at jeg tager på - det er de mange :) Så nu klør jeg bare på... spiser sundt og lytter til min sunde fornuft - jeg ved jo godt, hvad der skal til for at jeg taber mig, da jeg har gjort det før, men har også haft perioder, hvor jeg har haft rigtig svært ved at tabe mig, fordi min krop har været stresset pga. eksamener... Ja og så fandt jeg jo ud af i sidste uge, at jeg er gravid og jeg vil mig selv og mit barn det bedste :) Så det er vist der min motivation ligger... Sjovt nok har jeg ikke sukkertrangen mere - men den forsvandt også fra den ene dag til den anden, da jeg var gravid sidste efterår, men den vendte stærkt tilbage, da jeg mistede ved en MA.

Hvor er det bare herligt. Både tid og kampgejst har været rigtig.

Pøj Pøj med både graviditet og livstilsændring.

Jeg er så småt ved at finde den indre kampgejst igen. Vores liv har været meget op af bakke siden 2004 med kriser og modstand - men vi er nu godt på vej. Det har også gjort at vores ønske om ihvertfald et barn mere er forstærket. Derfor vil det være kærkomment.

Men din beretning er helt klart med til at se lyset.. Tak.

Mange hilsner

Nica

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare herligt. Både tid og kampgejst har været rigtig.

Pøj Pøj med både graviditet og livstilsændring.

Jeg er så småt ved at finde den indre kampgejst igen. Vores liv har været meget op af bakke siden 2004 med kriser og modstand - men vi er nu godt på vej. Det har også gjort at vores ønske om ihvertfald et barn mere er forstærket. Derfor vil det være kærkomment.

Men din beretning er helt klart med til at se lyset.. Tak.

Mange hilsner

Nica

Så lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt! Jamen jeg har altid været imod sultekure, da man altid alt andet lige må ta' det tabte på igen, når man har tabt det, man ønsker på en sultekur... for man er blevet sulten. :-p Jeg tror kun på sunde livsstilsændringer. Jeg spiser stort set ligesom dig - og idag er jeg påbegyndt Spinning 1 gang i ugen og zumba 7 gange i ugen. Elsker at danse, og har gjort det i MANGE år efterhånden - også på konkurrenceplan. Så min krop er vant til at danse. Sidste år begyndte jeg at spinne 2 gange i ugen - men jeg har hørt at det ikke er så godt, hvis man er gravid, at spinne - så jeg ta'r 1 gang i ugen indtil jeg står med en positiv test, og så ser vi om jeg kvitter det. :-)

Ved godt zumba 7 gange om ugen lyder af meget, men I skal tænke på, jeg netop har været vant til masser af dansetræning og min krop kender til det. Men jeg kender også mine grænser, så jeg stopper og holder pause, hvis der er brug for det. :-)

Men DEJLIGT at få en jordemoders svar på, hvad der e rrigtigt og forkert. Et eller andet sted ved man det vel godt, men man vil jo også være sikker! Jeg har desværre taget rriiiiiigtig meget på de sidste 10 år.. ved IKKE at tænke over, hvad jeg proppede i munden.. så jeg vil bare gerne ha' mit BMI fra 46 til 30... som udgangspunkt. Når jeg når dertil, så kan jeg jo lige se, om gejsten stadig er der. :-p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For at undgaa at tage for meget paa i vaegt forsatte jeg med min madlog. www.madlog.dk der skrev jeg min nuvaerende vaegt ind og indtastede INGEN VAEGTTAB. Derefter undlader jeg ogsaa at taste min vaegt ind naar jeg tager paa. (Paa den maade spiser jeg de samme antal kcal hverdag) Madlog soerger for at jeg ikke overspiser for man kan faktisk godt indtage for mange kcal selvom man spiser sundt. Derudover kan jeg holder styr paa om jeg faar proteiner nok som jo er noedvendig for at holde musklerne oppe.. :goodluck

Ps hvis du endnu ikke er gravid er madlog ogsaa den eneste kur som har hjulpen mig af med mine ti overfloedige kg inden vi holdt bryllup..

Intet er forbudt og du for "kontant afregning.."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER