Banshee

Giver du signal til andre billister?

   29 members have voted

  1. 1. Giver du eller ville du give signal til andre billister?

    • Ja, jeg giver signal med blinklyset
      1
    • Ja, jeg giver signal ved at blinke med lugterne(langt lys)
      8
    • Nej, tænker ikke over det.
      7
    • Nej, synes det er forkert at give signal til andre om det.
      12
    • Ja, jeg signalere på en anden måde(uddyb gerne)
      0
    • Jeg har ikke taget stilling eller er i tvivl
      1

Please sign in or register to vote in this poll.

20 indlæg i dette emne

I dag kommer kæresten og jeg kørende, med ham bag rattet... Vi ser i modsatte side, at politiet står og laver fartmålinger.

Da vi kommer forbi, og ser en modkørende.. Beder jeg min kæreste give signal.. Og han siger "Ej..".. jeg tvinger ham, og han blinker så - med blinklyset...

Det siger han at det altså er den måde både ham, hans venner og hans familie giver signal til andre på - men at han faktisk synes det er forkert at give signal til andre, da man må tage ansvar i trafikken, og at fartmålingerne jo er der af en grund... Jeg var meget overrasket, for jeg har jo aldrig tænkt det sådan.. Jeg har mest tænkt "puha, hvor ville jeg da håbe nogen "advarede mig"", da jeg hvis jeg har travlt da godt kan snige mig op på 90-100 km i en 80 zone.."

Jeg har ikke helt besluttet mig for om jeg, næste gang jeg ser en fartmåling, vil give signal - og HVORDAN.. "Normalt" bruger jeg langlys til at signalere med ;)

Hvad er jeres holdning?

Jeg tænker at man svarer det man vil, også selvom man ikke har kørekort eller kører bil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej, jeg giver ikke signal.

For det første må det være folks eget ansvar. Så kan de bare køre ordentligt. For det andet så synes jeg, at det er for farligt at give den slags signaler, da de kan misforstås.

"Livet er smukt. Sænk farten og nyd det" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg signalere ved at tænde og slukke for det lange lys, for på den måde har det jo en større virkning, folk sætter nemlig farten ned.

Jeg signalere også, hvis folk har glemt at tænde lyset på bilen, eller hvis jeg ved politiet er kørt forbi mig, dette gør jeg ved at række pegefingeren op i luften og tegne cirkler med den, så det ligner lidt en sigrene.

Alt dette har jo en præventiv effekt, folk sætter farten ned eller tænder lyset, for ingen ønsker jo frivilligt at få en bøde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej Jeg giver ikke signal - mener ikke at det er mit ansvar..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu laver politiet ikke fartmålinger for at lave statistik over hvor hurtigt folk kører eller for at tjene ekstra penge - men for at få folk til at lette foden fra speederen.

At jeg blinker med det lange lys gør at folk i modsatte bane for det meste letter foden fra speederen og på den måde bliver trafikken mere sikker.

At jeg har blinket til den forreste bil der havde glemt at tænde lyset ved bil nr. 3 jo ikke og tror derfor det er politiet og sætter farten ned. Det virker måske kun et par minutter, men i de minutter er vejen lidt mere sikker for alle vores unger der er cykler alene rundt derude :)

Jeg kører ofte selv for stærkt, og når jeg ser en fotovogn eller en der blinker letter jeg foden fra speederen. Jeg starter for det meste med at køre efter reglerne, men ubevidst sniger farten sig opad, så for mig er det en god reminder at få et blink, for så kommer farten ned igen (og jeg får dårlig samvittighed).

Jeg har kun fået en enkelt fartbøde og det var et sted i byen hvor jeg troede der var 60 km fartgrænse men der var 50. Blev taget med 58 km /t og ud over det fine billede fik jeg også genopfrisket et par færselsregler, for jeg kunne ikke få det til at passe med at jeg ikke måtte køre 60 men kun 50 (kørte på en 60 km /t vej i byen og drejede ind af en sidevej - på sidevejen var der ikke 60 km / t skilte og da det var i byzone må man kun køre 50 km /t. Jeg troede at skiltene med 60 km /t var gældende til der kom andre skilte, men de gælder kun på den vej de står på og ikke på sidevejene, selvom sidevejene er lige så store)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu laver politiet ikke fartmålinger for at lave statistik over hvor hurtigt folk kører eller for at tjene ekstra penge - men for at få folk til at lette foden fra speederen.

At jeg blinker med det lange lys gør at folk i modsatte bane for det meste letter foden fra speederen og på den måde bliver trafikken mere sikker.

At jeg har blinket til den forreste bil der havde glemt at tænde lyset ved bil nr. 3 jo ikke og tror derfor det er politiet og sætter farten ned. Det virker måske kun et par minutter, men i de minutter er vejen lidt mere sikker for alle vores unger der er cykler alene rundt derude :)

Jeg kører ofte selv for stærkt, og når jeg ser en fotovogn eller en der blinker letter jeg foden fra speederen. Jeg starter for det meste med at køre efter reglerne, men ubevidst sniger farten sig opad, så for mig er det en god reminder at få et blink, for så kommer farten ned igen (og jeg får dårlig samvittighed).

Jeg har kun fået en enkelt fartbøde og det var et sted i byen hvor jeg troede der var 60 km fartgrænse men der var 50. Blev taget med 58 km /t og ud over det fine billede fik jeg også genopfrisket et par færselsregler, for jeg kunne ikke få det til at passe med at jeg ikke måtte køre 60 men kun 50 (kørte på en 60 km /t vej i byen og drejede ind af en sidevej - på sidevejen var der ikke 60 km / t skilte og da det var i byzone må man kun køre 50 km /t. Jeg troede at skiltene med 60 km /t var gældende til der kom andre skilte, men de gælder kun på den vej de står på og ikke på sidevejene, selvom sidevejene er lige så store)

God pointe.. Faktisk kunne det jo være en god ide at "signalere" til nogle af de "bøller" som kommer drønede med 180 på en 80 vej... Måske det kunne få dem til at sænke farten... Det er da måske værd at prøve....

Jeg har engang prøvet at nogen bagved blinkede.. BLev sur og forvirret! først da den 3. bil blinkede, tænkte jeg.. "Måske mit baglys ikke virker". og ganske rigtigt! Kørte i mørke, uden nogen baglygter!!! :o TAK for signalerne, selvom jeg var langsom til at opfatte det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan forresten tilføje at det er imponerende så mange og så voldsomt folk blinker, dytter og vinker..... når man kører med sin tagboks åben!!! whistling.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg giver ikke signal.

For det første må det være folks eget ansvar. Så kan de bare køre ordentligt. For det andet så synes jeg, at det er for farligt at give den slags signaler, da de kan misforstås.

"Livet er smukt. Sænk farten og nyd det" ;)

Jeg er meget enig her.

Udover det forbinder jeg blink med lygterne at man ikke selv har lys på bilen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Der var engang jeg troede jeg var solidarisk og gav besked. Men folk kører vildere og vildere og efterhånden er jeg bare glad hvis de bliver nuppet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver aldrig signal. Er bange for at det kan misforstås. Desuden har jeg været med i traumeteamet i flere år og ved hvor galt det går når folk kører for hurtigt. Bedre at synderene hurtigt får et par bøder eller får taget kortet. Jeg har INGEN forståelse for at folk kører for hurtigt. Mangel på respekt for livet....eget og andres.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det gør jeg ikke, for det er sjældent jeg møder en fotovogn :) Men jeg er blevet blinket til nogle gange :rolleyes :rolleyes

Men jeg blinker hvis folk ikke har tændt deres lys..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kører sjældent bil, så er ikke sikker på, at jeg lige har været i en situation, hvor jeg skulle tænke over det. Så har jeg i hvert fald glemt det. Men nu hvor spørgsmålet dukker op, er svaret nemt for mig: Jeg synes det er forkert at advare, så det gør jeg ikke :)

Tilgengæld har jeg fået en topflabet vane med at lave en lidt provokerende gestus, hvor jeg former min hånd som en telefon og "taler i den" med et glimt i øjet, når jeg ser bilister der snakker i håndholdt mobiltelefon. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver ikke signal! Både fordi jeg ikke tænker over det, men jeg synes heller ikke det er noget man "bør" - fartbøllerne skal da fanges! ;)

Jeg kunne nok godt finde på at give signal hvis det handler om der ikke er lys på, men jeg når ikke at gøre det, når jeg så endelig beslutter at jeg vil. Nu har jeg så også kun haft kørekort i tre år og bil i to, så jeg satser på at jeg bliver lidt hurtigere med tiden ;)

Jeg kører sjældent bil, så er ikke sikker på, at jeg lige har været i en situation, hvor jeg skulle tænke over det. Så har jeg i hvert fald glemt det. Men nu hvor spørgsmålet dukker op, er svaret nemt for mig: Jeg synes det er forkert at advare, så det gør jeg ikke :)

Tilgengæld har jeg fået en topflabet vane med at lave en lidt provokerende gestus, hvor jeg former min hånd som en telefon og "taler i den" med et glimt i øjet, når jeg ser bilister der snakker i håndholdt mobiltelefon. :rolleyes

Haha! Nice one! :super Jeg kan også bare blive så irriteret når jeg ser folk der taler i telefon mens de kører! <_< Hvis jeg ringer til min mor, og jeg kan høre hun er ude og køre vil jeg konsekvent ikke snakke med hende. Hun synes jeg er SÅ fjollet, og hun er begyndt at lyve over for mig hvis jeg spørger om hun kører bil - dog er hun så mega dårlig til at lyve, så det hjælper lige lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver ikke signal! Både fordi jeg ikke tænker over det, men jeg synes heller ikke det er noget man "bør" - fartbøllerne skal da fanges! ;)

Jeg kunne nok godt finde på at give signal hvis det handler om der ikke er lys på, men jeg når ikke at gøre det, når jeg så endelig beslutter at jeg vil. Nu har jeg så også kun haft kørekort i tre år og bil i to, så jeg satser på at jeg bliver lidt hurtigere med tiden ;)

Haha! Nice one! :super Jeg kan også bare blive så irriteret når jeg ser folk der taler i telefon mens de kører! <_< Hvis jeg ringer til min mor, og jeg kan høre hun er ude og køre vil jeg konsekvent ikke snakke med hende. Hun synes jeg er SÅ fjollet, og hun er begyndt at lyve over for mig hvis jeg spørger om hun kører bil - dog er hun så mega dårlig til at lyve, så det hjælper lige lidt.

Gvi hende et håndfrit system i julegave så kan hun næsten ikke være bekendt ikke at bruge det :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver ikke signal! Både fordi jeg ikke tænker over det, men jeg synes heller ikke det er noget man "bør" - fartbøllerne skal da fanges! ;)

Jeg kunne nok godt finde på at give signal hvis det handler om der ikke er lys på, men jeg når ikke at gøre det, når jeg så endelig beslutter at jeg vil. Nu har jeg så også kun haft kørekort i tre år og bil i to, så jeg satser på at jeg bliver lidt hurtigere med tiden ;)

Haha! Nice one! :super Jeg kan også bare blive så irriteret når jeg ser folk der taler i telefon mens de kører! <_< Hvis jeg ringer til min mor, og jeg kan høre hun er ude og køre vil jeg konsekvent ikke snakke med hende. Hun synes jeg er SÅ fjollet, og hun er begyndt at lyve over for mig hvis jeg spørger om hun kører bil - dog er hun så mega dårlig til at lyve, så det hjælper lige lidt.

Jeg kan slet ikke rumme, at folk snakker i mobil mens de kører. Hvis min mors mobil ringer mens hun kører, så tager hun den ALTID bare for at sige "Jeg ringer lige om lidt", og jeg tænker altid: "Lad den sgu da ringe????". Hun kan jo sagtens køre ind til siden og ringe tilbage uden at have sagt det først :rolleyes:

Men jeg er lidt hys med de mobiler der... Deltog i nogle af mine psykologi-medstuderendes forsøg om, hvorvidt mobilsnak rent faktisk påvirkede køreevnen, og der var vi da ret mange deltagere, der majede nogle fiktive personer ned i bilsimulatoren mens vi snakkede i mobil :whistling Så kan det godt være, at nogen er bedre til at holde koncentrationen end os, men alle deres undersøgelser tydede bare på at køreevnen BLEV nedsat. Og det ER jo ulovligt for pokker :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke rumme, at folk snakker i mobil mens de kører. Hvis min mors mobil ringer mens hun kører, så tager hun den ALTID bare for at sige "Jeg ringer lige om lidt", og jeg tænker altid: "Lad den sgu da ringe????". Hun kan jo sagtens køre ind til siden og ringe tilbage uden at have sagt det først :rolleyes:

Men jeg er lidt hys med de mobiler der... Deltog i nogle af mine psykologi-medstuderendes forsøg om, hvorvidt mobilsnak rent faktisk påvirkede køreevnen, og der var vi da ret mange deltagere, der majede nogle fiktive personer ned i bilsimulatoren mens vi snakkede i mobil :whistling Så kan det godt være, at nogen er bedre til at holde koncentrationen end os, men alle deres undersøgelser tydede bare på at køreevnen BLEV nedsat. Og det ER jo ulovligt for pokker :klap

Synes i det hele taget det er underligt med de regler..

Du må ikke snakke i mobiltelefon - men du må gerne drikke en kop skoldhed kaffe.

Lad os sige jeg kommer kørende - og bliver nødt til at lave en hård opbremsning - Jeg smider mobiltelefonen og jeg er ligeglad med om den så rammer en medpassager i panden.

Havde jeg drukket en kop kaffe i mens - så havde jeg nået at tænke "Fuck, hvor fanden gør jeg af den" inden jeg febrilsk ville forsøge at få en medpassager til at tage den. Havde jeg været alene i bilen ville jeg nå at tænke "NEJ alt det svineri.. ØV"

Ved det er tåbeligt, fordi man jo op lidt alligevel vil få smadret sin bil - men det er rent instinktmæssigt jeg bare VED jeg/de fleste ville reagere på den måde.. Fordi man reagere på "den nærmeste" fare..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes i det hele taget det er underligt med de regler..

Du må ikke snakke i mobiltelefon - men du må gerne drikke en kop skoldhed kaffe.

Lad os sige jeg kommer kørende - og bliver nødt til at lave en hård opbremsning - Jeg smider mobiltelefonen og jeg er ligeglad med om den så rammer en medpassager i panden.

Havde jeg drukket en kop kaffe i mens - så havde jeg nået at tænke "Fuck, hvor fanden gør jeg af den" inden jeg febrilsk ville forsøge at få en medpassager til at tage den. Havde jeg været alene i bilen ville jeg nå at tænke "NEJ alt det svineri.. ØV"

Ved det er tåbeligt, fordi man jo op lidt alligevel vil få smadret sin bil - men det er rent instinktmæssigt jeg bare VED jeg/de fleste ville reagere på den måde.. Fordi man reagere på "den nærmeste" fare..

Tjah... Jeg kan godt se din pointe, men i det forsøg som jeg prøvede, der var det en hel del mere forstyrrende at snakke i håndholdt mobil, end det var at køre med en hånd og lave noget andet... Det var så OGSÅ ret forstyrrende at snakke i håndfri mobil... Så personligt snakker jeg overhovedet ikke i mobil når jeg kører bil ;)

Men det er jo nok individuelt, hvad der påvirker os, og en person med ekstrem hurtig reaktionsevne ville sikkert også køre bedre bil MED håndholdt mobil, end jeg - der helt ærligt er lidt sløv nogle gange :blush: - ville uden.

Men uanset hvad, synes jeg det er forkert at snakke i håndholdt mobil. Fordi for mig handler det ikke kun om, at man har en hånd mindre på rattet, men også om at man koncentrerer sig om noget andet end trafikken og måske vigtigst af alt: Jeg synes det signalerer at man skider på reglerne! Og hvis jeg ser en billist, der snakker i mobil og åbenlyst er ligeglad med reglerne for at tale i mobil, hvordan skal jeg så føle mig sikker på at h*n overholder trafikkens øvrige regler? + Det er med til at gøre det til en "acceptabel ulovlighed" at tale i mobil fordi "alle gør det jo", og så er det ikke pludselig kun de billister, der måske egentlig KAN styre at tale i mobil, der gør det, men også dem, der IKKE kan styre det.

Kan godt være at jeg er rigtig pædagogisk irriterende og hellig, men kan bare SLET ikke med når folk snakker i mobil i trafikken, som I nok kan høre :P

Iøvrigt kan du vel generelt også blive stoppet, hvis du virker til at lave noget mens du kører, som forstyrrer? De kan jo ikke lave én lov om at man ikke må snakke mobil, én om at man ikke må drikke kaffe, én om at man ikke må pille ved radioen, én om at man ikke må rode i tasken, osv... Så på den måde synes jeg faktisk, at det giver mening at forbyde mobilen og så ellers tage resten "ad hoc" eller hvad man nu kan kalde det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er en regel om at du ikke må lave noget som forstyrrer din kørsel - den er bare ret svært at "bevise".. Hvordan beviser man lige at du har pillet ved radioen?

I øvrigt er der jo MANGE ting der er med til at man mister fokus på trafikken.. Mange af dem nævner du..

Jeg har også engang set en kvinde lægge makeup.. Godt nok da vi holdte for rødt lys - men alligevel :o Har også set en mand barbere sig... <_<

Jeg har smset mens jeg kørte bil vil jeg da indrømme.. Min kæreste bliver SÅ sur når jeg gør det, og det var også en dårlig vane på et tidspunkt. Mobilen op på rattet, så man så lige ud, også passede det hele bare perfekt - man havde synet på vejen hele tiden, og nogengange fik man da sendt noget volapyk afsted, pga stavekontrollen..

Efter jeg er flyttet "ind til byen", er jeg dog holdt helt med det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke kørekort, men hvis jeg havde, ville jeg ikke gøre det. :)

Jeg hader når folk kører for stærkt, og jeg synes at de har rigtig godt af hvis de bliver snuppet og får en bøde :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER