Dorthe

Ville i kunne klar jer uden en bil?

42 indlæg i dette emne

Vi fik ny bil i december sidste år, lækker bil :loveshower Jeg har altid haft bil, siden jeg fik mit kørekort som 18 årig, mine forældre har også altid haft bil, så har altid ment at jeg ikke ville kunne undvære en bil. Men jeg har her de sidste par dage gået og tænkt på, hvor meget vi endelig bruger bilen. I hverdagen bliver den brugt til at hente og bringe ungerne i børnehave, det tager 5 min hver vej ;). Så handler vi en gang om ugen + det løse, og så er vi nede og besøge mine forældre i Esbjerg hver anden weekend. Manden bliver snart selvstændig, så han kan køre ungerne af sted i firmabil, nu køre han i firmabil fra der hvor han er ansat og jeg kan gå/cykel om og hente dem igen. Jamen det tager 10 min at gå op og handle, kan selvfølgelig ikke købe så meget på en gang, men kan nok lokke min mor til Varde, så jeg kan låne deres bil. Skal vi bruge bil, så kan vi godt låne svigerforældrenes bil, de bor 5 min væk. Og her er det så jeg tænker, hvorfor har vi endelig bil, vi bruger den jo stort set ikke ;) Ikke at vi ikke har råd til det, men det er jo altid rart at spare nogle penge. Måske jeg skulle prøve at snakke med manden om det, han har selv nævnt det på et tidspunkt.

Hvad med jer andre, ville i kunne undvære en bil (de af jer der altså har bil :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ganske enketl: NEJ det ville vi ikke. Jeg har haft bil siden 1997 og de kommer til at vriste den fra mig, når jeg runder 100 :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor i en mindre by, hvor en bil er nødvendig, hvis man arbejder i de større byer som Århus, hvilket min mand gør. Men vi har ikke behov for mere end 1 bil, da der gå busser til de steder, hvor jeg skal hen. Men vi valgte at flytte til en by med muligheder, når vi skal/får barn. I vores by er der både indkøbsmuligheder, skole, sfo, børnehaver og dagplejer. Samt plejehjem, når vi engang kommer dertil

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske enketl: NEJ det ville vi ikke. Jeg har haft bil siden 1997 og de kommer til at vriste den fra mig, når jeg runder 100 :lolhit

Jeg har haft det siden 1998, hvor jeg blev 18 år, og har altid sagt det samme, men er behovet der virkelig til en bil, jeg ved det ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi ville godt kunne undvære, men det ville betyde større transport tid = mindre tid med Nadja.. ikke noget jeg vil gå på kompromi med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi ville godt kunne undvære, men det ville betyde større transport tid = mindre tid med Nadja.. ikke noget jeg vil gå på kompromi med..

Her ville det nemlig ikke tage mere tid fra børnene, jo måske de 5 min det vil tage mig at grave min cykel frem fra garagen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft det siden 1998, hvor jeg blev 18 år, og har altid sagt det samme, men er behovet der virkelig til en bil, jeg ved det ikke.

Altså bare det at skulle op og handle, der er 7 km. Man skulle med 2 busser, det er for besværligt.

Og eftersom vi jo bor hinsidans så ville det være ret bøvlet for os, når vi skal til DK for at besøge venner og familie. Og skiturene bliver altså heller ikke det samme, hvis man skal stuve grejet sammen for at kunne flyve eller tage med en bus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ville ikke kunne undvære.

Min mand har 45 min kørsel til arbejdet hverdag og det samme hjem igen. Det ville nok tage ham 1-1½ time med det offentlige.

Jeg arbejder en 20 min kørsel væk fra mit arbejde. Jeg kunne måske nok tage bussen, men der er ikke jordens bedste busforbindelse og det tager os 45 min at gå ned til byen og handle. Så nej vi ville ikke kunne undvære vores 2 biler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså bare det at skulle op og handle, der er 7 km. Man skulle med 2 busser, det er for besværligt.

Og eftersom vi jo bor hinsidans så ville det være ret bøvlet for os, når vi skal til DK for at besøge venner og familie. Og skiturene bliver altså heller ikke det samme, hvis man skal stuve grejet sammen for at kunne flyve eller tage med en bus.

Jeg kan godt se i ikke ville kunne undvære den, når i bor derover.

Vi har før snakket om at sælge bil, men har altid synes det ville være så synd for ungerne, når de skulle sidde bag på/ selv cykle i børnehaven om vinteren og i regnvejr. MEN nu starter Tobias jo i skole til næste år, så er den service med at blive kørt jo alligevel slut ;) Ejj jeg ved det ikke, om jeg tør tage det skridt og sælge bilen igen, men igen, skulle det vise sig at vi ikke kan undvære den, så kan vi jo altid købe en anden bil ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget meget glad for at vi har bil. Jeg synes at det gør en masse ting nemmere og jeg er helt sikker på at vi ikke ville opleve lige så mange sjove ting, hvis vi ikke havde bil.

Men når det så er sagt, så VILLE vi altså godt kunne undvære den. Vores studie ligger 10 min. væk og vi bor tæt på indkøb, daginstitutioner osv.

Men jeg er da glad for at vi ikke er nødt til at undvære den ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ville ikke kunne undvære.

Min mand har 45 min kørsel til arbejdet hverdag og det samme hjem igen. Det ville nok tage ham 1-1½ time med det offentlige.

Jeg arbejder en 20 min kørsel væk fra mit arbejde. Jeg kunne måske nok tage bussen, men der er ikke jordens bedste busforbindelse og det tager os 45 min at gå ned til byen og handle. Så nej vi ville ikke kunne undvære vores 2 biler.

Nej det kan jeg godt se.

Her køre manden jo i firmabil hver dag og jeg er dagplejer, så jeg skal jo ikke køre nogle steder, kun for at hente ungerne og eftermiddagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det kan jeg godt se.

Her køre manden jo i firmabil hver dag og jeg er dagplejer, så jeg skal jo ikke køre nogle steder, kun for at hente ungerne og eftermiddagen.

I kunne da prøve at gøre det at i gemte bilnøglerne væk i en periode... Så fandt i jo hurtigt ud af om i kunne undvære den eller ej..

Jeg har ikke selv kørekort og jeg har det fint med hendyn til at handle og sådan noget selvom jeg skal med bus... L ville aldrig nogensinde kunne undvære bilen, han er virkelig afhængig af den..ikke kun fordi han skal bruge dne på arbejde, men generelt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen hvis jeg absolut skulle, så måtte jeg jo undvære den. Vi har været virkelig presset økonomisk og alle sagde: SÆLG BILEN. Men det ville jeg bare ikke. Vi klarede det og nu er det blevet lidt bedre økonomisk og jeg har stadig min bil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kunne da prøve at gøre det at i gemte bilnøglerne væk i en periode... Så fandt i jo hurtigt ud af om i kunne undvære den eller ej..

Jeg har ikke selv kørekort og jeg har det fint med hendyn til at handle og sådan noget selvom jeg skal med bus... L ville aldrig nogensinde kunne undvære bilen, han er virkelig afhængig af den..ikke kun fordi han skal bruge dne på arbejde, men generelt....

Ja det kunne vi jo, men tror jeg ville blive for fristet til at tage den op og hente ungerne i regnvejr ;) :D Måske manden skulle låse nøglerne inde i sit våbenskab, så kan jeg ikke få fat i dem :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har 2 biler herhjemme og kunne absolut ikke undvære nogen af dem. vi bor ude på bøhlandet og jeg møder kl 6 og der er ingen busser herude på den tid. ungernes skole ligger 15km væk og manden arbejder på alle tider af døgnet, så nej her er 2 biler simpelthen nødvendigt men jeg tænker da også tit på hvor mange penge vi kunne spare hvis vi boede i en større by og kunne undvære bilerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har 2 biler herhjemme og kunne absolut ikke undvære nogen af dem. vi bor ude på bøhlandet og jeg møder kl 6 og der er ingen busser herude på den tid. ungernes skole ligger 15km væk og manden arbejder på alle tider af døgnet, så nej her er 2 biler simpelthen nødvendigt men jeg tænker da også tit på hvor mange penge vi kunne spare hvis vi boede i en større by og kunne undvære bilerne

Her ligger børnehaven og skole lige ved siden af hinanden, det er 5 min på cykel på cykelsti der om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ville ikke kunne undvære vores, pigerne tager dog bus i skole - men jeg henter dem gerne. Vi bor 15 km fra nærmeste indkøbssted, så der er det rart at kunne tage bilen afsted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo lige mistet bilen og det eneste vi mangler den til er de spontane ture samt besøg og aftaler, og jeg må ærligt indrømme at jeg savner den, for er træt af at spørge mine forældre hele tiden.

udover det, gør det ikke så meget at vi ingen bil har.

vi har en bus der kører ca. hver time fra kl. 13 og frem til 16 og vi har 7 km. til den nærmeste købmand, så Jesper springer ofte på cyklen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sad lige og regnede lidt, vi ville rundt regnet kunne spare 4100 kr + diesel om måneden :blink Det er da hver at tage med synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har uden bil fra august 2008 til april 2009... Og jeg savnede den! I hverdagene klarede vi os fint uden bil... Jeg havde alligevel buskort, da jeg studerede i Århus og det kunne jeg jo også frit benytte i bybusserne :) Manden kom ½ time senere hjem fra arbejde, fordi han skulle tage bussen... Busforbindelserne var OK op til mine forældre og de var flinke til at hente os ved busterminalen... Der hvor det blev bøvlet var når vi havde ungerne hver anden weekend, hvilket krævede 2 timer i bus hver vej, hvor vi i bilen kunne klare det på 40 minutter hver vej... Og lørdag og søndag gik busserne sjældent :( så mit svar er at hvis vi kun var mig og manden ville jeg ikke have problemer med at skulle undvære bil, men det bliver meget bøvlet når man har børn, der skal hentes og bringes hos deres mor hver 2. weekend :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme hos os har manden sin varevogn - som er firmabil... og udover det har vi en person bil...

Nogen vil måske finde det mærkeligt når vi arbejder samme sted - MEN manden og jeg arbejder med forskellige tider.

Så H ville oftest skulle køre de 13 km hjem for at hente mig hverdag og for at køre mig hjem - så han kunne arbejde videre.

Jeg har en rygsygdom og smadret krop generelt. Så en cykel er total no go for mig. Og gå ned til tanken og tage en bus - er os for langt.

Så NEJ vi kan på ingen måde undvære vores bil(er).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det kunne vi jo, men tror jeg ville blive for fristet til at tage den op og hente ungerne i regnvejr ;) :D Måske manden skulle låse nøglerne inde i sit våbenskab, så kan jeg ikke få fat i dem :lol

Eller få forældre eller svigerforældrene til at opbevare nøglerne for jer..så kan i da ikke sådan lige få fat i dem... :) så finder i ihvertfald hurtigt ud af det...

Men kan sagtens følge dig, det er da alligevel nogen penge at tage med i det store hele...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I princippet kunne vi godt undvære en bil, men jeg havde godt nok ikke særlig meget lyst til det :) Min mand cykler på arbejde og jeg kører i bilen, når jeg skal på skolen.. Inden jeg rammer skolen afleverer jeg Mille i børnehaven og tager hende med tilbage igen, når jeg skal hjem :)

Sofia skal i en vuggestue der ligger lige om hjørnet, så der skal vi gå over, når tid kommer...

Hvis vi ikke har bil skal jeg og Mille hver morgen med bussen for at komme afsted og det gider jeg virkelig ikke :rolleyes :rolleyes

Min mands familie bor i Odense, så det ville nok ikke blive til voldsomt mange besøg, hvis vi skal have to små børn med det offentlige og busser og når vi skal handle stort ind ville vi også have et probelm..

Når jeg sådan lige tænker efter, kan vi nok ikke undvære en bil :oops

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Klarer mig fint uden bil. Har 3 børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller ikke bil. Vi bor i byen og cykler stort set til at hvad vi skal. Vi havde en bil i et års tid fordi jeg fik arbejde hvor den var krævet som transport, men da jeg opsagde det job, kunne vi ikke forsvare, at have en bil til 2.500 kr.+benzin om måneden stående på gaden - især fordi det er et kvarter hvor vi ikke rigtig var trygge ved at den stod udsat. F.eks. fik den stjålet hjulkapslerne 2 uger efter vi havde sat den til salg <_<

Vi vil rigtig gerne have bil igen. Det er i mange sammenhænge vældig praktisk og selvom vi dengang vi solgte den sagde, at vi aldrig mere ville have bil mens vi bor her, så kan det godt være vi skifter mening, når der kommer et barn. Ture til Sydfyn og Struer med DSB og en baby med fuld dertilhørende oppakning tiltaler mig bare ikke rigtig :rolleyes

Man må jo gøre op med sig selv om komforten og tilgængeligheden er pengene værd ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER