TiaK

Ericas hurtige vej til verden

15 indlæg i dette emne

Så fik jeg også overskud til at skrive min fødselsberetning. Jeg tror jeg kopierer Glowin idé og skriver den til min dejlige lille datter:

Kære Erica

Igangsættelsen

Da mor var gået 8 dage over termin skulle hun til jordemoder for at blive undersøgt for om du snart ville ud til dine forældre. Desværre kunne jordemoderen fortælle, at du havde det alt for godt derinde og ikke gjorde nogle tegn til at ville ud. (Jordemoderen kunne ikke løsne hinder)

To dage senere, tager mor og far så på sygehuset så mor kan få hjælp til at sætte fødslen i gang. Mor får en stikpille og får at vide at alt ser godt ud, du har det godt - men du viser stadig ingen tegn på at ville ud til os. Mor og Far tager hjem igen og venter på der sker noget. Det gør der dog ikke, så om aftenen tager de på sygehuset igen og mor får en stikpille mere. Jordemoderen fortæller at du nu viser de første spæde tegn på at ville ud (jeg er blevet mere blød og kan nu få løsnet hinder) men der er stadig lang vej endnu.

På vej hjem i bilen begynder mor at mærke nogle milde smerter, både foran og i lænden. Disse er dog kroniske, så mor ligger ikke så meget værdi i dem og går i seng. Far falder i søvn på sofaen.

Dog har mor svært ved at falde i søvn for smerterne, men da der ikke er intervaller imellem dem tror hun ikke, at det er fødslen, der er på vej. Kl 00:30 falder mor endelig i søvn, men hun får ikke lov til at sove længe, for kl 1:15 vågner mor ved at hun får den første rigtige ve.

Fødslen

Da Mor rejser sig op grundet veen, så kan hun mærke, at vandet går. Efter et par veer (som er regelmæssige fra start og kommer med små 3 minutters mellemrum og varer 20-25 sekunder) ringer hun til fødegangen. Her får hun at vide, at hun skal prøve at få hvilet så meget som muligt og og vente til veerne varer noget længere tid (gerne 60-70 sekunder). Dog bad jordemoderen Mor om at ringe om en time igen, hvis Mor ikke havde mærket dig sparke. Mor ligger sig ind i sengen og prøver at slappe af. Veerne sidder omme i lænden og Mor kan godt mærke at massage og varme lindrer. Kl 02 går Mor ind og vækker Far og fortæller ham at nu er vi i gang og du er på vej. Far er lidt søvndrukken og forstår ikke helt hvad det er jeg fortæller ham. Der går dog ikke lang tid før han kommer ind i sengen til Mor og masserer hende i lænden hver gang hun har en ve. Veerne gør ondt, men Mor tager det pænt, veerne tager stadig kun 20-25 sekunder, så det er til at overskue.

Da kl er 02:30 og Mor stadig ikke har mærket dig sparke ringer Mor igen til fødegangen. Her får hun at vide at vi gerne må begynde at gøre os klar og så komme ind på sygehuset. Dog går der et stykke tid før vi kommer afsted - Far skulle lige have tøj på og da Mor rejser sig fra sengen kommer der endnu mere fostervand ved hver ve hun har - så der går noget tid hvor Mor hele tiden skal have rene trusser og bukser på. Ca. 03:15 kommer vi dog afsted og Mor kan godt mærke i bilen, at hun nu også har pressetrang og presser lidt ved hver ve hun har. Hun kan dog ikke hel forstå hvis hun allerede har presseveer - vi er jo kun lige gået i gang! Og så slemme har veerne altså heller været! Far kører lige så stille på motorvejen - der er tåget og han har svært ved at se. Ca. kl 3:45 ankommer vi til sygehuset og da Mor går fra bilen og hen til indgangen er hun ikke i tvivl længere - hun kan mærke dit hoved er kommet længere ned og nu begynder hun at skynde på farmand! Mor sætter sig i en kørestol da hun slet ikke kan gå den lange vej fra hovedindgangen og ned til fødegangen og så fortæller hun ellers Far, at nu kan han godt få det lange ben foran..!

Vi ankommer hurtigt til fødegangen og jordemoderen kan fortælle Mor at hun allerede er fuld åben - og derefter får jordemoderen travlt! Hun ringer efter hjælp og fokuserer herefter på Mor som i mellemtiden er kommet op på briksen. Mor spørger lidt til om det virkelig kan passe hun er fuld åben - Mor er meget overrasket over det ikke har gjort mere ondt - og Far er meget imponeret over Mor!

Jordemoder Karina fortæller at nu må Mor gerne presse igennem og når hun får en ve og efter 5-8 presseveer kommer du til verden!!! Kl er 4:17 og kun 3 timer har du været undervejs! Du bliver hurtigt lige tørret og så bliver du langt op på Mors bryst og bliver tørret lidt mere - og først herefter kommer dit første skrig - Mor og Far synes der gik LANG tid! Heldigvis synes jordemoderen ikke dette, så der var slet ikke noget at være nervøs for. Du er vågen med åbne øjne og hel igennem fantastisk og har en god kontakt med både Mor og Far. (og Mor sidder med tårer i øjnene mens hun skriver dette).

Imens Mor og Far nyder dig 100% begynder jordemoderen at blive lidt bekymret over at moderkagen ikke kommer ud. Mor får nåle i lilletæerne for at se om det kan hjælpe og jordemoderen prøver en masse andre ting - desværre uden succes. Efter en times tid giver jordemoderen op og tilkalder en læge - Mor skal have hjælp til at få fjernet moderkagen og skal derfor i fuld narkose. Far får dig over til sig og Mor bliver kørt ud af stuen og op på operationsstuen.

Efter 2 timer vågner Mor fra narkosen og dig og Far kommer op til hende. Moderkagen er nu fjernet, Mor er blevet syet (og er lykkelig for at have været under fuld narkose under syningen). Desværre har Mor mistet meget blod, men hun føler sig heldigvis frisk og har overskud til at nyde dig!

Dagene efter

Vi bliver kørt ned på barselsafsnittet da Mor jo har været i fuld narkose og personalet skal derfor være lidt OBS på hende. Vi får dog at vide, at lige så snart Mor er frisk og kan gå rundt selv må vi komme over på Storken eller Patienthotellet. Desværre viser dette sig aldrig at blive relevant.

Dagen går med at hygge og sove, om eftermiddagen kommer først Mormor og Morfar og lidt senere kommer Onkel og Tante samt dine to fætre og kort tid derefter kommer Farmor og Farfar! Rigtig hyggeligt at have besøg af dem alle og vise vores lille vidunder frem!

Tirsdag har vi slet ikke nogle besøgende - der er rigtig mange, der gerne vil se dig, men der er ikke nogen der vil trænge sig på! Men selvom om Mor og Far rigtig gerne vil vise dig frem, så er det også rart at Mor kan få hvilet en masse. Mor bliver rigtig godt behandlet af både jordemødre og sygeplejersker, de er meget OBS på Mor og i løbet af tirsdag og onsdag finder de ud af, at Mor ikke kun har en lav blodprocent, hun er også i gang med at udvikle en infektion i underlivet. Dette er rigtig godt opdaget af personalet, da Mor slet ikke kan mærke hun er syg! Så onsdag aften kommer Mor på antibiotika og det skal hun være via IV-drop i 3 døgn, før hun må komme hjem. Heldigvis er Mor frisk og kan ikke mærke hun er syg, så hun nyder dig og sine besøgende i stedet!

Lørdag får vi lov til at komme hjem - og det var bare rigtig rart! Mor græd lidt glædestårer på vej hjem i bilen - for det var lidt som om det først var her det gik op for hende, at du er hendes! Nu var vi ude i den virkelige verden!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sikke en fantastisk fødsel. Sådan én vil jeg også have :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig fødselsberetning :) Den bliver Erica sikkert glad for, når hun engang er gammel nok til selv at læse den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning!

Jeg er stadig imponeret over, at du hele vejen har sagt, at du var overbevist om, at du fik en nem fødsel - og så var det rent faktisk det, du fik! Sådan! :7himmel

Og endnu en gang tillykke med Erica :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en fantastisk fødsel. Sådan én vil jeg også have :P

Ja, det var virkelig en drømmefødsel uden lige! Håber for dig du også får en nem en!

Dejlig fødselsberetning :) Den bliver Erica sikkert glad for, når hun engang er gammel nok til selv at læse den :)

Tak :) Ja, det håber jeg også hun gør - har planer om at lave en hard copy bog over hendes første år med billeder og fortællinger.

Dejlig beretning!

Jeg er stadig imponeret over, at du hele vejen har sagt, at du var overbevist om, at du fik en nem fødsel - og så var det rent faktisk det, du fik! Sådan! :7himmel

Og endnu en gang tillykke med Erica :loveshower

Tak søde :kram2

Ja, tankens kraft kan åbenbart meget! Men med en nem fødsel havde jeg dog stadigvæk forestillet mig en 10 timers tid og nogle flere smerter undervejs! Men næh nej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :) Ja, det håber jeg også hun gør - har planer om at lave en hard copy bog over hendes første år med billeder og fortællinger.

Det lyder da en god idé med billeder og fortællinger af første gang hun kan sidde selv, kravle, første jul, første tand, første skridt mv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for en god beretning! Det lyder virkelig som en drømmefødsel!

Jeg håber, at min bare bliver halvt så god :loveshower

Endnu engang tillykke med lille Erica :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ÅÅÅå så fantastisk en beretning, sidder helt med tårer i øjnene :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn beretning (og skøn fødsel!! :o) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da fast hvor gik det stærkt og (tilsyneladende) forholdsvist smertefrit i forhold til nogle af de andre fødsels beretninger jeg har læst.

Men hvor er det dejligt at læse at i endelig har fået hende ud til jer :loveshower Igen tillykke med jeres dejlige datter!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn beretning :) Lyder som en god fødsel :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en dejlig beretning, og sikke en drømmefødsel :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, har slet ikke set du har skrevet beretning.

Hvor lyder det dog bare til at have været nemt, skønt :loveshower

Rigtig god ide med sådan en bog. Min mor anbefalede mig faktisk også at lave et eller andet, eller ihvertfald hvis man fik en datter, da jeg har spurgt så meget og hun ikke kan huske det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn beretning :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER