Susanne

Linea nigra

27 indlæg i dette emne

Klippet fra Wikipedia:

"Linea nigra (lLatin for "sort linje") også kaldet Linea Fusca ("brun linje") og Linea Alba ("hvid linje") refererer til en mørk, lodret streg, der kan opstå på maven af gravide kvinder. Den brunlige streg er almindligvis omkring en centimeter bred og løber fra skambenet op til navlen og i nogle tilfælde videre op til bunden af brystkassen.

Stregen fremkaldes af graviditetshormoner, der øger produktionen af pigmentet melanin, men hvorfor denne farvning sker i en lodret linje vides ikke. Lyse kvinder vil i sjældnere tilfælde få denne streg end kvinder med mørkere hud, ligesom stregen også plejer at blive lysere på lyse kvinder – og så kaldes "Linea Fusca" i stedet. Før den opstår, kan den være svagt synlig som en hvid linje; "Linea Alba".

Linea nigra opstår normalt omkring andet trimester og forsvinder oftest et par måneder efter fødslen. Nogle forskere har foreslået, at der er en sammenhæng mellem linea nigra og insulin. Indtages folsyre (fra f.eks. vitaminpiller) kan stregen formindskes.

Der er en gammel ammestuehistorie, der går på, at stregen skulle spå om barnets køn. Hvis stregen er svag og/eller stopper ved navlen er det en dreng, hvis den er kraftig og/eller fortsætter over navlen er det en pige."

Jeg er mega fascineret af sådan nogen 'uforklarlige' fænomener! :) Hvor mange af Jer har oplevet dette fænomen og hvornår dukkede det i så fald op? Og hvornår forsvandt det igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har den - hele vejen, og venter en pige, så det passer godt nok :)

Jeg kan ikke huske hvornår jeg fik den, og er da lidt spændt på hvornår den smutter igen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde den hele vejen op da jeg ventede Isabella- og der gik lang tid før den forsvandt igen.

Den er faktisk også begyndt at vise sig en smule nu- men jeg er også en andelse mørkere i huden end gennemsnittet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har den ikke, men er også meget lys i huden. Jeg ved ikke, hvad vi venter, men allesammen siger, at det bliver en dreng... Jeg tror dog ikke på, at det har noget med barnets køn at gøre :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vil bare lige huske på, at man ikke skal tage alt hvad der står på wikepidia, som for gode varer, da alle kan gå ind og skrive der, og man kan ændre som man synes :D

Men min søster havde, da hun ventede sin datter for mange år siden, men ikke da hun ventede mine nevøer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik min i andet trimester, og den er ikke forsvundet endnu..... <_< Den er ret mørk, men kun ca. 3mm bred, og den går nedefra og op til under brystkassen......

Og som ekstra bonus blev huden i midten af min navle og helt mørkt, så nu ser det bare ud som om min navle er møgbeskidt...... :rolleyes

Og jeg fik jo en dreng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde den kun den ene af gangene, kan dog ikke huske med hvem af ungerne det var ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde den første gang hvor den var meget tydelig.. og min navle var næsten helt sort. Den kom også tidligt. tror der gik 6 måneder efter fødslen fra den begyndte at forsvinde.

2. gang kom den først sent og er lidt lysere end første gang, men stadig tydelig. - har den stadig.

Fra navlen og ned er det lidt underligt, for maven er meget tør - men kun på stregen.

Navlen er også helt mørk igen. noget endnu mere underligt er at jeg kan nulre det mørke af nu, men kun i navlen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har den slet ikke og venter en pige, men er også lys i huden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er godt nok spændt på om jeg får en! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg havde den begge gange og den var ens for begge gange og jeg har en af hver, her 2 år efter prinsessens fødsel er den ekstrem utydelig, så den forsvinder helt her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har aldrig haft den og har en af hvert køn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er mega bleg of havde den ikke første gang og tro heller ikke den kommer denne gang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg havde den. Og den var meget kraftig og her så det også ud som om navlen var vildt snavset.. <_< Tror den begyndte at vise sig da jeg var 4-5 mdr. henne og forsvandt først ½ år efter fødslen.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt lige et billede, hvor man kan se hvor langt den faktisk fik op. Er omkring uge 33 her ;)

post-210-028038300 1309088351_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt lige et billede, hvor man kan se hvor langt den faktisk fik op. Er omkring uge 33 her ;)

Sikke et fint billede :biglove

Og hold da op, en lang og tydelig linie! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke et fint billede :biglove

Og hold da op, en lang og tydelig linie! :o

Tak søde :kiss

Den var meget lang! :o Er spændt på om den bliver lige så lang denne gang, for den ER altså på vej allerede ;) Kan bare huske, at jeg synes der gik vildt lang tid før den forsvandt helt igen- den er altså knap så pæn, når man ikke er gravid mere :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde begge gange, og de gik kun fra "de nedre dele" og op til navlen, men den var skæv :rolleyes Den forsvandt først et halvt år efter begge børn var født :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik min da jeg blev gravid med mikkel. Den går fra navlen til mine ks ar. Jeg har den endnu. Og det er 3 år siden jeg sidst var gravid <_< Den er ikke blevet lysere overhovedet, ser noller ud. Så ikke alle er så heldige at den forsvinder igen. Min mor har også stadig hendes, hun fik min lillesøster i `86 ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fået den streg :)

Jeg havde den heller ikke under 1 graviditet.

Jeg har en søn og venter nu en datter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, den har jeg også, dog kun til navlen :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faktisk ikke huske om min stoppede ved navlen, det tror jeg faktisk... der gik vist over et år før den forsvandt igen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da du oprettede tråden havde jeg ingen streg.

Men nu har jeg faktisk opdaget at der er kommet en meget svag streg, der kun går til navlen. Jeg venter en dreng, så det passer jo meget godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da du oprettede tråden havde jeg ingen streg.

Men nu har jeg faktisk opdaget at der er kommet en meget svag streg, der kun går til navlen. Jeg venter en dreng, så det passer jo meget godt :)

Så er den da kommet sent? :blink Eller har du bare først opdaget den nu? ;)

Jeg har stadig ikke så meget som antydningen af en streg... Tror ikke jeg får nogen, men det er også okay :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER