Mammaria

Celinas meget hurtige vej til verden

4 indlæg i dette emne

Celinas fødsel.

Søndag d.12.september står jeg op for at gå på toilettet efter en urolig nat. Jeg havde svært ved at falde i søvn, og havde en del murren i maven.

Da jeg rejser mig fra toilettet, og tilfældigt kigger ned i toilettet imens, ser jeg at der hænger blodigt slim hele vejen fra mig og ned til vandoverfladen (mums).

Nå, det var jo nok tegnblødningen så.

Jeg havde netop inden jeg stod op, aftalt tid hos en akupunktør om at sætte nåle i for fødselsigangsættelse, for at få sat lidt skub i sagerne efter al nattens murren.

9.30 får jeg nålene sat i.

Det resulterer straks i en del plukveer, men da nålene bliver taget ud efter ca.25 min. går det stille og roligt i sig selv igen.

Ikke optræk til fødsel.

Om eftermiddagen går jeg så en tur med de 2 store (3 og 10 år), over på en nærliggende legeplads, hvor vi hygger os, kigger lidt på andedammen og finder agern. Men da det begynder at dryppe, skynder vi os at sætte i rask trav hjemover.

På det tidspunkt har jeg droppet forventningerne om at fødslen er oppe over, for der er intet der tyder på at fødslen er oppe over, selvom jeg dog undrer mig over tegnblødningen, men tænker at der jo kan gå lang tid fra tegnblødningen og til fødsel, selvom jeg ikke havde forventet det for mit vedkommende (Emilia er født 5 timer efter jeg fik tegnblødning med hende).

Kl.17 tager manden og hans søn af sted, for Junior skal hjem til sin mor igen. Jeg havde ellers håbet at jeg havde født inden han skulle hjem, nu hvor der alligevel var optræk til en snarlig fødsel, så han lige kunne få hilst på sin nye lillesøster inden.

Emilia og jeg går ind i stuen, og sætter en tegnefilm på, for jeg er godt nok lidt drænet efter traveturen og den manglende nattesøvn.

Tiltagende plukveer.

Omkring kl.18 synes jeg nok der er temmelig mange plukveer, og jeg går ind på Contraction Master, og begynder at tage tid på dem.

(og så kan jeg desværre ikke tage et print screen, da min bærbar har et nøk, så jeg har skrevet det herind selv)

De næste 2 timer kommer plukveerne, som dog ikke rigtigt gør ondt, som følgende:

Tid:........................Varighed....Pause

18:05:34-18:06:14 ** 0:40

18:11:51-18:13:22 ** 1:30 ** 6 m, 17 s.

18:21:21-18:22:37 ** 1:14 ** 9 m, 30 s.

18:26:34-18:27:40 ** 1:05 ** 5 m, 12 s.

18:33:05-18:34:01 ** 0:55 ** 6 m, 31 s.

18:43:51-18:44:23 ** 0:31 ** 10 m, 46 S. (her var jeg i tvivl om der var en lille inden da)

18:47:00-18:48:45 ** 1:44 ** 3 m, 9 s.

18:53:54-18:54:41 ** 0:46 ** 6 m, 53 s.

19:02:58-19:03:41 ** 0:41 ** 9 m, 5 s.

19:08:25-19:09:39 ** 1:13 ** 5 m, 27 s.

19:13:50-19:14:52 ** 1:00 ** 5 m, 25 s.

19:24:14-19:25:15 ** 0:59 ** 10 m, 24 s. (her kan der være taget fejl, for jeg var inde og putte Emilia)

19:28:03-19:29:07 ** 1:02 ** 3 m, 49 s.

19:33:23-19:33:58 ** 0:34 ** 5 m, 20 s.

19:37:07-19:38:16 ** 1:08 ** 3 m, 44s.

19:41:35-19:42:27 ** 0:51 ** 4 m, 28 s.

19:45:11-19:45:39 ** 0:27 ** 3 m, 36 s.

19:46:20-19:47:20 ** 0:58 ** 1 m, 10 s.

19:52:04-19:52:47 ** 0:42 ** 5 m, 44 s.

19:54:45-19:55:34 ** 0:49 ** 2 m, 40 s.

19:56:14-19:57:04 ** 0:49 ** 1 m, 30 s.

20:02:15-20:03:00 ** 0:44 ** 6 m, 1 s.

Mens jeg sidder og forsøger at måle plukveerne, som jo ikke rigtigt bider, er Emilia lige ved at falde i søvn hos mig, så jeg må lige have hende båret i seng. Hun var heldigvis gjort natteklar inden ;)

Eftersom min JM har sagt at jeg skal tage på FG med det samme jeg mener fødslen er i gang (og ringe ind på FG hvis jeg får presseveer undervejs – efter at have hørt om mit fødselsforløb med Emilia :o ), beslutter jeg derfor at det vist er tid til at få tjekket om disse jævnlige plukveer giver noget.

Så ved 20-tiden skriver jeg til min svigerinde, at nu må vi vist hellere få taskerne pakket i bilen, og både hende og mormor (som skal komme og passe Emilia, da manden endnu ikke er nået hjem) smider alt hvad de har i hænderne, og ankommer kort efter.

Til deres store forbløffelse er jeg ganske rolig, og ligner bestemt ikke en der snart skal føde.

Vi får tingene smidt i bilen, og jeg får taget det sidste mavebillede og et billede af min sovende pige, den sidste gang jeg ser hende inden hun bliver storesøster, og så tager vi af sted.

Da vi kører ud af byen, ringer jeg til FG (vi har en køretur på 40 km.). Da er klokken ca.20.40.

De gør klar til at modtage mig, men desværre kan de ikke love at jeg får mulighed for at føde i vand, da fødegangen er fuld, men de vil gøre deres bedste for at finde en fødestue med kar, der kan klargøres til mig. Stor er skuffelsen, da jeg skriver til min mor, at jeg sandsynligvis ikke får mulighed for at føde Celina i vand, som jeg gjorde med Emilia.

Ankomst til fødegangen.

Kl.21.20 ankommer vi til fødegangen, og til min store glæde får vi straks anvist en fødestue. De har valgt at lade mig få tvillinge-fødestuen som ellers ikke så tit er i brug – og her er fødekar inde :yiepie

Jeg bliver undersøgt indvendigt, og er 3 cm. åben – men har stadig 1 cm. livmoderhals tilbage! :o

Men da jeg fødte hurtigt første gang, vælger de at lade mig blive for at se hvordan det skrider frem, og jeg bliver tilbudt Klyks. Det takker jeg ja til, da jeg lige godt kan få det overstået, og særligt når jeg gerne vil føde i vand.

Herefter tiltager plukveerne, og de begynder at bide lidt mere. Ja, eller om det er plukveer er måske tvivlsomt, for som JM siger, så kommer de jo altså med ve-intervaller.

For at sætte gang i tingene, bliver jeg sendt ud og gå på gangene, og så vil JM tjekke mig igen om 1-1½ time.

Så fra kl.22-23.30 traver vi frem og tilbage på gangene, kun lige afbrudt af 10 min. pause midtvejs. I pausen har jeg kun en enkelt ve, men den bed godt til i forhold til de andre. Men sammenlagt når jeg at have omkring 25 veer på de 1½ time (også selv der kun var den enkelte i de 10 minutters hviletid).

Kl.23.30 bliver jeg undersøgt igen, men der er stadig 1 cm. livmoderhals tilbage og jeg er stadig kun 3 cm. åben. Hovedet er dog kommet længere ned, så lidt er der sket, og så er der spænding i hinderne under veerne.

Kl.23.45 får jeg sat CTG på, for at se det hele lidt an pga. min tidligere hurtige fødsel. I journalen står der at jeg ikke er i aktiv fødsel på dette tidspunkt.

Smæld…

Kl.00.35 under en ve mærker jeg pludselig et smæld, der gør ondt. JM mener det er vandet, men umiddelbart kan jeg ikke mærke vandet sive, selvom tanken strejfede mig da jeg mærkede smældet.

Mine veer begynder nu at være smertefulde, og der er ca. 3 min. imellem.

Kl.00.50 skal jeg på toilettet, men får ikke lov før jeg er blevet undersøgt, så jeg ikke kommer til at føde i toilettet. Jeg har stadig en ½ cm. livmoderhals tilbage, og er nu 4 cm. åben. Nu løber vandet ud af mig, og jeg har let tegnblødning.

Ikke rigtigt begyndt at åbne mig.

Kl.01.20 spørger jeg om jeg ikke snart må komme i badekaret, men får at vide, at det må vente lidt endnu, da jeg endnu ikke er begyndt rigtigt at åbne mig.

Så som smertelindring får jeg en varmepude over symfysen (det eneste sted jeg har smerter, men de er efterhånden også kraftige nu). Herefter får jeg akupunktur, hvor jeg får 4 nåle i over symfysen, og de lindrer straks, så toppen af smerten forsvinder, og jeg kan klare mig igennem med vejrtrækning. Jeg får også 2 nåle i venstre fod/ben og 1 i venstre hånd for at stimulere mine veer til at arbejde mere effektiv, og endelig får jeg en nål i panden og 1 oven i hovedet, for at slappe af.

Herefter får jeg lidt længere pauser mellem veerne, og jeg blunder faktisk lidt hen imellem dem. Til gengæld kommer der nu hver gang 2 lige efter hinanden, hvor den første ikke klinger helt af inden den næste begynder, men pauserne er guld værd.

Kl.01.40 synes jeg det begynder at presse lidt, og jeg kan huske, at jeg i en ve-pause siger, at nu føles veerne altså lige så slemme som de gjorde ved Emilias fødsel lige inden hun blev født. JM har her noteret at der ikke høres pressetrang og at livmoderen ikke føles som om den laver pressetrang.

Presseveer.

Kl.01.50 får jeg pludselig pressetrang mens jeg sidder fuldt påklædt i lænestolen, og tankerne flyver gennem hovedet på mig, men jeg kan se at min mave "rykker" og opfatter også at JM er klar over at jeg har pressetrang nu.

Da veen er ovre, springer jeg op af stolen (hvilket få minutter forinden ville have været umuligt for mig, grundet de bækkensmerter jeg har døjet med gennem det meste af graviditeten), og nærmest flyver op på fødelejet, alt imens JM får trukket bukserne af mig.

Det er så temmelig ubehageligt at gøre med nåle i benene, så dem får jeg ganske hurtigt beordret JM at gøre noget ved, og hun spørger om ikke også hun skal fjerne den i hånden, som jeg faktisk ligger halvt på…øh, jo tak ;)

Kl.01.55 vil JM lige undersøge mig, og jeg er nu 9 cm. åben, men med en tynd kant i vejen.

Den trækker hun let til side under en ve, alt imens jeg jamrer at hun skal fjerne den hånd for det gør ondt…men nej, det vil hun ikke, og hun svarer mig: "Nej, jeg vil ikke, for du føder nu! Camilla, skynd dig at give mig en handske på!" (Camilla er min svigerinde, der er med til fødslen)

I fødselsjournalen står der nu (oversat til alm. sprog, i stedet for fagsprog):

Hovedet kommer på bækkenbunden under ve, kommer hurtigt frem i skedeåbningen, og fødes…

Så kl.02.00 d.13.september kom min lille turbo-prinsesse til verden med en fart der er lidt ud over det sædvanlige, og SOSU'en der kort efter kommer ind ad døren for at assistere ved fødslen ser temmelig paf ud, ved lyden af min lille vrælende skønhed og en JM der smilende trækker på skuldrene og siger at det gik stærkt :lolhit

Jeg klipper selv hendes navlestreng over, inden hun kommer op til mig. Den er nemlig kun 30 cm. lang, så den må klippes først.

Hun får apgar 9/1 (fratræk for farve – nøjagtigt som storesøster), 10/5 og 10/10.

Hun vejer 2.870 g. og er 49 cm., så hun er en lille spirrevip, der ellers var blevet skønnet til 3.500 g. 4-5 dage tidligere.

20 min. senere føder jeg moderkagen, og alt ser fint ud. Jeg slipper med kun 1 knude og nogle overfladiske hudafskrabninger. Den samlede blødning skønnes til blot 100 ml.

6zsp7a.jpg

Efter fødslen.

Efter et par timer på fødestuen, overføres vi til Storken, hvor vi skal være for at få hjælp til amningen (havde en dårligt amme-forløb med Emilia).

I skrivende stund, hvor Celina 1 døgn og 23 timer gammel, er mælken løbet til, og jeg har efter personalets udtalelser temmelig meget mælk, så det er jo dejligt.

Desværre kører amningen alligevel ikke, for Celina sover utroligt meget, og melder ikke sig selv. Hun vil dog gerne søge, men når hun sover, så er der altså lukket og slukket. Hun falder i søvn efter max 5 min. ved brystet, så nu er jeg begyndt at malke ud efter hver amning (som hun bliver vækket til hver 4.time), så hun kan blive toppet op med det bagefter, for ellers ender hun med at blive for afkræftet.

Så mit håb om at vi kan komme hjem onsdag d.15.september holder ikke stik (vi har netop passeret midnat, så det må hede i dag).

Jeg glæder mig helt vildt til at komme hjem til min familie, og jeg savner min store pige, der bare tager det hele i stiv arm, og virkelig knuselsker sin nye lillesøster, men først må jeg gøre alt for at få amningen til at fungere – og det indebærer desværre at vi bliver her og får hjælp til det.

2wn7dzo.jpg

Og så ligner lillesøster forøvrigt sin storesøster som nyfødt heeelt utroligt :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skal love for at du gør noge for det når det først er i gang :) Smukke piger du har :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning - tak for du ville dele den med os! :loveshower

- og din beretning er ingen undtagelse - tror ikke jeg har læst en eneste uden at få tårer i øjnene!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi du deler med os - og hvor er det et skønt billede med lillesøster og storsøster :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER