babyboy

Tigerspring?

23 indlæg i dette emne

Hejsa ..

Hvor mange mærker til de berømte tigerspring? Min søn er 2 måneder .. og ved ik om det er tilfældigt, men de to der nu er/har været indtil videre har vi ku mærke .. tror jeg ... omkring 4-5 uger og nu 8 uger har han været meget umulig, urolig og hysterisk .. kan det være derfor??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi mærker dem i høj grad! <_< Marlon har også været igennem de første to.... Og er faktisk midt i, eller på vej ind i, det tredje.... Det er helt vildt hårdt og svært og udmattende når det står på....!!

Men bagefter kan han bare så meget nyt.... Første gang var det bla. smilet, og anden gang fik han øje på sine fingre og puttede dem i munden....

Så selv om det virkelig trækker tænder ud for mor, så er det en vigtig udvikling som de små skal igennem, og faktisk er det et sundhedstegn :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh... hvad er Tigerspring?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Troldemor: min søn har også smilt rigtig meget og holdt go øjenkontakt, og fulgt en siden ca 5 uger, og fingrene kører rundt i munden på ham .. så det er da nok de tigerspring ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte bogen der hed "60 Vidunderlige uger", der beskriver tigerspringene i gennem 60 uger. Det er en SUUUPER bog, som gjorde, at jeg fik en større "forståelse" omkring hvorfor Isabella var som hun var i perioder. Det gjorde det lettere at håndtere. Desuden er der mange gode eksempler i den, så man ikke føler sig helt alene i verden.

Og så var det "sjove" at hver gang Isabella havde sine "perioder", faldt det stort set altid sammen med et nyt tigerspring. Og ja- dem er der mange af i starten ;)

Men igen, bogen kan KUN anbefales. Har den stadig- omend den er blevet lidt slidt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay .. hvad koster den? Kan du huske det? Det jo ik så meget der står på nettet ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan købe den brugt HER til 125 kr

eller fra ny HER til 250 kr.

Den er efter min mening alle pengene værd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg også lært noget i dag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamie har indtil videre haft 2 aftener hvor han har været utrøstelig og ked af det.

men ellers synes jeg faktisk ikke rigtigt at vi har mærket springene indtil videre.

Der har været 1 dag, hvor han ikke sov så meget som han plejer - kun 15-30 min af gangen.

Jeg har det meget sådan at det hele skal køre på rutine.

og jeg prøver at undgå at give ham for mange nye indtryk hele tiden.

At være hjemme i de faste trygge rammer, tror jeg hjælper en del.

og jeg laver mine indkøb, når farmand er kommet hjem osv.

min veninde prøvede at holde ham lidt igår herhjemme og det reagerede han pludselig på efter lidt tid.

han skubbede undermunden helt ud og blev ulykkelig - det var ovre, så snart han kom over til mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oliver er lidt ligeglad om det er mig, far, farmor eller hvem det er .. det er bare så hårdt..

Hvornår har i oplevet at det er begyndt at blive noget nemmere i længere perioder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oliver er lidt ligeglad om det er mig, far, farmor eller hvem det er .. det er bare så hårdt..

Hvornår har i oplevet at det er begyndt at blive noget nemmere i længere perioder?

Som jeg husker det, var det meget sådan, at der var en 2-3 uger der var svære, så et par uger der var lettere, og så igen en 2-3 uger der var svære. I bogen er der også sådan en slags "kalender" hvor du kan se, hvornår tigerspringene kommer i forhold til barnets alder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay :) .. tænkte på om du ku fortælle lidt om andet tigerspring? Nogen er kommet i ny udgave, så den har jeg bestilt hjem .. det er bare rart at man ved bare lidt om det ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I korte træk nogle af tigerspringene. Som du kan se kommer de med ret så jævne mellemrum det første stykke tid, hvor der sker ufattelig meget i deres udvikling. Min datter er født lidt for tidligt, og hun har haft rigtig, rigtig store sanseproblemer i starten, hvilket gjorde at hun skreg rigtig, rigtig meget. Hun skulle simpelthen have tryghed, tryghed og tryghed det første ½ år.

Men glæd dig til bogen- det står meget, meget mere om hvert spring- og er selvfølgelig langt mere fyldestgørende, end det jeg har sat op her :)

Ca. 5 uger: Goddag farver

Babys indre organer ændrer sig, og samtidig vågner dets sanser. Fra at opleve verden i utydelige gråtoner ser baby nu alting i farver. De nye fornemmelser bombarderer det lille barn, som har brug for ekstra kærtegn og opmærksomhed. Babyen kan virke mere søgende ved brystet, og man kan blive bekymret for, om der er mælk nok. Barnet kan græde, småklynke og generelt virke uroligt.

Efter springet vil baby måske:

- være mere interesseret i sine omgivelser

- Kigge længere på ting og smile for første gang, eller oftere end før

- Være vågen i længere tid

Hjælp baby med:

- Kærtegn

- Vuggende bevægelser

- Blid sang og beroligende ord

- Små klap bagi

Ca. 8 uger: Flotte mønstre

Baby begynder at genkende enkle mønstre og former. Det opdager måske sine hænder og øver sig i at kontrollere de små fægtende gevækster, eller er fascineret af hvordan lyset danner skygge på væggen. Barnet ser, hører, lugter og smager anderledes nu. Babyen kan pludselig få skrigeture, og I vil måske forgæves forsøge at finde ud af hvorfor intet virker, bortset fra at gå rundt og rundt. Vær opmærksom på at barnet kan blive overstimuleret, fordi det har en spirende opmærksomhed mod verden, men endnu ikke evner at sortere i alt det nye.

Efter springet vil baby måske:

- dreje hovedet bevidst i retning af noget interessant

- lade sig trække op i siddende og/eller stående stilling

- forsøge at gribe om genstande

- have opdaget sine hænder

- være fascineret af f.eks. viftende gardiner eller flakkende stearinlys

Lide legetøj til at begynde med:

- ting der dingler over barnets hoved

- spilledåse med bevægelige figurer

- legetøj til at skubbe eller røre ved

- tøjdyr at plydre med

Ca. 12 uger: Hej verden

Baby får bedre fornemmelse af rum og omgivelser. Måske reagerer det på at være andre steder end hjemme eller på at blive holdt af fremmede. Det har stor lyst til at opleve verden, men er også følsom overfor de nye indtryk - derfor må oplevelserne gerne ske fra mor eller fars arm. Barnet skelner mere mellem kendt og ukendt og vil fornemme om det er hjemme eller ude. Det er ikke usædvanligt at det græder så meget ude, at I må tage hjem, og lige så snart I træder ind af døren falder barnet til ro. Barnet vil ofte søge brystet, da det kan have behov for at få sat mælkeproduktionen op.

Efter springet vil baby måske:

- næsten ikke behøve støtte for at holde hovedet

- følge en genstand med øjnene

- være livlig og energisk

- undersøge dit ansigt og hår

- danne nye lyde og opdage det kan skrige og gurgle

- opføre sig forskelligt overfor forskellige mennesker

Bilde lege:

- Flyvemaskine; løft barnet langsomt op og lav lyd

- Pendul; Sæt barnet på dine knæ med ansigtet mod dig og sving fra side til side og sig "tik-tak"

- Bjergbestigning; sid tilbagelænet og lad barnet "gå" op ad din krop

Ca. 19 uger:

En rangle i håndenBaby begynder at forstå, at det kan række ud efter ting, ryste dem og putte dem i munden. En kompliceret bevægelse, når man er 4 måneder. Barnets lyde bliver tydeligere og mere komplicerede. Alt lugter, smager og lyder anderledes nu, og baby har brug for sin trygge base. Barnet begynder at lægge mærke til den mad I putter i munden og viser stor interesse for det - det rækker måske ud for at smage. Det er vigtigt at se og udnytte signalerne og starte med skemaden når barnet viser sig parat. Barnet vil ofte nyde de smagsoplevelser de giver.

Efter springet vil baby måske:

- trille fra mave til ryg og omvendt

- skubbe sig fremad eller bagud

- flytte en genstand fra den ene hånd til den anden

- kigge fascineret på billederne i en bog

- reagere på sit spejlbillede

- skubbe flaske eller bryst væk når det er mæt

- række ud efter ting udenfor rækkevidde

Sjove lege:

- gummidyr i badet

- kramme papir der knitrer

- kigge i spejlet

- ryste dåser med indhold

- kigge på billeder af andre spædbørn

- synge sange

- ligge i aktivitetscenter

Ca. 26 uger: En stor verden

Baby lærer at koordinere arm og benbevægelser, bliver mere mobil og begynder at forstå afstanden mellem to genstande. Vi voksne tager det for givet, men for spædbarnet er det skræmmende at finde ud af, at verden er et stort sted og at man selv er lille. Mor kan være meget langt væk, når baby ikke kan se hende. Barnet kan være enormt pyldret og svær at tilfredsstille. Måske vender det hovedet væk fra skeen, har svært ved at underholde sig selv og søger selskab hele tiden. Det sover måske uroligt og får lagt sig i stillinger det ikke selv kan komme ud af.

Efter springet vil baby måske:

- se fra det ene dyr til det andet i en billedbog

- udforske sine kønsdele

- være opdaget af detaljer som vaskemærker og prisskilte på tøj og legetøj

- løfte tæpper for at kigge ind under dem

- tømem skabe og hylder

- protestere når mor går sin vej

- trække sig selv op i stående stilling

Godt legetøj:

- Klodser

- Lette bolde

- Billedbøger

- Legetøjsbiler med døre der kan åbnes

- Tøjdyr der kan give lyd

- Trommer

Ca. 37 uger: Det er en hest!!

Baby begynder at undersøge verden mere metodisk. Små ting samles op, vendes og drejes, hvilket hjælper baby med at kategorisere verden. Det begynder at forstå at noget hører sammen i grupper- som for eksempel at både havregrød og advokado er mad, og at en hest er en hest, hvad enten den går på marken eller er i en billedbog. Barnet begynder at kravle og udforske verden på egen hånd. Samtidig bliver det mere tryghedssøgende. Det klynger sig til dig og kan virke ret mor-syg. Det kan sove uroligt - de mange oplevelser skal bearbejdes i drømme og nogle børn øver sig motorisk i søvne. Barnet har brug for masser af kram og knus så der er tanket op til at møde verden. Det kan have brug for, at du holder det i hånden når det skal sove.

Efter springet vil baby måske:

- genkende ting og dyr på billeder og i virkeligheden

- forstå navne på dyr og genstande

- kontakte andre mennesker med lyde

- skære ansigter af sit eget spejlbillede

- give mor mad med flasken

- opfordre til at lege skjul ved selv at kravle om bag noget

Sjove ting at lege med:

- Døre, skuffer og forhæng

- Gryder med låg

- Puder og tæpper til at kravle over og under

- Bolde i alle størrelser

- Soppebassin

- Gynge

Ca. 46 uger: Jeg vil selv - men hvordan?

I stedet for at skille alt ad, vil baby nu begynde at sætte ting sammen. Den lille har opdaget, at der er rækkefølger i ting og handlinger. At strømperne skal på foden, at legetøjet skal op i kurven og så videre. Dermed bliver barnet også mere bevidst om sine egne handlinger. Barnet har fået sin egen vilj og viser den. Det vil selv spise, protesterer mod at blive lagt på puslebordet, vil ikke have ble på, og går måske grassat over den mindste ting. Den viljestærke adfærd får dig måske til at undre dig over hvem der gemmer sig bag den nuttede facade.

Efter springet vil baby måske:

- pege på en person, et dyr eller en ting du spørger efter

- løfte armene når du spørger hvor stor det er

- prøve at "tale i telefon" og stikke nøglen i nøglehullet

- bygge med klodser

- lede efter noget du har gemt

- præve at klæde sig af

- tilbyde dig en bid af sin mad

God underholdning:

- trætog med skinner, broer eller sporskifte

- dukke med sutteflaske

- trommer, gryder og andet at slå på

- sandkasse

- puttekasse

- bil, som barnet kan sidde på og køre med benene

- klodser

- figurer af mennesker eller dyr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op :) tak .. glæder mig til at få bogen, nu hvor min lille fis desværre er en af dem man kan mærke det meget på :( men ihh hvor ville jeg dog ønske at det ik var så slemt .. blir jo skør i hovedet af det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op :) tak .. glæder mig til at få bogen, nu hvor min lille fis desværre er en af dem man kan mærke det meget på :( men ihh hvor ville jeg dog ønske at det ik var så slemt .. blir jo skør i hovedet af det..

Det var noget jeg havde skrevet ned før jeg fik bogen, så jeg havde det liggende på computeren :)

Ja, det er meget individuelt, hvor meget de er påvirkede af det. Personligt havde jeg SÅ meget gavn af den bog, og den gjorde også at jeg rent faktisk KUNNE holde hjernen nogenlunde fornuftig- selv når alle andre var ved at gå i coma over vores datter bare skreg og skreg. Jo mere rolig jeg var- des mere rolig var hun. Det måtte jeg minde mig selv om mange, mange gange ;) Min mand var super, mega frustreret, og det kunne hun altså mærke MED DET SAMME. Det resulterede i, at han ikke kunne have med hende at gøre det første halve år. Han blev simpelthen SÅ stresset, når hun blev ved med at skrige. Jo mere stresset han blev, jo mere skreg ungen.

Det er møg-hårdt, men husk på, at det er fordi dit barn udvikler sig, og for nogen er det bare følelsesmæssigt meget sværere end hos andre.

Håber du får lige så meget glæde af bogen som jeg gjorde :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået læst lidt i den, og den virker rigtig go .. men frygter godt nok mere og mere alle de andre kommer .. de varer jo meget længere tid, hvordan kommer man igennem det? Syns det er så frustrerende og hårdt :( ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået læst lidt i den, og den virker rigtig go .. men frygter godt nok mere og mere alle de andre kommer .. de varer jo meget længere tid, hvordan kommer man igennem det? Syns det er så frustrerende og hårdt :( ..

Det første halve år ER bare rigtig hårdt!

Synes du ikke det hjælper at læse om HVORFOR de har de tigerspring og HVAD det er der gør at de har dem? Jeg synes i hvert fald det hjalp mig til at reagere anderledes overfor Isabella, og dermed blev hun også "nemmere"

Har du forsøgt at snakke med din læge om hvordan du har det? Ikke din søn, men DIG? :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo klart .. men jeg syns stadig det er hårdt .. fagene, eller rettere sagt hver uge føltes som evigheder, for min kæreste når kun at tage ham én gang i døgnet .. det lidt hårdt ik at blive afløst bare fem min af farmand, i hverdagen ..

Lægen? Hvorfor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo klart .. men jeg syns stadig det er hårdt .. fagene, eller rettere sagt hver uge føltes som evigheder, for min kæreste når kun at tage ham én gang i døgnet .. det lidt hårdt ik at blive afløst bare fem min af farmand, i hverdagen ..

Lægen? Hvorfor?

Fordi det nogle gange kan være rart at tale med nogen :) Der er flere der bruger lægen, når de lige har født. Det er en kæmpe omvæltning at blive mor, og *kide hårdt. Min mand kunne heller ikke hjælpe med Isabella, fordi hun ganske simpelt ikke accepterede ham. Det var SÅ hårdt, og jeg tabte mig 25 kg på 3½ måned. Lægen (og sundhedsplejersken) hjalp mig til at komme i en anden mødregruppe, hvor jeg ikke selv behøvede at holde noget for gruppen, men kunne bare komme ned i SP´ernes hus, hvor man så blev forkælet lidt en eftermiddag. Det hjælper også nogle gange bare at være sammen med andre mennesker- ikke nødvendigvis i lang tid, men også bare dét at få luft og sige "det er fandme hårdt og jeg ved bare ikke hvad jeg skal" Skrig selv, hvis det hjælper. Kom ud med dine frustrationer. Hvis du har en ordentlig læge og SP, kan de altså godt hjælpe dig med gode råd. Ikke bare med den lille, men også hvordan du selv kommer igennem de første hårde måneder :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syns hverken min læge eller sp'er er meget værd .. de siger bare at sådan er det bare .. var du aldrig ved at blive vanvittig over hverdagen? Bare det samme hele tiden? Syns virkelig det er død sygt .. virkelig ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ked af du ikke har bedre læge eller SP :kram2

Kender du ikke andre der er på barsel? Har du mulighed for at køre med ham? Altså i bil eller noget? :)

Jo, nogle gange var jeg ked af det. Jeg bliver nemlig mest ked af det, når det er sådan noget. Til gengæld var jeg møg-hamrende frustreret på min mand. Tror jeg lod alle frustrationer gå ud over ham i stedet for Isabella og alle andre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej kender ik andre der er på barsel, så ved ik lige hvor jeg sku kører hen .. gider heller ik, hvis han bare er sur ..

Når Oliver har haft en dag hvor han bare ik har villet sove, og umulig at få til at falde til ro, så har jeg mest lyst til at gå i seng når kæresten kommer hjem, og ik foretage mig noget før næste dag, det er desværre bare umuligt jo :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER