Calla

Når man finder en cyste..

16 indlæg i dette emne

Jeg har forsøgt at skrive dette indlæg flere gange, men af en eller anden årsag sletter jeg det hver gang..

Jeg har bare brug for at dele det lidt med andre end de nærmeste, for det fylder utrolig meget, også i underbevistheden :(

Sagen er den at jeg den sidste måneds tid har følt mig meget træt. Jeg fik derfor tjekket både blodprocent (8.8, så det var jo super fint), og mine B12 tal, som er velbehandlet. CRP også normal der, så intet lige at sætte en finger på.

For, nu 14 dage siden, begynder jeg så at få en trykkende fornemmelse i halsen. En desideret kvælningsfornemmelse. Jeg tænker lidt at jeg jo har lidt struma i forvejen, og bestiller derfor tid ved lægen.

Lægen finder ikke noget unormalt. Ingen hævelse umiddelbart. Jeg må gå igen, med besked om at henvende mig, hvis det ikke aftager inden for en uges tid, eller hvis det forværres.

I søndags begynder det så at gøre rigtig, rigtig ondt i højre side af skjoldbruskkirtlen. VIRKELIG ondt. Jeg har jo bøvlet meget med nakke og ryg, og har meget stramme ledbånd, samt tendens til myoser i højre side af halsen, og tænker det nok er en irriterende myose. Jeg tager derfor mine muskelafslappende, og noget smertestillende. Forsøger at massere lidt. Jeg føler at der sidder noget og "smutter", når jeg bevæger hovedet, og når jeg kører fingrene henover, rigtig ubehageligt, men det bekræfter mig jo bare i at det er en myose. Jeg smertebehandler mig selv, og forsøger at tænke på noget andet det næste døgns tid.

Men tirsdag aften får jeg simpelthen så voldsomme smerter at jeg tuder og tuder, det trækker op i både øret og kæbe/tænder. Jeg kan ikke være nogen steder pga. smerter, og ender med at hente 2x1000mg brufen hos min mor, for at kunne holde tilværelsen ud til onsdag morgen. Det lykkes nogenlunde, omend jeg ingen søvn får hele natten.

Onsdag morgen er jeg i tlf præcis kl. 8 og får en "akut" tid ( <_< ) til middag. Lægen kan stadig intet unormalt finde, men jeg tuder ved hendes berøring af min hals (som hun iøvrigt trykker voldsomt meget på, efter min mening). Hun konfererer kort med den anden læge, og jeg får en henvisning til øre-næse-halslæge. Normalt er henv. ikke normalt, men man kan være meget heldig at komme hurtigere til, hvis man har en henv. da der ellers kan være meget lang ventetid.

Jeg får en akuttid i Esbjerg om torsdagen.

Kommer ind til en læge, som undersøger halsen udvendigt, meget blidt. Hun siger så at jeg er en del hævet, og hun vil gerne kigge indvendigt. Jeg får derfor lavet en fiberoskopi, og for s*tan hvor gør det ondt da hun begynder at rode i højre side med kameraet :boo

Hun siger ikke noget mens hun kigger, men sygeplejersken stikker mig en serviet, da jeg sidder og græder af smerter. Hun fjerner kameraet, og så kommer den besked, som har vendt op og ned på min verden i disse dage;

"Du har en cyste på din skjoldbruskkirtel og den er meget betændt. Jeg giver dig noget penicilin, noget smertestillende, og så vil jeg se dig til kontrol på fredag (d. 17/6). Bliver der det mindste, smerter eller hævelse, så ringer du til akutlæge med det samme!".

Jeg sidder bare og siger okay, og ser nok lidt sådan ud : :blink

Jeg er forvirret og fortvivlet. Hun har lige fortalt mig at jeg har en cyste i halsen.. Jeg får udleveret en recept med 2 slags heftig penicilin, og så siger hun at hvis cysten stadig er der fredag, så skal jeg have lavet en biopsi og afhængig af resultatet, må vi se hvad der så skal ske.

Nu sidder jeg så her. Det er mandag. Det har været en meget underlig weekend. Har holdt fødselsdag for min ældste, og har haft svært ved at være tilstede psykisk. Jeg har en kort lunte må jeg indrømme. Lige meget hvad jeg laver, så kører det bare rundt i hovedet "Cyste".. Jeg har stadig kvælningsfornemmelse, selvom jeg er færdig med den ene slags penc. Og det gør stadig ondt, dog slet ikke i samme omfang. Jeg er træt, træt, træt..

Jeg har mareridt om natten, men ikke om mig selv. Jeg drømmer at manden har fået kræft og skal dø, og er på sygehuset, men jeg må ikke besøge ham for lægen :blink Totalt underlige drømme.

Jeg forestiller mig de forskellige scenarier i mit hovede. Hvordan jeg vil reagere hvis den er væk, hvis den stadig er der, osv. Hele tiden kører det rundt. Jeg har googlet mig frem til at kræft i halsen er relativ sjældent, heldigvis, og at det typisk er vandcyster man får i halsen, hvis det er. Men stadig.. Jeg synes vi er så forfulgt at uheld hele tiden og igen, det er ikke til at holde ud..

Jeg synes der er meget lang tid til fredag.. Alt for længe. Jeg vil gerne bare have et svar nu. Ikke mere vente..

Trængte bare lige til at få tankerne lidt ud, hvis du fik læst det hele, jamen så :respect og tak :)

Til Jer der har mig på FB, så sig venligst intet derinde. Børnene ved intet, og skal heller ikke vide det. Please, repekter det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved slet ikke hvad jeg skal skrive.. Stakkels dig, det du må igennem... Tanker og kæmpe kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen kloge ord - men ved præcis hvad du gennemgår.

Jeg var der for et par år siden med en - viste det sig - godartet cyste. Men tankerne og følelserne op til endeligt svar er nærmest uudholdelige..

Stor knus til dig :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for krammene, det varmere utrolig meget

Ingen kloge ord - men ved præcis hvad du gennemgår.

Jeg var der for et par år siden med en - viste det sig - godartet cyste. Men tankerne og følelserne op til endeligt svar er nærmest uudholdelige..

Stor knus til dig :kram

Gudskelov for at din var godartet :kram2 Håber jeg er lige så heldig..Det er som at gå rundt i en bobbel. Man føler sig lidt sat på stand by, synes jeg. Forsøger at få dagene til at hænge sammen, smile og være til stede, men det kværner bare rundt. Også selvom jeg ikke vil have det. Lige meget hvad jeg foretager mig, så ligger den der.."Jeg har en cyste.."

Føler mig sg nærmest handikappet, på en eller anden måde.. Ej, det er lidt svært at beskrive.. Der er så mange blandede følelser, og tanker... Fredag er så langt væk.. og hvis den ikke når at gå i sig selv inden, så skal jeg først have taget biopsi OG så igen vente på et svar.. Der er sgutte noget at sige til jeg er gråhåret allerede..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for krammene, det varmere utrolig meget

Gudskelov for at din var godartet :kram2 Håber jeg er lige så heldig..Det er som at gå rundt i en bobbel. Man føler sig lidt sat på stand by, synes jeg. Forsøger at få dagene til at hænge sammen, smile og være til stede, men det kværner bare rundt. Også selvom jeg ikke vil have det. Lige meget hvad jeg foretager mig, så ligger den der.."Jeg har en cyste.."

Føler mig sg nærmest handikappet, på en eller anden måde.. Ej, det er lidt svært at beskrive.. Der er så mange blandede følelser, og tanker... Fredag er så langt væk.. og hvis den ikke når at gå i sig selv inden, så skal jeg først have taget biopsi OG så igen vente på et svar.. Der er sgutte noget at sige til jeg er gråhåret allerede..

:kram :kram :kram :kram

Jeg kan også sætte mig ind i dine tanker. Ventetiden er lang og ubehagelig. Det er klart det fylder. Jeg fik fjernet en cyste for to år siden. Det var min egen læge der fandt den. Hun sendte mig videre til en gynækolog som først havde tid en måned efter. Og fra hende blev jeg sendt til hospitalet hvor der også var ca. 3-4 ugers ventetid. De havde hele vejen sagt de regnede med den var godartet men da jeg kom ind på hospitalet, blev det hele lige pludselig akut fordi min blodprøve var over akutgrænsen. Jeg blev opereret og de fik den fjernet og det vidste sig at den heldigvis var godartet selvom det hele lige pludselig skulle gå hurtigt. Det var nogen meget hårde dage og måneder og jeg kan stadig den dag i dag havde tanker og frygt omkring det hele selvom det er to år siden.

Det eneste jeg kan sige til dig er at det er vigtigt du snakker med nogen om det og ikke gemmer din frygt.

Igen et stor :kram herfra og krydser fingre for det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kæmpe kram til dig kan godt forstå du spekulerer og ikke kan sove

men håber det bare er en vand cyste

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

forstår dig så godt :kram2

min mor har en i underlivet, som er 2 kamret og vi får først svar på hvilken type det er på tirsdag hvor hun skal opereres

:kram2 :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle krammene, og de positive historier, det varmer ret meget :tak

Jeg snakker en del med min ene veninde og så min moster om det, jeg kan ikke bare gå med det indeni. Men føler bare jeg er lidt til besvær. Tænk at så lidt kan fylde så meget..

Ville gerne snakke med min mand, og han har også sagt at uanset hvad, så står vi sammen, men kan mærke han ligesom ikke gider mere nu. VI skal ikke tage sorgerne på forskud :wacko Og nej det skal jeg da heller ikke, men det fylder bare enormt og jeg kan altså ikke bare lukke af, hvorend jeg gerne ville :(

Jeg tror at han i bund og grund er skide bange, men han er bare en klovn til at vise følelser, så det er nok lidt hans måde at "beskytte" sig selv på..tror jeg..

Det er egentligt sjovt så mange tanker der kan nå at blive kværnet igennem på meget kort tid. Så mange forskellige scenarier, der bliver spillet i mit hoved. Og igen, Jeg ved jo ikke en skid om hvad det er eller ikke er. Det er jo nok "bare" en vandcyste. Hvorfor skulle det være andet? Så kan jeg sidde og føle mig latterlig bagefter. Jeg er faktisk flov over at føle som jeg gør. For der er så mange derude, som HAR kræft, og derfor føler jeg at jeg ikke kan tillade mig at føle på denne måde. For jeg ved jo ikke om det er det. Det er jo trods alt rimligt sjældent med kræft i halsen. 125 danskere pr. år ca. Iflg. statestikkerne.

Sikke jeg vrøvler.. Jeg har bare en rigtig off-dag idag, undskyld :(

Men endnu engang tusind tak for alle krammerne,tankerne og positiviteten :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal på ingen måder være flov for at have de tanker du har! Det er helt naturligt at have det sådan når man får at vide at man har en cyste. Ikke for at skræmme men selvom du får at vide at den er godartet så vil tankerne stadig dukke op igen bagefter hvis der er et eller andet som ikke er som det skal være.

Min mand er hellere ikke den bedste til at snakke, men han var der på andre måder, ved at holde om mig og tage med til undersøgelser og bare være der. Han lod mig også bare snakke løs engang imellem selvom han ikke kunne sige så meget der ikke var sagt i forvejen.

Det er godt du får tankerne vendt hos din veninde og mor, og jeg er helt sikker på at de ikke synes du er til besvær.

Ellers skriv herinde, bare for at få tankerne ned på skrift kan hjælpe. Jeg har også brugt at skrive lidt dagbog når jeg havde det svært, bare for at få styr på tankerne.

Stort :kram: til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæreste Maibritt, for 9 år siden opdagede jeg en mærkelig bule i min mave....jeg blev scannet og det var en cyste i min livmor som var vokset,

Den blev så opereret ud og der var intet farligt over den...så det behøves ikke betyde noget farligt, selvom jeg godt kan forstå man straks tænker det værste

og også frygter det, men væk med de grimme tanker. :kiss:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal på ingen måder være flov for at have de tanker du har! Det er helt naturligt at have det sådan når man får at vide at man har en cyste. Ikke for at skræmme men selvom du får at vide at den er godartet så vil tankerne stadig dukke op igen bagefter hvis der er et eller andet som ikke er som det skal være.

Min mand er hellere ikke den bedste til at snakke, men han var der på andre måder, ved at holde om mig og tage med til undersøgelser og bare være der. Han lod mig også bare snakke løs engang imellem selvom han ikke kunne sige så meget der ikke var sagt i forvejen.

Det er godt du får tankerne vendt hos din veninde og mor, og jeg er helt sikker på at de ikke synes du er til besvær.

Ellers skriv herinde, bare for at få tankerne ned på skrift kan hjælpe. Jeg har også brugt at skrive lidt dagbog når jeg havde det svært, bare for at få styr på tankerne.

Stort :kram: til dig

Jeg skammer mig nu stadig lidt over de tanker..

Er så udmattet hele tiden, sover godt nok, men det er mareridt på mareridt, fordi underbevidstheden jo kværner..

Nu er der ikke så længe tilbage til fredag... Fandt faktisk ud af igår (og det gjorde det specielt ikke bedre) at vi egentligt har kræften tæt på i familien. Samme medlem blev ramt to gange, den ene gang i halsen.. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skammer mig nu stadig lidt over de tanker..

Er så udmattet hele tiden, sover godt nok, men det er mareridt på mareridt, fordi underbevidstheden jo kværner..

Nu er der ikke så længe tilbage til fredag... Fandt faktisk ud af igår (og det gjorde det specielt ikke bedre) at vi egentligt har kræften tæt på i familien. Samme medlem blev ramt to gange, den ene gang i halsen.. :(

Jeg kan godt forstå skammen men der er ingen grund til den :)

Jeg krydser fingre på fredag og det hele skal nok gå :19

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så havde jeg tid til at opdatere Jer :blush Har bare haft hunde travlt i dag og er dødtræt :zzz

Jeg mødte pænt op inde ved halslægen. Hun følte, og følte, og spurgte mig så om jeg stadig havde ondt? Nej ikke mere, gudskelov :)

Hun stikker så det dejlige kamera ind gennem næsen igen, og det svier (og smager) lige så afskyeligt som sidste gang :numse Jeg skal sige både ih og ah, så det gør jeg, mens hun kigger og roder rundt i halsen.

Hun trækker den så ud igen, og så kommer den: Jeg havde egentligt gjort klar til biopsi idag, for det var jo ret alvorligt. Men cysten er VÆK :bunny :bunny :glad :glad MEN.. fordi jeg nu har haft den, og i så voldsomt et omfang, så er risikoen ret stor for at den vender tilbage, desværre. Hvis det sker, skal jeg henvende mig akut, og så opererer de med det samme, og laver biopsien bagefter. Jeg skal holde øje med om snart kvikker lidt op, for er bare så træt hele tiden (træt dækker faktisk ikke, så udmattet er jeg) :( Men cysten er pt. væk, og det er bare :wee :wee

Så nu kan jeg godt puste ud, og tage til min nevøs navnefest imorgen med et lettet sind :loveshower

Tusind tak for al støtten, det har betydet utrolig meget :tak :tak :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower :loveshower :loveshower

Dejligt opdatering

Krydser fingre for at den holder sig væk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:glad :glad :glad :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER