Guest Smilla

Er sgu lidt småirriteret

35 indlæg i dette emne

Er jeg den eneste der synes 10min. er virkelig kort tid for et spisefrikvarter? Jeg har gået i friskole indtil 8. klasse og der sad vi i 20 min. inden middagspausen og fik mad - og derefter ud og lege. fra børnehaveklassen til 3. klasse fik vi læst historie og fra 4. - 7. Klasse sad der en lærer de første 10 min. for derefter at gå ud og ha' 45 min. pause. Det rektor på skolen gjorde var at tage 20 min. af en time til spisning og derefter fordelte han 20min. ud på resten af dagen. :) så børnene kunne få ro til at spise uden at stresse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt enig, jeg forventer ikke hun sidder der hele spisefrikvarteret, bare lige 5 minutter så hun har set de alle er begyndt at spise.

Nu skal de ha ny klasselærer næste år, så håber jeg at det ændrer sig.:)

Helt enig - eller at hun i det mindste lige er opmærksom på han får spist - En af mine elever har lidt det samme med at glemme - selvom alle andre sidder og spiser, så sidder han bare og hygger sig og snakker.. Selvom han går i 6. klasse - han er primært grunden til jeg husker dem på at finde madpakker frem, og han får det faktisk altid at vide 1 min INDEN pausen ;) Hvis først madpakken er oppe husker han dog at spise.. Det er bare det med at få den op af tasken!

10 mins spisepause er fint - ingen af vores elever går sultne derfra... Men det er også kun i den pause.. den varer 30 min. 10 min til at spise, også SKAL de være udenfor i 20 min bagefter(pausen er fra 9.30-10.00).. Pausen bagefter (11.30-12.00) må de selv sørge for at spise hvis de har lyst, og de må selv bestemme om de er ude eller inde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig det er forkert hvis man "forventer" at læreren skal være PÆDAGOG, og sørge for børnene HUSKER at spise deres mad i pauserne. Det er noget pædagogerne skal lære børnene i børnehaven..

Jeg håber det er ok jeg er uenig :)

Det må være i lærerens interesse, at eleverne får deres mad, for ellers ryger koncentrationen og motivationen lige på stedet.. Det skaber uro i klassen og jeg synes det er voldsomt forstyrrende, at undervise en elev der opfører sig sådan, blot fordi vedkommende ikke har fået sin mad..

Jeg gør jo ikke det at jeg holder hver enkelt elev i hånden og fortæller dem at nu skal de spise osv.. Det tager ikke mange sekunder at kigge rundt i klassen for, at se om eleverne spiser..

Hvis de 10 minutter alligevel ligger i elevernes undervisningstid skal jeg jo blive i lokalet alligevel, så hvorfor ikke sørge for de spiser..

Den skole jeg var på havde om fredagen 3 timers idræt og der skal eleverne spise.. Ikke kun for min skyld, men da også for deres egen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber det er ok jeg er uenig :)

Det må være i lærerens interesse, at eleverne får deres mad, for ellers ryger koncentrationen og motivationen lige på stedet.. Det skaber uro i klassen og jeg synes det er voldsomt forstyrrende, at undervise en elev der opfører sig sådan, blot fordi vedkommende ikke har fået sin mad..

Jeg gør jo ikke det at jeg holder hver enkelt elev i hånden og fortæller dem at nu skal de spise osv.. Det tager ikke mange sekunder at kigge rundt i klassen for, at se om eleverne spiser..

Hvis de 10 minutter alligevel ligger i elevernes undervisningstid skal jeg jo blive i lokalet alligevel, så hvorfor ikke sørge for de spiser..

Den skole jeg var på havde om fredagen 3 timers idræt og der skal eleverne spise.. Ikke kun for min skyld, men da også for deres egen :)

Jamen er da enig i at hvis der er undervisningsproblemer, skal man jo finde problemet. Er problemet at barnet ikke spiser, må man løse det for at få den mest optimale undervisning :) Men hvis ikke der er problemer i forhold til undervisningen, så mener jeg ikke det er lærerens job at sørge for barnet spiser - de sulter jo ikke fordi de ikke får mad i 4-5 timer hvis de har fået en ordentlig morgenmad ;)

Og ja, hvis pausen er i undervisningstiden, så skal man selvfølgelig være i lokalet.. også tjekker man da om alle spiser og spørger hvorfor nogen måske ikke gør - fx er der en del børn hvis forældre "glemmer" madpakken ;)

Og jeg er også enig i man snildt kan huske børnene på det - som jeg skrev, husker jeg altid selv mine elever på deres madpakker.. Men jeg mener IKKE det er mit job at TJEKKE om de har spist.. Kun hvis det er et undervisningsrelevant problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det virker lidt som om man synes det er DYBT forkert at læreren ikke sidder og spiser med dem eller er i lokalet når de spiser.. På min skole har vi en socialpolitik og en madpolitik, som går ud på at klasserne har de 10 min. hvor der er spisepause, til som klasse at være HELT alene - selvfølgelig er der en gangvagt som går mellem klasserne. De eneste der bliver spist med er 0. klasse, og det er kun i perioder hvor der er uro..

Jeg tror faktisk, at lærerene er hos eleverne i spisefrikvarteret på de fleste skoler og at det er mere reglen end undtagelsen.

På 'min skole' skal der være en lærer tilstede i hele spisefrikvarteret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk, at lærerene er hos eleverne i spisefrikvarteret på de fleste skoler og at det er mere reglen end undtagelsen.

På 'min skole' skal der være en lærer tilstede i hele spisefrikvarteret.

Men spisefrikvarteret er vel 10-15 minutter hvorefter der så er 30 minutters rigtig frikvarter til leg og pause?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej:-)

Er selv lærer bare i udskolingen og synes emnet er spændende. Synes dog ikke det er min rolle som underviser, at sørge for at 11´årige spiser deres madpakker. Samtidig synes jeg det er vigtigt at de lærer at mærke deres egne behov. Men jeg kan godt se at det nok lige er det din søn skal lære.

Det ville være super godt hvis man kunne sidde stille og roligt med eleverne og gøre det, men jeg synes bare jeg ofte har 1000 andre ting jeg lige skal nå. Altså ikke min egen pause, men snakke med en elev, løse konflikter, tjecke op på noget eller give en kollega/forældre besked om noget. Synes også der er mange der ikke har mad med og som ønsker at spise senere. Har flere gange haft elever med diagnoser der skulle spise, da deres medicin gjorde de ikke kunne fornemme deres sult og her lagde jeg bare generelt mærke til om madpakken var fremme og han/hun måtte også spise i timerne, da dette var bedst for netop ham/hende. Kunne frugt/rosiner/pølsehorn eller hvad han nu lige kunne tænke sig, være det han skulle spise i pausen. Altså noget i taler om, at det skal han tage sig tid til. Han skal jo også selv ville projektet. Mange især drenge har bare ikke tid til at spise, og derfor venter de lige lidt. Han skal altså have en forståelse for hvor vigtigt det er. Ikke fordi du fortæller ham det, men fordi han forstår hvad der sker, når han slet ikke får noget brændstof. På den måde vil han måske det med at spise. Måske er jeg helt galt på den, men det er bare så super vigtigt at de selv kommer på banen og forstår at det er et valg de tager når de spiser/ikke spiser og at det har en betydning.

Og så lige til det med spiseforstyrrelsen. Men med mindre din søn generelt ikke vil spise og har en psykisk begrundelse for dette, kan jeg ikke se hvorfor spisevægring kommer på banen. Spiseforstyrrelser er noget man udvikler, grundet noget helt andet end mad og ikke fordi man glemmer at spise. Ikke at man ikke skal være opmærksom som forældre, bare skille tingene fra hinanden. Så her ville jeg se om din søn ellers mærker sult på andre tidspunkter, om han er undervægtig og om han måske bare har travlt med andre ting og derfor udsætter sin spisepause.

Synes sagtens du kan tage det op i skolebestyrrelsen, men det ville så måske være godt med en bestemt tid der er beregnet til spisetid og ikke pause. Altså hvor læreren bruger tiden hos eleverne og dermed kunne lave noget dagligt hygge. Men dette er jo noget den enkelte skole skal give resourcer til. Ikke bare bruge det almindelige frikvarter på.

Nå det blev lidt rodet, men håber det gav mening alligevel.

Hanne:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette har du talt med din søns lære

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men spisefrikvarteret er vel 10-15 minutter hvorefter der så er 30 minutters rigtig frikvarter til leg og pause?

Nemlig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej:-)

Er selv lærer bare i udskolingen og synes emnet er spændende. Synes dog ikke det er min rolle som underviser, at sørge for at 11´årige spiser deres madpakker. Samtidig synes jeg det er vigtigt at de lærer at mærke deres egne behov. Men jeg kan godt se at det nok lige er det din søn skal lære.

Synes du heller ikke det er din "rolle" at minde en snart 11 årig om at spise sin mad, hvis det nu er således at han ikke husker det og har for travlt med alt muligt andet? Er det så forælderen der skal komme om på skolen hvert spisefrikvarter og minde ham om det? Hvem skal lære min søn at mærke efter hans sult når han er i skole og det gælder om at komme ud og reservere fodboldbanen før de store? Mig? Dig? Helt enig i han skal lære at respektere sin krops signaler, det er det det her handler om, men hvem pokker skal hjælpe ham når han er i skolen?

Det ville være super godt hvis man kunne sidde stille og roligt med eleverne og gøre det, men jeg synes bare jeg ofte har 1000 andre ting jeg lige skal nå. Altså ikke min egen pause, men snakke med en elev, løse konflikter, tjecke op på noget eller give en kollega/forældre besked om noget. Synes også der er mange der ikke har mad med og som ønsker at spise senere. Har flere gange haft elever med diagnoser der skulle spise, da deres medicin gjorde de ikke kunne fornemme deres sult og her lagde jeg bare generelt mærke til om madpakken var fremme og han/hun måtte også spise i timerne, da dette var bedst for netop ham/hende. Kunne frugt/rosiner/pølsehorn eller hvad han nu lige kunne tænke sig, være det han skulle spise i pausen. Hvis jeg giver ham lækkerier med, og ikke mad, som jeg mener pølsehorn fx er så spiser han ikke andet, hvis han husker det. Han vil ikke ha frugt med. Altså noget i taler om, at det skal han tage sig tid til. Been there done that i snart 1½ år og det hænger mig ud af halsen at tage hans fyldte madkasse op af skoletasken næsten dagligt. Han skal jo også selv ville projektet. Lige præcis og det siger han også ja til, men det andet er bare mere interessant når der ikke sidder en mor på nakken af ham og dikterer hvad han skal. Mange især drenge har bare ikke tid til at spise, og derfor venter de lige lidt. Præcis og det er her jeg beder læreren være puklen på nakken. Han skal altså have en forståelse for hvor vigtigt det er. Ikke fordi du fortæller ham det, men fordi han forstår hvad der sker, når han slet ikke får noget brændstof. På den måde vil han måske det med at spise.Igen: Been there done that.....Han forstår det udemærket og kender alt til blodsukker osv osv, men han er stadigvæk et barn i en stor krop der elsker at lege, fjolle, spille fodbold, action... Måske er jeg helt galt på den, men det er bare så super vigtigt at de selv kommer på banen og forstår at det er et valg de tager når de spiser/ikke spiser og at det har en betydning. Lige præcis...nej du er ikke galt på den, der er bare ikke noget nyt i det du siger for det er som taget ud af min mund :)

Og så lige til det med spiseforstyrrelsen. Men med mindre din søn generelt ikke vil spise og har en psykisk begrundelse for dette, kan jeg ikke se hvorfor spisevægring kommer på banen. Spiseforstyrrelser er noget man udvikler, grundet noget helt andet end mad og ikke fordi man glemmer at spise. Ikke at man ikke skal være opmærksom som forældre, bare skille tingene fra hinanden. Så her ville jeg se om din søn ellers mærker sult på andre tidspunkter, om han er undervægtig og om han måske bare har travlt med andre ting og derfor udsætter sin spisepause. Jeg mener sagtens man kan udvikle en spiseforstyrelse når man lærer sin krop ikke at spise mad, når den beder om det. Han er høj og slank, så han skal ikke tabe sig.

Synes sagtens du kan tage det op i skolebestyrrelsen, men det ville så måske være godt med en bestemt tid der er beregnet til spisetid og ikke pause. Altså hvor læreren bruger tiden hos eleverne og dermed kunne lave noget dagligt hygge. Men dette er jo noget den enkelte skole skal give resourcer til. Ikke bare bruge det almindelige frikvarter på. Præcis, det har jeg også tænkt mig næste gang der er forældremøde.

Nå det blev lidt rodet, men håber det gav mening alligevel. Det gjorde det ihvertfald :) Tak for dit input :kiss:

Hanne:-)

Mette har du talt med din søns lære

Ja jeg ringede til hende i går og det kom så frem, da jeg spurgte om der var andre drenge i klassen som heller ikke har tid til at spise, at der var én mere og det er den anden fodboldtosse!! Ja så giver det jo mere mening!!

Men jeg bad hende alligevel prikke til ham de dage hun har timer op til spisefrikvarteret. Jeg har bedt hende om det rigtig rigtig mange gange og jeg er super irriteret over at hun glatter af på det, men jeg lader som ingenting og

beder hende om det igen og igen indtil hun fatter hvor bange jeg er for at det her skal udvikle sig til en reel spiseforstyrrelse. Det med spiseforstyrrelsen sagde jeg også til hende, at jeg var rigtig bange...men hun skulle nok

prikke til ham sagde hun. Og så spurgte jeg også til den mandag hvor de var taget på lejrskole og skulle ha ekstra stor madpakke med, som han kom hjem med igen, hvad han havde fået der. Der mente hun da nok hun kunne

huske at han vist nok havde fået pølsehorn (i min verden slik) og kage (:o) og frugt der var blevet serveret da de ankom på lejrskolen....aha ok...jamen ja....det er jo bedre end luft eller....ja jeg ved sgu ikke hvad jeg skal synes om det hele! :(

Men hun nævnte ikke noget med den kage der kom retur også i hel tilstand :( Det stønnede hun bare lidt over. Men jeg husker det og der falder da nok en kommentar næste gang hun beder mig bage til klassen :) ;) :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER