Solvej99

Dåbskager

95 indlæg i dette emne

Hehe tusind tak :) Meeeen det er nu lidt langt at skulle fragte en kage fra Aalborg til Frederiksberg... ikke at jeg ikke har fået en kage til København før, men det kostede jo lidt i flybilletter og den del research for om Cimber Air overhovedet ville have, at jeg medbragte sådan en tingest ombord som håndbagage... Heldigvis for mig var det ok med dem, så længe den kunne komme igennem røntgen scanneren i lufthavnen :7himmel

Ja det tænkte jeg også på bagefter :( Super ærgeligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min prøvedåbskage til Tristans dåb :)

1zce78x.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min prøvedåbskage til Tristans dåb :)

Den er godt nok flot :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min prøvedåbskage til Tristans dåb :)

1zce78x.jpg

:loveshower - det er lige min stil!!! Virkelig flot!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da også gerne vise lidt billeder - så kan de jo også bruges som inspiration :biglove

Min første kage, til Victorias barnedåb. Første kage nogensinde :)

post-2127-041457100 1334953074_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Og den sidste dåbskage - til Skye :loveshower

post-2127-007347000 1334953391_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen fik jeg æren af at lave en dåbskage og denne gang til en lille Noah:

Noahs+d%C3%A5bskage+%2813-05-2012%29.JPG

Kagen indeholder:

Nøddebunde lagt sammen med tobleronemousse, smurt op med svejtsisk smørcreme og overtrukket samt pyntet med fondant

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man hvor er jeg imponeret over hvor dygtige i er fuldrespekt her fra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke nogle flotte kager :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det fondant overtræk noget ikke meget sødt agtigt i det?

Spørg fordi jeg faktisk aldrig har smagt det :unsure

Sagen er nemlig den jeg vil forsøge mig med dåbskage selv når bettemanden engang skal døbes.

Men min mor er meget mod det alt for søde agtigt og er ikke fan af vildt meget flødeskum, så derfor spørg jeg også på baggrund af det.

For synes disse kager er noget så flotte, og elsker at bage så det vil være en oplagt mulighed at prøve af selv her også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det fondant overtræk noget ikke meget sødt agtigt i det?

Spørg fordi jeg faktisk aldrig har smagt det :unsure

Sagen er nemlig den jeg vil forsøge mig med dåbskage selv når bettemanden engang skal døbes.

Men min mor er meget mod det alt for søde agtigt og er ikke fan af vildt meget flødeskum, så derfor spørg jeg også på baggrund af det.

For synes disse kager er noget så flotte, og elsker at bage så det vil være en oplagt mulighed at prøve af selv her også.

Jo, det er temmelig sødt!

Det er lavet af skumfiduser og flourmelis.

Min mand plejer at tage "overtrækket" af og spise kagen. Han synes også det kan blive FOR sødt.

Men jeg elsker at arbejde og modellere med fondant, derfor er det dét jeg bruger :biglove

Jeg synes da du skal kaste dig ud i at lave kagen - hvis din mor så ikke bryder sig om låget/overtrækket, så kan det da tages af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay vil prøve, for der er jo intet spændende i at lave kun med flødeskum eller slet intet. For det er godt nok flotte kager man kan lave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det fondant overtræk noget ikke meget sødt agtigt i det?

Spørg fordi jeg faktisk aldrig har smagt det :unsure

Sagen er nemlig den jeg vil forsøge mig med dåbskage selv når bettemanden engang skal døbes.

Men min mor er meget mod det alt for søde agtigt og er ikke fan af vildt meget flødeskum, så derfor spørg jeg også på baggrund af det.

For synes disse kager er noget så flotte, og elsker at bage så det vil være en oplagt mulighed at prøve af selv her også.

Jeg vil sige, at det kommer an på om du laver fondanten selv eller køber den. Laver du den på skumfiduser og flormelis, ja så vil den selvsagt blive MEGET sød, men køber du wiltons eller fra kagebutikken, så synes jeg faktisk ikke de er så søde igen og så er de 10 gange nemmere at arbejde med!

Mht. til at det hele bliver for sødt, det sker kun hvis du vælger meget søde mousser, en lys bund og så en hjemmelavet fondant, så synes jeg det bliver virkelig klamt for sødt... Vælg at lave en mørk chokolade bund, en frugtmousse (kan godt laves på flødeskum uden at den smager af det) og så brug en wilton eller kagebutikkens fondant - det kan du ikke gå galt i byen med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige, at det kommer an på om du laver fondanten selv eller køber den. Laver du den på skumfiduser og flormelis, ja så vil den selvsagt blive MEGET sød, men køber du wiltons eller fra kagebutikken, så synes jeg faktisk ikke de er så søde igen og så er de 10 gange nemmere at arbejde med!

Mht. til at det hele bliver for sødt, det sker kun hvis du vælger meget søde mousser, en lys bund og så en hjemmelavet fondant, så synes jeg det bliver virkelig klamt for sødt... Vælg at lave en mørk chokolade bund, en frugtmousse (kan godt laves på flødeskum uden at den smager af det) og så brug en wilton eller kagebutikkens fondant - det kan du ikke gå galt i byen med :)

Hvis jeg laver med fondant, køber jeg det færdigt. Jeg har opskrifter på lime, hyldeblomst m.m af mousser og nøddebundsopskrifter bla. på bunde. Så jeg har rigeligt at lave ud fra. Skal dog lige have fundet ud af om der er nogle med nøddeallergi eller ikke kan lide nødder, for ellers var planen at lave bundende ud fra det, da den sidst faldt i god jord med manden da jeg lavde en mere almindelig kage med nøddebund. Og måske med lidt mørk groft revet chokolade i også. Og så lave måske halvt syreligt mousse på det ene lag med lime fx. Da jeg godt kan lide lime og den friske/syrelige smag :)

Dog har vi 2 ret så kræsen børn på mandens side af familien, og her er der tale om virkelig kræsenhed, og selvom det aldrig kan blive vores problem synes jeg også de skal have glæde af at få kage. De kan da lide lagkage men det vil jeg altså ikke servere til en barnedåb.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da også lige dele kagen fra Lise's barnedåb med jer her. Det var en sød pige fra københavn, som var så venlig at lave den til os og den smagte bare super. Indholdet var chokoladebund og alm. lyse bunde med hindbærmousse og daimmousse imellem. Så var der marcipanovertræk og figurer af fondant.
Den gule and og sommerfuglen repræsenterede noget af Lise's yndlingslegetøj :biglove

471350_10150940233505967_1202774729_o.jp

 

288364_10150940233570967_1523465682_o.jp

336020_10150940233630967_443046378_o.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg laver med fondant, køber jeg det færdigt. Jeg har opskrifter på lime, hyldeblomst m.m af mousser og nøddebundsopskrifter bla. på bunde. Så jeg har rigeligt at lave ud fra. Skal dog lige have fundet ud af om der er nogle med nøddeallergi eller ikke kan lide nødder, for ellers var planen at lave bundende ud fra det, da den sidst faldt i god jord med manden da jeg lavde en mere almindelig kage med nøddebund. Og måske med lidt mørk groft revet chokolade i også. Og så lave måske halvt syreligt mousse på det ene lag med lime fx. Da jeg godt kan lide lime og den friske/syrelige smag :)

Dog har vi 2 ret så kræsen børn på mandens side af familien, og her er der tale om virkelig kræsenhed, og selvom det aldrig kan blive vores problem synes jeg også de skal have glæde af at få kage. De kan da lide lagkage men det vil jeg altså ikke servere til en barnedåb.

Kunne du finde på at dele lidt ud af dine opskrifter?? :)

Jeg synes meget jeg laver det samme igen og igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da også lige dele kagen fra Lise's barnedåb med jer her. Det var en sød pige fra københavn, som var så venlig at lave den til os og den smagte bare super. Indholdet var chokoladebund og alm. lyse bunde med hindbærmousse og daimmousse imellem. Så var der marcipanovertræk og figurer af fondant.

Den gule and og sommerfuglen repræsenterede noget af Lise's yndlingslegetøj :biglove

291640_10150944881165967_2067990144_o.jpg

339300_10150944882775967_2071497405_o.jpg

336050_10150944888250967_1387148396_o.jpg

Hvor er den fin og søde detaljer med anden og sommerfuglen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige lavet et indlæg inde på kageforummet med et lille udpluk af de opskrifter jeg har i gemmerne i mine mad/dessert notesbøger :)

Men da links driller mig åbenbart <_< så smider jeg dem lige her også, selvom det også er synd at ødelægge denne flotte kage fremvisning tråd.

Men det der link icon driller mig gevaldigt så kunne ikke lave link derind til hmmm...

Mousse opskrifter

Sød-syrelig vaniljecreme.

Kan laves på råcreme også, men da skal den spises samme dag.

1 vaniljestang.

2,5 dl piskefløde eller creme fraiche 38 procent (dobbelt op efter behag/ønske)

Flormelis efter smag.

Pisk fløden/creme fraiche og vaniljekornene til flødeskum/creme

Smag til med flormelis.

Pynt med brombær eller hindbær efter ønske.

Kagen kan med fordel betrækkes med marcipan, så den får både den syrelige men søde smag.

Kan serveres med lyse lagkage bunde og efter ønske med revet usprøjtet revet lime i.

Vaniljecreme med hyldeblomst.

3 spsk maizena.

2½ dl mælk.

½ vaniljecreme skrabet fri for kornene.

2 hele æg.

2 spsk sukker/rørsukker-plus lidt til drys.

2 spsk koncentreret hyldeblomst, kan dog erstattes af saft fra ananas eller pære.

2 dl piskefløde.

Maizenaen røres ud i mælken og sættes til side. Ved jævn varme piskes æggene og sukker sammen, put både vanijlekornene og stangen ved. Pisk konstant imens mælkejævningen tilsættes.

Gryden skal tykbundet og være af aluminium da cremen ellers bliver grå.

Cremen koges op imens der piskes.

Når cremen er kogt og hvis den er for klumpet så blend den med en stavblender.

Cremen hældes i en skål med sukker drysses over så den ikke trækker skind.

Når den er helt afkølet vendes flødeskummet i cremen.

Lagkage/bunde.

Alle opskrifterne er der nok til en kage med 3 bunde.

Sukkerbrødsbund.

4 æg (5 hvis det er små æg)

1½ dl (120 g) sukker eller rørsukker.

2½ dl (100 g) hvedemel.

1½ spsk (15 g) kartoffelmel.

1 tsk bagepulver.

Lidt smør til formen.

Klip en cirkel ud af bagepapiret der passer til bunden i springformen.

Del æggene i blommer og hvider.

Pisk blommerne og sukker sammen. Bland nu mel, kartoffelmel sammen med æggemassen. Når det er gjort piskes blommerne med sukkeret i, sammen med.

Fordel alt i springformen.

Bag i ovnen på nederste rille på 175 grader i 40-45 minutter (uden varmluft) Dog må ovnlågen ikke åbnes den første ½ time. Prøv undervejs at stikke en strikkepind i, for at se om bunden er færdig.

Tag derefter springformen ud af ovnen og lad afkøle før springformen fjernes, løsne dog først bunden langs siderne med en lille skarp kniv.

Bunden flækkes nu i 3 dele enten med sytråd eller med stor skarp kniv 1/3 del øverst og nederst så man får 3 lige store bunde.

Variationer, fremgangsmåde som øverst.

Den knasende : 2-3 spsk fint hakkede mandler.

De mørke : 2 spsk kakaopulver.

De exotiske : 2 spsk kokosmel.

De kulørte: Lidt frugtfarve efter ønske puttes i før melet.

De fugtige : 2 spsk hyldebærsagt, kirsebærvin eller andet efter ønske puttes på bundene når de er bagt færdige og er skilt af.

De syrelige : Revet citron eller limeskal usprøjtet puttes i dejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vil jeg da lige vise den super flotte og meget velsmagende dåbskage som AgnetheV havde kreeret til Maja's barnedåb :)

MajasD_b223.jpg

MajasD_b232.jpg

og Agnethes egne billeder som jeg synes viser detaljerne noget bedre :)

MAJAS_2.jpg

Majassukkerlarve2.jpg

DSC01066.jpg

Babyirosenblade.jpg

Er meget imponeret over Agnethe's kunstværk og hendes tanker bag kagens udseende, da hun har taget udgangspunkt i, at Maja er en sommerspire --> larve der med tiden bliver til en smuk sommerfugl :) og så lille Maja som den smukkeste sommerfugl, der ligger i kålbladene på toppen af kagen :) Kålbladene og Maja blev ikke spist, men står nu pænt og pynter i mine forældres køleskab - for vi kunne da ikke spise Maja, sagde min mor :rolleyes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

GUD hvor er det bare en smuk kage Anita :biglove - og Agnethe! Den passer bare perfekt til Maja og hvor er jeg bare imponeret over den lille baby på toppen! SÅ detaljeret! :o

:respekt til Agnethe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

GUD hvor er det bare en smuk kage Anita :biglove - og Agnethe! Den passer bare perfekt til Maja og hvor er jeg bare imponeret over den lille baby på toppen! SÅ detaljeret! :o

:respekt til Agnethe

Den er nemlig rigtig smuk - et helt kunstværk som man næsten ikke kunne få sig til at skære i stykker :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er nemlig rigtig smuk - et helt kunstværk som man næsten ikke kunne få sig til at skære i stykker :rolleyes

Det forstår jeg sørme godt! Nøj hvor er den flot :biglove

Har du ikke et billede, hvor der er skåret af den? Hvad var der indeni? :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det forstår jeg sørme godt! Nøj hvor er den flot :biglove

Har du ikke et billede, hvor der er skåret af den? Hvad var der indeni? :sandie

Det har jeg faktisk ikke :(

kagen var lavet på luksus chokoladebunde og så var der jordbærcreme og toblerone-creme i :sandie det smagte SÅ godt :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I km få Wiljas kager.

xqFqh.png

qd02q.jpg

Og så børnekagen

kcHli.jpg

RTb0P.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER