Sommerfugl14

HJÆLP! Hvad gør jeg?!

12 indlæg i dette emne

Hej...

Jeg er ny på dette forum, men står i den situation, at jeg ikke har så mange at snakke med omkring dette:

Jeg er 28 år (og de 29 nærmer sig med hastige skridt), har været sammen med min mand i 7 år, vi blev gift i august 2010. Vi købte hus for 3 år siden, som vi løbende har renoveret pga. en vandskade og er snart ved at være nogenlunde færdige, og så har vi en vidunderlig golden retriever.

Nu synes vi begge, at tiden er ved være inde til at få børn ind i billedet. MEN jeg arbejder i København og han arbejder i Odense - vi bor i nærheden af Slagelse, dvs. vi har ca. 2 timers transport både frem og tilbage - vi tager afsted kl. 5:30 og er hjemme kl. 16:10. Dermed er børn pt. udelukket - i hvert fald så længe JEG har arbejde i København.

Min mand begynder nu mere og mere at prikke til mig og høre hvad jeg gør for at finde et andet arbejde og alternativer, men jeg er blank!! Og nu vil han have, at jeg skal komme med et eller andet forslag på lørdag!!

Jeg er uddannet IT-ingeniør fra Odense Teknikum (kommer oprindeligt fra Nordfyn) og arbejder som IT-konsulent i staten på snart 5. år med drift af applikationer til folkeskolerne - dvs. jeg er med til at drifte en del Windows 2003 servere, hvor der er MySQL og IIS på. Jeg kan godt lide at strukturere ting og det anvendes specielt ved planlægning af systemarbejder.

Jeg har nu i 3-4 år søgt jobs, som ligger i Slagelse, Kalundborg, Ringsted, Svinninge, Skælskør, og jeg har da efterhånden også været til en del samtaler, men det bliver aldrig til mere! Jeg aner derfor ikke, hvad jeg skal stille op, for jeg vil ikke stå i en eller anden butik, når jeg har brugt 4 år på min uddannelse!

Har I derfor nogen gode idéer eller gode råd til en fortabt sjæl?!

Mvh. Sommerfugl14

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

OK, jeg har lige et par punkter her.

1) Hvorfor er det dig der skal arbejde i nærheden af hjemmet og ikke ham? Jeg forstår godt at det er en fordel at en af jer arbejder i nærheden af hjemmet, så det er nemmere at hente og bringe osv, men det kunne vel ligeså godt være ham som dig? Måske er det nemmere for ham at finde noget?

2) Der er vel alt andet lige mindst 1½ år til du har brug for at arbejde tættere på, efter at du bliver gravid. Graviditeten kan jo sagtens klares på dit nuværende arbejde, og barsel er jo ligemeget. Tænk også på at du har 10 gange bedre barselsordning i staten end i det private - det kan måske opveje lidt for lang transporttid?

3) Rigtigt mange jobs kommer gennem netværk, og som kvinde i IT verdenen mangler du måske lidt et faglig netværk? Prøv at melde dig ind i interessegrupper, gå til faglige arrangementer efter arbejdstid osv osv. Det viser også at du interesserer dig for dit felt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke muligt at en af jer kan få ændret arbejdstiden lidt? Jeg tænker, hvis du nu kunne aflevere kl. 7.00 og så være på job kl. 9, så kan han hente kl. 16 når han er hjemme fra job (Eller omvendt). Eller måske er det muligt at en af jer går ned i tid?

Håber I finder en løsning :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt, at sætte barnet i en institution i nærheden af jeres arbejdspladser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OK, jeg har lige et par punkter her.

1) Hvorfor er det dig der skal arbejde i nærheden af hjemmet og ikke ham? Jeg forstår godt at det er en fordel at en af jer arbejder i nærheden af hjemmet, så det er nemmere at hente og bringe osv, men det kunne vel ligeså godt være ham som dig? Måske er det nemmere for ham at finde noget?

2) Der er vel alt andet lige mindst 1½ år til du har brug for at arbejde tættere på, efter at du bliver gravid. Graviditeten kan jo sagtens klares på dit nuværende arbejde, og barsel er jo ligemeget. Tænk også på at du har 10 gange bedre barselsordning i staten end i det private - det kan måske opveje lidt for lang transporttid?

3) Rigtigt mange jobs kommer gennem netværk, og som kvinde i IT verdenen mangler du måske lidt et faglig netværk? Prøv at melde dig ind i interessegrupper, gå til faglige arrangementer efter arbejdstid osv osv. Det viser også at du interesserer dig for dit felt.

1) Vi vil og har begge søgt andre jobs i nærheden, men min uddannelse og faglige baggrund gør, at det skulle være nemmere for mig at få et andet job. Transporten gør også, at vi begge ikke har så meget energi i hverdagen (manden falder tit i søvn knap en time efter vi er kommet hjem).

Desværre er der nok heller ikke så mange firmaer, som er interesseret i at få én ind, som nok skal på barsel 1-2 gange - så hellere vælge en anden ansøger

2) Det var værd at overveje.

Vi er bare sådan nogle, der godt kan lide at der er styr på tingene inden vi begiver os ud i dem, fx blive gift og købe hus inden man får barn

3) Det tror jeg du har ret i!! Det vil jeg begynde på!

-----------------------------

Er der ellers nogen, som har erfaring med at have børn, selvom man måske har lidt lang transporttid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke muligt at en af jer kan få ændret arbejdstiden lidt? Jeg tænker, hvis du nu kunne aflevere kl. 7.00 og så være på job kl. 9, så kan han hente kl. 16 når han er hjemme fra job (Eller omvendt). Eller måske er det muligt at en af jer går ned i tid?

Håber I finder en løsning :kram

Det har jeg også haft overvejet. Problemet er bare, at man skal opveje i forhold til hvad man bruger af tid og penge på transporten og hvad man får i løn. Jeg tager pt. toget, så det ville jeg have svært ved at gå op i en højere enhed.

Man skal også tænke på, hvis barnet bliver syg eller slår sig, så ville det jo være rart, hvis man kunne hente barnet indenfor ½-1 time og ikke efter ca. 2 timer (alt afhængig af toge mm.)

Mange tak :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det muligt med flextid?

Så den ene af jer tager morgentjansen med morgenmad, tøj, oprydning af huset og aflevering mens den anden sørger for at hente og gøre klar til aftensmad.

Derudover er det god tid at spare i det daglige ved at lave madplan for mindst en uge af gangen. Køb stort ind et par gangen om måneden (evt. over nettet med levering) og en enkelt gang om ugen med supplering af mælk og grønt, så i ikke skal i butikker flere gange om ugen.

Måske har i råd til rengøringshjælp? Et par timer om ugen gør underværker så i ikke skal tænke på at støvsuge, pudse vinduer og andre kedelige ting når i endelig er hjemme sammen.

En ung pige efter skoletid kan måske også hjælpe. Jeg kender flere der er dagplejemødre som har store skolepiger til at komme og følge de små i vuggestue / børnehave om morgenen og hente dem igen om eftermiddagen. Det er da mindst en halv time både morgen og aften som i kan bruge på transport.

Hvad med bedsteforældre? Er der nogen af dem i lokalområdet? At gå til babygymnastik, babysvømning, rytmik eller hvad der ellers i er byen vil sådan en bedsteforælder som oftest synes vil være fantastisk at få lov til. En fast dag om ugen hvor bedste henter i institution, tager til aktivitet og måske endda putter i bad og giver aftensmad.

Hvis i har mulighed for flextid vil sådan en dag gøre at i kan arbejde meget sent og 'tjene' nogle timer til de andre dage i ugen hvor i så kan komme tidligere hjem :)

Husk man kan hvad man vil - men tænk over hvordan tiden bliver brugt for i får den aldrig tilbage.

Min mand og hans ex var nyuddannede da de fik deres første barn. Hun kom i dagpleje allerede da hun var 6 mdr og var altid den der blev afleveret først og hentet sidst (også i børnehaven).

Både min mand og hans ex var fokuserede på karrieren, de gode penge (it-nørder ;)), det store nybyggede hus - og ikke så meget på deres datter.

De fik endnu et barn og gik fra hinanden.

Min mand er nu i gang med andet hold børn sammen med mig og er blevet en helt anden far med fokus på familie og børn, og han har flere gange sagt at han i dag har dårlig samvittighed over at han ikke var mere sammen med sin datter dengang :(

At han ikke har ret mange gode minder fra hendes første år - at det var arbejde, arbejde og arbejde og weekenderne der gik med alt det praktiske som rengøring, indkøb, havearbejde osv.

Man kan ikke vælge om og gøre det på en anden måde, så det er en god ide at gennemtænke hvad der vil være bedst (og hvad der er bedst ændrer sig hele tiden).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo nemlig lige det. Vi vil ikke bare få et barn for så ikke at være sammen med det, så kan vi nærmest ligeså godt lade være. Desuden så er tiden (og pengene :P for den sags skyld) os for dyrbar - der skal være en mening med tingene. Det er jo sådan lidt at gå ned i tid, men samtidig bruge knap 4 timer på transport dagligt, så føler man ikke rigtig, at man får noget ud af den tid, man lægger i arbejdet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu den glædelige nyhed, at vi har valgt at sige:

Nu prøver vi! Og så skal vi nok få det til at fungere - på den ene eller anden måde

Jeg har trods alt 1 år på barsel (havde ellers kun regnet med ½ år, hvis arbejdet havde været tættere på) og så må jeg evt. gå ned i tid og/eller arbejde noget mere hjemmefra - det har manden også sagt, at der evt. er mulighed for på hans arbejde.

Men jeg glæder mig allerede! Det bliver bare så spændende! :glad Jeg er også allerede begyndt at tage en folinsyre og vitaminpille dagligt - og jeg har endda fået manden til også at tage vitaminpiller :o Det kan vel ikke skade :cell :rolleyes

Nu skal jeg dog lige have overstået menstruationen efter p-pillerne og så er det ellers i :hump på torsdag eller fredag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en dejlig opdatering :loveshower

Håber du snart står med en positiv test :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak! Nu er det bare at væbne sig med tålmodighed - det er vist også noget med at tålmodighed er en dyd. Det er bare lidt svært, når man endelig har taget beslutningen :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en fornuftig beslutning i har taget, så må du komme op til os andre i "Vil gerne være gravid"-forummet :whistling

:bd :goodluck med babymaking :goodluck :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER