micro

Privat- eller folkeskole?

28 indlæg i dette emne

Vi har for flere år siden skrevet vores børn op til privatskole, hovedsageligt fordi Kasper er for tidligt født og vi ikke kunne vide, hvilke senfølger han ville få og hvilke behov han kunne få.

Nu bor vi jo i Frankrig og her går de i almindelig kommuneskole, men hernede er skolesystemet lidt anderledes og der er een skole for de 3-6 årige, een for de 6-12 årige osv., så de går på nogle meget små skoler med få klasser og det er et meget beskyttet system hernede, så vi er meget trygge ved deres skolegang.

Nu skal vi imidlertid flytte tilbage til DK indenfor det næste års tid og så skal vi jo til at vælge skole til drengene.

Først og fremmest ved vi endnu ikke, om vi overhovedet kan få plads på privatskolen, når vi formentlig kommer midt i et skoleår og er de først startet et andet sted, skal de ikke flytte skole igen. Derudover viser det sig heldigvis, at Kasper stortset er sluppet for senfølger og klarer sig fint både socialt og fagligt, så det behøver ikke længere være en "undskyldning" for at vælge privatskole. Men vi føler stadig at der måske er bedre muligheder for indflydelse og medbestemmelse på en privatskole og vil gerne kunne være en aktiv del af vores børns skolegang og så er der lige det plus, at de kan få fransk et år tidligere end i folkeskolen og det vil jo være fantastisk at kunne beholde deres nye ekstrasprog.

Vi debatterer og jeg tror ikke vi beslutter noget før vi ved om vi kan få pladser eller ej.

Hvad har I andre lagt til grund for jeres valg af jeres børns skole og hvorfor? Og hvad har jeres erfaringer været?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville vælge folkeskolen, så længe den virker til at være god og så længe mit barn trives der. Jeg synes ideologisk set, at vi alle bør støtte op om folkeskolen, og sende dem derhen. Meeeeen hvis mit barn ikke trives i en folkeskole, så ville jeg kigge efter alternativerne.

Når vi engang skal vælge skole, så tager vi den lokale folkeskole, for at vores barn kommer til at følges med dem i børnehaven, men også for at barnet kan få kammerater i nærområdet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har boet i en by med 25.000 indbyggere hvor der var en del almindelige folkeskoler og 2 privatskoler....og der var der VIRKELIG rift om privatskolerne for folkeskolerne var (også dengang) til alle mulige og de private var for dem som mente folkeskolerne var for ustruktureret og useriøse...

Jeg var og er i dag af samme holdning og fik dengang, da Jonas var ca 1 mdr gammel, skrevet ham op til den ene af privatskolerne. Da var han allerede nr 12 på ventelisten!!! Jeeze :) Men vi flyttede efterfølgende så til Norge og der har de ikke privatskoler, så han kom i almindelig folkeskole deroppe.

Da vi så flyttede hjem igen var det vigtig for mig at det var en lille klasse han kom i, altså ikke med 28 elever, hvor han ville falde igennem læringsmæssigt. Så han kom på en privat friskole, der var dog ikke særlig hyggeligt og samfundet derude var totalt lukket, så vi flyttede ham 1½ år efter til en anden friskole

10 km derfra som er HELT FANTASTISK :) Der er 6 drenge i klassen og 7 piger, og de er BARE så søde og gode ved hinanden allesammen. Ingen mobning eller holden udenfor, og der er rigtig godt tag i hver enkelt elev, trivsel, læring osv. Super duper betryggende :)

Det jeg lægger vægt på det er at alle bliver set så ingen sidder tilbage og ikke har lært det der bliver gennemgået...det kan man ikke nå i en klasse med 28 elever...

Jeg har selv gået i almindelig folkeskole med 26 elever i klassen og jeg faldt igennem i matematik og nåede aldrig at indhente det, og det ærgrer mig i dag. Der var det bare med at hænge på mens læreren pøste "viden" udover os....Ikke noget jeg vil byde mine børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har skrevet vores børn op til tre forskellige privatskoler:

1. Friskole med meget bløde værdier, utrolig kreativ og musikalsk. Der er få elever, og skolen er placeret i de skønneste omgivelser.

2.Realskole, med mere faste værdig, høj faglighed og disciplin. Virkelig engagerede undervisere.

3. Forældreskole, som bygger på folkeskole værdier, men med forældre engagement, som forældre skal man hjælpe til på skole, fx. med rengøring, osv :)

Vi valgte at skrive dem op på tre, da vi ikke vidste hvilken område af byen vi vil bosætte os i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg regner med at Sebastian skal på den lokale folkeskole. Vi overvejede kraftigt at sende ham på en lille privat skole vi har ikke så langt væk, men skolevejen er helt af h til. Det er rigtig ude på landet og jeg vil aldrig turde lade ham cykle derud. Skolens værdier passer så heller ikke helt til os. Vi har også overvejet den lokale privat skole i byen, den skulle være rigtig god, men vi har ikke fået taget os sammen til at skrive ham op. Bla. fordi vi håber på at flytte til Schweiz så snart der er et job til min mand. Så vi har nok ikke været så engagerede i det.

Vi bor i et nybygget område, med en relativt nybygget folkeskole. Skolen skulle være den bedste af folkeskolerne her i byen. Har et godt indeklima da den jo er nybygget og så er der grussti hele vejen fra huset og til skolen og Sebastian vil ikke skulle krydse en vej.

Vi regner med den, da den er ok fagligt, men også pga. det sociale liv han forhåbenligt kan få, når det er så tæt på hjemmet.

Jeg selv har gået på 3 privatskoler og min mand har gået på folkeskole. Min mand vil meget gerne at Sebastian skal gå på privatskole da han har haft meget dårlige oplevelser med folkeskolen. Jeg er lidt ligeglad, men har bestemt ikke noget i mod den private skole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når tiden kommer satser jeg på det bliver den lokale folkeskole. Det er en af de bedre i kommunen, og ligger 1 km. fra vores hjem, hvorimod den nærmeste private skole ligger 7 km herfra. Så med baggrund i at fagligheden er god på den lokale skole, og jeg synes det er vigtigt at have kammerater i nærmiljøet, så bliver det folkeskolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores den store går i solkeskole og det kommer hans lillebror også til, til den tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både manden og jeg har gået i alm. folkeskole som børn (trods hans forældre var rige) Og vi har begge haft en god oplevelse. SÅ vores piger skal også gå på den lokale folkeskole som ligger 1 km fra os. Den nærmeste privat skole ligger 24 km. væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores to store går i almindelig folkeskole i København - vi er meget glade og tilfredse. Alle samfundslag er repræsenteret i børnenes klasser og alle deres venner bor jo i nabolaget - hvilket har været en gave. Mig og min mand syntes det er dejligt at vi nu også kender en masse flere mennesker, som vi møder, når vi færdes lokalt!

Børnenes klasser har ca. 20-22 elever. Omkring 20% med anden etnisk baggrund (hvilket der ingen problemer er med)Søde lærere. Min søn er tildelt ½ times ekstra ene undervisning om dagen i Dansk som han nu har gået til i et år - så ved ikke hvad jeg skulle søge hos en privat skole!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores ældste skal starte på den lokale folkeskole til august. Vi vælger folkeskolen fordi den ligger tæt på, har et godt ry og børnene fra nærområdet skal gå på skolen.

Hvis vi i løbet af børnenes skolegang oplever problemer med mobberi, manglende indlæring mv. så vil vi overveje de andre folkeskoler i vores ende af byen og privatskolen, der har ry for høj faglighed.

Når I nu har været i Frankrig og jeres børn dermed har gået i skole hvor jeg tror disciplin og faglighed vægtes højt, ville jeg overveje privatskole fra starten af, men jeg ville samtidig vurdere hvilke konsekvenser det vil få for legerelationer i nærområdet. Betyder det at børnene skal køres i skole, til sport med kammerater, til vennebesøg osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv børn - endnu.... Men jeg regner stærkt med, at mine børn skal i folkeskole, netop pga. nærmiljø i forhold til venner og fritidsinteresser... Derudover findes der mange gode folkeskoler, og da der er frit skolevalg kan man jo stadig vælge de "dårlige" skoler fra - hvis der eksisterer sådan nogle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres mange svar.

Umiddelbart er der ikke noget "i vejen" med den folkeskole, som ligger tættest på vores danske hus, privatskolen ligger lidt længere væk, men ikke så langt at det skulle udgøre problemer ift. kammerater osv. Privatskolen ligger i centrum af byen og vi bor vel 3-4 km derfra...

Når nu vi ikke længere er nervøse for Kaspers udvikling, så er vores tanker også mest i retning af, som een nævner, at de kommer fra et meget anderledes skolesystem, hvor disciplin og indlæring vægtes højt. Kasper går i det der svarer til 0. Klasse, men læser, staver, regner og læser digte allerede. Jeg ved ikke hvordan niveauet er ift. danske skoler, men jeg synes, udfra det jeg har hørt, at det lyder som om man er noget længere fremme hernede. Og vi vil selvfølgelig gerne tilgodese deres evner og udviklingsmuligheder. De taler så også begge to flydende fransk, hvilket vi selvfølgelig gerne vil have at de bliver ved med og i privatskolen kan de få fransk et år tidligere end i folkeskolen. Vi skal stadig have fyldt et par år med alternativ "fransk-undervisning", men alligevel.

Der er max. 24 elever i klasserne på privatskolen og op til 28 på folkeskolen.

Et andet hensyn at tage, er også at vi ikke er sikre på om vi flytter tilbage i vorers eget hus fra starten, da det er udlejet, om vi køber nyt, om vi skal bo til leje i en kort periode ellere noget helt fjerde og hvis vi vælger folkeskolen og flytter fra et distrikt til et andet, skal de jo flytte skole for 3. gang, hvilket er udelukket! Starter de på PS, kan de blive der uanset hvor vi bor.

Nu skal det ikke lyde som om at vi VIL have dem i PS, slet ikke, men vi synes deres situation er lidt speciel. Omvendt gider vi ikke nødvendigvis betale formuer BARE for at for dem på PS, der skal være et fornuftigt grundlag.

Lyder jeg lidt forvirret? ok, det er jeg også... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes klart i skal vælge privatskolen så de ikke skal flytte skole mere. Det er hårdt nok at være ny i klassen, så skån dem for den oplevelse flere gange.

Min søns skole ligger 10 km væk og hans klassekammerater bor også langt væk, men det har aldrig været et problem, som nogle nævner det kan være ifht legekammerater i nærmiljøet, for de bliver da bare kørt rundt til hinanden næsten hver dag. 4 af drengene bor ude ved skolen, og så når de vil lege sammen så går min dreng bare med dem hjem eller de tager skolebussen herud. Det styrer de helt selv, de sender bare en sms til os forældre så vi ved hvor vi skal hente dem den dag :)

Min dreng har i øvrigt fået alle drengene til at gå til fodbold herude i miniputbyen istedet for inde i Give, så hver onsdag kommer der 5 drenge her kl 14:30 og så sender jeg dem afsted 16:30 om til sportspladsen. Superhyggeligt :)

De få børn der bor herude og går i den lokale folkeskole i Give er nogle rødder og dem gider min dreng heldigvis ikke at lege med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prøvede til med folkeskolen i 6 måneder, men flyttede vores barn over på en privat skole i stedet. Folkeskolen levede slet ikke op til vores forventninger, og der var råb og skrigen fra både lærer og elever, kaos og alt for mange lever i klassen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores piger er skrevet op til privatskole...

Da Mille blev skrevet op var hun 5 måneder og der var to pladser tilbage i hendes klasse :o så det er en meget eftertragtet skole..

Sofia er også allerede skrevet op..

Grunden til vi har valgt privatskole er at den ligger tættere på vores hus end folkeskolen gør og så er den billigere.. Forstået på den måde at det koster 1500 kroner om måneden og det er inkl SFO.

En SFO plads i vores kommune koster 1800 kr, hvis de skulle gå i folkeskole..

Men det at der max er 16 elever i klasserne er virkelig også en af årsagerne til, vi har valgt privatskolen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores drenge går på en friskole der ligger 15km fra hvor vi bor og jeg synes ikke det har været et problem med kammerater. de går til fodbold og spejder her hvor vi bor og kender derigennem børnene i nærområdet og hvis de vil lege med nogen fra skolen der bor længere væk tager vi dem bare med hjem når de har fri fra skole så ikke noget problem der. det bliver først rigtig træls for os når kaj skal starte i specialklasse og vi så kommer til at aflevere 3 børn 3 forskellige steder i 3 forskellige byer hver morgen :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vælge folkeskolen, så længe den virker til at være god og så længe mit barn trives der. Jeg synes ideologisk set, at vi alle bør støtte op om folkeskolen, og sende dem derhen. Meeeeen hvis mit barn ikke trives i en folkeskole, så ville jeg kigge efter alternativerne.

Når vi engang skal vælge skole, så tager vi den lokale folkeskole, for at vores barn kommer til at følges med dem i børnehaven, men også for at barnet kan få kammerater i nærområdet...

Jeg er helt med på denne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg regner med at min søn skal på friskole. Der synes jeg de har bedre tid til den enkelte barn og risikoen for at bliver tabt er meget mindre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde skrevet vores datter op til friskole, og var ret overbeviste om at hun skulle gå der...

Efter råd fra børnehave, friskolen selv og egen sund firnuft, har vi dog fravalgt friskolen alligevel. Clara har god gavn af en god del struktur, hvilket den pågældende skole ikke kunne leve op til (hvilket jo heller ikke var deres mål :)) Så det var simpelthen et spørgsmål om at skolen ikke passede til hende.

Nu starter hun i stedet i folkeskolen... med 14 andre børn fra hendes børnehave, hvilket kommer til at betyde en stor tryghed for hende, hvilket hun ligeledes vil få rigtig god gavn af.

Jeg tror og håber, at det bliver rigtigt godt for hende og at vi har truffet det rigtigt valg :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Martin og Sophie er lige for 2 uger siden skrevet op til privatskole.

Og eftersom jeg selv er folkeskolelærer virker det måske mærkeligt for nogle. Men jeg ser hvordan folkeskolen fungerer hver dag, og her i kommunen sparer og sparer de. Der skæres ned på timeantallet, der er ikke råd til specialundervisning, klasser med 28 elever :( og det vil jeg bare ikke byde mine børn hvis jeg har muligheden for at sende dem på privatskole.

Jeg har selv gået i privatskole fra 0. til 9. og jeg er så glad for det valg mine forældre tog dengang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores skal i den folkskole vi er tilknyttet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

david er os allerede skrevet op til privat skole. og nu har han os sikret sig at få en plads :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter er skrevet op til at gå i friskole...

og det er fordi at jeg selv har gået i folkeskolen her i byen...

og med det kan jeg bare sige: DER SKAL MINE BØRN IKKE GÅ!

Så det var den skole eller friskolen.

Manden har gået på friskolen og kun været glad for det.

Hun går pt. i natur børnehave, som er privat og har tilknytning til friskolen. så det er perfekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn er egentlig skrevet op til en friskole, men jeg tror det ender med at vi tager folkeskolen, har selv arbejdet på den, og det er en skøn skole :loveshower Derudover er ungernes legerelationer og kammerater der, og det tager 5 minutter at gå derhen, kontra 25 minutter i bil til friskolen - men nu må vi se

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn er egentlig skrevet op til en friskole, men jeg tror det ender med at vi tager folkeskolen, har selv arbejdet på den, og det er en skøn skole :loveshower Derudover er ungernes legerelationer og kammerater der, og det tager 5 minutter at gå derhen, kontra 25 minutter i bil til friskolen - men nu må vi se

er det Grønlykke skolen eller Tranbjerg skole. Begge har fået fantastiske ry for at være godt. Min fætter og kusine har gået på Grønlykke skolen, og var virkelig glad for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER