kejzer

gulerødder

13 indlæg i dette emne

Hvornår må de få et stykke råt gulerod at spise??

Silke får nogen noget fint revet gulerod til aften og det kører fint de gange hun gider spise det.

det har vel også noget med tænder at gøre??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sunhedsstyrelsen anbefaler at børn under 3 år ikke spiser rå hele gulerødder p.g.a risiko for kvælning (deres lunger har ikke kraft nok, til at hoste det op hvis det skulle ryge forkert) Men det er jo op til den enkelte, om man syntes sit barn kan håndterer det ;) Jeg vil da selv personligt mene, at de skal have de fleste tænder for at kunne tygge dem ;)

Herhjemme får Tilde kun revne eller kogte gulerødder, men hun har så også været ved, at blive kvalt i et mini stykke af en fransk kartoffel :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sunhedsstyrelsen anbefaler at børn under 3 år ikke spiser rå hele gulerødder p.g.a risiko for kvælning (deres lunger har ikke kraft nok, til at hoste det op hvis det skulle ryge forkert) Men det er jo op til den enkelte, om man syntes sit barn kan håndterer det ;) Jeg vil da selv personligt mene, at de skal have de fleste tænder for at kunne tygge dem ;)

Herhjemme får Tilde kun revne eller kogte gulerødder, men hun har så også været ved, at blive kvalt i et mini stykke af en fransk kartoffel :blink

tak for svar. Silke har 12 tænder, men synes heller ikke det er alt hun tygger ordentligt stadigvæk - fx mere fast kød som schnitze. Så jeg har ikke modet til at give hende gulerødder på den måde endnu..

ævs med den franske kartoffel!! Her har det kun været hvis hun har taget en for stor mundfuld banan..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes revet gulerod er fint. og jo kun fedt hun gider spise det.. jeg vil selv vente til de 3 år med hun kan få en rå HEL.. nadja har også kun 7 tænder så ikke så meget at tygge med endnu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for svar. Silke har 12 tænder, men synes heller ikke det er alt hun tygger ordentligt stadigvæk - fx mere fast kød som schnitze. Så jeg har ikke modet til at give hende gulerødder på den måde endnu..

ævs med den franske kartoffel!! Her har det kun været hvis hun har taget en for stor mundfuld banan..

Kan godt forstå, at du ikke har modet endnu. De skal bare kunne tygge ordentligt for, at det ikke går galt. Vi har prøvet med gulerødder ristet på pande og det er et hit herhjemme. Så er de stadig lidt sprøde, uden at være hårde ;)

Jeg er så nok også meget pyllermor på det område, og Tilde får IKKE gulerødder før hun er 3 år :D Men vi har også bare RIGTIG mange gang, skullet vende bunder i vejret på hende fordi hun var ved at blive kvalt. Hun har også været besvimet fordi hun fik gylp den forkert vej ned :blink Nå totalt sidespring :D

Men anbefalingen gælder faktisk også nødder og popcorn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men anbefalingen gælder faktisk også nødder og popcorn ;)

eeej gør den.. nadja smagte lidt popcorn i går.. total dårlig samvittighed nu.. Hvor kan de anbefalinger egentlig læses henne ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

eeej gør den.. nadja smagte lidt popcorn i går.. total dårlig samvittighed nu.. Hvor kan de anbefalinger egentlig læses henne ?

Det skal du ikke have, der er jo ikke sket noget :kram2

Det er hvad jeg lige kan finde om deres anbefaling. Mener at have læst det et andet sted også, men kan ikke lige finde det - typisk ;) Det står på side 34 i den lilla boks ;)

Mit link

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal du ikke have, der er jo ikke sket noget :kram2

Det er hvad jeg lige kan finde om deres anbefaling. Mener at have læst det et andet sted også, men kan ikke lige finde det - typisk ;) Det står på side 34 i den lilla boks ;)

Mit link

og linket virkede rigtigt...Er simpelthen så stolt.. Dygtig pige :D :balloon

og tak for linket.. så spiser jeg alle popcornene selv næste gang :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og linket virkede rigtigt...Er simpelthen så stolt.. Dygtig pige :D :balloon

og tak for linket.. så spiser jeg alle popcornene selv næste gang :P

Jeg kan bare det pis :D Jeg måtte lige skynde mig at teste det, inden du nåede at se det :lol

Ja lige præcis popcorn er ikke skidt, at skulle spise selv :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver en gang imellem Leo rå gulerod i meget tynde stave, og det klarer han uden problemer.

Jeg sidder og ser ham spise det, han får ikke lov at rende rundt med dem, men jeg føler mig meget sikker på, at hvis man laver den tynde nok, så er det ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gustav har ingen problemer med at spise rå gulerødder.. han har 16 tænder og tygger rigtig godt.. har faktisk aldrig overvejet at det anbefales at de skal være 3 år inden.. han spiser også nødder.. hmm..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gustav har ingen problemer med at spise rå gulerødder.. han har 16 tænder og tygger rigtig godt.. har faktisk aldrig overvejet at det anbefales at de skal være 3 år inden.. han spiser også nødder.. hmm..

Det er vel snart 1-2 år siden en dreng i en institution fik et stykke gulerod galt i halsen og døde, derfor satte de grænsen op til 3 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asger går kun revet eller kogte gulerødder. Har slet ikke nerver til at han skal spise alm. gulerod.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER