Martin

Ting du godt ville have vidst inden

45 indlæg i dette emne

Hej alle

Jeg er ved at lave en lille sjov artikel til førstegangs gravide. Jeg tænkte at I måske ville bidrage lidt ;)

Artiklen skal omhandle alle de ting som "man" godt ville have vidst inden/under graviditeten.

Det kan være gode, sjove, ikke så sjove og seriøse strøtanker.

Det kunne også være at I have nogle sindsyge gode råd I ville give videre til alle de kommende gravide.

(Det behøver ikke kun at være skræmme historier)

Jeg ville bilve super glade hvis I vil bidrage. Thank's

Martin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

1: hvor sindsygt meget kvalme jeg fik

2: at det faktisk blev fysisk umuligt at nå mine egne fødder

3: hvor MEGET man - trods alle gener - alligevel skal nyde sin graviditet OG SOVE SOVE SOVE - for roen er slut når først baby en ankommet

4: hvor utroligt massivt træt man er de første 3 mdr - og stadig er efter 5 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne have vidst at jeg skulle nyde hvert et sekund, istedet for at være bange for hvad jeg gjorde.

Jeg ville gerne have vidst hvad der var nødvendigt af udstyr, inden jeg bare købte alt hvad jeg troede var vigtigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne have vist, at det er så udbredt at ny-gravide oplever blødninger, UDEN at det betyder, at man er ved at abortere ! Det var der ingen der havde fortalt mig, så sikke et chok at få, da jeg begyndte at bløde.

Og så ville jeg gerne have vidst, at udvalget af babytøj - og udstyr er SÅ stort på nettet, for min viden begrænsede sig på daværende tidspunkt til det man kunne købe i de fysiske butikker rundt omkring... (Heldigvis, siger min mand :P )

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At det er endnu mere fantastisk end man troede!

At man kan blive afhængig af at teste når først stregerne er der!!! ELSKER at se dem komme frem :)

Hvor meget alle skal kloge sig på størrelsen på ens mave 'neeeeej hvor er du stor' - og dagen efter 'Du er da bare SÅ lille'..! Ehhh???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg ikke er så langt henne har både Morten og jeg lagt mærke til en STOR ændring i vores dagligdag ..

- Alle nyheder hvad enten det er i tv, radio eller på nettet omhandler pludselig hele tiden graviditet og børn ;)

Det er lidt ligesom når man overvejer at købe ny bil - så kører alle andre pludselig i dén man overvejer :)

Ens tankegang bliver ganske hurtigt omlagt - mere eller mindre ubevidst - men én ting er sikkert, vi var i hvert fald ikke klar på at vi allerede nu ville tænke så meget i 'når barnet kommer ..' tanker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville gerne have vidst at man skulle sørge for at sove for de næste 3-4 år mens man kunne :godmorgen

at man får udpræget mange kommentare fra vildt fremmede og at maven nærmest bliver alle mands eje til klap (også damen ved bus stoppestedet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slimproppen kan gå mange uger før fødslen og gendannes igen (en del går i panik her og tror de føder om 5 min.)

Selvom maven ikke vokser så meget i en periode så vokser baby alligevel

Tag bedsteforældres ellers velmente råd med et gran salt. Ny viden er kommet til siden de var gravide/fik børn.

Selvom bløde oste frarådes gælder dette kun hvis der er brugt upasteuriseret mælk. I DK er der lovkrav om pasteurisering af mælk i de danskproducerede produkter.

Ikke 2 graviditeter er ens så lad vær at gå i panik fordi veninden mærkede liv i uge 16 og du først i uge 22 f.eks.

Vær ikke bange for at kontakte JM/fødegang. Mange holder igen fordi de er bange for at JM skal stemple dem som pylrede. Men JM er vant til usikre gravide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej super med disse besvarelser - Tak tak - kom endelig med flere :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man kan bryde ud i gråd over en reklame :blink:

Tal lige om at hormonbalancen er ustabil :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At 10 bodyer, og 5 sparkedragte var mere end nok tøj de to første måneder

At man ikke skal være bange for at sige fra, også selvom det betyder at ens datter bliver flaskebarn, stik modsat alle planer ;)

At flaskebarn faktisk ikke er så slemt, og at man sagtens kan knytte sig til sin dejlige datter selvom hun ikke får bryst.

At ikke alle mødregrupper er fordømmende økologiske fanatikere der ser ned på alle der ikke køber økologisk og ikke ammer :4

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At baby ikke nødvendigvis kommer PÅ leveringsdatoen, men nemt kan være 1-2 uger forsinket ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mange ting, men de er sQ ikke så positive :/

andet knap så slemt man kan glæde sig til når man har født:

Det blir rart at kunne sidde ordentligt ved spisebordet

sove på maven

barbere sine ben ordenligt

tage strømper/sko på

se sine lår/knæ/fødder igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden du køber dig fattig i diverse produkter så vent at se hvad du har brug for. Det bliver en dyr affære ellers.

Bed om at eventuelle barselsgaver i form af tøj IKKE er str. 50 eller 56. Børnene når ikke at få det brugt alligevel da mor/far automatisk køber sig fattige i de helt små størrelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og så er det faktisk møøøg svært at tørre sig efter tisselette med stor mave på :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige nu er jeg simpelthen for skruk til at kunne komme i tanke om dårlige ting ;)

Det eneste jeg virkelig gerne vil have vidst (og troede på) Moderen kender virkelig bedst sin datter og det er helt acceptabel at det er forældrene der bestemmer ALT ved barnet. Hvis jeg har troede noget mere på mig selv har jeg sagt fra langt før i når andre synes jeg gjorde ting forkert eller sad med deres fingre i munden på min pige... MOR/FAR ved altså bedst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man ikke kan have for mange stofbleer til begge ender på baby

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At baby ikke har læst diverse baby bøger og derfor ikke er klar over hvad baby'er "skal kunne" og "skal gøre" ifølge bøgerne. :lolhit

At man ikke automatisk går over tid som 1. gangs fødende. (Siger hende som overhovedet ikke var klar til at føde 9 dage før tid 1. gang)

At baby ikke kan bruge legetøj de første par måneder, så det er ikke nødvendigt at købe en masse legetøj på forhånd.

Knus Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man skal lytte til sig selv og de signaler man føler, både under graviditeten men også når baby er kommet

Der er så mange mange mennesker der har alle mulige råd til en og lytter man til dem alle sammen bliver man simpelthen vanvittig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man har noget der hedder forvand, og så er der selve fostervandet :blink

At en god mor ikke sidder i brysterne, og der er INGEN skam i at vælge en flaske frem for amning.

At selv om "en graviditet ikke er en sygdom" så kan man altså godt være rigtig skidt, og man kan bare ikke det samme som før.

At det ikke nødvendigvis altid går lige efter bogen.

At 1 Jordemoderbesøg føles lidt som tidsspilde, og det er derfor ikke yderst vigtigt at slæbe manden med, for der er rimlig stor chance for at han vil kede sig bravt.

At selvom småblødning er ret normalt, og som regel uden betydning, så er det vigtigt at blive tjekket alligevel. Om ikke andet så for at få ro.

At man generelt bekymrer sig.

At manden ikke nødvendigvis synes det er lige så spændende hvordan baby vokser og udvikler sig uge for uge, så bliv ikke skuffet hvis han ikke udviser samme entusiasme som dig.

At man godt kan have veer flere dage før man går i fødsel, uden der sker en dyt.

At en fødsel godt kan tage uventede drejninger, og det er IKKE en falliterklæring at få et kejsersnit. Det vigtigste er at baby kommer sikkert til verden.

At man ALDRIG kan blive tjekket for mange gange! Har man den mindste uro/mistanke om at tingene ikke er, som de skal være, så ring. De er der for det samme, og du er IKKE en hysterisk 1 gangs gravid! Det samme gælder når baby er kommet. Hellere en gang for meget, end en gang for lidt.

STOL på din intuition! Du kender din krop bedst!

Det samme gælder når baby er kommet, STOL PÅ DIN INTUITION!

Du er den bedste mor dit barn kan få, og de ting du gør, ER gode nok.

Hvis baby har maveproblemer, så få et lægetjek. Hvis det kategoriseres som kolik, findes der noget der hedder mylicondråber/aeropax,i håndkøb, som ER gode, hvis brugsanvisningen følges. Dog er der selvfølgelig undtagelser.

At det er vigtigt at træne din bækkenbund, selvom det ikke er det man tænker mest på.

At det IKKE er flovt eller ensbetydende med du er en dårlig mor, fordi du beder om hjælp.

At mange bliver ramt at fødselsdepression, OGSÅ mænd. Og det kræver hjælp. Så ræk hånden ud og tag imod alt det du kan. Du er IKKE en dårlig mor,kone,mand,far fordi du får en depression.

At alle de lyserøde solskinshistorier du læser og får fortalt, sjældent passer.Det ER hårdt at være gravid, og det ER hårdt at blive forældre.

At I stadig skal huske hinanden, og ikke lade det hele dreje sig om baby. Det er ikke en dødssynd at få passet baby nogle timer, så I kan være kærester lidt igen.

Det var vidst det... :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne have vidst:

- at jeg skulle brække mig i næsten 20 uger

- at jeg skulle tilbringe knap 6 uger på hospitalet pga af truende for tidlig fødsel

- at mit maveomfang blev omkring 80% af min totale højde, og det derfor var næsten umuligt at opdrive tøj

- at man ikke kan regne med vækst-scanninger. De skød 1,1 kg forbi, og derved havde jeg utrolig meget tøj i den falske størrelse

- at man ikke behøver købe SÅ meget tøj til den nyfødte- man ved aldrig hvor store de rent faktisk er før de kommer ud

- at det ville have været en fordel for os, at indtroducere flasken noget tidligere, da min datter nægtede at tage flasken som 3-4 måneder og mor her ikke havde nok selv

- at man skal stole på sig selv og sin egen intuition. Havde f.eks. på fornemmelsen Isabella havde astmatisk bronkitis, men det blev først konstateret da jeg blev VIRKELIG sur og krævede en grundig undersøgelse.

Det var lige dét jeg kunne komme i tanke om lige nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne have vidst:

- at man kan blive så syg de første 3 måneder, at man faktisk ville ønske at man ikke var gravid

- at kvalmen hos mange ikke går over ved 12 uger, men først begynder at lette omkring de 16 uger (nøjh hvor var det nitten at passere de 12 uger, og så stadig knække sig morgen, middag og aften. :( )

- at maven ikke behøver at være kæmpestor til at starte med

- at folk pludselig tror de har ret til at kalde en for tykke

- at man ikke skal gå for tidligt i gang med at købe ting til den lille, når man går på barsel har man altså virkelig brug for at bygge rede :)

- at man generelt ikke skal købe særlig meget tøj, da det er meget svært at sige hvad man har behov for, og meget af det kan man tage ud at købe senere.

- at det ikke er tegn på snarlig fødsel, når ens :hophop pludselig begynder at lække

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At en Merci reklame pludselig kan blive SÅ følelsesladende <_<

At man kan komme til at ligne Michellinmanden af væske i kroppen. <_<

At man kan få SÅ meget kvalme og alligevel overleve :mellow

At man får et halvt chok når baby sover igennem en hel nat og man så selv er vågen for, at se om baby nu også trækker vejret :unsure

At ens omgivelser skal pille og røre ved ens mave :mellow

At ens brystvorte går helt i stykker :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan lige tilføje en anden ting .. Selvom man kun er 5 uger henne kan man SAGTENS ha' en mave som ikke længere kan være i bukserne og rent faktisk se gravid ud!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man skal huske at tænke på sig selv.

At de sidste par uger er vild sværet at få sko og støvler på.

At man ikke føder med det sammen man bliver sat igang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER