Solvej99

HPV - vaccinen

34 indlæg i dette emne

Nu taler de igen om, hvor vigtigt det er, at få foretaget HPV-vaccinen.

Har I fået den?

Jeg fik den, da jeg var 21-22 år. Jeg var så heldig, at mine forældre betalte den. Det koster jo ca. 3500 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Overvejer meget om jeg skal få det gjort. Min svigermor tilbød i tidernes morgen, at hun ville betale for den, så måske tilbudet stadig står ved magt.

Hun gik megt op i det dengang, da hendes tidligere svigerdatter, havde livmoderhalskræft. (Og fordi jeg skriver tidligere er ikke fordi hun er død, de er bare gået fra hinanden og hun er helbredt, men kan ikke får børn :( )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg skal ha den sidste sprøjte i næste uge også har jeg den :)

min mor betalte for den, den er rimelig dyr synes jeg især når man er på dagpenge og snart skal på SU :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fået den, da jeg altid lige har været over målgruppen som de har anbefalet den til... Nu synes jeg dog at de snakker om at ændre anbefalingerne, så overvejer om jeg skal have den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nej jeg har ikke fået den..

Dette er primært pga de siger, at når man allerede er seksuel aktiv inden man får den, så hjælper den ikke meget. altså så vidt jeg forstod...og ja så er den lidt dyr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nej jeg har ikke fået den..

Dette er primært pga de siger, at når man allerede er seksuel aktiv inden man får den, så hjælper den ikke meget. altså så vidt jeg forstod...og ja så er den lidt dyr.

den hjælper stadig, selvom du er smittet med den ene beskytter den stadig mod de andre som vaccinen dækker..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den hjælper stadig, selvom du er smittet med den ene beskytter den stadig mod de andre som vaccinen dækker..

:ditto

De anbefaler nu, at man får den også selvom man har været seksuelt aktiv. For som Cirkline skriver, så er det jo ikke sikkert, at man allerede er smittet med virusset.

Min læge anbefalede mig klart at få den og jeg har indtryk af, at det er det de vil have frem i medierne nu.

Jeg fik i øvrigt at vide, at jeg skulle gemme mine kvitteringer for vacinen. Hvis de pludselig finder 100 % bevis for at den virker på kvinder over 14 år, så kan man få sine penge retur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikek fået den, troede egentlig jeg er for "gammel" til de siger den virker ordentligt.

Men hvis de ik længere siger det var det da værd lige at smutte forbi lægen en tur...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heller ikke fået den, troede også jeg var for gammel. Men kunne da overveje at kigge nærmere på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fået den. Men jeg er nok heller ikke lige i målgruppen, da jeg har fået fjernet dele af livmoderhalsen af flere omgange ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anede ikke, at de er begyndt at anbefale den selvom man er seksuel aktiv! Og troede egentlig også,at jeg var for gammel, men måske jeg skulle høre lægen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har li fået mit sidste stik for et par måneder siden, er 22år. Men selv om jeg selv skulle betale synes jeg ikke at det er så dyrt når jeg er medlem af danmark og de betaler det halve..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik mit sidste stik for 2½ måned siden, så ja jeg har den :) Jeg har aldrig haft problemer med underlivet, eller lignende, men min læge anbefalede den - og det råd valgte jeg at følge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg har ikke fået den, men regner med at skulle have den hen over sommeren :) Jeg er blevet det anbefalet af lægen og "Danmark" betaler jo det halve, når man er medlem :) Så de 1750 kr. er godt givet ud, synes jeg.

Knus Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm min dårlige samvittighed, jeg har dem nemlig liggende herinde på jobbet i køleskabet - bare ikke fået dem endnu :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg har ikke.. og ved egentlig ikke helt hvorfor.

Fik konstateret lette celleforandringer i underlivet i efteråret sidste år.. så burde jo gøre lidt ekstra ud af det - måske når jeg har født :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået den. :) Var med i forsøget som testede vaccinen, dog var jeg i placebo-gruppen, men heldigvis fik jeg vaccinen af Skejby efter forsøgets afslutning. -da medicinalfirmaet pludselig besluttede at de ikke ville give placebo gruppen vaccinationen alligevel, selvom det var hvad de havde lovet i starten.. <_<

Det jeg fik at vide på sygehuset var, at man anbefalede alle at få den, da den stadig kan have en effekt, selvom man er seksuelt aktiv. -dog kan man ikke garantere 100% effekt, som man kan hvis man får den inden ens seksuelle debut.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået den. :) Var med i forsøget som testede vaccinen, dog var jeg i placebo-gruppen, men heldigvis fik jeg vaccinen af Skejby efter forsøgets afslutning. -da medicinalfirmaet pludselig besluttede at de ikke ville give placebo gruppen vaccinationen alligevel, selvom det var hvad de havde lovet i starten.. <_<

Det jeg fik at vide på sygehuset var, at man anbefalede alle at få den, da den stadig kan have en effekt, selvom man er seksuelt aktiv. -dog kan man ikke garantere 100% effekt, som man kan hvis man får den inden ens seksuelle debut.

:ditto Jeg var en del af testgruppen på Frederiksberg Hospital og jeg fik også vaccinen bagefter - jeg troede egentlig det var det danske sundhedsvæsen der først havde afvist at betale en vaccine til palcebo-gruppen, men at der var så meget brok og ballede over det (forståeligt nok!), at de ombestemte sig? Under alle omstændigheder, så har jeg den i hvert fald :)

Jeg er nu ret sikker på de aldrig har lovet den er 100% effektiv - heller ikke selvom man får den før den seksuelle debut - for den virker vist kun mod 80% af de vira der kan give livmoderhalskræft. Men 80% er da også værd at tage med! Og den har også effekt selvom man er seksuel aktiv, for det betyder jo ikke nødvendigvis at man har været udsat for (alle) de vira den beskytter mod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Jeg var en del af testgruppen på Frederiksberg Hospital og jeg fik også vaccinen bagefter - jeg troede egentlig det var det danske sundhedsvæsen der først havde afvist at betale en vaccine til palcebo-gruppen, men at der var så meget brok og ballede over det (forståeligt nok!), at de ombestemte sig? Under alle omstændigheder, så har jeg den i hvert fald :)

Jeg er nu ret sikker på de aldrig har lovet den er 100% effektiv - heller ikke selvom man får den før den seksuelle debut - for den virker vist kun mod 80% af de vira der kan give livmoderhalskræft. Men 80% er da også værd at tage med! Og den har også effekt selvom man er seksuel aktiv, for det betyder jo ikke nødvendigvis at man har været udsat for (alle) de vira den beskytter mod :)

Nej, i starten var det medicinalfirmaet som lovede en gratis vaccine til placebo-gruppen, en af en eller anden grund ændrede de vilkårene midtvejs.. Sygeplejersken på Skejby fortalte mig, at de havde besluttet at betale for vaccinen til placebo-gruppen, da de ikke mente man først kunne sige til folk de kunne få den gratis, for derefter at kræve betaling af dem..

-du har ret. :) den er ikke 100% effektiv mod livmoderhalskræft, da HPV ikke er skyld i alle tilfælde, men "kun" i 80% af tilfældene. Men såvidt jeg har forstået det, så er den 100% effektiv mod HPV-virus. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nej jeg troede jeg var for gammel, og så er den da lige lidt dyr for mig desværre - endnu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, i starten var det medicinalfirmaet som lovede en gratis vaccine til placebo-gruppen, en af en eller anden grund ændrede de vilkårene midtvejs.. Sygeplejersken på Skejby fortalte mig, at de havde besluttet at betale for vaccinen til placebo-gruppen, da de ikke mente man først kunne sige til folk de kunne få den gratis, for derefter at kræve betaling af dem..

-du har ret. :) den er ikke 100% effektiv mod livmoderhalskræft, da HPV ikke er skyld i alle tilfælde, men "kun" i 80% af tilfældene. Men såvidt jeg har forstået det, så er den 100% effektiv mod HPV-virus. :)

Hvad er placebo-gruppen egentlig? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er placebo-gruppen egentlig? :)

placebo er "falsk" medicin. altså under forsøg har man 2 grupper, den ene gruppe får den rigtige medicin, men den anden får f.eks salt vand - dette kaldes for placebo. Ingen af grupeprne ved hvem der får hvad. For på denne måde kan man nemmere vide hvad der er rigtige bivirkninger og reaktioner end hvis personerne vidste det og troede de fik bivirkninger/reaktioner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der findes jo desværre faldgrupper, hvor nogen placebo'erne har troet de har fået den rigtige medicin og pludseligt fik underlige bivirkninger, hvor de efter forsøget har fået af vide at de "bare" fik salt vand, så den mentale del kan jo også spille ind. Men de bivirkninger der står om medicinen er jo så det forsøgs gruppen der fik den rigtige medicin har oplevet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har den... Min læge anbefalede den selvom jeg er 23 og ikke særlig jomfruelig :badgirl Men min mor ville gerne betale halvdelen og Danmark betalte den anden halvdel, så det kunne jo ikke være bedre :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER