chenet

Prinsessen er et hængetræ

7 indlæg i dette emne

Min datter på 7 uger har desværre fået til vane at hun vil bæres rundt og vugges hele tiden. Hun bliver fuldstændig hysterisk hvis hun ikke får sin vilje. Det er hendes kære mormor som har vænnet hende til det. Hverken min mand eller jeg gør det. Har nævnt det for min mor, men hun fortsætter stadig med at vugge hende bag min ryg. Nogen gode ideer til hvordan man vænner begge fra deres vaner?

Den fortvivlede Mor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke børn på 7 uger kan få vaner, at hun vil bæres og vugges handler for hende om tryghed. Hun føler sig tryg i armene på jer.

Mormor skal selvfølgelig høre efter når du beder hende om noget, men at din datter vil bæres rundt er kun sundt for hende. Var hun en pige på 2-3 år, så er det en anden snak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn i den alder får ikke vaner - de er behovsstyrede. :) Som Dorthe også skriver, så har hun behov for tryghed fra jer. :)

Og selvfølgelig skal mormor ikke gøre noget som I beder hende om at holde op med. :)

Jeg ved ikke om du kender til udtrykket tigerspring? Det lyder til at hun er midt i et nu, og der kan børn godt blive mere kontaktsøgende og have et større tryghedsbehov end før.

Victor har haft et kæmpe behov for tryghed, så han er blevet vugget i søvn hver aften i vores arme næsten fra da han blev født. Jeg investerede i en vikle, så han er blevet båret meget på min mave. :loveshower Og de første mange måneder af hans liv har han skullet trilles i søvn i sin barnevogn.

Men nu hvor han er næsten 5 måneder, har han slet ikke samme behov for tryghed. Han vil stadig gerne sidde lidt op ved os, og putte sig ind til os, men så snart han har fået fyldt sit "tryghedsdepot" op, så vil han egentlig gerne ned igen. ;) Og når han skal sove, falder han (7-9-13) i søvn i sin egen seng, med en minimal portion af vuggen i vores arme. :)

Så jeg tror bare det er jeres datters behov lige nu, hun skal nok vise jer hvornår hun ikke gider mere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for feedback. Kendte ikke lige til begrebet Tigerspring. :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeres barn har stort behov for at være tæt på jer så ville jeg købe en slynge. Der er flere gode hjemmesider på nettet hvor du kan læse mere om dem. Fordelene er mange, bla styrker det barnets motorik og du får som tilgift dine hænder fri til alle de små gøremål, barnet sover længere og bliver langt mere trygt. Slyngebørn viser sig ofte at blive mere selvstændige og modige, netop fordi de har måtte være tæt på mor eller far og opleve verden fra et trygt sted den første tid. Din mælkeproduktion øges også af at have dit barn tæt på dig og de vuggende bevægelser og din lugt vil minde barnet om tiden i din livmoder. Børn der bæres græder også langt mindre.

Her gælder reglen selvfølgelig, at alt skal gøres med måde og baby skal jo ikke hænge 24-7 på din mave, men har også brug for at komme ned og ligge på maven og opleve verden på egen hånd.

En klog person sagde engang, at når et behov opfyldes forsvinder det med tiden fremfor hvis et behov ikke opfyldes, så vil det blive ved og ved og ved med at dukke op og vise sig på alle mulige andre måder gennem opvæksten.

Tænker hellere du vil bære dit barn tæt på dig nu i en alder af 7 uger hvor behovet for kropskontakt er stort, end når hun bliver ældre. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for feedback. Kendte ikke lige til begrebet Tigerspring. :super

Du kan læse mere om barnets udviklingsspring, også kaldet tigerspring, på denne side: KLIK. Jeg har selv bogen og var rigtig glad for den til mit første barn. Nu her med mit andet barn, så jeg dog ikke haft tid til at læse så meget i den. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper på de andres svar og vil også anbefale en slynge eller en vikle. Det har jeg brugt til mine 3 børn og det har været super (og dejligt at få sine hænder igen og kunne lave ting med den andet end at bære barn)

(...og du siger bare til for jeg har både en ringslynge og en strækvikle til salg :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER