pullergris

Ang stop af amning..

9 indlæg i dette emne

Hejsa..

Nu blir lille Oscar 1 år her om 12 dage.. er gået så stærkt.. Og vil altså gerne snart slutte med det amning, selvom det er da hyggeligt og han vil jo også rigtig gerne ... Men syntes bare det er for tit han får når han har den alder.. Kan self ik huske hvordan vi gjorde med vores datter.. Der stoppede vi først helt da hun var 15 mdr..:) Men ja... lyder nok lidt mærkeligt.. men hvis man bare vælger det fra til at starte med om dagen, selvom han gerne vil, men ik gir ham lov, kan der ske noget ved det, og så han bare får om natten?? :unsure

:kram ... og tak på forhånd .. Er ik så god til at formulere mig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Han har jo alderen til, at han ikke har behovet for amningen mere :) Men hvordan du lige gør, når han gerne selv vil amningen ved jeg desværre ikke rigtig noget om. Jeg var så heldig, at min datter aelv trappede ned og tilsidst ikke gad mere ;) Men tilsidst hvor hun blev tilbudt babs inde sengetid, og hvor hun begyndte ikke rigtig at gide det mere, tilbød vi hende mælk af kop :) Tænker om du ikke kan forsøge at tilbyde ham evt. mælk i stedet og se om det er noget han har lyst til? Eller andet mad? :)

Held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det ville også være meget nemmere hvis han også li var sådan med han selv ik gad, men nej nej :) hehe..

men jeg har det også skidt med selv når han nu så gerne vil, men så alligevel syntes jeg også bare det ska til at være vi trapper ned og slutter til sidst.. men jo ku da prøve at tilbyde ham mere mælk i kop og så noget grød når han viser tegn på bryst.. men self blir jeg ved med endnu lidt, bare ik så mange gange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du har lyst til at fortsætte lidt endnu og han gerne vil, så skal I da bare det.

Det er kun i Vesten i de sidste 50-70 år at man er begyndt at stoppe amningen så tidligt som 12 mdr. I resten af verden er det normalt at amme meget længere og WHO anbefaler da også at man del-ammer til barnet er 2 år. Vi skal ikke længere end 60-70 år tilbage før at det også var normalt at de fleste danske børn blev ammet til de var 2-3 år.

Modermælk beskytter mod allergi og infektioner, giver barnet et stærkere immunforsvar, hjælper mod infektioner ved institutionsstart, beskytter moderen mod brystkræft og børn der ammes til 2 år får gennemsnitligt en lidt højere intelligens end børn der fravænnes tidligere, fordi 90% af børn bærer et specielt gen der gør, at de kan udnytte et bestemt protein fra brystmælken i hjernens udvikling.

Du kan bare passe amningen ind sådan som det passer ind for dig og så stille og roligt fase det ud i det tempo der passer dig. Skal dit barn starte i institution kan du fx amme før han bliver afleveret og morgenen og så igen når du har hentet ham - måske også engang før sengetid. Din mælkeproduktion vil lynhurtigt indstille sig på den mængde amning du vælger og din søn vil vænne sig til at det kun er nogle tidspunkter på dagen at der er "åbent for mælkeriet".

Der er i hvert fald mange gode argumenter for at fortsætte, hvid du har lyst. Så længe du og dit barn føler det er en god løsning, så skal du bare lytte til dit eget hjerte!

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak Solskin for det indlæg.. Ved du hvor meget modermælk de skal have for at alle de plusser holder stik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak Solskin for det indlæg.. Ved du hvor meget modermælk de skal have for at alle de plusser holder stik?

Tak for de fine ord :-)

Det var et interessant spørgsmål! Jeg er desværre ikke bekendt med noget videskabeligt studie der har afklaret den kritiske mængde for effekt eller om der overhovedet er en forskel i effekten mellem et lille og stort indtag.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du har lyst til at fortsætte lidt endnu og han gerne vil, så skal I da bare det.

Det er kun i Vesten i de sidste 50-70 år at man er begyndt at stoppe amningen så tidligt som 12 mdr. I resten af verden er det normalt at amme meget længere og WHO anbefaler da også at man del-ammer til barnet er 2 år. Vi skal ikke længere end 60-70 år tilbage før at det også var normalt at de fleste danske børn blev ammet til de var 2-3 år.

Modermælk beskytter mod allergi og infektioner, giver barnet et stærkere immunforsvar, hjælper mod infektioner ved institutionsstart, beskytter moderen mod brystkræft og børn der ammes til 2 år får gennemsnitligt en lidt højere intelligens end børn der fravænnes tidligere, fordi 90% af børn bærer et specielt gen der gør, at de kan udnytte et bestemt protein fra brystmælken i hjernens udvikling.

Du kan bare passe amningen ind sådan som det passer ind for dig og så stille og roligt fase det ud i det tempo der passer dig. Skal dit barn starte i institution kan du fx amme før han bliver afleveret og morgenen og så igen når du har hentet ham - måske også engang før sengetid. Din mælkeproduktion vil lynhurtigt indstille sig på den mængde amning du vælger og din søn vil vænne sig til at det kun er nogle tidspunkter på dagen at der er "åbent for mælkeriet".

Der er i hvert fald mange gode argumenter for at fortsætte, hvid du har lyst. Så længe du og dit barn føler det er en god løsning, så skal du bare lytte til dit eget hjerte!

Mange hilsner

Solskin

Godt skrevet.. :sc

Jeg stoppede da min datter var 10mdr fordi HUN ikke vil mere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må jo prøve at se . jeg bliver i hvert fald ved så længe han gider :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er også det.. for det er jo godt for dem.. men folk siger også bare til mig at de har jo ik brug for det mere næsten, ¨når de er 1 år.. men nyder da stadig at amme, men syntes bare det igen er for tit, og erstatter nogle måltider, som jeg ik syntes det ska, men er ik god til at side "nej" hvis han nu så gerne vil :) det ender jo også nok med han blir ammet li så længe som min datter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER