AgnetheV

Baby Thorsens barndåb

79 indlæg i dette emne

Jeg er efterhånden ved at have så mange idéer og ambitioner med den forestående barnedåb, så jeg må hellere få det ned på skrift, så det er til at holde styr på...

Dette er derfor min planlægningstråd for Elias' barnedåb d. 19 juni 2011 :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jaaaa, Elias' dåbstråd. Glæder mig til at høre, hvad det indebær, at han skal døbes ind i den katolske tro... Er der mon store forskelle??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Katolsk barnedåb - traditioner m.v.

Her vil jeg fortælle lidt om hvordan det er at skulle have sit barn døbt katolsk. Jeg er jo katolsk gift (min mand er katolik) og i forbindelse med brylluppet skrev jeg under på, at jeg ville opdrage mine børn i den katolske tro. Dette er også ensbetydende med at mindst en af fadderne til mine børn skal være katolik.

Vi skal til møde med præsten igen d. 4. maj, så må vi se, hvad han har at fortælle os af spændende ting og sager...

Elias skal døbes under højmesse. Vi havde spurgt om det kunne have været en lørdag i stedet for en søndag til messe, for der kommer SÅ mange i kirken - det er en ret stor menighed, men sognepræsten ville helst, at det blev en søndag, da en barnedåb er noget, der skal deles med hele menigheden.

Jeg saksede lige dette inde fra kirkens hjemmeside:

Om dåb:

Jesus sagde: ”Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.” (Matt 28,18-20)

I dåben bliver barnet ikke alene forældrenes barn, men også Guds barn.

Det omsluttes og fyldes af Guds nåde.

Det kan være svært at forstå, at et lille nyfødt barn med rene og klare øjne har brug for Guds tilgivelse og nåde. Men tænk engang på hvilken verden, barnet fødes ind i. Det er en verden fuld af afmagt. Det er en verden fuld af synd. Når barnet døbes, tilgives og befries barnet for denne synd (arvesynden). Det skal ikke stå til ansvar for menneskehedens grundsynd, men ene og alene for det, som barnet selv måtte begå.

Det er dåbens store befrielse, at barnet ikke dømmes på det fælles ansvar, vi har som mennesker.

Barnet sættes ind i et fællesskab med Gud. I Treenighedens fællesskab.

Dåben er begyndelsen på dette liv sammen med Gud.

Gud har skabt mennesket til at leve sammen med sig, og det er hans højeste ønske og hans højeste kærlighed, at være sammen med mennesker i deres liv – i deres håb og drømme – i deres glæde og sorg.

Guds kærlighed er dåbens store glæde. Og Guds kærlighed er forældrenes store håb og trøst i omsorg og bekymring for barnet.

I dåben får barnet livsfællesskab med den Gud, der siger: ”Mig er givet al magt.”

Det livsfællesskab som samler sig i Kirkens fællesskab.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaaaa, Elias' dåbstråd. Glæder mig til at høre, hvad det indebær, at han skal døbes ind i den katolske tro... Er der mon store forskelle??

Tak søde Heidi :kram2

For at være ærlig, så ved jeg faktisk kun, at ved en katolsk dåb, der tændes et dåbslys, som så følger barnet både til firmelse (konfirmation) og bryllup - Thomas' dåbslys brændte også til vores bryllup og det synes jeg var meget stort... Men jeg er bestemt også spændt på om der er andre forskelle...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kirken

Dette er den smukke kirke vores søn skal døbes i og som vi blev viet i til vores bryllup d. 20 maj 2009

Sct_Mariae.jpg

Sct_Mariae_2.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Invitationen

Vores barnedåbsinvitation sætter helt bestemt stemningen og temaet for barnedåben, som skal holdes i bedste baby plys og tigerdyr stil

post-1514-034640600 1303995637_thumb.jpg

Texten siger:

Kære _______________________

Da min mor og far har besluttet, at jeg skal døbes, vil jeg mægtig gerne invitere min familie og mine venner til at fejre det sammen med os.

Derfor vil det glæde mig først at se dig/jer i:

Sct. Mariæ Kirke, Søndag d. ___/___ - 2011 kl. ___

Efter at dyppelsen er overstået, har jeg bedt mor og far arrangere noget lækkert mad til os alle, så hvis du/i har lyst til at deltage i festmåltiden, vil det glæde mig at se dig/jer på adressen:

Adresse, Nørresundby kl. ____

Jeg glæder mig meget til at se dig/jer

(det gør mor og far selvfølgelig også...)

Mange kærlige hilsner

Baby Thorsen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Invitationen

Vores barnedåbsinvitation sætter helt bestemt stemningen og temaet for barnedåben, som skal holdes i bedste baby plys og tigerdyr stil

post-1514-034640600 1303995637_thumb.jpg

Texten siger:

Kære _______________________

Da min mor og far har besluttet, at jeg skal døbes, vil jeg mægtig gerne invitere min familie og mine venner til at fejre det sammen med os.

Derfor vil det glæde mig først at se dig/jer i:

Sct. Mariæ Kirke, Søndag d. ___/___ - 2011 kl. ___

Efter at dyppelsen er overstået, har jeg bedt mor og far arrangere noget lækkert mad til os alle, så hvis du/i har lyst til at deltage i festmåltiden, vil det glæde mig at se dig/jer på adressen:

Adresse, Nørresundby kl. ____

Jeg glæder mig meget til at se dig/jer

(det gør mor og far selvfølgelig også...)

Mange kærlige hilsner

Baby Thorsen

Er det noget du/ i selv har sat sammen eller er det et design, som du/ i har fundet et sted?? Det er SÅ sødt!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Invitationen

Vores barnedåbsinvitation sætter helt bestemt stemningen og temaet for barnedåben, som skal holdes i bedste baby plys og tigerdyr stil

post-1514-034640600 1303995637_thumb.jpg

Texten siger:

Kære _______________________

Da min mor og far har besluttet, at jeg skal døbes, vil jeg mægtig gerne invitere min familie og mine venner til at fejre det sammen med os.

Derfor vil det glæde mig først at se dig/jer i:

Sct. Mariæ Kirke, Søndag d. ___/___ - 2011 kl. ___

Efter at dyppelsen er overstået, har jeg bedt mor og far arrangere noget lækkert mad til os alle, så hvis du/i har lyst til at deltage i festmåltiden, vil det glæde mig at se dig/jer på adressen:

Adresse, Nørresundby kl. ____

Jeg glæder mig meget til at se dig/jer

(det gør mor og far selvfølgelig også...)

Mange kærlige hilsner

Baby Thorsen

:loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower

Spændende med en dåbstråd fra dig.... Uhh :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det noget du/ i selv har sat sammen eller er det et design, som du/ i har fundet et sted?? Det er SÅ sødt!!

Det er en invitation som jeg fandt på en amerikansk hjemmeside og bare var helt vild med! Så fik jeg min veninde til at lave invitationen ud fra det - hun har brugt et andet billede end på den oprindelige og sat min nye text ind. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower

Spændende med en dåbstråd fra dig.... Uhh :balloon

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ønskeseddel

Ingen dåb uden ønsker og ja, der var en del af dem... Igen lavet i samme design som invitationen:

post-1514-039269700 1303996538_thumb.jpg

Ønskerne er:

Klapvogn

Trip Trap Højstol

Tilbehør til Trip Trap højstol

Kravlegård

Øretermometer

Juniordyne

Juniorsengetøj

Babybjørn bæresele Active

Rygstøtte til barnevogn

Sanselegetøj

Suttekæder

Årskort til Aalborg Zoo

Gavekort til Ønskebørn

Gavekort til H&M

Philips Avent Baby Produkter (kan købes hos Babysam & Ønskebørn)

Bøger:

Emil fra Lønneberg

Brødrene Løvehjerte

Troldepus

Karius & Baktus

Folk og Røvere i Kardemommeby

Klatremusen og de andre dyr i Hakkebakkeskoven

Film:

Pocahontas

Find Nemo

Mads & Mikkel

Junglebogen

Dumbo

Bernard & Bianca

Bernard & Bianca – SOS Australien

Mesterdetektiven Basil Mus

Oliver & Co.

Kejserens nye flip

Toystory 1-3

Peter Pan

Robin Hood

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

weee en hyggelig tråd!!

Kirken er bare SÅ smuk! og selvfølgelig skal det være babyplys på invitationen!! Er jo selv mega fan af plys, så synes jo bare det er en helt fantasktisk invitation og ønskeseddel!!

Glæder mig til at følge Baby Thorsens tråd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

weee en hyggelig tråd!!

Kirken er bare SÅ smuk! og selvfølgelig skal det være babyplys på invitationen!! Er jo selv mega fan af plys, så synes jo bare det er en helt fantasktisk invitation og ønskeseddel!!

Glæder mig til at følge Baby Thorsens tråd!

Tak søde Ann :kram2

Ja selvfølgelig kunne det da ikke være anderledes og det skal da være gennemført, når jeg nu ikke er til det der lyseblå skidt man kan få til barnedåb...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyntning:

Så fandt jeg lidt inspiration til pyntningen af festlokalerne, som er gudsjammerligt kedelige, så der skal virkelig lidt af et mirakel til for at få det pyntet fint op...

Balloner til indgangen på denne måde:

w2og4.jpg

Så kan jeg rigtig godt lide idéen om pompomer hængende ned fra loftet som det her:

2dlqav9.jpg

33lgvu8.jpg

Der er dog ikke så højt til loftet, så det skal nok begrænses til nogle mindre nogle af slagsen, hvis det endelig er...

Farvetemaet bliver lysgrøn, orange og gul, så de passer til invitationerne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv lige at hoppe ind i Annaparenna's dåbstråd. Hun havde pompom'er fra loftet til deres barnedåb af lille Carl Johannes!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv lige at hoppe ind i Annaparenna's dåbstråd. Hun havde pompom'er fra loftet til deres barnedåb af lille Carl Johannes!

Det vil jeg da lige kigge på - tak Heidi :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Katolsk barnedåb - traditioner m.v.

Her vil jeg fortælle lidt om hvordan det er at skulle have sit barn døbt katolsk. Jeg er jo katolsk gift (min mand er katolik) og i forbindelse med brylluppet skrev jeg under på, at jeg ville opdrage mine børn i den katolske tro. Dette er også ensbetydende med at mindst en af fadderne til mine børn skal være katolik.

Vi skal til møde med præsten igen d. 4. maj, så må vi se, hvad han har at fortælle os af spændende ting og sager...

Elias skal døbes under højmesse. Vi havde spurgt om det kunne have været en lørdag i stedet for en søndag til messe, for der kommer SÅ mange i kirken - det er en ret stor menighed, men sognepræsten ville helst, at det blev en søndag, da en barnedåb er noget, der skal deles med hele menigheden.

Jeg saksede lige dette inde fra kirkens hjemmeside:

Jeg opdagede lige din barnedåbstråd.

Jeg skal også holde katolsk barnedåb, da jeg selv er døbt og konfirmeret katolsk.

Jeg havde samme tanke som dig, vedr. lørdagsdåb, fordi der kommer rigtig mange i de katolske kirker til messerne om søndagen.

Vores præst var heldigvis helt åben over for idéen :)

Sikke en flot kirke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. dåbsforberedelsesmøde

I går var vi så af sted til den første dåbsforberedelsessamtale hos præsten. Det foregår nogenlunde ligesom, da vi var til forberedelse før vi skulle giftes, hvor vi snakker om en hel masse ting omkring det at blive døbt, hvad det betyder og hvorfor vi gerne vil have vores barn døbt.

Vi talte om rollen som gudfar/gudmor - det at være ansvarlig for at barnet opdrages i den kristne tro og at det er en mulighed for os selv til at forny vores tro, så vi kan hjælpe og guide vores barn i troen.

Umiddelbart lyder det ret helligt i mine øre... Jeg er selv døbt, men mine forældre har aldrig været faste kirkegængere og hverken min bror eller jeg er dybt troende selvom vi er kristne (nærmere 4-hjuls-kristne) så jeg har svært ved at forholde mig til kirken og tro som sådan - jeg går gerne i kirke juleaften, men det er nu mere for traditionens skyld...

Dog har dette møde fået mig til at tænke over, hvorfor det egentlig er vi gerne vil have vores barn døbt. Som præsten rigtig siger, så svare vi på barnets vegne om det forsager djævlen, at det ikke vil dyrke afguder, m.v. men hvad betyder det for mig? Er det ensbetydende med, at det også gælder for mig? Afguder skal ikke tages så bogstaveligt, det kan sagtens være symbolik for fx at arbejdet er vigtigere end ens forhold til Gud og der må jeg jo nok placere mig i den kategori...

Vi snakkede også om hvordan familien desværre er blevet langt mindre vigtig i forhold til karriere, materielle goder og andre ting i dag - det sættes meget i baggrunden, men personligt er jeg et stort familiemenneske og egentlig vil jeg hellere have mere fritid til min familie end flere penge i posen...

Næste møde er på mandag, så bliver det spændende at se, hvad det byder på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg opdagede lige din barnedåbstråd.

Jeg skal også holde katolsk barnedåb, da jeg selv er døbt og konfirmeret katolsk.

Jeg havde samme tanke som dig, vedr. lørdagsdåb, fordi der kommer rigtig mange i de katolske kirker til messerne om søndagen.

Vores præst var heldigvis helt åben over for idéen :)

Sikke en flot kirke!

Ihh heldige dig! Det gad jeg godt var os, men sådan skal det ikke være... Men rart at støde på en, som har den katolske baggrund - du er ikke gift katolsk så?

Tak for roserne - vi er også selv ret glade for kirken, den er utrolig smuk og har en fantastisk akustik :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Borddækning - inspiration

Så fandt jeg lidt inspirationsbilleder til borddækningen:

1z5omf9.png

table+setting.jpg

tumblr_lgurt48vxO1qab193o1_400.jpg

Vores temafarver er jo så lysegrøn, gul og orange og lidt lyseblå

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mere pyntningsinspiration

Jeg kan godt lide idéen med et dåbstræ - et træ, hvor alle gæsterne hænger en lille lap papir på, hvor der står et ønske de har for barnet... Sedlerne kan så limes i en dåbsbog bagefter...

2epuk1z.png

Blomster:

hortensia-heuger-fotos-003s.jpg

pic_196.jpg

910.jpg

måske kunne dekorationer laves sådan med lyseblå blomster sammen med de gule roser:

borddekoration_gule_roser.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh heldige dig! Det gad jeg godt var os, men sådan skal det ikke være... Men rart at støde på en, som har den katolske baggrund - du er ikke gift katolsk så?

Tak for roserne - vi er også selv ret glade for kirken, den er utrolig smuk og har en fantastisk akustik :loveshower

Ja, den er virkelig smuk :)

Jeg er slet ikke gift, men jeg skal da ikke afvise at det bliver en katolsk vielse til den tid. Nu må vi se :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdagede lige at vores kirker hedder det samme. Sjovt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, den er virkelig smuk :)

Jeg er slet ikke gift, men jeg skal da ikke afvise at det bliver en katolsk vielse til den tid. Nu må vi se :)

Ahh, jamen så håber jeg da at når det bliver aktuelt at det så må blive i din kirke også - jeg har i hvert fald ikke fortrudt at min mand overtalte mig til at vi skulle vies i hans kirke :)

Opdagede lige at vores kirker hedder det samme. Sjovt :)

Ihh hvor skægt! Det kan være det er denne kirke og menighed vores præst besøger så ofte...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahh, jamen så håber jeg da at når det bliver aktuelt at det så må blive i din kirke også - jeg har i hvert fald ikke fortrudt at min mand overtalte mig til at vi skulle vies i hans kirke :)

Ihh hvor skægt! Det kan være det er denne kirke og menighed vores præst besøger så ofte...

Det kan da godt være :)

Den hedder Sankt Mariæ Kirke og ligger på Frederiksberg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER