Sookie

Ang. Amning

12 indlæg i dette emne

Hej :)

Imorgen er det en uge siden at jeg fødte en perfekt lille dreng.

Først i onsdags løb mælken til og mine bryster har været overspændte lige siden.

Der er intet der hjælper og det gør bare så ondt.

jeg ammede godt nok min datter, men det var et helt andet amme forløb

og husker ikke at mine bryster var så spændte.

Nå, men mit spørgsmål er altså, hvornår aftager det og amningen blir helt normal?

selv når han har spist, så er de stadig helt spændte - men kun foroven.

en anden ting er selvfølgelig at jeg er blevet suttet helt til blods, så bruger pt. ammebrikker

og malker ud på den ene, da jeg ikke kan klare at ligge ham til den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror, din lille dreng sutter forkert, når dine bryster på den måde bliver suttet til blods og mælken stadig sidder foroven. Få fat på sp. så hurtigt som muligt, så du kan få det rettet til. Han spidser formentlig sin mund for meget, for er du hård foroven, får han ikke suttet hele vejen rundt om vorten og tømt mælkegangene der.

Jeg havde det samme problem med nummer to, og det blev først rettet op, da jeg fik proppet hele brystvorten ind i munden på ham. Det er også vigtigt for at din lille søn får nok at spise.

Derudover ville jeg droppe suttebrikkerne for ikke at hindre nedløb, du kan bare få mere brystspænding og måske bliver din dreng ikke mæt nok. Jeg ved, det ikke er nemt, når det gør ondt, men hvis du får ham til at sutte rigtigt, vil det det meget hurtigt mindske smerten. Prøv eventuelt også med Lansinoh creme, hvis du ikke allerede gør det.

Rigtig meget held og lykke med det, det er bare så vigtigt at få det rettet hurtigt, så man får et godt forløb.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kæmpet en kamp om at få ham til at sutte rigtigt, men han kan slet ikke få ordentlig fat..

Er nødt til at bruge brikkerne, så de kan hele.

og jeg kan mærke at han får bedre fat, når jeg bruger dem.

Men jeg bruger jo malkemaskinen på det ene bryst lige pt. og den burde tømme hele brystet, men jeg er stadig spændt foroven efter at ha brugt den.

Men tak for rådene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at bruge nogle uldammeindlæg, eller tage et stort stykke vat og så få det bundet fast om brystet? På sygehuset fik jeg en netunderbuks der var klippet i stykker (fungerede som bh) og så et kæmpe stykke vat under. Det hold brystet godt varmt, og det hjalp lidt på smerterne. Ellers er der vist ikke meget for, andet end at du prøver at tage varme brusebade og så massere brystet lidt, evt. malke lidt ud ved håndkraft.

Jeg tror der gik et par uger før jeg ikke havde overspændte og smertende bryster længere. Men nu er jeg sikkert ikke et godt eksempel, for jeg havde en stor overproduktion, så de var fyldte med mælk længe. :(

Har du prøvet at malke lidt ud inden du lægger ham til, så brystet ikke er så overspændt? Måske får han lettere ved at få fat så?

Et tip til at få dine vorter til at hele hurtigere, så skal du smøre dem med lidt modermælk, det er virkelig et godt midel til sår og rifter, både på dig og din dreng. :)

Når du snakker spændt foroven, mener du så du er fuld af mælkeknuder, eller er brystet bare spændt? For er det mælkeknuder, så ville jeg råde dig til at tage et smut forbi lægen, da du så måske har fået brystbetændelse..

Ellers, så kan en mulighed også være, at du ringer til en ammerådgiver ved forældre og fødsel. -det er gratis og de skulle efter sigende være rigtig kompetente. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare spændt - ingen mælkeknuder, så tror ikke at det er mælken der gør det.

Det letter selvfølgelig når de er blevet tømt, men de er stadig lidt spændte.

kan mærke at det har lettet lidt efter de sidst er blevet tømt for et par timer siden,

så måske er det ved at aftage.

kan læse mig til at det aftager efter en uges tid.

Har lige taget mine uld ammeindlæg i brug idag, da sårene blir revet af ved engangs.

så det har også hjulpet lidt. og ang. revnerne, så kunne jeg læse at mange havde fået

hæmoride creme til det, som skulle hele det hurtigere. heldigvis havde jeg noget i skabet, så det har jeg smurt på og

det ser allerede bedre ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger du brystvortecreme? Det var sååå godt her, jeg var totalt hellig med at få det brugt og var i panik hvis jeg ikke kunne finde tuben!!

Så vil jeg også anbefale at lægge ham til i forskellige stillinger, siddende, liggende, tvilling stilling så han får tømt brystet hele vejen rundt.. Lad dine brystvorter tørre RIGTIG godt inden du pakker dem væk i bh'en, det er med til at hjælpe på at du ikke får trøske..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændingerne er heldigvis ovre...og brysterne er hele igen..

nu kører amningen bare perfekt :)

Så skønt... og han tager bare rigtig godt på af det. over 700gr på 14 dage.

Desværre har vi begge fået trøske, men er nu i behandling :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...og skip ammebrikkerne, hvis han kan spise udeb

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændingerne er heldigvis ovre...og brysterne er hele igen..

nu kører amningen bare perfekt :)

Så skønt... og han tager bare rigtig godt på af det. over 700gr på 14 dage.

Desværre har vi begge fået trøske, men er nu i behandling :)

må jeg godt spørger hvad træske er???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ikke lige noget jeg har hørt om men rart nok lige at vide hvad det er smiler

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trøske er en hvid belægning i barnets mund som skyldes en svamp. Den kan overføres til morens brystvorter. Kan ofte behandles med danskvand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op for en gammel tråd :D

Det er nemlig som TiaK skriver....

og når moren får det, så gør det ondt i brystvorterne..

Det giver sådan nogle jag.

Det er mest ammebørn der får det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER