Guest Majkat

Lommepenge

11 indlæg i dette emne

Er I begyndt på at give lommepenge, har I overhovedet planer om at jeres børn skal have det engang og er I begyndt på det?

Jeg har ingen planer om at min datter på 5 år skal til at have faste lommepenge endnu, men derfor synes jeg det kunne være spændende at høre hvad I siger alligevel.

Min datter får sommetider et par kroner hvis hun hjælper med vasketøjet eller med at vaske gulvlister af. Hun vil stadig helst ha 3 énkroner end en 10'er fordi hun ikke har forstået værdien af penge.

:7:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores piger på 3 og 6 får ikke lommepenge. De får af og til en mønt, hvis de har hjulpet med noget. Men absolut ikke hver gang eller hver uge.

Når de bliver lidt ældre regner jeg med, at de skal have faste pligter og lommepenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Xander på 6½ får lommepenge for det gør de store - og han er jo stor (i hans egne øjne ;)). Men så følger der også faste pligter med lige som de store, også selvom han er træt / hellere vil se tv / er i gang med en sjov leg.

Han har selv fået lov til at bestemme det, og hver gang han mugger over det eller bliver ked af det får han at vide at han godt må fravælge pligten (at tømme opvasker hver anden uge) men så fravælger han også lommepengene - og det vil han ikke.

Hvis vi ikke havde haft de store som han ser op til / sammenligner sig med, så tror jeg ikke han ville få faste lommepenge og have faste pligter. Nu har han selv bedt om det fordi han ser de store gør sådan, men havde han været ældst ville der nok gå et par år endnu før han ville bede om det.

Linus får nogle mønter ind imellem hvis han har været god til at hjælpe og så får han også lidt når de store får lommepenge. Han vil helst have så mange som muligt så han får 50 ører, 1 og 2 kroner, så han får ca. 10 kr og er super stolt :)

....Frida spiser dem bare men har da en fin sparegris hun fik i dåbsgave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tobias begynder først at få lommepenge den dag, han ikke synes det er hårdt arbejde at samle 10 duplo klodser op ;) Eller kan bære sin tallerken og glas om til vasken, uden at sige sætningen " Hvorfor er det altid mig der skal lave det hele" :D

Ej jeg ved ikke hvornår vores unger skal til at have det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine drenge på 3 1/2 og snart 7 år, får ikke komme penge, de får lidt engang imellem, når vi syntes.

Men tror ikke det vare længe før vi begynder med det for alvor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lili er 3½ og får ingen lommepenge, men lili får tilgengæld altid flaskebonen når vi har sådan en og hun er med.

Har vi mange flasker bliver der lavet 2, en til hende med nogle få flasker også er hun glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mille får ikke lommepenge endnu, men hun får til tider lidt småpenge til hendes sparegris hvis hun har hjulpet til med at vande blomster, starte opvaskemaskinen, ryddet lidt op på hendes værelse osv osv..

Jeg ved slet ikke hvornår hun begynder at få et fast beløb, men tror umildbart der kommer til at gå noget tid endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er der ikke noget der hedder lommepenge, begge børn har faste pligter...som skal gøres fordi de er en del af familien, de får ingen belønning for at hjælpe til, det skal være helt naturligt at vi som famillie hjælper hinanden, jeg får heller ingen penge for at lave mad, vaske tøj, gøre rent osv osv. så det kan de lige så godt lære fra små :)

De får lidt her og der, fx. kan jeg sende den store på 9 ned og købe en liter mælk, og så får han måske en ti'er eller han kan tage sin søster med ned og lege, så får han lidt der...altså hvis han gør noget han ikke plejer, den mellemste på 5 spøger aldrig om at få penge, men en ting her og der, og det får hun så, men altså ikke fordi de har lavet noget derhjemme ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min Datter på 5 år får ca 10 kr om ugen, for at passe hendes og søsterens kaniner i form af at give dem mad, grønt og vand.

Egentlig havde jeg tænkt mig at vente til hun blev langt ældre, men eftersom hun i længere tid har spurgt ind til betydningen af at spare op, og hvorfor man ikke bare kan købe lige det man vil have.. tja.. så så jeg kaninpasningen som en mulighed for at lære hende lidt om det.

vi bruger så hver fredag til at tælle penge, og snakke om det at spare op, og hvad det gode er ved det..Og det er hun faktisk mere interesseret i end pengene selv :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er der ikke noget der hedder lommepenge, begge børn har faste pligter...som skal gøres fordi de er en del af familien, de får ingen belønning for at hjælpe til, det skal være helt naturligt at vi som famillie hjælper hinanden, jeg får heller ingen penge for at lave mad, vaske tøj, gøre rent osv osv. så det kan de lige så godt lære fra små :)

Sådan er det også her :) Vi har ingen planer om at give dem lommepenge nogensinde, til gengæld er vi fair, og hvis man virkelig ønsker sig noget/kan argumentere for sin sag, så vil vi hjælpe :) Spare op lærdommen, er jeg sikker på de rigeligt får lært af fødselsdagspenge, pengegaver, og salg af legetøj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng på 5 er rigtig god til at hjælpe til herhjemme, men lommepenge vil jeg nok også passe på med indtil de er meget ældre. De skal helst ikke lære at de får penge for at gøre helt almindelige ting, som vi andre jo gør, ganske gratis <_<

Men han får penge hvis han sælger noget af sit legetøj på loppemarkeder og så putter bedste tit en mønt i hans sparegris, så han lærer lidt om opsparing :rolleyes

Men lommepenge kommer vi nok aldrig til at bruge herhjemme :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER