Solvej99

Hvor tidligt kan man holde barnedåb?

32 indlæg i dette emne

Jeg har termin d. 9. august. Jeg tænker derfor at det "normale" ville være at holde barnedåb i november eller december.

Men jeg ville rigtig gerne, at vi kunne holde barnedåben i haven, da vi ikke har så meget plads, men tilgengæld rigtig mange gæster!

Hvis vi skal nå at holde barnedåb, mens det stadig er lidt varmt, så skal det jo nok være i september.

Men så er han jo kun 4-5 uger gammel? Er det for tidligt?

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til på nettet, så er der ingen regler for, hvor tidligt et barn kan blive døbt. Kun regler for, at det skal døbes inden det er 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan I godt. Tror faktisk ikke der er nogen regler for hvor tidligt det må være :)

Isabella var 2 måneder, da vi holdt navngivningsfest for hende. Det var også fordi, vi gerne ville holde det i haven. At det så endte med vi alligevel stuvede 40 mennesker ind i vores stue pga regnvejr, er så en anden historie ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Victor var 6½ uge da han blev døbt, da det gerne skulle passe med min søster som skulle ud at rejse i ½ år, så ellers ville hun ikke kunne være med.

Det gik rigtig fint, vi havde så også kun inviteret den nærmeste familie. Victor sov fra det meste af festen, så det kunne jo ikke være nemmere. ;)

Et godt råd er, at I inden dåben gør jer klart, om I vil lade ham gå fra arm til arm, eller om han kun skal være ved jer. Så er det ikke noget I skal diskutere med folk på selve dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan I godt. Tror faktisk ikke der er nogen regler for hvor tidligt det må være :)

Isabella var 2 måneder, da vi holdt navngivningsfest for hende. Det var også fordi, vi gerne ville holde det i haven. At det så endte med vi alligevel stuvede 40 mennesker ind i vores stue pga regnvejr, er så en anden historie ;)

Ha ha... Ja, sådan kan det jo gå ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Victor var 6½ uge da han blev døbt, da det gerne skulle passe med min søster som skulle ud at rejse i ½ år, så ellers ville hun ikke kunne være med.

Det gik rigtig fint, vi havde så også kun inviteret den nærmeste familie. Victor sov fra det meste af festen, så det kunne jo ikke være nemmere. ;)

Et godt råd er, at I inden dåben gør jer klart, om I vil lade ham gå fra arm til arm, eller om han kun skal være ved jer. Så er det ikke noget I skal diskutere med folk på selve dagen.

Tak for rådet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er fra d. 21.12 og vi holdt barnedåb d. 26.2 og det var INTET problem!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barnet skal vel bare være døbt/navngivet inden det fylder ½ år... Jeg er faktisk i gang med at læse bogen "14 generationer ved Rosenborg døbefonden" den handler om de tronfølgere, der er blevet døbt ved den (den bliver flyttet fra sted til sted alt efter hvor de kongelige skal døbes henne) Kan se at Dronning Margrethe kun var omkring en måned gammel, da hun blev døbt og det samme var Kronprins Frederik (Rigtig spændende læsning, men nu interesserer jeg mig også en del for kongehuset) Så jeg kan ikke se noget problem i at I holder barnedåb i midten af september, det er vel bare et spørgsmål om planlægning.... Jeg ved ikke om I allerede nu kan forhøre jer ad hos præsten, hvis der er en bestemt dato I ønsker..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barnet skal vel bare være døbt/navngivet inden det fylder ½ år... Jeg er faktisk i gang med at læse bogen "14 generationer ved Rosenborg døbefonden" den handler om de tronfølgere, der er blevet døbt ved den (den bliver flyttet fra sted til sted alt efter hvor de kongelige skal døbes henne) Kan se at Dronning Margrethe kun var omkring en måned gammel, da hun blev døbt og det samme var Kronprins Frederik (Rigtig spændende læsning, men nu interesserer jeg mig også en del for kongehuset) Så jeg kan ikke se noget problem i at I holder barnedåb i midten af september, det er vel bare et spørgsmål om planlægning.... Jeg ved ikke om I allerede nu kan forhøre jer ad hos præsten, hvis der er en bestemt dato I ønsker..?

Det har jeg faktisk også tænkt lidt på :)

Altså der er jo stadig 4 måneder til jeg skal føde. Så ved ikke om jeg "tør" at aftale en dato endnu? Men hvis barnedåben skal holdes ca. en måned efter fødslen, så er jeg jo nok nødt til at få den planlagt inden fødslen... :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er fra d. 21.12 og vi holdt barnedåb d. 26.2 og det var INTET problem!

Dejligt at høre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg faktisk også tænkt lidt på :)

Altså der er jo stadig 4 måneder til jeg skal føde. Så ved ikke om jeg "tør" at aftale en dato endnu? Men hvis barnedåben skal holdes ca. en måned efter fødslen, så er jeg jo nok nødt til at få den planlagt inden fødslen... :o

Ellers så vent til at vi kommer et par måneder længere hen. I midten af juni er der maks to måneder til fødslen og ca. tre måneder til barnedåben... Det ville jeg nok gøre.... :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian blev døbt da han var 5 uger og en dag :) Og han sov også fra det meste. Vi havde fra starten sagt at det KUN var mor og far der holdt ham hele dagen, så måtte de andre nøjes med at ta et kig ned i barnevognen ind imellem.

Vi var 22 - lige den nærmeste familie - og jeg er ikke sikker på at jeg kunne ha overskuet hvis vi skulle være flere - og vi holdt det endda ikke hjemme, men med lidt god forhåndsplanlægning burde det nok kunne lade sig gøre (alt efter hvor store forventninger i har til arrangementet selvfølgelig)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når i er klar :-))))))))))9 Der er ingen regler udover barnet skal have et navn inden et halv år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at det er op til en selv hvornår man holder barnedåb...

Jeg selv er fra midt i februar og blev døbt sidst i marts - var vist 5 uger på dåbsdagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor er det dejligt at høre jeres svar.

Det vil nemlig gøre det så meget lettere for os at holde barnedåben på den måde.

Tusind tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annika er født den 29. november og hun blev døbt den 13. januar. Tobias var omkring 3 mdr, da han blev døbt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror bestemt ikke der er nogle regler :)

Cody var omkring 1 1/2 mdr da han blev døbt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg faktisk også tænkt lidt på :)

Altså der er jo stadig 4 måneder til jeg skal føde. Så ved ikke om jeg "tør" at aftale en dato endnu? Men hvis barnedåben skal holdes ca. en måned efter fødslen, så er jeg jo nok nødt til at få den planlagt inden fødslen... :o

Det kan du sagtens gøre.. Jeg kontaktede vores præst for to måneder siden og valgte datoen :) Vores pige skal nemlig også døbes rimeligt hurtigt.. Hun vil være 7 uger...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg blev også døbt rigtig hurtigt... Jeg er født d. 19 august og jeg er allerede døbt d 15 september... så det er rigtig hurtigt... Så ingen regler er jeg ret sikker på... var jo ikke engang 1 mdr...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilde var lige lidt mere end 8 uger da hun bev døbt, men vi ville nå det inden sommeren sluttede, af samme årsag som jer ;) Og ingen problemer - Tilde som gennem hele dagen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

magnus er født d. 2.2 og blev døbt d. 24.4.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Christina er født 5. november og blev døbt 6. december.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som en god plan at holde tidlig barnedåb, så I kan være i haven og forhåbentlig nyde det gode vejr. Det er kun et spørgsmål om hvor god tid I har til planlægningen.

Vores den ældste var 7 uger. Nr. 2 2½ måned og med nr. 3 satser jeg på ca. 2 måneder. Jeg vælger tidlig dåb pga. familiedåbskjolen ikke er ret stor og desuden tror jeg det er nemmest når de er små pga. de sover mere.

Han er fra d. 21.12 og vi holdt barnedåb d. 26.2 og det var INTET problem!

He he, så fik jeg lige læst datoerne en ekstra gang. Jeg havde læst fødsel 21.12 og dåb 26.12 og tænkt - hvor vildt at I var klar til at holde dåb 5 dage efter fødslen :oops

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej:-)

Der er ingen regler for hverken hvor tidligt eller hvor sent et barn kan blive døbt. Man bestemmer jo selv om man overhovedet vil døbes. Vi have ved barn nr. 2, barnedåb allerede knap 3 uger efter. Det var vi rigtig glade for, og syntes ikke det var mere besværligt end hvis barnet var som vores første barn, 2 mdr ved dåb;-) Håber du får en god graviditet og at I får en fantastisk dåbsfest:-)

Mvh. Brita

Jeg har termin d. 9. august. Jeg tænker derfor at det "normale" ville være at holde barnedåb i november eller december.

Men jeg ville rigtig gerne, at vi kunne holde barnedåben i haven, da vi ikke har så meget plads, men tilgengæld rigtig mange gæster!

Hvis vi skal nå at holde barnedåb, mens det stadig er lidt varmt, så skal det jo nok være i september.

Men så er han jo kun 4-5 uger gammel? Er det for tidligt?

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til på nettet, så er der ingen regler for, hvor tidligt et barn kan blive døbt. Kun regler for, at det skal døbes inden det er 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som en god plan at holde tidlig barnedåb, så I kan være i haven og forhåbentlig nyde det gode vejr. Det er kun et spørgsmål om hvor god tid I har til planlægningen.

Vores den ældste var 7 uger. Nr. 2 2½ måned og med nr. 3 satser jeg på ca. 2 måneder. Jeg vælger tidlig dåb pga. familiedåbskjolen ikke er ret stor og desuden tror jeg det er nemmest når de er små pga. de sover mere.

Hej:-)

Der er ingen regler for hverken hvor tidligt eller hvor sent et barn kan blive døbt. Man bestemmer jo selv om man overhovedet vil døbes. Vi have ved barn nr. 2, barnedåb allerede knap 3 uger efter. Det var vi rigtig glade for, og syntes ikke det var mere besværligt end hvis barnet var som vores første barn, 2 mdr ved dåb;-) Håber du får en god graviditet og at I får en fantastisk dåbsfest:-)

Mvh. Brita

Tak for svar begge to :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER