PN2111

Storesøster synes lillesøsters navn er grimt

10 indlæg i dette emne

Jeg har termin her 14. november med mit første barn, en lille pige. Min bonusdatter på syv år skal altså være storesøster - og glæder sig helt vildt.

Vi har ikke bestemt os for et navn endnu, for vi vil gerne se hende først. Vi har dog i lang tid snakket om to-tre navne, hvoraf et af dem er Tove. Vi er godt klar over, at det i dagens Danmark er et usædvanligt navn, men vi kan godt lide navne fra vores bedsteforældres generation (hvis det havde været en dreng ville vi nok have kaldt ham Ejnar efter min kærestes morfar). Desuden er vi begge meget litteraturinteresserede, og vi kunne godt tænke os at opkalde vores datter efter en forfatter, i dette tilfælde Tove Ditlevsen.

 

Her til aften skulle min bonusdatter forklare sin bedstefar, hvilke navne vi overvejede at give lillesøster, og da hun nåede til Tove sagde hun: "Men det synes jeg altså er grimt." Hun er opdraget til at sige sin mening, og det er jo kun godt, selvom det nogle gange kan komme til at lyde lidt flabet. Jeg rynkede lidt på brynene, trak på smilebåndet og sagde, at det jo heldigvis var forældrenes beslutning. Jeg tænkte umiddelbart, at det ikke kommer til at påvirke vores beslutning. Hvis vi synes hun skal hedde Tove når hun kommer ud, så er det det, hun kommer til at hedde. Storesøster vænner sig vel til det - hun kommer jo til at associere navnet med sin elskede lillesøster, ikke en eller anden gammel dame. Alligevel stak det lidt i hjertet at høre hende sige, at hun syntes navnet var grimt.

Er der nogen af jer, der har oplevet at en større søskende ikke var så vild med det navn, I havde valgt? Ville I lade hans/hendes mening påvirke jeres beslutning?

Bare for at give lidt baggrundsinfo, så er vi en meget velfungerende sammenbragt familie. Jeg har et godt forhold til både min bonusdatter, hendes mor og dennes kæreste, og min kæreste har et supergodt samarbejde med sin eks. Pigen har en 7-7 ordning - og hun bliver helt storesøster til min datter, vi bruger ikke halvsøster og den slags udtryk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke spille ind med erfaringer med ældre søskende men hvor er det fedt med navnet Tove. Jeg har en dejlig moster der hedder det og synes det er så fint. :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke erfaringer med søskende der ikke bryder sig om navnet.  Men har selv større aldersforskel på børn. Vores de store er 9 og 11 år ældre end deres lillesøster, her kom de med forslag til navn men i sidste ende var det os forældre der bestemte navnet. Her sagde de store at det jo kom til at elske deres søster højt uanset hvad VI besluttede at lillesøster skulle hedde.

 

Her valgte vi også et navn der ikke er så brugt igen, men der er historie bag valget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej. Har heller ingen erfaringer med, at søskende ikke kan lide navnet. Men hun skal nok vænne sig til det, for det gør man jo altid. Synes også Tove er lidt specielt, men det har jo en betydning bag, så det er da super fint.

 

Knus Trine / Rådgiver hos Morebanker.seMorebanker.deMorebanker.plMorebanker.noMorebanker.es

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes tove er et flot navn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tove er da et dejligt navn! Det skal nok gå i sig selv med søsteren :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hehe lige et par år for sent, men har faktisk en erfaring :dance:

Min storesøster som er 5,5 år ældrenend mig, sagde inden min barnedåb, at hun ville løbe hjemmefra hvis jeg skulle hedde Lene  (og ingen vidste det vel at mærke før dåben, så der var altså tale om et dybtfølt had til navnet, ikke til babyen;) ) men hun gjorde aldring alvor af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes, tove er et godt navn. Måske reagerede storesøsteren sådan, fordi hun ikke plejede at høre det navn. Men jeg tror, at hun er vant til det og elsker sin søster. :)

 

Med Venlig Hilsen

Asger

Indehaver af larko.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

If what you need is an easier to use version then come to Tech Loky

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER