solstråle

Moralsk dilemma

5 indlæg i dette emne

Hejsa!

Håber I kan hjælpe mig med et svar herinde, da jeg står med et "moralsk" dilemma, som går mig ufatteligt meget på. 

Situationen er den, at min kæreste og jeg har været til forundersøgelse på fertilitetsklinik, hvor vi fik at vide, at vi skal have hjælp til at blive gravid i form af hormoner og iui-h. Vi kan starte til september. Så langt, så godt!

Dilemmaet opstår så, da jeg pt. er ledig og netop har været til jobsamtale til et barselsvikariat som går fra august 2018 til og med september 2019. 

Jeg håber virkelig, jeg får jobbet, men... Jeg har de vildeste skrupler over situationen! For på den ene siden har vi forsøgt på PB i halvandet år og endelig fundet ud af, hvad der er galt og fået tilbudt hjælp, og så burde ens arbejdssituation ikke stå i vejen for baby. På den anden side vil det være meget svært for mig at starte i fertilitetsbehandling allerede måneden efter, jeg er startet på nyt arbejde. For det første vil det kræve en del fravær fra mit nye arbejde, og hvis jeg så bliver gravid i første forsøg i september, så vil jeg have termin i juni og skulle gå på barsel i maj - 5 måneder før barselsvikariatet udløber. Det føler jeg lidt er at røvrende ens chef, som netop ansætter mig til at udfylde et barselsvikariat. 

Mit spørgsmål er derfor, om det er en forkælet tankegang at vente med behandling til f.eks. december - og er det overhovedet en mulighed at udskyde opstart af behandling nogle måneder, når man nu har været til forundersøgelse og fået at vide, at man kan starte op i behandling i september? 

Hvad ville I gøre i min situation?

Jeg tænker SÅ mange forskellige ting oppe i mit eget hovedet, og det ville være rart med andres syn på sagen.
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da jeg var i IUI behandling, var der ikke vildt meget fravær. Og jeg var faktisk i stand til at skjule det fra min daværende arbejdsplads. Jeg forstår godt dine skrupler men personligt ville jeg køre videre med behandlingen. Men jeg var så heller ikke glad for min daværende arbejdsplads. Men du kan også sagtens vente et par cyklusser inden du går i gang med behandlingen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vente.... Jeg tog selv et barselsvikariat da vi skulle i dén behandling og havde præcis de samme tanker som du har - og vi endte i ICSI og lang protokol. Det er bestemt ikke for at skræmme, men bare for at sige, at du ikke kan planlægge dit liv ud fra din behandling - for ingen ved hvor hurtigt eller langsomt det går. I lang tid forsøgte jeg at planlægge mit liv ud fra behandling og jeg blev skør af det.

Nej, det er ikke fedt at sige det til en ny chef, men det er DIT liv og DIN fremtid. 

 

Du KAN sagtens udskyde behandlingen. Det foregår helt i jeres tempo :) 

 

Held og lykke her fra :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville fortsætte behandling - fordi I nu ved hvad problemerne har været for jer er ikke ensbetydende med at graviditet sker inden for en bestemt periode. Det kan være det kommer til at passe med at du kan gå på barsel når dit vikariat er slut. Man ved aldrig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svaret alle. 

 

Dejligt at høre fra jer at man godt kan udskyde behandlingen. Vidste jeg nemlig ikke om man havde mulighed for, da der jo er mange, som skal igennem - og jeg troede netop bare, man skulle i gang med det samme, når man havde fået grønt lys. 

 

Jeg tror også, jeg ser tiden lidt an - måske får jeg ikke engang jobbet, og hvis jeg gør, så må jeg lige se tiden an efter en måneds tid eller to. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER