Guest

“Dette skal du ikke sige til en ufrivilligt barnløs”-liste

12 indlæg i dette emne

Jeg har sat mig for et lille projekt... Det ville være super fedt, hvis I har lyst til at være med i det! Planen er, at jeg vil lave en “dette skal du ikke sige til en ufrivilligt barnløs”-liste - sådan én der kan være rar og sjov at læse for dem der er i behandling og som måske giver en følelse af, at man ikke er alene, men især også til pårørende der ofte kommer med "gode råd" og velmente (lorte-)kommentarer. Har du en idé til et punkt? Måske hører du ofte den samme sætning fra din omgangskred og er mildest talt pisse træt af det? Jeg har forlænget med en lille "Ting ufrivilligt barnløse rigtig gerne vil høre"-liste. 

 

Indtil videre har jeg følgende på listerne:

Ting ufrivilligt barnløse ikke gider at høre (men som vi alligevel hører alt for ofte)

  • Skal I ikke også snart til at have nogle børn?

Jo, helt vildt gerne! Giver du? Ej, seriøst. Hvad er det rigtige svar? “Nej” – og så skal man forklare. Akavet. “Jo” – og så går samtalen lidt i stå. Akavet. “Måske på et tidspunkt” – og så skal man begrunde. Akavet. “Det vil vi rigtig gerne, men det er ikke helt så nemt. Vi er i fertilitetsbehandling” – og så kan man næsten fornemme, at folk har lyst til at stikke af. Akavet. 

 

  • I skal bare lade være med at tænke så meget på det….

For real?! Mener du virkelig det? Vil du så ikke være en herre nice buddy og fortælle mig hvad jeg så skal tænke på mens jeg fyrer en hormonkanyle lige i maveflæsket på mig selv? Eller mens jeg ligger med hele va-jay-jay i hovedhøjde på søde Fru. Læge? 

 

  • Nu skal I heller ikke planlægge jeres liv ud fra din cyklus.

Okay. Planlægger du da ikke dit liv ud fra andre store begivenheder i dit liv? Jeg har 12 cyklusser om året – kun seks af dem kan bruges til reagensglasbehandling. Hvis der er plads til mig på klinikken. Og der kommer æg. Og de deler sig korrekt. Så undskyld da lige mig, at jeg gør hvad jeg kan for at få en baby. 

 

  • Måske er det også bare fordi I ikke prioriterer det højt nok.

… Og du sagde lige, at vi ikke skal planlægge ud fra min cyklus? Måske er jeg en lille smule nærtagende lige her, men “prioriterer”?! Jeg har taget kosttilskud i seks måneder, omlagt hele min kost, forbedret min fysiske ogpsykiske sundhed, fået intensiv akupunktur, haft sex på de rigtige (og de forkerte) dage, holdt fri, undgået at have for meget sex, stukket mig selv i maven med kanyler, lagt krop til utallige hormoner, frygtet for mit job og min uddannelse – men nej, jeg kan da godt se, at jeg slet ikke prioriterer det nok. Slemme mig! 

 

  • I skal bare slappe af! Jeg kender nogen der….

Du er da i sandhed en ægte lykkens pamfilius. Og fantastisk for dem! Men gider du lade være med at sammenligne mig med andre? Du tror, du øger mit håb, men det er faktisk overhovedet ikke dét der sker. Derimod føler jeg, at du negligerer det problem som faktisk fylder hele mit liv. Så tak. Og luk røven. 

 

  • Har I prøvet at….

JA, vi har prøvet at have sex. JA, jeg har også prøvet at ligge med benene i en 90 graders vinkel med en pude under røven efter sex. JA, vi har ændret kostvaner. NEJ, vi drikker faktisk slet ikke. JA, vi har haft sex den 4. i måneden under fuldmånen med hovedet mod nord mens vi sang “I Danmark er jeg født” baglæns. JO, uanset hvilket råd du kommer med har vi prøvet det. Det lover jeg. 

 

  • If it’s meant to be…

Du har lige nøjagtig tre sekunder til at skride før min knytnæve er “meant to be” i dit ansigt. 

 

  • Det kommer når det kommer.

Altså det er jo som sådan rigtigt nok. Det ku’ bare være super fedt, hvis det gad at komme nu. Og tak for at få mig til at føle, at jeg virkelig spilder min tid. 

 

  • Måske er det egentlig meget godt, at I er blevet tvunget til at vente lidt. Altså I er langt mere modne og parate nu.

Prø’li’a’hør’her søsterlystig! Gu’ da helvede er jeg mere moden nu. Er du klar over hvad jeg er blevet trukket igennem?! Med din logik burde jeg vente til jeg blev 40, for så var jeg virkelig moden og parat. Bare fordi du ikke var klar til at stifte familie før du rundede 30, betyder det altså ikke at jegikke er klar. Eller moden nok. Og så fik vi vist også lige dét på plads, tak. 

 

Ting ufrivilligt barnløse rigtig gerne vil høre (men som vi hører alt for sjældent)

 

  • Har du ikke lyst til at fortælle mig hvad der er du går igennem?
  • Jeg føler, at jeg burde spørge ind til noget nu, men jeg ved ikke hvad jeg bør spørge om. Vil du hjælpe mig?
  • Det lyder helt vildt, at du tager Gonal-f og Orgalutran. Vil du forklare hvad det er, så jeg forstår hvad du siger?
  • Hvordan håndterer vi bedst, at jeg er gravid og du er ufrivilligt barnløs? Jeg vil nemlig rigtig gerne være en del af dit liv og dit forløb, og jeg vil gerne undgå at træde på dig eller gøre dig ked af det.

 

Link til blogindlægget: https://wordpress.com/post/frulblog.wordpress.com/599

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her er nogle af dem jeg har fået serveret.. 

 

 

- du ved ikke hvor heldig du er der ikke har børn, jeg er vågen på 48'ende timen nu, og jeg hader babyen! 

(jeg havde givet ALT for at få være i den situation!!) 

 

- I kan få et meget bedre forhold uden børn, børn ødelægger et forhold! 

(WTF!! Det gidder jeg ikke engang at kommentere) 

 

- nu skal vi ikke snakke om fertilitet, behandling, abort osv...

Det er så negativt..

(men.........  det er jo det mit hjerte er fyldt af, og min mund flyder over af.. Jeg trænger seriøst at snakke med mine venner om det, mindst like meget som de snakker om sin graviditet, fødsel, baby osv.. ) 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- "Det kan jo også være at det kommer af sig selv". Underforstået: Du overdramatiserer når du har valgt at involvere lægevidenskaben. Fordi jeg ikke selv havde fertilitetsproblemer.

 

Eller varianten: "Måske skulle I bare prøve lidt længere". 

 

- "Har I overvejet at adoptere? Der er mange stakkels børn ude i verden."

Underforstået: Selvom jeg selv er biologisk forælder er DU egoistisk fordi du gerne vil have biologiske børn. Fordi du bøvler med fertiliteten er det dit ansvar at løse alverdens ulandsproblemer. Ikke at de folk, der siger det SELV gør noget for de mennesker der er i nød. 

 

- "Nu skal I også sørge for ikke kun at tænke på behandling." Den er ligeså charmerende som "Prøv at tænke på noget andet, tror du ikke, du tænker for meget over det". Øh nej, man kan ikke tænke sig til bedre/dårligere chancer for graviditet. 

 

"Prøv at se om du kan lade være med at stresse så meget over det". .........!

 

- Forskellige variationer over et nazistisk tema om at der er noget socialdarwinistisk naturlig udvælgelse i at nogle mennesker let får børn mens andre har svært ved det. Som i: Du har fertilitetsproblemer og det er naturens måde at sortere dine inferiøre gener fra. 

 

Og sidst men ikke mindst: "At prøve, det er da dn sjove del"... 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 24/9/2017 at 8:59 PM, Frk.Mini said:

Her er nogle af dem jeg har fået serveret.. 

 

 

- du ved ikke hvor heldig du er der ikke har børn, jeg er vågen på 48'ende timen nu, og jeg hader babyen! 

(jeg havde givet ALT for at få være i den situation!!) 

 

- I kan få et meget bedre forhold uden børn, børn ødelægger et forhold! 

(WTF!! Det gidder jeg ikke engang at kommentere) 

 

- nu skal vi ikke snakke om fertilitet, behandling, abort osv...

Det er så negativt..

(men.........  det er jo det mit hjerte er fyldt af, og min mund flyder over af.. Jeg trænger seriøst at snakke med mine venner om det, mindst like meget som de snakker om sin graviditet, fødsel, baby osv.. ) 

 

 

 

On 24/9/2017 at 9:23 PM, KatGSH said:

- "Det kan jo også være at det kommer af sig selv". Underforstået: Du overdramatiserer når du har valgt at involvere lægevidenskaben. Fordi jeg ikke selv havde fertilitetsproblemer.

 

Eller varianten: "Måske skulle I bare prøve lidt længere". 

 

- "Har I overvejet at adoptere? Der er mange stakkels børn ude i verden."

Underforstået: Selvom jeg selv er biologisk forælder er DU egoistisk fordi du gerne vil have biologiske børn. Fordi du bøvler med fertiliteten er det dit ansvar at løse alverdens ulandsproblemer. Ikke at de folk, der siger det SELV gør noget for de mennesker der er i nød. 

 

- "Nu skal I også sørge for ikke kun at tænke på behandling." Den er ligeså charmerende som "Prøv at tænke på noget andet, tror du ikke, du tænker for meget over det". Øh nej, man kan ikke tænke sig til bedre/dårligere chancer for graviditet. 

 

"Prøv at se om du kan lade være med at stresse så meget over det". .........!

 

- Forskellige variationer over et nazistisk tema om at der er noget socialdarwinistisk naturlig udvælgelse i at nogle mennesker let får børn mens andre har svært ved det. Som i: Du har fertilitetsproblemer og det er naturens måde at sortere dine inferiøre gener fra. 

 

Og sidst men ikke mindst: "At prøve, det er da dn sjove del"... 

 

 

Haha, tak for bidrag søde kvinder! Har I nogle forslag til ting man bare rigtig gerne vil høre? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, JungleKvinde said:

 

 

Haha, tak for bidrag søde kvinder! Har I nogle forslag til ting man bare rigtig gerne vil høre? 

 

Bumbumbum, her er lige lidt... :) 

 

"Jeg ved ikke så meget om fertilitetsbehandling, vil du ikke forklare mig om det?"

 

"Jeg er sikker på du gør alle de rigtige ting for jeg ved, du har sat dig ind i tingene fordi det betyder så meget for dig"

 

"Er der noget, jeg kan gøre for dig?"

 

"Jeg ønsker sådan for dig at det lykkes snart - du bliver en fantastisk mor".

 

"Har du brug for at jeg spørger ind til tingene løbende eller vil du hellere selv tage initiativ til at fortælle, når der sker noget? Uanset hvad, vil jeg altid gerne lytte".

 

Generelt er det rarest hvis folk spørger ind til DIT forløb og dine følelser uden fordømmelse, negligeren af problemet, kiksede forsøg på at gøre en glad ved hjælp af en anekdote eller et råd. Flere interesserede spørgsmål og mindre prædiken. Og forståelse for at det fylder ALT for os. Det er vores børn, vi taler om - om de så er undfangede endnu eller ej. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

14 minutes ago, KatGSH said:

 

Bumbumbum, her er lige lidt... :) 

 

"Jeg ved ikke så meget om fertilitetsbehandling, vil du ikke forklare mig om det?"

 

"Jeg er sikker på du gør alle de rigtige ting for jeg ved, du har sat dig ind i tingene fordi det betyder så meget for dig"

 

"Er der noget, jeg kan gøre for dig?"

 

"Jeg ønsker sådan for dig at det lykkes snart - du bliver en fantastisk mor".

 

"Har du brug for at jeg spørger ind til tingene løbende eller vil du hellere selv tage initiativ til at fortælle, når der sker noget? Uanset hvad, vil jeg altid gerne lytte".

 

Generelt er det rarest hvis folk spørger ind til DIT forløb og dine følelser uden fordømmelse, negligeren af problemet, kiksede forsøg på at gøre en glad ved hjælp af en anekdote eller et råd. Flere interesserede spørgsmål og mindre prædiken. Og forståelse for at det fylder ALT for os. Det er vores børn, vi taler om - om de så er undfangede endnu eller ej. 

 

Eeeej! Dét var nogle virkelig gode forslag! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

49 minutes ago, JungleKvinde said:

 

Eeeej! Dét var nogle virkelig gode forslag! 

 

Tak :) Jeg håber du kan bruge dem til noget :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

What she said! :ditto

Alt hvad jeg tænkte, og mere til! :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for fantastisk læsning. :loveshower Kan så meget genkende migselv i situationer hvor jeg har fået serveret nogle af de sætninger.:blink

 

Jeg har også et lille bidrag....: "Nårmen, I skal da bare op på hesten igen." Nårh, det er da bare det jeg skal. Tak for dit fantastiske gode råd. Hyp! Hyp! :gal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har det bedste ikke råd med sætning sagt af min egen mor 

Så kom dog videre (sagt efter min 2 abort inden jeg havde børn)

 

Og nu denne her : du har da 2 sunde og raske børn jeg fatter ikke at du vil have en mere ( bland dig uden om ønsket er min. 3 gerne 4 børn ) 

 

Det sidste jeg hørte fra hende var da jeg igen har haft 2 aborter er : din krop skiller sig da bare af med dem den ikke gider.

 

Sagt af min læge : 

Du stoler ikke på din krop hva ? ( nej gu fanden gør jeg ikke det) 

 

Det er meget normalt at 25% af alle graviditeter ender i en abort ( ja tak og hvor vil du hen med det, hjælp mig i stedet for) 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sagt i rigtig god mening - og passer ind i både vil-gerne-høre og vil-ikke-høre:

- Det vigtigste er, at I har hinanden

Det kunne ikke være mere sandt, men hvad så med den dag, hvor manden ikke er her mere? Så er der ingen hans træk lever videre i? :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej en god liste! Jeg har virkelig været ude for mange af de samme ting, og hvor er det bare træls, når alt man ønsker sig er et barn... 

 

Knus fra Pia / Bogholder hos  Hjemmetsstil

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER