Kemal

Snart far og færdig med uddannelse

6 indlæg i dette emne

Hej folkens.

Jeg hedder Kemal og har lige oprettet mig herinde.

Min kone er gravid med termin 30.08.2017 (vores første barn), og jeg er færdig med uddannelse som SSH d. 25 i samme måned.

Jeg vil prøve at skrive og formulere mit spørgsmål efter bedste evne, men beklager, hvis noget mangler eller ikke er forståeligt. Så håber jeg, I spørger.

Min kone arbejdede som vikar i de første 5 måneder af graviditeten. Hun har ikke arbejde mere og kun haft ophold i Danmark siden december. Hun fik fuldtids vikararbejde allerede dagen efter, hun fik opholdstilladelse, og har gået på sprogskole om aftenen imens.

Nu til mit egentlige spørgsmål.. Jeg har ikke været medlem af en a-kasse før. Jeg har meldt mig ind i Ase med start fra første dag, jeg er færdig med uddannelsen. Jeg kommer til at vente en måned (karensmåned), hvorefter jeg vil kunne få dimittendsats som forsørger. Min kone arbejder jo ikke, så hun skal ikke bruge barselsret. Jeg vil gerne selv have 2-3 måneder med min datter, mens jeg søger arbejde. Now. Skal jeg fortælle nogen, at jeg kommer til at få lavet dagpengene om til barselsdagpenge? Eller skal jeg først få dagpengene til at gå igennem og så efterfølgende fortælle, at jeg skal på barsel?

Hvem ved, måske føder hun endda før jeg er færdig med uddannelsen. I så fald mener jeg, at jeg har ret til to ugers forældre-/fædreorlov lige efter fødslen.

 

Jeg håber, der er nogen, som har viden indenfor dette, og gider tage tid at hjælpe os.
Tusind tak på forhånd.

 

Mvh.

Kemal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke, hvordan det præcist er, men hvis din kone skal have udbetalinger pga. barsel, bruger hun af barslen, også selvom hun ikke går på arbejde. Om hun har ret til det, ved jeg ikke, det kan undersøges på borger.dk. Alle fædre har ret til 2 ugers barsel efter fødslen - enten med løn eller på barselsdagpenge. Hvis du skal have nogle måneder af barslen skal du oplyse det til din A-kasse. Barselsdagpenge udbetales af udbetaling Danmark, og ikke af A-kassen. 

Håber du kunne bruge mit svar til noget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kone skal ikke have udbetaling nogen steder fra :)

Okay, så jeg skal sige det til min a-kasse. Men skal jeg sige det nu her, før dagpengeordningen er gået i gang, eller skal det først starte, og jeg SÅ skal fortælle, at jeg skal på barsel? Jeg tænkte, det ville være nemmere direkte at gå på barsel (hvis vores datter er født, vel at mærke), da jeg har hørt, det skulle være noget mere indviklet at være på dagpenge, end på barselsdagpenge. Noget med dagpengekort, der skal udfyldes osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan kun få barselsdagpenge, hvis man er dagpengeberettiget, og det er du vel ikke i den der karens måned :chin: Jeg tør ikke kloge mig, men jeg tror først, du kan få noget derefter. Uanset hvad, så ville jeg kontakte a-kassen hurtigst muligt. De ved sikkert, hvad du skal gøre og hvad der er smartest :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det tror jeg også. Altså, at jeg skal vente på karensmåneden er ovre. Jeg ringer til A-kassen ASAP :)

Mange tak for jeres svar!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barselsdagpenge er ikke kun til dagpengeberettigede forstået på den måde, at du godt kan få barselsdagpenge uden at være i A-kasse, men være berettiget fordi man kommer direkte fra arbejde eller studie. 

Jeg vil mene at du skal søge dagpenge, og når barnet er født og du ønsker barsel, søge barselsdagpenge, så skifter du fra A-kassen til udbetaling Danmark. Hvis du ikke søger de "normale" dagpenge inden barselsdagpengene, ville jeg være bekymret for, om det ville påvirke din dagpengeret efterfølgende. Men det er indviklede regler, så jegvilke kontakte A-kassen og udbetaling Danmark

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER