Morogmorogfarogfar

Homoseksuelle forældre

9 indlæg i dette emne

Jeg ved ikke helt om dette er den rigtige kategori at putte emnet i.

 

Min kone og jeg skal have børn i regnbuefamilie, og vi begynder på at forsøge om et halvt års tid når vores nye hus er mere i stand. Men jeg ved egentlig ikke, hvad den generelle holdning er til homoseksuelle der får børn? Min forældre er vældig opsat på tanken om børnebørn (min bror er frivilligt barnløs), så der har ikke været noget problem, men måske min omgangskreds er lidt en bobbel med accept af den slags... jeg var meget inde i "miljøet" i mine yngre dage, og har mange veninder derfra.

 

Vi har haft alskens og samtlige moralske overvejelser, og jeg er da stadig lidt nervøs for, hvad omverdenen vil tænke. Vil mit barn blive mobbet? Hvordan vil mine naboer i min lille by tænke? Osv osv.

 

Så ja, kort sagt, hvad er din holdning til homoseksuelle der får børn? Jeg har intet imod, at I ikke sugar-coater.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes folk skal få de børn de har lyst til, forudsat at de kan tage sig af dem. Jeg har ikke nogen skrupler ift. børn som kun vokser op med mødre eller fædre, bare de er kærlige og ansvarlige voksne. Jeg synes dog man skylder børnene gennemsigtighed ift. "Hvor/hvad" de kommer af, og mulighed for at undersøge, hvem det biologisk ophav er. 

Jeg tror der er mange som ikke længere "rynker bryn" eller overhovedet studser over regnbuefamilier, men der er omvendt nok også stadig en del, for hvem det er noget mystisk og unaturligt. Jeg synes ikke i skal være bekymrede for mobning osv. - nogle børn mobbes desværre, og det er ikke altid lige til at få øje på, hvorfor det blev det ene barn og ikke det andet, så det er en bekymring alle forældre kan risikere at stå med. 

Jeg ønsker jer held og lykke med PB :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd :)

 

Som udgangspunkt: Helt ok, go for it! :super

 

Men hvis jeg så skal nuancere det lidt:

 

1. Før jeg fik børn, var jeg nok endnu mere "large" mht. homoseksuelle forældre, end jeg er nu. Jeg troede fuldt og fast på, at det eneste væsentlige var kærligheden og det rent praktiske. Og det kommer man også langt med! Men nu, hvor jeg har været gravid, født og ammet, synes jeg alligevel, at det har en betydning og en værdi for en baby, at det vokser op med den, der har båret det i maven. Det gør mig jo på ingen måde modstander af homoseksuelle mødre, og det gør mig heller ikke direkte modstander af homoseksuelle fædre (eller for den sags skyld adoptivforældre), men jeg synes det er væsentligt at gøre sig nogle tanker om, hvordan man forestiller sig at connecte med sit kommende barn, og hvilket forhold baby-bæreren skal have til barnet og hvordan man evt vil "erstatte" eller "kompensere" hvis man forestiller sig, at den stemme, den duft og den rytme som baby har været vant til i maven, skal forsvinde efterfølgende.

 

2. Jeg tror på, at børn har godt af at vokse op med både en tæt kvindelig omsorgsperson og en tæt mandlig omsorgsperson. Og det er der masser af lykkelige og velfungerende børn, der ikke gør, af alle mulige forskellige grunde, men ikke desto mindre, tror jeg det er optimalt. Og jeg tror, det er optimalt hvis den mand og den kvinde holder af hinanden. Til gengæld tror jeg det er irrelevant om de er seksuelt/romantisk forbundne. Ergo tænker jeg, at et barn kan have det lige så fint med mor, mor og tæt morbror, som med mor og far. Og hvis barnet må "nøjes" med det ene køn, så er det jo stadig mindst lige så godt stillet som et barn af en single hetero forælder, og det barn kan også være både lykkeligt og velfungerende (jeg synes dog også, det er i barnets bedste tarv at man er to, men det er en anden snak). Men jeg synes hverken at mand eller kvinde er overflødige, og jeg synes, det er værd at gøre sig nogle tanker, hvis man på forhånd ved, at barnet skal undvære en af delene.

 

3. Jeg tror ikke det er relevant i forhold til mobning. Jeg tror mobning handler om dynamik i klassen/hvor-det-nu-er, om at det mobbende barn er i en form for vanskeligheder og/eller hvor godt et "skjold" det mobbede barn har, enten medfødt eller via opdragelse. Hvis nogen vil mobbe, så finder de noget at mobbe med, uanset om offeret ser ud på en bestemt måde, har et usædvanligt navn, en særlig familiestruktur eller om offeret er fuldstændig "standard".

 

Men altså! Alle kommende forældre kan have noget, der er værd at overveje lidt ekstra. Og nogen har meget mere alvorlige ting end deres seksualitet at overveje. Så overordnet set fuld opbakning herfra. Det er kun hvis jeg "skal" gøre mig nogle tanker om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt har jeg helt tilfældigt og utilsigtet haft meget få homoseksuelle i mit liv, men omvendt også kun få der vitterligt så et problem i homoseksualitet, så jeg er nok ikke særligt miljø-påvirket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw. hvis dit brugernavn betyder, at I skal være 4 forældre sammen, så kunne jeg måske tænke, at det var værd at tænke over, at det er mange ansigter for en nyfødt at vænne sig til, og måske overveje  fx at begrænse begrænse barselsbesøg lidt (mere) på den konto. Det kan være mange mennesker at skulle knytte sig til på én gang for det lille menneske.

 

Men altså, det ville jeg aldrig tænke, hvis jeg mødte jer "ude i byen". Det slog mig bare, da jeg læste dit brugernavn igen, fordi jeg netop lige har snakket med min jordemoder om at VI skal begrænse barselsbesøgene blandt andet fordi vi er 4 herhjemme (det er så en kvinde, en mand og 2 børn), og at det kan være meget for en lille hjerne at tage ind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Barbamama said:

Spændende tråd :)

 

Som udgangspunkt: Helt ok, go for it! :super

 

Men hvis jeg så skal nuancere det lidt:

 

1. Før jeg fik børn, var jeg nok endnu mere "large" mht. homoseksuelle forældre, end jeg er nu. Jeg troede fuldt og fast på, at det eneste væsentlige var kærligheden og det rent praktiske. Og det kommer man også langt med! Men nu, hvor jeg har været gravid, født og ammet, synes jeg alligevel, at det har en betydning og en værdi for en baby, at det vokser op med den, der har båret det i maven. Det gør mig jo på ingen måde modstander af homoseksuelle mødre, og det gør mig heller ikke direkte modstander af homoseksuelle fædre (eller for den sags skyld adoptivforældre), men jeg synes det er væsentligt at gøre sig nogle tanker om, hvordan man forestiller sig at connecte med sit kommende barn, og hvilket forhold baby-bæreren skal have til barnet og hvordan man evt vil "erstatte" eller "kompensere" hvis man forestiller sig, at den stemme, den duft og den rytme som baby har været vant til i maven, skal forsvinde efterfølgende.

 

2. Jeg tror på, at børn har godt af at vokse op med både en tæt kvindelig omsorgsperson og en tæt mandlig omsorgsperson. Og det er der masser af lykkelige og velfungerende børn, der ikke gør, af alle mulige forskellige grunde, men ikke desto mindre, tror jeg det er optimalt. Og jeg tror, det er optimalt hvis den mand og den kvinde holder af hinanden. Til gengæld tror jeg det er irrelevant om de er seksuelt/romantisk forbundne. Ergo tænker jeg, at et barn kan have det lige så fint med mor, mor og tæt morbror, som med mor og far. Og hvis barnet må "nøjes" med det ene køn, så er det jo stadig mindst lige så godt stillet som et barn af en single hetero forælder, og det barn kan også være både lykkeligt og velfungerende (jeg synes dog også, det er i barnets bedste tarv at man er to, men det er en anden snak). Men jeg synes hverken at mand eller kvinde er overflødige, og jeg synes, det er værd at gøre sig nogle tanker, hvis man på forhånd ved, at barnet skal undvære en af delene.

 

3. Jeg tror ikke det er relevant i forhold til mobning. Jeg tror mobning handler om dynamik i klassen/hvor-det-nu-er, om at det mobbende barn er i en form for vanskeligheder og/eller hvor godt et "skjold" det mobbede barn har, enten medfødt eller via opdragelse. Hvis nogen vil mobbe, så finder de noget at mobbe med, uanset om offeret ser ud på en bestemt måde, har et usædvanligt navn, en særlig familiestruktur eller om offeret er fuldstændig "standard".

 

Men altså! Alle kommende forældre kan have noget, der er værd at overveje lidt ekstra. Og nogen har meget mere alvorlige ting end deres seksualitet at overveje. Så overordnet set fuld opbakning herfra. Det er kun hvis jeg "skal" gøre mig nogle tanker om det :)

 

Jeg er faktisk enig i alt hvad du siger. 

 

Jeg er normalt ikke bio-konservativ med noget, går ind for GMO og alverdens manipulationer af naturen, og mener i det hele taget ikke at argumentet "det er naturligt, ergo er det godt" holder vand overhovedet -naturen er yderst grusom og i det hele taget ikke særlig "klog", om man så må sige. Men lige det med, at vokse med en mandlig og en kvindelig rollemodel, og at vokse op med den der har båret dig i maven, tror jeg er uhyre vigtig. Af samme grund støtter jeg heller ikke ideen/projektet om kunstige maver, så kvinder ikke behøver at være gravide, for eksempel.

 

Vores barn kommer derfor til at vokse op både med sin biologiske mor (min kone) og biologiske far (en af mine bedste venner gennem mange år). Så vores barn får to mødre og to fædre, hvoraf bio-far og bio-mor vil være juridiske forældre. Vi har kendt barnets ene far siden vores efterskoletid, og hans kæreste i en del år også. Vi bor 10 minutters gang fra hinanden, og barnet kommer til at bo i en 7/7 ordning, selvom mor og mor vil være primær det første halve år. 

 

Jeg voksede selv op med forældre, som var venner og i en 7/7 ordning, og det var helt igennem fantastisk og jeg kunne aldrig have ønsket mig andet. Ja, de var da ekskærester i en fjern fortid (de gik fra hinanden da jeg var meget lille), men det kunne man ikke mærke og jeg "fangede" det faktisk ikke før jeg var ret gammel. Vi fejrede jul sammen og spiste sammen ofte. Så jeg er 100% for "platonisk forældreskab", og jeg synes at kvinder der overvejer at få børn alene burde overveje at få børn med en god ven også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg er nu meget tilhænger af "naturligt" (og egentlig også traditionelt), men jeg er helt enig i, at noget ikke nødvendigvis er rigtigt fordi det er naturligt eller forkert fordi det er manipuleret. Jeg synes nu heller ikke, at hverken homoseksualitet eller homoseksuelt forælderskab er unaturligt. Det er der nok, nogle præster, der er uenige i, men præster er jo ikke biologer ;) Man kan selvfølgelig sige, at selve undfangelsen ikke sker som "i gamle dage", men sådan er det jo også for heteroseksuelle med en eller anden form for fertilitetsproblemer, og det er da netop et godt eksempel på, at når det naturlige ikke lige vil, så kan videnskaben gøre det bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten synes jeg, I lyder til at have tænkt det hele rigtig grundigt igennem (også det juridiske fx), og så med hele 4 kærlige forældre, der bor tæt på hinanden. Jeg tænker da, jeres kommende barn har rigtig rigtig gode forudsætninger :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En af mine gode veninder er lesbisk, hende og hendes kone har to børn. Min veninde er blevet insemineret med donorsæd begge gange fra den samme donor (ukendt donor). Deres børn bliver ikke mobbet i hhv. skole eller børnehave, aldrig har de oplevet det. 

 

Jeres konstellation er jo så lidt anderledes, men egentlig jo ikke meget anderledes end hvis de biologiske forældre var blevet skilt og gik hver til sit og skaffede sig en ny familie, hvorefter barnet skulle være 7/7 begge steder, det sker jo hver dag. Eneste forskel er så bare, at det er homoseksuelle familier, men det tror jeg ikke I vil opleve nogen problemer med. 

 

Jeg er så ikke enig i det med, at det partout er bedst/har højest værdi, at man vokser op med den der har båret dig i maven, men det begrunder jeg med at jeg som adoptiv barn aldrig har følt noget afsavn eller en trang til at kende min biologiske mor. Ved godt andre adoptiv børn kan have det anderledes, men det er ikke et must synes jeg for en god opvækst :)

 

Jeg ønsker jer held og lykke med jeres kommende familieskab :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER