maggie

første gangs gravid, hvad gør man??

6 indlæg i dette emne

Hej er en pige på 20 og tror måske jeg er gået hen og blevet gravid, har haft morgenkvalme, min bryster har været meget ømme de sidste 2-3 uger min menestartion er ude blevet(har ikke haft det i snart 2 måneder, men har haft pletblødninger der hvor jeg normalt skulle ha det) jeg har prøvet at tage 4 graviditets test og alle 4 var posestive, problemet er at jeg lige pt går som lager og logistik elev, og er færdig med min prøveperiode fredag den 16/06 (men er måske blevet gravid efter jeg er startet) men ved ikke hvem jeg skal snakke med det om, hvordan jeg siger det til mit arbejde og hvordan jeg siger det til min familie, er lidt i panik og har ikke snakket med nogle om det, ved ikke om mit arbejde må fyrre mig når jeg er lærling, og problemet er som lager og logistik elev er at jeg løfter på mange tunge ting i løbet af dagen, men det må jeg vel ikke?? og hvordan skal firmaet tage hensyn til mig?? brude jeg sige det med det samme at jeg har den mistanke, eller skal jeg vente til mandagen efter min prøveperiode er overstået så jeg sikker på at jeg er fastansat??
Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal gøre, for er lidt i panik:)

 

Kærlig hilsen maggie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke noget om Danmarks regler for graviditet på arbejde, men i Norge må man ikke fyre nogen pga graviditet. 

 

Ang at du bærer tungt, så tror jeg det er veldig individuelt, det er det din krop er vandt til og da tror jeg ikke det påvirker graviditeten. (sådan er det jo med trening også) 

 

At fortelle det... Jeg ville først og fremmest gået til lægen. Ta en snak om hvordan og hvorledes, og måske en tidlig scanning for at finde ud af hvor langt du er henne? Men om du ikke har haft mens i 2 mnd, så er det ganske sandsynligt at du er ihvertfall 8 uger, om ikke 12...? Hvad med barnets far? Vil du ikke fortelle ham det først? Derefter familien..? 

 

Arbejde havde jeg ventet med, det har ikke et krav på at vide noget så længe det ikke påvirker hvordan du arbejder og har det.. :)

 

Du skal nok finde ud af det hele. :)

Og tillykke med graviditeten! :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten :) Hvis du har taget 4 positive test, så er du gravid - ingen tvivl om det. Mht arbejdet, så  har du først pligt til at fortælle det, når der er 3 måneder til din termin - dvs om flere måneder - så tag du det bare helt roligt. Du skal nok passe på med tunge løft, men dette kan din læge fortælle dig meget mere om.

 

Ligesom Mini foreslår, så vil jeg også råde dig til at kontakte din egen læge med det samme. Han/hun kan hjælpe dig med svar på alle dine spørgsmål. Derudover skal du begynde at spise folsyre, hvis du ikke allerede er i gang.

 

Det med at fortælle det til familien kan være svært, men jeg vile umiddelbart råde dig til at gøre det hurtigst muligt. Du har brug for støtte fra dine nærmeste. Du skal ikke være gravid helt 'alene' :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for de hurtige svar, har kontaktet lægen og skal ha det tjekket her på ondsag:) 
Har også næsten lige snakket med barnets far, og han blev meget glad for at høre det, og har snakket med min storesøster om det(som fik et barn for snart 4 år siden) og spurgt hvad hun synes jeg skulle gøre, men har valgt at vente med at fortælle mine forældre det til jeg er 100% sikker og har snakket med en læge, da mine forældre bor 150 km væk, og vil gerne være sikker inden jeg sætter forhåbningerne i gang hos dem:)
 

Kærlig hilsen maggie:) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder rigtigt godt alt sammen :) Meld endeligt tilbage, når du har været til lægen :) og held og lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, jeg har været ved lægen og snakket med hende, og hun siger at jeg er gravid, så tog hjem til mine forældre i weekenden og fortalte dem det, de blev meget glade for nyheden, skal til den første scanning i midten af juli måned:) 

 

Men er der nogle gode råd til hvordan man kan undgå morgenkvalme, eller bare formindske det, for det er begyndt næsten at blive hver dag jeg har det??:) 

Har også snakket med en ude på arbejdet om det (som har tavshedspligt) og han har sagt at han synes jeg skal vente med at sige det ude på arbejdet til jeg har været til den første scanning, bare for at være på den sikre side (det er noget med at de første 12 uger kan være "kritiske" og man kan stadig nå og mindste barnet efter hva jeg har fået af vide) men de ikke vil fyre mig pga graviditeten og de vil selvfølgelig tage hensyn til mig:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER