Nans

Nu er det ikke kun mælk, men også grød (-:

76 indlæg i dette emne

Tænkte vi lige skulle have en tråd, hvor vi kan snakke om maden til de små babyer:wub som jo næsten ikke er små mere :blink

 

Hvem af jer er startet på at give de små grød/mos? 

 

Melina startede på det for 5 dage siden, vi er startet op med majsgrød, og så sveskemos som topping, for at hun ikke får hård mave :) vil snart købe noget andet grød, og andre slags frugtmos, så hun kan smage noget forskelligt! Vi er startet tidligt, Melina er 3 måneder og 15 dage idag, men sp og jeg, fandt frem til at Melina var klar til at gå et skridt videre :baby2

Hun ELSKER det, og det gør vi også, hold op hvor er det bar hyggeligt a kunne give hende en ske mad, og ikke kun flaske.. Nu føler hun også at hun er en del af at spise med når vi spiser aftensmad, som hun har savlet over så længe nu :D

 

 

Hvordan står det til hos jer andre? Er i også igang? 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej hvor vildt altså!! Køber I grøden færdigt? Sp sagde at det kunne man godt så længe de var så små men når de bliver større er der ikke nok udfordring i de grøde man køber for de er for tynde. 

 

Men nej vi er ikke startet op. Ville gerne fuldamme til hun var seks md. Men Karoline er SÅ interesseret i verden omkring hende at hun faktisk sjældent kan koncentrere sig om at blive ammet. Hun slipper konstant for at kigge den anden vej hvis der lige gik en kat forbi eller en anden lyd distraherede hende. Og så griber hun ud efter min mad når jeg spiser. 

 

Jeg er bare ikke mentalt klar til at give hende rigtig mad endnu :cool:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vi køber grøden færdigt.. Vil først lave noget selv, når hun bliver 4 måneder. Sådan noget som kartoffelmos med grøntsager.. Lige nu er vi bare startet stille og roligt op, og hun får grød en gang om dagen og det er forskelligt om det er til middag eller aftensmad.. Er begyndt at give lidt frugtmos til middag, og grød og frugtmos som topping til aftensmad.. 

 

Det med at hun slipper brystet og er opmærksom på andre lyde, og vil se omverdenen, er fordi der sker simpelthent så meget lige nu for dem. Melina gjorde det samme med flasken når hun spiste, men det er stoppet igen! :) 

 

hvis du ikke er mentalt klar så er det heller ikke noget i skal begynde på nu, i begge skal være helt klar før i starter :wub

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende! 

Jeg er slet ikke klar! Så vi kommer til at vente lidt tid endnu :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forsøgt os med en smule grød, og Chloé vil hvert fald gerne smage og prøver ihærdigt at få det ned, men kan godt se at hendes mundmotorik ikke er helt udviklet endnu, så vi tager det meget stille og roligt, og det er ikke hver dag hun smager noget.

Jeg har både majs- og rismel i skabet samt en færdigpak med hirsegrød med majs. I fryseren har jeg æblemos med vanille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige ift. det at være mentalt klar så kunne jeg aldrig finde på at sætte mine egne følelser højere end hendes velvære. Hvis hun er klar til mad så har jeg også bare at være det :-D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@januar2017 Sundhedsstyrelsen anbefaler at vente til 6 mdr, medmindre der er noget der taler for tidlig start, så du kan roligt vente. Deres tarmsystem er ikke klar før omkring de 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Maj 2014 said:

@januar2017 Sundhedsstyrelsen anbefaler at vente til 6 mdr, medmindre der er noget der taler for tidlig start, så du kan roligt vente. Deres tarmsystem er ikke klar før omkring de 6 mdr.

 

Jeg er ikke helt enig, deres tarmsystem ændre sig ved 3-4 mdr alderen :) 

 

sundhedsstyrelsen anbefaler kun 6 mdr fordi who gør det, som gør det fordi man nedsætter børnedødlighed i u-lande hvor der er begrænset mængder til rent drikkevand :) 

 

Edit: Derfor kan man starte tidligt eller sent som baby og forældre er klar til det :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke helt rigtigt Kia. Sundhedsstyrelsen laver deres anbefalinger udelukkende udfra danske vilkår. De har været ude og udtale sig om, at de anbefaler at vente til 6 mdr. WHO anbefaler amning i minimum 24 mdr, det gør Sundhedsstyrelsen jo ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

30 minutes ago, Kia... said:

Sundhedsstyrelsen anbefaler 6 mdr på bagggrund af whos anbefaling, de er i hvert fald hvad de skriver på deres hjemmeside, og de anbefaler suplerende amning i min 12 måneder og gerne længere :) 

 

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/ernaering/spaedboern/amning

 

 

Der står netop at de anbefaler i 6 mdr. WHO anbefaler ikke kun fuldamning i 6 mdr pga. Ulandene.

 

denne her er baseret på Europa 

http://www.euro.who.int/en/health-topics/Life-stages/pages/news/news/2013/08/breastfeeding-mothers-need-peer-counselling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det sidste link er det samme som jeg henviste til, og der står de bassere deres anbefaling på who som anbefaler grundet udviklingslandende, og så fordi det vurderes at nogle børn ikke er klar førend 6 mdr., men det er jo lige præcis derfor man skal vurdere hvert enkelt barn :) 

 

jeg tror da ikke på nogle sundhedsplejersker vil anbefale at man gik i gang ved 4 mdr hvis det ikke er forsvarligt - det er egentlig min pointe :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

27 minutes ago, Kia... said:

Det sidste link er det samme som jeg henviste til, og der står de bassere deres anbefaling på who som anbefaler grundet udviklingslandende, og så fordi det vurderes at nogle børn ikke er klar førend 6 mdr., men det er jo lige præcis derfor man skal vurdere hvert enkelt barn :) 

 

jeg tror da ikke på nogle sundhedsplejersker vil anbefale at man gik i gang ved 4 mdr hvis det ikke er forsvarligt - det er egentlig min pointe :) 

Det gør de ofte også kun fordi de går efter de gamle anbefalinger. Man bør vente hvis der ikke er en årsag til at starte før. Man bør ikke starte fordi man som forældre synes det er sjovt og fordi man ikke kan vente. 

 

Jeg ikke se nogen steder at deres anbefalinger er på baggrund af ulandene. 

 

https://www.ammenet.dk/wiki/officielle-anbefalinger-om-amning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 minutes ago, Maj 2014 said:

Det gør de ofte også kun fordi de går efter de gamle anbefalinger. Man bør vente hvis der ikke er en årsag til at starte før. Man bør ikke starte fordi man som forældre synes det er sjovt og fordi man ikke kan vente. 

 

Jeg ikke se nogen steder at deres anbefalinger er på baggrund af ulandene. 

 

https://www.ammenet.dk/wiki/officielle-anbefalinger-om-amning

 

Det står i dit sidste link i forrige tråd "baggrunden for anbefalingen for amning eksklusivt i 6 mdr er fordi det er det sikreste og sundeste for spændbørn i udviklingslandende," (næsten ordret, kunne ikke kopieres) 

 

jeg har gået i mødregruppe med en der arbejdede for sundhedstyrelsen, derfor jeg i sin tid blev klar over det :) Hun startede nemlig sine tvillinger op på grød da de blev 4 mdr., så der havde vi en størrer snak om det i mødregruppen :)

 

Det gælder nemlig præcist at kigge på sit barn, havde vi levet for 5000 år siden så vil hver mor gøre det som virkede til at passe til barnets udvikling frem for en masse anbefalinger :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

53 minutes ago, Kia... said:

 

Det står i dit sidste link i forrige tråd "baggrunden for anbefalingen for amning eksklusivt i 6 mdr er fordi det er det sikreste og sundeste for spændbørn i udviklingslandende," (næsten ordret, kunne ikke kopieres) 

 

jeg har gået i mødregruppe med en der arbejdede for sundhedstyrelsen, derfor jeg i sin tid blev klar over det :) Hun startede nemlig sine tvillinger op på grød da de blev 4 mdr., så der havde vi en størrer snak om det i mødregruppen :)

 

Det gælder nemlig præcist at kigge på sit barn, havde vi levet for 5000 år siden så vil hver mor gøre det som virkede til at passe til barnets udvikling frem for en masse anbefalinger :) 

Der står da at alle babyer i alle lande har bedst af amning i 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men selvom man starter på grød, så behøver man ikke at stoppe med at amme. Melina får stadig flaske 7 gange om dagen, og grød til aftensmad.. De skal jo ammes lige efter de har fået en lille smule grød.. Men selvfølgelig når man starter på grød, og det er kørt ind, vil ens mækeproduktion blive mindre og kun danne det mælk barnet har brug for. Tror heller ik man skal gå op i sundhedsstyrelsens anbefalinger altid. For de siger også at man skal se på det enkelte barn, hvis et barn viser tegn til at det er klar, eller skal have bryst/flaske mange gange om natten, kan det godt være fordi det mangler noget andet end mælk, og er sulten hele tiden og vil hyppigere have bryst eller flaske.. 

Sundhedsstyrrelsen laver også hele tiden om på deres anbefalinger, om et par år har de nok fundet ud af noget nyt og bedre for børnene, de finder ud af noget nyt hele tiden.. Jeg tænker man kender selv sit barn bedst og hvor sit barn er henne i sin udvikling! - og man ved også bedst selv hvornår ens barn viser tegn på at det er klar til at gå et skridt videre og interessere sig for grød og vil have andet end mælk.. Sundhedsstyrelsen ved ikke hvornår vores babyer er klar.. Det ved vi bedst selv.. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får besøg af SP i slut af måneden med henblik på snak og opstart på grød :) 

 

Ida smiler, nærmest griner, når vi putter noget i munden, og følger alt hvad vi spiser og samtidig forsøger hun spise sin hånd og stoppe den helt ned i halsen - så hun begynder at virke meget klar, det er så fristende bare at stikke hende noget at spise, det vil virke helt naturligt at lave en omgang mad til hende - kan huske Laura fik en gulerod da vi var i stalden og ikke havde fået legetøj med ud, så stak jeg hende en gulerod fra sækken til kaninerne jeg lige skyldede, det var er mega hit! 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karoline gør det samme. Men hun smager også alt vi spiser af de ting hun KAN smage. I går var det humus. Og har svært ved at amme hende med mindre hun er meget sulten. For hun vil hellere kigge rundt med en flaske går det nemmere. Er faktisk lidt bange for hun ikke får nok næring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan da overveje at købe noget boghvedemel og lave hende lidt grød :) 

 

Ida får også snart lov at smage det hun kan smage, jeg er dog forbeholden over for mælkeprodukter og gluten, så som havregrød mm :) 

 

Alt den snak om mad, nu fandt jeg lige bogen frem :) 

 

 

IMG_7593.PNG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er du forbeholden overfor gluten? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi man mener (det er ikke bevist) at introduktionstidspunktet samt mængden af gluten har betydning for om sygdommen udvikles :) 

 

Derfor anbefaler man ikke gluten holdige pordukter førend 6 mdr og herefter at indtaget langsomt øges :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der kan man bare se

hvor meget / lidt jeg ved 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 hours ago, januar2017 said:

Der kan man bare se

hvor meget / lidt jeg ved 

 

Hvor skulle man også vide det fra - hvis man ikke har fået det fortalt :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så blev der handlet ind, til Laura lavede jeg altid grød fra bunden, men overskuddet med to unger er ikke helt så stor, slet ikke omkring spisetid, så købte to pakker fra semper til at starte op med!

 

Det vidste hun ikke helt hvad hun skulle synes om! Men nu har hun higet efter vores mad så længe, og hun blev 4 mdr i lørdags :) 

Hun var bestemt på ingen måde afvisende, men som slt nyt skal det læres :) hun får lov at smage lidt hver aften til vores aftensmad så længe hun vil! 

 

Fot at passe lidt på hendes mave bliver alt vand kogt endnu :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER