Lolo

Erfaring med igangsættelse

10 indlæg i dette emne

Godmorgen piger

 

Jeg har termin på søndag og var i går til sidste vægtscanning, da de tidligere har vurderet at min søn i maven var lidt til den store side, så de ville sikre sig at han ikke var blevet alt for stor til termin. Scanning gik fint og han blev vurderet til ca 3800-3900g.

 

Men....... jeg havde før graviditeten en smule forhøjet blodtryk og havde i starten af graviditeten selv læst mig frem til, at man så ikke må gå længere end til termin. Derefter igangsættelse. Så det har jeg naturligvis spurgt ind til ved flere lejligheder og flere forskellige fagpersoner og er hele tiden blevet mødt med svar der lød: "øhhhmmmm, det ved jeg ikke lige noget om" eller " nej det har jeg aldrig hørt om før". Så til sidst tænkte jeg, at hvis der var nogen der mente at det var nødvendigt, så havde de nok sagt det og slog tanken hen igen.

Men i går siger lægen så at jeg jo skal sættes i gang til termin pga mit blodtryk, selvom det er yderst velreguleret og fuldstændig under kontrol.

WHAT!?! :o

 

Jeg blev simpelthen så ked af det på vejen hjem fra sygehuset. Det er slet ikke den fødsel jeg ønsker mig og jeg er vred over, at de ikke har forberedt mig på det noget før, når jeg nu selv har spurgt ind til det så mange gange.

Og samtidig sidder jeg tilbage og tænker på hvordan det mon kommer til at forløbe. Det eneste hun sagde i går var, at jeg skal møde op på mandag morgen og så får jeg to piller. Så gav hun mig en folder om igangsættelse og mener åbenbart, at jeg kan læse mig til resten der, hvilket jeg overhovedet ikke kan.

 

Jeg påtænker at ringe til min jordemoder i dag og høre om hun kan give mig lidt mere information og lidt ro i hovedet, men jeg kunne stadig godt tænke mig at hære fra nogen af jer der har prøvet at blive sat i gang.

Hvordan var jeres forløb? 

Tog det mange dage før der kom gang i noget eller gik det hurtigt?

Hvordan oplevede I veerne?

 

Håber nogen har tid/lyst til at svare. Alle input er velkomne.

I mellemtiden vil jeg sidde og heppe på at blob beslutter sig for at komme ud af sig selv inden mandag! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Først og fremmest tillykke med at du snart skal møde din søn. Jeg fødte mit barn nr.2 ved igangsættelse og det gik fint, selv om jeg havde frygtet en igangsættelse. Jeg mødte op på sygehuset og fik scanning samt kørt en strimmel med hjertelyden og fik derefter piller til igangsættelse. Så skulle vi gå en tur og komme ind på sygehuset efter et par timer. Så blev jeg undersøgt med hjertelyd på barnet samt hvor meget jeg havde udvidet mig. Derefter fik jeg piller med hjem og en vejledning om, hvor ofte jeg skulle tage dem. Om natten kunne jeg godt mærke nogle veer og at der skete lidt. Dagen efter havde jeg en tid på sygehuset, hvor de ville undersøge mig, hvor meget jeg havde udvidet mig. Livmoderhalsen var væk og jordemoderen vurderede at hun kunne tage vandet, så det gjorde hun og det satte veerne igang. Om eftermiddagen fødte jeg vores lille datter. Så det forløb faktisk ganske uproblematisk og er ikke noget jeg frygter andet end den voldsomt lange ventetid på sygehuset mellem undersøgelserne. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

 

Det lyder jo som et rigtig fint forløb. Hvis det udvikler sig sådan, så kan jeg godt leve med det. Jeg må så desværre ikke tage hjem og afvente, da de netop vil holde øje med mit blodtryk. Hvis bare jeg måtte det, så ville jeg heller ikke synes at det var helt så træls. 

Var du gået over tid da de satte dig igang? Det er nemlig en af mine bekymringer. At kroppen slet ikke er klar til det og det derfor måske kommer til at trække ud. Den lille fyr har ikke engang sat sig fast i bækkenet endnu og der er absolut intet i min krop der føles som om at den er ved at gøre sig klar til fødsel. jeg tænker, at hvis man bliver sat i gang fordi man er gået over tid, så er der nok også en større chance for at kroppen bare skal have en et lille skub for at sætte gang i tingene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velbekomme. Vil de indlægge dig ved igangsættelsen? Det med om kroppen er klar, kan du måske have ret i. Jeg tænkte også lidt for mig selv, at jeg gerne ville have givet kroppen tid til selv at starte, men jeg anerkender også en eventuel fare ved det. Jeg blev sat igang fordi jeg gik over tid, så jeg endte vist med at føde 42+0. I min første graviditet gik jeg også over tid, men der startede min fødsel med spontan vandafgang. Jeg glemte at svare på det med veerne og dem oplevede jeg egentligt ikke værre end dem ved min første fødsel som startede naturligt. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen erfaringer med igangsættelse, men min søn lå i sin tid i underkropsstilling, og der havde jeg en masse spørgsmål, som jeg oplevede, at personalet ikke havde tid til at svare på. Jeg fik blot at vide, at jeg skulle gå hjem og finde patientinformationen på nettet. Så jeg forstår til fulde din frustration. Hvis du virkelig er usikker omkring det hele, så synes jeg, at du skal forsøge at booke en ekstra tid hos din jordemoder, så du kan få tid og ro til at tale det hele igennem. Det er guld værd at være ordentligt forberedt, synes jeg.

 

Derudover ville jeg lige pippe om noget der hedder 'fødselsmodnende akupunktur'. Det er ikke sikkert, at du kan nå at få så stor gavn af det. Men det kan måske være værd at gøre lidt selv for at sætte gang i fødslen naturligt, inden det hele går løs med igangsættelse.

 

Rigtigt meget held og lykke med fødslen :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

47 minutes ago, Sparklinrock said:

Jeg har ingen erfaringer med igangsættelse, men min søn lå i sin tid i underkropsstilling, og der havde jeg en masse spørgsmål, som jeg oplevede, at personalet ikke havde tid til at svare på. Jeg fik blot at vide, at jeg skulle gå hjem og finde patientinformationen på nettet. Så jeg forstår til fulde din frustration. Hvis du virkelig er usikker omkring det hele, så synes jeg, at du skal forsøge at booke en ekstra tid hos din jordemoder, så du kan få tid og ro til at tale det hele igennem. Det er guld værd at være ordentligt forberedt, synes jeg.

 

Derudover ville jeg lige pippe om noget der hedder 'fødselsmodnende akupunktur'. Det er ikke sikkert, at du kan nå at få så stor gavn af det. Men det kan måske være værd at gøre lidt selv for at sætte gang i fødslen naturligt, inden det hele går løs med igangsættelse.

 

Rigtigt meget held og lykke med fødslen :goodluck

Tak for svar. Jeg tror måske også det var det der fyldte rigtig meget i går. At de ikke har forberedt mig bedre på det. For de har jo hele tiden vidst det med mit blodtryk, så det burde de have fortalt mig helt fra starten. Specielt når jeg nu selv har spurgt til det.

Jeg har både snakket med min jm i dag og den læge jeg var inde ved i går.

Lægen beklagede meget at jeg ikke var blevet ordentlig informeret om forløbet tidligere og havde lidt svært ved at forstå det, da hun siger at det er helt normal procedure ved dem at sætte i gang til termin når man har forhøjet blodtryk.

Det hjalp lidt at snakke med hende og jeg fik svar på lidt spørgsmål. Og jeg spurgte til om der overhovedet ikke var nogen mulighed for at få lov at tage hjem når jeg har fået de første piller. Det mente hun måske godt kunne være en mulighed, hvis jeg er tryg ved selv at måle mit blodtryk hjemme. Så det lettede også lidt.

 

Men det ændre ikke ved at det absolut stadig ikke er min drømmefødsel og jeg vil gøre næsten hvad som helst for at sætte gang i det inden. Så jeg har faktisk også tænkt på akupunktur, men kan også være i tvivl om hvor meget jeg kan nå at få ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Pippi said:

Velbekomme. Vil de indlægge dig ved igangsættelsen? Det med om kroppen er klar, kan du måske have ret i. Jeg tænkte også lidt for mig selv, at jeg gerne ville have givet kroppen tid til selv at starte, men jeg anerkender også en eventuel fare ved det. Jeg blev sat igang fordi jeg gik over tid, så jeg endte vist med at føde 42+0. I min første graviditet gik jeg også over tid, men der startede min fødsel med spontan vandafgang. Jeg glemte at svare på det med veerne og dem oplevede jeg egentligt ikke værre end dem ved min første fødsel som startede naturligt. :-)

 

1 hour ago, Pippi said:

Velbekomme. Vil de indlægge dig ved igangsættelsen? Det med om kroppen er klar, kan du måske have ret i. Jeg tænkte også lidt for mig selv, at jeg gerne ville have givet kroppen tid til selv at starte, men jeg anerkender også en eventuel fare ved det. Jeg blev sat igang fordi jeg gik over tid, så jeg endte vist med at føde 42+0. I min første graviditet gik jeg også over tid, men der startede min fødsel med spontan vandafgang. Jeg glemte at svare på det med veerne og dem oplevede jeg egentligt ikke værre end dem ved min første fødsel som startede naturligt. :-)

Ja de vil indlægge mig for at holde øje med mit blodtryk. Og det vil jeg bare så gerne undgå. Der er en lille mulighed for at jeg måske kan få lov at tage hjem hvis jeg selv vil holde øje med det derhjemme, men der er jo også en grund til at de anbefaler at man bliver på sygehuset. Så den må jeg lige gå og tænke lidt over til på mandag.

Jeg er glad for at høre at du synes det har været fine veer. Man hører så meget om folk der får vestorm osv ved igangsættelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hey, Jeg har ingen erfaring med igangsættelser, begge mine er kommet af sig selv (en del over tid).

 

Men jeg vil blot sige at min den første aldrig satte sig fast inden jeg gik i fødsel, og havde den fineste fødsel alligevel, alt forløb helt normalt og hurtig :) 

 

Der var ingen optræk til fødsel overhovedet førend jeg fik veer og 7 timer senere var hun født :) 

Hun stod højt da pressefasen startede, men hun kom alligvel ud på en times aktiv pressefase hvilket ikke er unormalt for en første gangs :) 

 

Det eneste jeg vil sige til dig er at når du nu skal sættes i gang, så kan du jo hverken gøre til eller fra hvordan det kommer til at forløbe, så prøv at læn dig tilbage, tro på de ved hvad de gør og slap af - jo bedre du slapper af jo bedre er din krop til at styre slagets gang :) 

 

pøj pøj og tillykke med kommende baby! :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle sættes i gang et par dage før termin, fordi lillemanden var for lille. 

Men jeg takkede nej til medicinsk igangsættelse, men ville hellere igangsættes med ballonkateter, for så at få taget vandet. 

 

Så da jeg fik kørt ctg om lørdagen, tjekkede de også lige min livmoder, og lavede samtidig hindeløsning, om søndagen fik jeg akupunktur og rebozo, mandag endnu en hindeløsning og sent mandag eftermiddag begyndte mine veer, han er født tirsdag aften. Og jeg var førstegangsfødende. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommenterer blot på denne tråd for at sige tak. Jeg stod selv med tvivl og bange anelser ift. hvordan og hvorledes (jeg var førstegangsfødende). Jeg læste denne tråd lidt tid inden min termin, og kunne mærke at den viden om hvor mange gode muligheder der er og hvor gode oplevelser i andre har haft, hjalp meget på nervøsiteten. Fødslen gik super fint og vi har fået en lille velskabt pige :glad

Tak for jeres inputs! og tak fordi folk er gode til at dele deres private oplevelser!

 

De bedste hilsener, Maria - teksskribent; seneste artikel -  https://dinmotor.dk/minbil/er-bilen-forgaeldet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER