Mothertobe

Førstegangsgravid og kvalme, hvad gjorde/gør i?

7 indlæg i dette emne

Hej mødre/kommende mødre

 

Jeg er gravid for første gang og jeg er snart 2 måneder henne. Jeg er desværre en af de gravide, der har meget kvalme og kaster meget op.. Jeg syntes det er så ulideligt og man kan næsten ik finde sig selv, når man ingenting kan holde i sig og næsten ingen næring får.. Jeg prøver at få så meget væske som muligt, men syntes alligevel det er svært med alt det kvalme og bræk.. Hvad gjorde/gør i for at dulme kvalmen? Og kan man overhovedet gøre noget? 

 

Har spurgt mange og også min egen læge, om babyen får den næring den skal have, når jeg ik indtager særligt meget næring, og der fik jeg svaret at babyen får næring ligemeget hvad.. Da jeg er førstegangsgravid, er jeg bare nervøs for at babyen ik får den næring den skal have, fordi jeg kaster meget op og fordi jeg ik indtager særligt meget næring.. 

 

Håber i kan hjælpe 

 

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Babyen skal nok klare sig! :kram2 Jeg har kastet meget op i graviditeterne med begge mine børn og de kom alligevel ud som store basser på 4630 og 4610 gram :lol

 

Men kvalme og opkast er MEGA hårdt. Nogle råd (ikke mirakelkure) kan være:

- Spis ofte, spis langsomt, spis lidt ad gangen

- Seabands (fås i matas)

- Akupunktur

- B-vitamin (Jeg tror det er B6, der kan hjælpe)

- Kig evt her: http://www.aalborguh.rn.dk/Afsnit-og-ambulatorier/Gynaekologisk-Obstetrisk-Afdeling/Undersoegelser-og-behandlinger/Graviditet-foedsel-og-barselsperiode/~/media/Hospitaler/AalborgUH/Klinikker/klinik_kvinde_barn_urin/Gyn-Obs/Pjecer/Graviditet fødsel og barsel/Komplikationer i graviditeten/Behandling af svær graviditetskvalme.ashx for råd om mad, der er godt/skidt i forhold til kvalme

 

Hvis det er helt sindssygt, så snak med din læge igen, men ellers har jeg nok desværre ikke meget bedre trøst, end at det går over før eller siden. For mange går det over ca. i andet trimester, for mig varede det ved indtil fødslen, men derefter havde jeg det til gengæld mega fantastisk ;)

 

Det er det hele værd og det skal nok gå, men det ER pissehårdt! :kram 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk i øvrigt folsyre, D-vitamin, kalk og så jern fra uge 10. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for svaret, det er sødt af dig at give nogle gode råd. Jeg vil tage rådene til mig. Håber at min kvalme forsvinder efter de 3-4 måneder.. 

 

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også haft kvalme konstant i begge mine graviditeter, men ligesom ved Barbamama oplevede jeg også, at alt var væk efter jeg havde født. I første graviditet spiste jeg meget frisk frugt, is og marcipanbrød. Det virkede for mig. I anden graviditet kunne jeg få vandmelon ned og så har jeg begge gange spist mange bolcher. At sutte på sådan et friskt bolche med pebermynte eller citrussmag har kunnet holde mig fra at kaste op mange gange! :-) Mit råd er, at du prøver dig lidt frem og måske finder du noget godt som virker for dig. Babyen får alt det den skal have, så det må du ikke bekymre dig om. Jeg havde også glæde af masser af hvile under første graviditet, da jeg var ret afkræftet af ikke at spise. Det kan måske også være værd at tale med læge og jordmoder om proteindrikke og evt. energitæt-is? Det var i hvert fald på min liste over idéer, hvis min vægt ville blive alt, alt for lav. Tillykke med graviditeten og held og lykke :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I første graviditet levede jeg af kiks og kakaomælk indtil uge 16-17. Kakao smager stadig af kakao når det kommet retur :whistling i anden graviditet spiste jeg grovtoast med ost indtil uge 16. Jeg har i begge graviditeter først begyndt at tage på omkring uge 20, men har ligesom barbamamma fået kæmpe børn, de mangler altså ikke noget. Min læge sagde at babyen tog først, det var mor der manglede. 

 

I anden graviditet kastede jeg en del mindre op. Hyppige små måltider hvor jeg tvangsspiste hjalp rigtig meget. 

 

Hilsek hende der kastede op på cykelstien, ud af bildøren, midt inde på Frederiksberg :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Akupunktur har helt klart været bedste behandling i begge mine graviditeter hos mig. Har også gået kvalmestillende medicin men akupunkturen var faktisk bedst. Den første gang kunne jeg få det ved egen læge. Anden gang var det på sygehuset med en henvisning fra lægen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER