PositivBlondine

Smertestillende medicin DO's and DONT's

6 indlæg i dette emne

Hej, allesammen :)

 

Jeg er førstegangs-gravid, og har derfor stadig meget at lære. Og lige nu står jeg i en situation, hvor jeg er lidt i tvivl om hvad der egentlig er rigtigt.

 

Jeg blev opereret i min mund i mandags, da jeg skulle have rykket nogle knogle rundt. Den slags forårsager selvfølgelig smerter og pga. Hævelser i og omkring munden, kan jeg kun synke ipren.

 

Jeg har læst mig frem til, at gravide IKKE må spise ipren, da det øger risikoen for spontan abort samt kan give organ-skader på fosteret i det første trimester. Alt dette står i indlægssedlen til medicin-pakken, men da jeg spurgte min læge om det sagde han, at dem kunne jeg sagtens tage uden problemer.

 

så nu er jeg i tvivl. For jeg vil helst ikke ende med at ødelægge noget som helst for mit ufødte barn :)

 

Så hvad siger I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som udgangspunkt har du ret. Ingen Ibuprofen (fx ipren), når du er gravid! Til gengæld er det ok med paracetamol (panodil, pamol, pinex). 

Der kan dog være særlige omstændigheder, der gælder, når du er nyopereret. Det tør jeg ikke udtale mig om. Men hvis du kan klare dig med paracetamol er det der bedste. Held og lykke :goodluck 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Absolut ikke i ipren! Men Panodil er fint, og hvis det ikke er nok, kan du evt høre din læge om du kan få et morfinpræparat at supplere med, feks i form af tradolan. Det må du gerne når du er gravid! 

Vh en praktiserende læge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar! Synes også det I siger giver langt bedre mening end det, der kom fra min læges mund :)

 

Men nu er jeg så kommet til at tage ipren i denne uge. Det har "kun" drejet sig om 5 dage med den form for smertestillende - kan fosteret have taget stor skade af det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på hvor langt henne du er, men 5 dage burde ikke gøre det helt store..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er omkring 6 uger henne, men har dog læst, at det er værst at tage ipren i første trimester. Men barnet er der endnu, så forhåbentligt er der ikke sket det store :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER