tjonse

Babytøj

8 indlæg i dette emne

Nå nu synes jeg det er ved at være tid til at vi får lidt gang i vores terminsgruppe igen. :toot

Nu hvor vi har været igennem en positiv MD scanning og fundet ud af at vi skal have en lille pige - ja så var jeg jo klar til at tage ud at shoppe på stedet :yiepie

Jeg havde dog på forhånd bestemt mig for, at jeg kun vil købe tøj, som er testet og fri for kemikalier. Jeg gik derfor efter tøj, som var mærket med f.eks. "confidence in textiles". Men jeg var overrasket over hvor lidt tøj, der rent faktsik havde det mærke, så det endte med at jeg kun fik købt en sød bodystocking fra Melton.

Jeg ved at en del af Småfolks tøj også er mærket med dette mærke, men lige i den forretning hvor jeg var (Ønskebørn), havde de ikke ret meget i babystørrelser, og det de havde faldt ikke lige i min smag (kan ellers godt lide Småfolks farverige tøj), men måske ventede de på forårskollektionen...

Da jeg skulle betale, fortalte ekspidienten så, at de var meget opmærksomme på kun at bestille tøj uden kemikalier, så det meste af deres tøj, påstod hun var kemikaliefrit. Nu er mit spørgsmål bare - hvordan kan man tjekke det, når der nu ikke er noget mærke på...?

Kender I andre mærker, som også er "øko-mærket", og som I kan anbefale, og er det noget I selv tænker over, når I køber tøj til jeres børn?

Og egentlig gælder det jo ikke kun tøj. Når man engang skal til at tænke på at købe sutteflasker, sutter mm. har jeg da også tænkt mig at styre udenom skadelige kemikalier i det omfang jeg overhovedet kan. Men jeg er ikke helt inde i hvad de stoffer man skal styre udenom præcist hedder. Er der nogen der kan hjælpe med det?

Puha, jeg synes godt nok det er en jungle at styre igennem, men jeg vil bare ikke vente på at myndighederne får taget sig sammen til at forbyde brugen af diverse kemikalier, som KAN være skadelige, så vil jeg hellere selv tage stilling.

Jeg glæder mig til at læse jeres svar, og se om I er lige så hysteriske som mig hehe :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er det virkelig kun mig der tænker over om tøjet indeholder potentielle kræftfremkaldende/hormonforstyrrende stoffer?

Jeg har fundet et par links, som måske vil interessere nogen af jer:

http://www.okotex.dk/14161

http://www.okotex.dk/14160

http://www.pricerunner.dk/guide/boernetoej-og-sko/oeko-tex.html

http://www.vismaa.dk/info.asp?text=17

http://www.filabel.dk/guides/hvorfor-vaelge-oekotex.aspx?gclid=CNCTscmRgagCFQgjfAod_EDztA

http://www.okotex.dk/14151

http://www.babykemi.dk/Default.aspx?id=173

Det er jo ikke fordi tøjet med øko-tex mærket er dyrere end alt det andet tøj. Jeg har f.eks lige købt 5 kortærmede body'er fra Pippi til 100kr. Udvalget er desværre bare ikke så stort endnu, men jeg har da fundet et par mærker, hvor noget af deres tøj er øko-tex mærket:

Pippi, Småfolk, Katvig, Melton, ej sikke lej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Tjonse.. Hører ikke til her.. men bed fast i dit emne..

Har selv solgt øko baby tøj tidligere.. og syntes det er det mest rigtige og putte sine børn i ;)

MANGE af de dyre mærker i dag er øko mærket... bla. Ej Sikke Lej osv... Så du kan sagtens finde det derude...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er på ingen måde noget jeg går op i ..

I min verden er der grænser for 'hysteriet' og jeg synes ærlig talt at der efterhånden er RIGTIG mange.. alt for mange .. ting man skal være obs på ..

Jeg køber det tøj jeg synes godt om .. vasker det med parfumefri vaskemiddel - hvilket i mine øjne må være første prioritet i forhold til gener m.m. via tøjet .. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg er sådan lidt... både og. Køber helst økologisk mad, svanemærket og parfumefri sæbe, vaskemiddel osv, mineral make-up, mne lige med tøj, går jeg ikke sååå meget op i det. Jo, jeg gad rigtig godt at alt tøjet var økologisk, men der er simpelthen for meget fedt tøj derude der IKKE er økologisk, som mine piger bare ikke kan leve uden (efter morens mening ;) ) Til gengæld blir jeg glad, når de så får noget jeg synes er SUPERFEDT, og som er økologisk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan mærke, at jeg har ændret indstilling til det økologiske her i 3. graviditet. Mine to første børn har jeg fået, mens jeg var studerende, og min mand og jeg havde simpelthen ikke råd til at være økoflippere:-) Men denne gang er økonomien noget anderledes - er dermed også økologien:-)

Jeg synes, at det er et plus, hvis tøjet er med færre kemikalier, men hvis jeg ser noget lækkert design, køber jeg det uanset økomærke ell. lign. Jeg vasker altid tøjet inden brug osv. Men jeg synes generelt, at det er en jungle. For hvad så med økologiske bleer, kun glassutteflasker osv osv osv osv?

Knus :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er godt klar over at det ikke er realistisk udelukkende at putte min lille pige i økologisk tøj - der findes simpelthen ikke nok at vælge imellem. I stedet har jeg sat et princip op om at det tøj hun skal have på inderst inde (bodyer, strømpebusker mm.), altså det som har direkte hudkontakt, det skal være mærket med enten øko-tex (som ikke betyder at tøjet er økologisk, men kun at der ikke er skadelige stoffer i det), EU-blomsten eller GOTS (som både betyder at tøjet ikke indeholder skadelige kemikalier og at tøjet er fremstillet så der er taget hensyn til miljøet under processen).

Jeg kan blive helt syg ved tanken om at hun allerede fra helt spæd, bliver proppet med skadelige stoffer, og hun er ike engang kommet ud endnu, hvordan skal det ikke ende - jeg bliver vist en rigtig hønemor :baby3 Kan ikke lade være med at tænke på om alle de kvinder, der har svært ved at få børn i dag, kan have en sammenhæng med at man ikke har været opmærksom nok på de hormonforstyrrende stoffer i både tøj, mad osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er supergodt at du er opmærksom på det! :)

Jeg sværger selv til øko-tøj, hvis jeg har et valg, og selv H&M laver også økologisk børnetøj nu.

Jeg har lige købt 4 par leggings til 40 kr stk af øko bomuld....så er der rigeligt med leggings til hele sommeren til en billig penge.

En anden ting så kan man sagtens købe både Katvig, Duns, Småfolk etc. brugt på TS...der er også rigtig mange penge at spare, især hvis man sælger tøjet igen :)

Man har jo altid et valg og vi har valgt at sørge for vores datters shampoo og badesæbe er økologisk, ligesom hendes mælk er det og alle sutterne på hendes sutteflasker var det.

Men vi ved også at hun i dagplejen får ikke øko mælk medmindre vi medbringer dette, så, ja vi kan gøre vores og så kan vi bare håbe på resten går godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER