Annemb

Tanker fra en "tilskuer"

22 indlæg i dette emne

Man siger, at en tredjedel af medlemmerne i et online forum/community, står for 80 procent af aktiviteten, mens de resterende ⅔ bare læser med og sjældent blander sig i debatten. De sidste par måneders larmende tavshed herinde bekræfter i høj grad den teori.

 

Jeg er selv en af sidstnævnte - en af "tilskuerne", som har fulgt med på sidelinjen, siden jeg ventede mit første barn i 2012. På den måde er jeg kommet til at "kende" rigtig mange af de faste brugere herinde bedre og mere indgående end mange af mine lidt mere perifære venner/bekendte i det virkelige liv. Det har været både lærerigt, sjovt, interessant, rørende og meget mere på én gang. Jeg har lært utrolig meget om at være mor, om amning, børneopdragelse og meget mere. Jeg har heppet med, når nogle brugere har kæmpet for at blive gravide, grædt når nogen har mistet og glædet mig, når der kommer en lækker baby til. Jeg er enormt taknemmelig for alt det, det har givet mig at være en (tavs) del af Babyklar gennem min rejse som mor.

 

Jeg har tit tænkt på, at det er lidt utroligt men også unikt, at der er mennesker, som har haft lyst til at dele deres inderste tanker og følelser - ikke bare med deres efterhånden meget tætte virtuelle venskaber, men også med fremmede som mig. 
Jeg har flere gange oplevet at se en bruger herinde fra ude i virkeligheden og tænkt, at det er lidt specielt, at jeg ved hvad deres mand og børn hedder, om de har ammet deres børn, om de har født ved kejsersnit, om de har det godt i deres ægteskab, med deres svigerforældre osv. Måske sågar om de har haft sex for nylig, hvad de vejer og hvad de fik at spise til aftensmad i går. Og samtidig har de ikke anet hvem jeg er. 
 
Uden Babyklar havde jeg på ingen måde haft den viden om børn og babyer, som jeg har i dag. Jeg havde næppe valgt at føde mit andet barn hjemme, hvis jeg ikke havde læst Susannes fantastiske fødselsberetning, jeg havde nok ikke heller ikke fået amningen til at køre anden gang, hvis jeg ikke havde læst med i ammetråden og fået en masse viden, som jeg ikke havde, da jeg fik mit første barn. Jeg havde måske heller ikke kendt til BLW, Kraniosakralterapi og mange andre gode ting, hvis det ikke var for Babyklar. 
 
Men... Babyklar er bestemt ikke, hvad det har været, efter at stort set alle de brugere, som jeg har fulgt gennem de sidste 5 år, har valgt at trække stikket. Måske i virkeligheden lidt på grund af en overreaktion på en ændring med minimal betydning i praksis. Måske er det fordi det gav anledning til at tænke over, hvor meget de reelt har delt med "fremmede", måske fordi de føler sig lidt ført bag lyset af en ændring, der blev sneget ind af bagvejen og efterfølgende håndteret lidt klodset. 
Uanset årsagen, så synes jeg, at det er en skam. Babyklar var i mine øjne et unikt forum, som var værd at følge med på. Her var god stemning, en respektfuld tone uanset holdninger og her var nogle kernebrugere med nogle værdier, som, i hvert fald jeg, kunne identificere mig med. Jeg var herinde hver dag. Ofte flere gange om dagen. Nu ligger langt de fleste tråde øde hen, og man kan være væk herfra i dagevis uden at gå glip af noget. Martin og Ki får måske hen ad vejen held med at få skabt en ny gruppe af kernebrugere, som kan puste liv i tingene igen. For mit vedkommende bliver det dog aldrig det samme. 
 
Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil med mit indlæg, og jeg ved, at man helst ikke må tale om "den store lyserøde elefant i rummet". Det virker også bare lidt komisk, at man vælger at lukke totalt ned for, at de mennesker, der har gjort Babyklar til det det er (var), kan komme ud med deres frustrationer. Måske kunne Babyklar være blevet "reddet", hvis man havde lyttet. Jeg ved det ikke, men jeg synes, det er trist, og jeg er personligt lidt ked af, at jeg aldrig finder ud af om Stephi får sin 3'er, om Camillat får sin 2'er, hvordan det går med Justme's familie og med Susannes, om Silke Elia får en lillebror eller lillesøster, hvordan der går med Sagas fem osv. osv. 
 
Men jeg håber det bedste for jer alle. Tak fordi I ville dele jeres liv med os :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror, meget havde været anderledes, hvis der faste brugere havde fået lov til at snakke åbent om det, der skete. Det virkede diktatorisk med den form for censur. Jeg formoder, at mit indlæg bliver slettet, og måske bliver tråden låst? For vi må ikke tale om den slags. 

Men du har ret - det er trist, at forum er dødt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også en af dem der har været med på sidelinjen....faktisk siden jeg fik mit første barn i 2005. Og jeg har elsket babyklar. Men nu er her dødt. Jeg savner det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Flot skrevet - er meget enig. Er selv en af de tavse brugere, men du skriver spot on havd det alligevel kan betyde, selvom man primært "læser med" og ikke selv deler en masse personligt :-) 

Jeg bruger stor set ikke forummet mere... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig. Jeg er her faktisk aldrig mere.. Hilsen en af dem der har været her siden start.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig. Jeg har ændret mit navn, men overvejer at slette min profil. Jeg har intet id af dette forum mere, hvilket er en skam. Har fået nogle fantastiske bekendtskaber herfra...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for dit indlæg, du skriver lige det jeg tænker og ikke formåede at formulere. Jeg har også været med siden 2012 som tavs "tilskuer" fra sidelinjen og vil gerne benytte lejligheden for at sige tusind tak til alle (tidligere) medlemmer der har delt viden og erfaringer og har givet indblik i deres liv. Og hvis I stadigvæk læser med: De bedste ønsker til jer og jeres familier!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 hours ago, Girl Next Door said:

Meget enig. Jeg er her faktisk aldrig mere.. Hilsen en af dem der har været her siden start.. 

 

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tanken - og for at formulere noget jeg tror vi er mange der har tænkt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lille stik i hjertet, men hvor er jeg glad for, at jeg har inspireret en anden til at opleve en hjemmefødsel! Jeg håber den gik godt :kiss

 

Jeg har ikke været her, siden jeg fik slettet alle mine tråde for flere måneder siden. Jeg kunne ikke få mig selv til at slette min profil. Der var bare for meget historie, jeg ikke var klar til at sige farvel til. Men mit fravær gennem flere måneder, vidner måske om, at jeg er ved at være der. 

 

Jeg og min familie har det godt ;):kiss

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har det på samme måde. Selvom det endte med vi ikke blev forældre, så har jeg fulgt med på sidelinien, specielt i vil gerne være gravid forum. Glædet mig når det endelig er lykkedes. F.eks Katrine som det lykkedes for, da blev jeg specielt glad for hun var vellidt af alle, og var opmuntrende selvom hun kæmpede en brav kamp. Nu ved jeg ikke hvordan det går hende og de andre, men håber alt det bedste for alle der nu har valgt at stoppe herinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der sket?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, Karin S said:

Har det på samme måde. Selvom det endte med vi ikke blev forældre, så har jeg fulgt med på sidelinien, specielt i vil gerne være gravid forum. Glædet mig når det endelig er lykkedes. F.eks Katrine som det lykkedes for, da blev jeg specielt glad for hun var vellidt af alle, og var opmuntrende selvom hun kæmpede en brav kamp. Nu ved jeg ikke hvordan det går hende og de andre, men håber alt det bedste for alle der nu har valgt at stoppe herinde.

Hvis det er mig du tænker på, så går det godt med bettemand i maven, jeg er 24+2 i dag, er meget ramt af hyperemesis, men han har det godt og det er det allervigtigste :biglove 

tusind tak for tankerne :kram2 

jeg er også rigtig af alt det der skete herinde, jeg læser lidt med, men skriver ikke mere. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

56 minutes ago, Katrinemus said:

Hvis det er mig du tænker på, så går det godt med bettemand i maven, jeg er 24+2 i dag, er meget ramt af hyperemesis, men han har det godt og det er det allervigtigste :biglove 

tusind tak for tankerne :kram2 

jeg er også rigtig af alt det der skete herinde, jeg læser lidt med, men skriver ikke mere. 

 

Hej Katrine 

ja, det er dig :-)

hvor er det dejligt at høre at det går godt med bettemanden, men træls at du stadig døjer med kvalme mm. Tak for du lige skrev :-)

Al det bedste til dig og din familie som I nu bliver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 12/4/2017 at 8:19 PM, Girl Next Door said:

Meget enig. Jeg er her faktisk aldrig mere.. Hilsen en af dem der har været her siden start.. 

 

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 13/4/2017 at 8:08 PM, Susanne said:

Et lille stik i hjertet, men hvor er jeg glad for, at jeg har inspireret en anden til at opleve en hjemmefødsel! Jeg håber den gik godt :kiss

 

Jeg har ikke været her, siden jeg fik slettet alle mine tråde for flere måneder siden. Jeg kunne ikke få mig selv til at slette min profil. Der var bare for meget historie, jeg ikke var klar til at sige farvel til. Men mit fravær gennem flere måneder, vidner måske om, at jeg er ved at være der. 

 

Jeg og min familie har det godt ;):kiss

 

Dejligt at høre, at I har det godt :-). Min hjemmefødsel gik lige som jeg havde håbet på og meget hurtigt, så jeg er lykkelig for, at jeg ikke skulle ud af døren med hardcore veer og hen til en fortravlet fødegang, for at blive sendt hjem et par timer senere. Selv min ellers lidt skeptiske mand er SÅ glad for at det blev en hjemmefødsel. Så tak fordi du delte din beretning, som fik mig til at læse flere hjemmefødselberetninger og overbevise mig om, at det var sådan jeg gerne ville føde. 

Alt godt til dig og dine fremover :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 14/4/2017 at 8:18 AM, Pippi said:

Hvad er der sket?

Der er blevet ændret på hvor offentligt tilgængeligt indholdet her på Babyklar er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres respons på mit indlæg. Jeg har gået med det i mit hoved længe og haft lyst til at skrive noget, men har været lidt nervøs for, hvordan det ville blive modtaget. Men jeg skrev det både for at vise, at det også betyder noget for os lidt mere stille medlemmer at være med og med et lille håb om, at vi kunne få "vores gamle Babyklar" tilbage. Det er nok desværre for sent, men hvor er det trist. 

 

Jeg forstår i princippet godt, at man som "forumejer" ikke ønskede, at alle tråde skulle komme til at handle om, hvad de så som en ubetydelig ændring. Omvendt synes jeg, at man må give plads til at brugerne kan ytre sig (især fordi det oven i købet foregik i en god tone), når hele Babyklar er blevet til det, der er (var) netop fordi der har været dedikerede medlemmer, som har delt ud af sig selv. Dialog er vel netop præmissen for et online forum...

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 15/4/2017 at 9:07 AM, Annemb said:

Tak for jeres respons på mit indlæg. Jeg har gået med det i mit hoved længe og haft lyst til at skrive noget, men har været lidt nervøs for, hvordan det ville blive modtaget. Men jeg skrev det både for at vise, at det også betyder noget for os lidt mere stille medlemmer at være med og med et lille håb om, at vi kunne få "vores gamle Babyklar" tilbage. Det er nok desværre for sent, men hvor er det trist. 

 

Jeg forstår i princippet godt, at man som "forumejer" ikke ønskede, at alle tråde skulle komme til at handle om, hvad de så som en ubetydelig ændring. Omvendt synes jeg, at man må give plads til at brugerne kan ytre sig (især fordi det oven i købet foregik i en god tone), når hele Babyklar er blevet til det, der er (var) netop fordi der har været dedikerede medlemmer, som har delt ud af sig selv. Dialog er vel netop præmissen for et online forum...

 

 

Jeg er meget enig, og får også lige lyst til at indskyde, at Ki har set denne tråd og sagt ok for at den er her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev bruger herinde i 2011. Jeg synes virkelig også, at det er synd, det er endt sådan. Virkelig. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 14/4/2017 at 1:09 PM, Karin S said:

Hej Katrine 

ja, det er dig :-)

hvor er det dejligt at høre at det går godt med bettemanden, men træls at du stadig døjer med kvalme mm. Tak for du lige skrev :-)

Al det bedste til dig og din familie som I nu bliver.

Tak for dine tanker min vej :kram2 og de aller bedste tanker og vind fremover til dig og din mand :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så åbenbart ikke været herinde siden april, for jeg ser først tråden nu ;)

 

Trådstarters indlæg bekræfter mig i, at det var det rigtige valg at være anonym. Det har faktisk været rigtig svært at holde, da jeg har skrevet meget herinde, men jeg har været opmærksom på kun sjældent at dele billeder eller private informationer (fx hedder min store pige slet ikke Erica irl ;)) Min frygt har nemlig været at du fx var min nabo, som jeg kun lige hilser på, eller en mor til de andre børn i børnehaven. 

 

Jeg er enig i at det er mega sørgeligt at forum er blevet så 'tyndt'. Jeg håber virkelig at en ny generation kan bygge det op forfra. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER