januar2017

Leg, motorik og udvikling r

42 indlæg i dette emne

Nu er vi alle snart nået dertil hvor vores børn begynder at blive sjove. Derfor en tråd til inspiration til leg og motoriske øvelser. 

 

Jeg prøver at lave mange forskellige ting med Karoline. Blandt andet at hun skal se på form og farver. Og så at lægge hende så meget som muligt på maven. 

 

Gør også en øvelse hvor hun ligger på mine underben og jeg så sænker og hæver mine ben mens jeg ligger ned. 

Og så leger vi flyver hvor hun er helt stiv i kroppen og flyver rundt i rummet. 

Alt sammen selvfølgelig i et roligt og afdæmpet tempo. :) 

og så gør jeg meget ud af at røre hende over hele kroppen og trykke hende på fødderne osv. osv

 

hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi gør ikke så meget, taler og holder øjnkontakt, nusser fødder når hun alligevel ligger ved os og øver os så meget på maven som muligt! 

 

Har du bogen "leg med din baby"? Den lyder som noget lige for dig :) 

 

ting, former og farver sørger storesøster vidst for i store mængder, der er ikke den ting der ikke bliver vidst og fortalt om til lillesøster :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep den har jeg :D 

 

jeg er så nervøs for om hun ikke bliver stimuleret nok. 

 

Hvad har I andre af legetøj til babyer? Hvad er godt? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget det samme som @Kia... 

Lige nu har hun ikke specielt meget legetøj, det babylegetøj vi har fra storebror ligger godt gemt i min mors kælderrum, og jeg har ikke lige haft overskud til at grave det frem - men skal snart tage mig sammen, så hun kam få et ordentligt legehjørne, hun er egentlig meget god til at ligge selv og kigge på hvad der nu lige er :)

 

Med storebror gik jeg til babyrytmik, så ham blev hvert fald fint stimuleret. Hvis jeg ellers kan finde et rytmik hold denne gang som passer med tid og sted, tænker jeg da også at Chloé skal have den oplevelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, januar2017 said:

Jep den har jeg :D 

 

jeg er så nervøs for om hun ikke bliver stimuleret nok. 

 

Hvad har I andre af legetøj til babyer? Hvad er godt? 

 

Hvis man sådan kigger tilbage i tiden og på dyrene så bliver de jo ikke stimuleret som sådan, vasket og berørt overhele kroppen og ellers er de jo bare medi de forskellige gøremål :) og så nærvær :) 

 

vi har en hel kasse med legetøj, af hvad vi nu lige fik til laura, af ringler mm., det er først rigtig spændende når hun kan holde fast, række ud efter det :) 

 

så har hun et aktivitetstæppe, mendet er mest for min skyld at hun lige kan opholde sig selv et par øjeblikke ind i mellem :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har i øvrigt fået øje på sine egne hænder! Det er simpelthen så sødt! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gør I noget for at aktivere begge hænder? Kan se allerede nu at Karoline helt sikkert bliver højrehåndet. Hendes venstre hånd bruger hun mindre end højre. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, januar2017 said:

Gør I noget for at aktivere begge hænder? Kan se allerede nu at Karoline helt sikkert bliver højrehåndet. Hendes venstre hånd bruger hun mindre end højre. 

Nej jeg tænker det er okay og helt naturligt. Jeg bruger heller ikke begge hænder lige meget. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

36 minutes ago, januar2017 said:

Gør I noget for at aktivere begge hænder? Kan se allerede nu at Karoline helt sikkert bliver højrehåndet. Hendes venstre hånd bruger hun mindre end højre. 

 

Så længe hun har begge hænder i spil ind i mellem så nej :) (hvis hun slet ikke bruger venstre hånd, så vil jeg vende det med sundhedsplejersken). 

De vælger først side (højre eller venstre håndet) omkring 3-4 års alderen. 

Laura har været meget frem og tilbage og det er stadig ikke tydeligt hvad side hun ender med - det vi gør at at vi ligger skrive redskaber, gaffel, ske mm til højre hånd (fordi det er nemmest at være højrehåndet). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Kia... said:

 

Så længe hun har begge hænder i spil ind i mellem så nej :) (hvis hun slet ikke bruger venstre hånd, så vil jeg vende det med sundhedsplejersken). 

De vælger først side (højre eller venstre håndet) omkring 3-4 års alderen. 

Laura har været meget frem og tilbage og det er stadig ikke tydeligt hvad side hun ender med - det vi gør at at vi ligger skrive redskaber, gaffel, ske mm til højre hånd (fordi det er nemmest at være højrehåndet). 

Jeg tror det er forskelligt fra barn til barn. Amilia er tydeligt højrehåndet og det har hun været fra rimelig lille. Vi er ikke i tvivl. Venstre bliver sjældent brugt og aldrig til spisning f.eks. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, Maj 2014 said:

Jeg tror det er forskelligt fra barn til barn. Amilia er tydeligt højrehåndet og det har hun været fra rimelig lille. Vi er ikke i tvivl. Venstre bliver sjældent brugt og aldrig til spisning f.eks. 

 

De kan vidst sagtens skifte over alligevel :) 

 

Laura bruger begge hænder lige meget, både til tegning og spisning :) 

flere gange har hun været hurtigst til at lære med venstre hånd, så har egentlig altid sagt hun blev venstre håndet, men lige nu er det skiftet over - min mor som arbejder med børnehave børn siger de først vælger der mellem 3-4 års alderen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

32 minutes ago, Kia... said:

 

De kan vidst sagtens skifte over alligevel :) 

 

Laura bruger begge hænder lige meget, både til tegning og spisning :) 

flere gange har hun været hurtigst til at lære med venstre hånd, så har egentlig altid sagt hun blev venstre håndet, men lige nu er det skiftet over - min mor som arbejder med børnehave børn siger de først vælger der mellem 3-4 års alderen :)

Amilia har bare aldrig brugt venstre til hverken spisning eller til at tegne, men det kan da godt være hun skifter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold nu kegle manner! Det er bare om at hoppe på toget og se om man kan følge med! Sikken en udvikling bare den seneste uge! Nu ruller toget og det stopper ikke igen sådan lige foreløbigt! 

 

Lige ind i mellem bliver man lige en smule følsom og forstår slet ikke at man ikke skal have baby igen! Jeg håber det hjælper lidt at blive moster! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig. Det er så vildt!!!! Der sker noget hver dag. Vi var ude i dag og kigge på køer. De står næsten i baghaven. Og hvor er det fedt at de kan tage oplevelser ind og de ikke bare ligger og sover i barnevognen. Elsker at jeg kan lære hende ting og at hun giver så meget igen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

karoline fik bObles skildpadden i dåbsgave

IMG_3433.PNG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der sker virkelig et skifte! Det er glædeligt og sørgeligt på en gang! 

 

Kan også huske det var sådan med Laura at hun blev nemmere og nemmere for hver skifte hun gjorde, synes også det er sådan med Ida, nu kan hun afledes, hun har bedre rytme (de fleste dage) og hun bliver nemmere at læse - og så skrald griner hun bare hun ser os :D :kuller

 

den bliver I glade ved! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karoline sad selv for første gang i går :-D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 hours ago, januar2017 said:

Karoline sad selv for første gang i går :-D 

 

Sådan :)

Satte hun sig selv op?

Chloé kan slet ikke sidde op endnu, hun falder enten forover eller til siderne. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej dog ikke. Hun skal have hjælp. Men sad fx op i barnevognen på tur i dag 

 

 

IMG_4346.PNG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun sidder da så fint :)

Glæder mig til Chloé også kan - især når man er ude og spise, så kan man få hænderne fri og sætte dem i en højstol.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vi var ude at spise forleden og hun gad IKKE ligge i liften så hun  kom op og sidde. Deres højstol var bare rigtig dårlig så vi må have vores egen med. Men kan mærke at jeg ikke gider tage ud at spise når hun er med. Det er bare ikke afslappende. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellie kan godt sidde frit selv, men det får hun ikke rigtig lov til. Til gengæld sidder hun med til bords i sin højstol, til de måltider hun er vågen til. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja også her. Karoline får heller ikke lov til at sidde frit. Det er kun et øjeblik. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

20 minutes ago, januar2017 said:

Ja også her. Karoline får heller ikke lov til at sidde frit. Det er kun et øjeblik. 

Også her, men fedt at de kan. Ellie lå på ryggen med hovedet på min arm, så hun lå 10 cm ca over underlaget og så satte hun sig op :blink de bliver så store!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Maj 2014 said:

Også her, men fedt at de kan. Ellie lå på ryggen med hovedet på min arm, så hun lå 10 cm ca over underlaget og så satte hun sig op :blink de bliver så store!

 

Det stunt laver Ida også! Laura har aldrig kunne trække sig op i sine mavemuskler på den måde! 

 

Ida sidder i indsatsen til triptrapstolen - selv om hun også i den trækker sig op og forsøger sidde op...

 

hun får ikke lov endnu, kun når hun sidder ved os og vi har ved hende! 

 

Men nu begynder hun at ligge an til at trille rundt! Og hun er sur over hun ikke kan komme fremaf!! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER