Brina2010

Gravid og kommune

14 indlæg i dette emne

Hej jeg er en pige på 21 år som har lidt bekymringer efter mine kærestes kontaktlærer indberettede mig til kommunen da jeg var 8 uger henne, nu er jeg 16 uger henne, håber der sidder nogle der ude som kan hjælpe lidt, nu vil jeg skrive lidt om os.

 

Som sagt er jeg 21 år, jeg har et fast arbejde, jeg har aldrig haft problemer med kommunen før nu hvor de har modtaget en indberetning på mig fra en person der aldrig havde mødt mig eller har haft noget kendskab til mig ud over at hun kendte mit navn. Min kæreste går i skole og er 20 år gammel, han har haft en hård barndom, hans mor har drukket hele hans liv, gør det stadig men han har sin egen lejlighed nu, han har aldrig kendt sin far. Nogle af vores venner bliver ved med at prøve at bilde os ind at de vil tage barnet lige efter fødslen, for det gjorde kommunen med dem, nu sidder vi lidt i vildrede da vi skal til møde nr 2 på kommunen fredag den 17/3-2017. Det første møde var at de ville have os til at skrive under på et sammentykke til at de må lave en paragraf 50 på os, vi skrev ikke under den dag fordi vi stadig var lidt i chok og havde brug for lige at synke det hele og læse parpirene igennem. Hvor vores venner siger at vi ikke skal skrive under for så tager de barnet efter fødslen, vi ved ikke rigtig hvad vi skal tro på mere, for ingen af os har prøvet det før, jeg er førstegangs fødende og har selvfølgelig hele min families opbakning men vi ved ikke rigtig noget om det, håber der sidder nogle der ude med nogle svar til os.

 

Hilsen Brina 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med graviditeten :) 

Jeg vil råde jer til at samarbejde så meget med kommunen som muligt. Deres første prioritet er ikke at fjerne jeres barn, men at hjælpe jer til at kunne tage bedst vare på jeres barn.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lang tid siden jeg har bevæget mig i de paragraffer, men jeg mener at huske, at en § 50 er en børneundersøgelse - forstået på den måde, at kommunen vil undersøge dig og din kæreste og jeres hjem, for at sikre sig, at I er i stand til at tage vare på et barn.

Det er yderst sjældent at børn i dag bliver fjernet fra sit hjem. I første omgang har kommunen pligt til at forsøge at hjælpe jer, hvis der er behov for dette, fx med støttesamtaler eller praktiske ting i hjemmet. For nogle kan hjælpen også bestå i aflastning.

Lige som SBL vil jeg råde jer til at samarbejde med kommunen og vise at I er villige til det. En god idé er at tage en bisidder med til møderne, som kan støtte jer og huske hvad der foregår, hvis I bliver berørte over det der sker. En bisidder kan også hjælpe med at få stillet de rigtige spørgsmål, hvis I er i tvivl om, hvad det er kommunen vil have jer til.

 

Ellers bare tillykke med graviditeten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kram og enig med SBL. Det er meget dyrt for samfundet og meget voldsomt for familien at fjerne et lille barn ved fødslen så det vil man som udgangspunkt helst ikke. Det sker jo, men altså kun, hvis det virkelig er nødvendigt.

 

Men man vil langt hellere hjælpe i form af fx en bostøtte, ekstra besøg af sundhedsplejersken, en plejefamilie der fx aflaster i weekender, kurser der klæder jer på til at blive forældre, eller hvad I nu kunne have brug for. Men den slags kan der ofte kun bevilliges penge til, hvis man har fået lavet sådan en paragraf 50 undersøgelse. Så det er derfor, man gerne vil lave den.

 

Hvis det skulle stå så galt til hos jer, at kommunen mener at barnet skal fjernes, så er jeg sikker på, at de kan finde en paragraf, der kan tillade dem at gøre det uden at I har skrevet under på den der paragraf 50. Jeg siger det ikke for at skræmme dig, men for at sige, at jeg vil mene, at I ligeså godt kan skrive under.

 

Man kan også vende det sådan, at en paragraf 50 undersøgelse enten kan konkludere at I har brug for hjælp i et eller andet omfang (og så er det jo godt, at få opmærksomhed på det) eller at I er fuldt ud kompetente forældre (og så er det jo rart at få papir på det og at kunne lægge det bag sig). Så jeg tænker faktisk, at det er en win-win, selvom jeg er helt helt med på, at det ikke er særligt behageligt :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, SBL said:

Tillykke med graviditeten :) 

Jeg vil råde jer til at samarbejde så meget med kommunen som muligt. Deres første prioritet er ikke at fjerne jeres barn, men at hjælpe jer til at kunne tage bedst vare på jeres barn.

 

Tak :) 

og okay tak for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

56 minutes ago, PernilleMaj said:

Det er lang tid siden jeg har bevæget mig i de paragraffer, men jeg mener at huske, at en § 50 er en børneundersøgelse - forstået på den måde, at kommunen vil undersøge dig og din kæreste og jeres hjem, for at sikre sig, at I er i stand til at tage vare på et barn.

Det er yderst sjældent at børn i dag bliver fjernet fra sit hjem. I første omgang har kommunen pligt til at forsøge at hjælpe jer, hvis der er behov for dette, fx med støttesamtaler eller praktiske ting i hjemmet. For nogle kan hjælpen også bestå i aflastning.

Lige som SBL vil jeg råde jer til at samarbejde med kommunen og vise at I er villige til det. En god idé er at tage en bisidder med til møderne, som kan støtte jer og huske hvad der foregår, hvis I bliver berørte over det der sker. En bisidder kan også hjælpe med at få stillet de rigtige spørgsmål, hvis I er i tvivl om, hvad det er kommunen vil have jer til.

 

Ellers bare tillykke med graviditeten :)

Okay tak for svaret det hjalp lidt på tankerne der flyver rundt i mit hoved :) jeg tager min mor med som bisidder og har det nogen forskel hvis man ikke bor sammen? For det gør vi ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

45 minutes ago, Barbamama said:

Kram og enig med SBL. Det er meget dyrt for samfundet og meget voldsomt for familien at fjerne et lille barn ved fødslen så det vil man som udgangspunkt helst ikke. Det sker jo, men altså kun, hvis det virkelig er nødvendigt.

 

Men man vil langt hellere hjælpe i form af fx en bostøtte, ekstra besøg af sundhedsplejersken, en plejefamilie der fx aflaster i weekender, kurser der klæder jer på til at blive forældre, eller hvad I nu kunne have brug for. Men den slags kan der ofte kun bevilliges penge til, hvis man har fået lavet sådan en paragraf 50 undersøgelse. Så det er derfor, man gerne vil lave den.

 

Hvis det skulle stå så galt til hos jer, at kommunen mener at barnet skal fjernes, så er jeg sikker på, at de kan finde en paragraf, der kan tillade dem at gøre det uden at I har skrevet under på den der paragraf 50. Jeg siger det ikke for at skræmme dig, men for at sige, at jeg vil mene, at I ligeså godt kan skrive under.

 

Man kan også vende det sådan, at en paragraf 50 undersøgelse enten kan konkludere at I har brug for hjælp i et eller andet omfang (og så er det jo godt, at få opmærksomhed på det) eller at I er fuldt ud kompetente forældre (og så er det jo rart at få papir på det og at kunne lægge det bag sig). Så jeg tænker faktisk, at det er en win-win, selvom jeg er helt helt med på, at det ikke er særligt behageligt :kram

Okay tak for svaret, håber bare at det hele løser sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 hours ago, Brina2010 said:

Okay tak for svaret det hjalp lidt på tankerne der flyver rundt i mit hoved :) jeg tager min mor med som bisidder og har det nogen forskel hvis man ikke bor sammen? For det gør vi ikke

 

Altså at du og din mor ikke bor sammen? Eller du og din kæreste?

At du ikke bor sammen med din mor betyder intet. Jeg skal ikke kunne sige om det betyder noget om du bor sammen med din kæreste, det kan jo både være positivt eller negativt eller intet som helst. Jeg tror de fra kommunen er gode til at kigge på de individuelle parter i den her form for sag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, PernilleMaj said:

 

Altså at du og din mor ikke bor sammen? Eller du og din kæreste?

At du ikke bor sammen med din mor betyder intet. Jeg skal ikke kunne sige om det betyder noget om du bor sammen med din kæreste, det kan jo både være positivt eller negativt eller intet som helst. Jeg tror de fra kommunen er gode til at kigge på de individuelle parter i den her form for sag.

Min kæreste og jeg bor ikke sammen, og okay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre skriver, så er det helt afgørende, at du samarbejder med kommunen. En §50-undersøgelse er en børnefaglig undersøgelse, som har til formål at undersøge, om der er behov for særlig støtte i eller udenfor hjemmet. Se det som en håndsrækning og et tilbud om at skabe de bedste ramme for jer og jeres kommende barn :)

Det er jo også jeres mulighed for at være lidt proaktive og selv sætte ord på, hvor der eventuelt kunne være behov for lidt hjælp - hvis der er sådan et behov.

 

Selvom det naturligvis aldrig er rart at føle, at man bliver udfordret på sine forældrekompetencer, så vil man faktisk bare det bedste for børnene og familierne, når man iværksætter sådan nogle undersøgelser :) 

 

Håber det bedste for jer :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med graviditeten! Jeg er fuldstændig enig med de andre svar. 

 

Jo mere samarbejdsvillige i er, jo bedre signal sender i til kommunen. I må lade dem vide, at I vil jeres barn det bedste, så hvis de mener, der kan bedres på nogle områder, må I naturligvis være lydhør. Det giver jer kun en dårligere sag at nægte at samarbejde. 

Hvis de I sidste ende (og det håber jeg naturligvis ikke for din kæreste og dig) beslutter at det er bedst for barnet ikke at bo hos jer, vil det ske uanset om I har skrevet under eller ej. 

 

Held og lykke med det hele 

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 14. marts 2017 at 0:49 PM, pregg0 said:

Som de andre skriver, så er det helt afgørende, at du samarbejder med kommunen. En §50-undersøgelse er en børnefaglig undersøgelse, som har til formål at undersøge, om der er behov for særlig støtte i eller udenfor hjemmet. Se det som en håndsrækning og et tilbud om at skabe de bedste ramme for jer og jeres kommende barn :)

Det er jo også jeres mulighed for at være lidt proaktive og selv sætte ord på, hvor der eventuelt kunne være behov for lidt hjælp - hvis der er sådan et behov.

 

Selvom det naturligvis aldrig er rart at føle, at man bliver udfordret på sine forældrekompetencer, så vil man faktisk bare det bedste for børnene og familierne, når man iværksætter sådan nogle undersøgelser :) 

 

Håber det bedste for jer :hurra

Okay tak for svaret, det er dejligt med nogle andres mening omkring det end vores venner og familie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

22 hours ago, Kuller said:

Stort tillykke med graviditeten! Jeg er fuldstændig enig med de andre svar. 

 

Jo mere samarbejdsvillige i er, jo bedre signal sender i til kommunen. I må lade dem vide, at I vil jeres barn det bedste, så hvis de mener, der kan bedres på nogle områder, må I naturligvis være lydhør. Det giver jer kun en dårligere sag at nægte at samarbejde. 

Hvis de I sidste ende (og det håber jeg naturligvis ikke for din kæreste og dig) beslutter at det er bedst for barnet ikke at bo hos jer, vil det ske uanset om I har skrevet under eller ej. 

 

Held og lykke med det hele 

:kram

Mange tak :) og tak for svaret, det hjælper på hvad vi skal gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre vil jeg helt klart også sige at du for alt i verden skal samarbejde med kommunen :) At du og din kæreste ikke bor sammen burde ikke have noget at sige i forhold til om du kan tage vare på barnet eller ej :) Vend det til noget positivt og tænk det som en mulighed for at vise at du er voksen og ansvarlig nok til at tage dig af barnet og at der ikke er noget at komme efter. God ide at have din mor med som bisidder når I er til mødet. Hvis der er noget du er i tvivl om, så spørg dem til mødet. Og så husk at de altså ikke bare tager barnet fra Jer fordi I skriver under på den undersøgelse, det er noget vrøvl Jeres venner har fortalt Jer og der er jo en rigtig god grund hvis de har fået taget deres barn. Jeg ønsker og håber alt det bedste for Jer :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER