Krille

Fødeplan

11 indlæg i dette emne

På torsdag skal jeg til jodermor og have lavet en Fødeplan. 

Har I prøvet det? Og er der noget jeg skal være opmærksom på?

gode råd modtages gerne :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad er en fødeplan? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 hours ago, Pinar said:

Hvad er en fødeplan? :) 

En plan over hvordan fødslen skal foregår, hvad man vil have af smertestillende, hvor lang tid der må gå uden udvikling før man får kejsersnit, altså hvad man som fødende gerne vil have, der skal ske og i den fødendes tempo :) 

jeg får en lavet da første fødsel endte i akut kejsersnit efter presseveer i 2 timer og min søns hjerterytme begyndte at falde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan simpelthen ikke huske om jeg fik lavet sådan en plan, der er ikke nogen klokke der ringer  hvert fald :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lavet en fødeplan sammen med JM men jeg har ved begge fødsler lavet en fødsels-ønskeliste, som jeg så har drøftet med min konsultationsjordemoder og som fødselsjordemoderen fik ved min første fødsel (anden fødsel gik så hurtigt, at hun ikke nåede at få den).

 

Jeg kan ikke huske mine ønskesedler helt men elementer har været:

- Kun smertestillende, hvis jm vurderer at det er vigtigt for BARNET

- Under ingen omstændigheder  saltvandspapler (ingen skrækhistorier, jeg var bare mega bange for dem)

- Hav en brækspand i nærheden, for jeg kaster nemt op

- KS skal være SIDSTE udvej. (Det er jo individuelt, hvor længe man synes, de skal "trække" den. På andres ønskeliste kunne der fx stå at man var åben overfor ks og fx hellere ville have det end cup eller hvad ved jeg)

- Jeg er følsom overfor iltfattige rum, så åben gerne et vindue (til gengæld kan jeg IKKE lide ilt-masken, så den skal KUN bruges, hvis det er for babys skyld)

- Hud-mod-hud med min mand virker smertestillende for mig

- Det hjælper mig at tælle/regne/vide hvad klokken er/vide hvor lang tid der er gået/bud på hvor længe der går

- Vil gerne høre musik (det stod kun på ønskelisten til den første, derefter lærte jeg at det var totalt ligegyldigt fordi jeg ikke hørte det alligevel)

- Jeg har tidligere fået en 3. grads bristning (stod selvfølgelig ikke på ønskesedlen til første fødsel)

 

Generelt vil jeg råde til at du skriver listen kortfattet, i punktform, kun de vigtige ting, allervigtigste punkter øverst, stor skrift, max 1 A4 side og evt highlighter nøgleord med fed - altså gør hvad du kan, for at listen kan læses på 2 sekunder, agtigt, så JM hurtigt kan koncentrere sig om DIG og BABY istedet :)

 

Jeg spurgte i øvrigt - efter fødslen - om nogen ville tage et billede mens navlestrengen blev klippet og et billede af mor, far og baby. Det ville jeg ikke bruge spalteplads på i en fødselsplan, men jeg er glad for, at jeg huskede at spørge, da der lissom var ro på.

 

Ved min første fødsel skulle jeg på operationsstuen og syes efterfølgende. Der tænkte min mand over at bede om, at mål og vejning af baby ventede til jeg kom tilbage. Det er jeg SÅ glad for, at han gjorde. Dét kunne faktisk godt ende med at stå på en 3. fødselsønskeliste (nederst) :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fik ikke lavet en fødeplan, men jeg havde et par fødselsønsker. De vigtigste var:

 

- gerne smertelindring i vand/kar (kunne ikke lade sig gøre)

- sen afnavling (kunne godt lade sig gøre)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 hours ago, Barbamama said:

Jeg har ikke lavet en fødeplan sammen med JM men jeg har ved begge fødsler lavet en fødsels-ønskeliste, som jeg så har drøftet med min konsultationsjordemoder og som fødselsjordemoderen fik ved min første fødsel (anden fødsel gik så hurtigt, at hun ikke nåede at få den).

 

Jeg kan ikke huske mine ønskesedler helt men elementer har været:

- Kun smertestillende, hvis jm vurderer at det er vigtigt for BARNET

- Under ingen omstændigheder  saltvandspapler (ingen skrækhistorier, jeg var bare mega bange for dem)

- Hav en brækspand i nærheden, for jeg kaster nemt op

- KS skal være SIDSTE udvej. (Det er jo individuelt, hvor længe man synes, de skal "trække" den. På andres ønskeliste kunne der fx stå at man var åben overfor ks og fx hellere ville have det end cup eller hvad ved jeg)

- Jeg er følsom overfor iltfattige rum, så åben gerne et vindue (til gengæld kan jeg IKKE lide ilt-masken, så den skal KUN bruges, hvis det er for babys skyld)

- Hud-mod-hud med min mand virker smertestillende for mig

- Det hjælper mig at tælle/regne/vide hvad klokken er/vide hvor lang tid der er gået/bud på hvor længe der går

- Vil gerne høre musik (det stod kun på ønskelisten til den første, derefter lærte jeg at det var totalt ligegyldigt fordi jeg ikke hørte det alligevel)

- Jeg har tidligere fået en 3. grads bristning (stod selvfølgelig ikke på ønskesedlen til første fødsel)

 

Generelt vil jeg råde til at du skriver listen kortfattet, i punktform, kun de vigtige ting, allervigtigste punkter øverst, stor skrift, max 1 A4 side og evt highlighter nøgleord med fed - altså gør hvad du kan, for at listen kan læses på 2 sekunder, agtigt, så JM hurtigt kan koncentrere sig om DIG og BABY istedet :)

 

Jeg spurgte i øvrigt - efter fødslen - om nogen ville tage et billede mens navlestrengen blev klippet og et billede af mor, far og baby. Det ville jeg ikke bruge spalteplads på i en fødselsplan, men jeg er glad for, at jeg huskede at spørge, da der lissom var ro på.

 

Ved min første fødsel skulle jeg på operationsstuen og syes efterfølgende. Der tænkte min mand over at bede om, at mål og vejning af baby ventede til jeg kom tilbage. Det er jeg SÅ glad for, at han gjorde. Dét kunne faktisk godt ende med at stå på en 3. fødselsønskeliste (nederst) :chin:

Tak for svar - der er nogle ting, som jeg ikke selv har tænkt over, der skal på listen.

jeg er faktisk i tvivl om jeg "bare" skal vælge det kejsersnit, for jo mere jeg tænker over sidste gang, jo mere går det op for mig, hvor træls det var... jeg skulle ligge stille med målere på det meste af tiden, da jeg var gået 9 dage over tid, da jeg havde været i kar, var fødslen gået i sig selv og jeg havde "lukket" mig 2 cm, derefter måtte jeg have vedrop, som bandt mig endnu mere til sengen (jeg har det bedst med at kunne bevæge mig), efter to timers presseveer og der ingenting var sket, endte det i ks....  og af en eller anden grund var lægen på sygehuset meget overrasket over jeg sagde nej tak til KS, efter NF scanning..... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, Sparklinrock said:

Fik ikke lavet en fødeplan, men jeg havde et par fødselsønsker. De vigtigste var:

 

- gerne smertelindring i vand/kar (kunne ikke lade sig gøre)

- sen afnavling (kunne godt lade sig gøre)

Tak for svar.

at ligge i vand satte fødslen i stå sidst, så den tror jeg, at jeg hopper over denne gang :) men sen afnavling havde jeg ikke tænkt på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet fødselsplan til min 2. fødsel med en jm der havde speciale i fødselsplan og fødselstraumer. Det var super godt og den blev fuldt rigtig godt. Jeg havde kun 4 punkter. 

1. Respekter at jeg er meget sky. Dæk til og afskærm ved undersøgelser.

2. Jeg vil informeres meget.

3. Jeg vil have epidural så snart jeg må.

4. Går fødslen i stå er den gået i stå og jeg vil have kejsersnit.

 

Min første fødsel gik i stå og jeg ventede 13 timer på et aks...

 

2. Gang blev jeg spurgt så snart jeg ramte fødestuen om jeg ville have epiduralen og den blev bestilt med det samme.

 

Min fødsel gik i stå igen ved 8 cm og denne gang ventede vi blot 2 timer på aks. Det skulle lige bekræftes, det var gået i stå. Lægens kommentar var blot. Vi har lovet dig kejsersnit, så du får kejsersnit :) 

 

Det var min lille succeshistorie :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede min egen fødselsønskeliste, som jeg fik anerkendt og lagde i min vandrejournal. Jeg bor og foedte i Italien, men forestiller mig, at det er ok i Danmark ogsaa? 

 

Min foedsel af Noah forloeb fint og regulert, uden smertetillende, dog med ilt. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en fødselsønskeplan med. Men vidste st mange ting ikk kunne lade sig gøre. Skal siges at jeg skulle ha haft en hjemmefødsel, men det blev lavet om til hospitalsfødsel en uge inden termin. 

 

Men mine ønsker var, så lidt mulig indgriben - vil have det så naturligt som muligt. 

Mindst mulig overvågning (det kunne ikk lade sig gøre, fra jeg ankom til jeg fødte havde jeg konstant ctg overvågning pga graviditetssukkersyge og at nohr var blevet scannet til at være -21,2% for lille) 

jeg vil gerne i vand (igen noget der ikke kunne lade sig gøre) 

 

vil gerne informeres om hvor langt jeg var. Skrev ligeledes at det var okay at der var studerende tilstede ( da jeg blevet taget imod var den en jdm. Stud, og under det lange forløb var der en med.stud. Så blev undersøgt en del gange ) 

 

skrev også hvad jeg frygtede og gerne ville undgå : bristning (fik en lille 2.grads), klipning, kop, tang, epidural og ks. 

 

Jeg var glad for st jeg havde skrevet på at jeg ville undgå klipning, for de snakkede om at de ville ha klippet mig, for at kunne forløse med enten tang eller kop. Men min jdm sagde til lægen, at jeg ikk skulle klippes fordi det var imod mit ønske. En spontan bristning det heler meget bedre og der ses færre komplikationer med sammenvoksningen efterfølgende. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER