LiKa

Tidlig børnehavestart

8 indlæg i dette emne

Vi har i en måneds tid gået og tygget på informationen fra vuggestuen om tidlig børnehavestart.

 

Mit barn går i en integreret institution, men vuggestuen og børnehaven ligger 2 forskellige steder i byen. Vuggestuen tager de største børn med i børnehaven 1 gang om ugen i en times tid. Mit barn har været med siden starten af januar og virker glad for at komme der på besøg.

Vuggestuen har meldt ud at hele gruppen på 5 børn rykker samlet og at de får en kendt pædagog med fra vuggestuen de første 14 dage/3 uger, hvilket jeg egentlig synes er rart. Der hvor jeg står lidt af er at mit barn kun vil være 2,7 år ved deres foreslåede dato, som oven i er 3 uger før min termin med nr 2 (fødte 10 dage før termin med nr 1), Stadig sover mindst 1,5 time til middag, bruger ble og har behov for hjælp til helt basale ting.

 

Hvis vi bliver tilbage i vuggestuen et par måneder, vil rykket foregå alene, uden en pædagog og vil i perioden være den ældste på stuen. De næste er hhv. 7 og 10 mor yngre. Resten af stuen er +1år yngre.

 

Har I hørt om andre der er starter så tidligt i børnehave og hvordan er det gået?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

To fra min første mødregruppe går i integreret institution sammen. Den ene har fødselsdag i oktober og den anden i november. I vores kommune er 2,8 år standard for at starte i børnehave. Da den ældste af de to skulle starte, spurgte de om den yngste ikke også ville, så de kunne starte sammen. Hun var derfor kun 2,7 år da hun startede, og det er gået så fint. 

 

Min dreng har gået i børnehave et stykke tid og bruger altså stadig ble, så det tror jeg ikke du skal bekymre dig over. Der er også flere i hans børnehave der stadig sover lur (den droppede min søn for laaang tid siden og altså ikke i forbindelse med børnehavestart). 

 

De anbefalede ved os lidt kortere dage de første par uger efter opstart. Samtidig anbefaler eksperter at lade storebror være så meget med som muligt ved nyt barn, så der ikke opstår jalousi. Så hvis du tror i kan overskue det, så kunne det måske passe godt sammen det hele? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Carl Emil rykkede i børnehave da han var 2 år og 9 mdr. Han blev flyttet sammen med de andre som med dit barn. Skulle han vente ville det blive til oktober og han ville fra maj-okt være klart det ældste barn. For os betød det meget at han ville blive flyttet sammen med andre han kendte + at Carl Emil sprogligt og forståelsesmæssigt er foran så vi var bange for at han ville "gå i stå/kede sig" hvis han blev tilbage med de små børn. 

 

Flytningen gik fint men der kom da nogle reaktioner. Disse var primært at han var ked af det ved aflevering. Men det var overstået efter maks. 10 min så legede han uden problemer. Han var selvfølgelig mere træt og mere pirlig men det ser jeg som normalt når der bliver lavet om på ting.

 

Carl Emil sov stadig til middag og brugte blev da han blev flyttet. Det er der mange af de små der stadig gør i et godt stykke tid. Så det ser jeg ikke som noget problem. Så længe du har god kontakt med pædagogerne i forhold til informationer skal det nok gå. Vi var i næsten daglig dialog med pædagogerne for at se hvad vi kunne gøre for at lette indkøringsfasen. For det er jo reelt en ny indkøringsfase dit barn skal igennem selvom der vil være kendte faktorer.

 

Som tsecret skriver anbefaler alle at storebror/søster er så meget med i starten som muligt. For nogle børn betyder det meget for andre ikke. Carl Emil ville hellere i børnehave ;) Så længe han fik kys og kram når han kom hjem var han glad. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On Monday, February 27, 2017 at 11:13 AM, tsecret said:

To fra min første mødregruppe går i integreret institution sammen. Den ene har fødselsdag i oktober og den anden i november. I vores kommune er 2,8 år standard for at starte i børnehave. Da den ældste af de to skulle starte, spurgte de om den yngste ikke også ville, så de kunne starte sammen. Hun var derfor kun 2,7 år da hun startede, og det er gået så fint. 

 

Min dreng har gået i børnehave et stykke tid og bruger altså stadig ble, så det tror jeg ikke du skal bekymre dig over. Der er også flere i hans børnehave der stadig sover lur (den droppede min søn for laaang tid siden og altså ikke i forbindelse med børnehavestart). 

 

De anbefalede ved os lidt kortere dage de første par uger efter opstart. Samtidig anbefaler eksperter at lade storebror være så meget med som muligt ved nyt barn, så der ikke opstår jalousi. Så hvis du tror i kan overskue det, så kunne det måske passe godt sammen det hele? 

 

Synes godt nok 2,8 som standard er tidligt. Troede de fleste kommuner sagde 2,10 eller 3,0...

Godt at høre det kan lade sig gøre på en god måde for barnet på trods af fx ble og lur. Har de nok hænder til at kunne hjælpe de små med tøj og sådan? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On Monday, February 27, 2017 at 11:39 AM, Little Miss said:

Carl Emil rykkede i børnehave da han var 2 år og 9 mdr. Han blev flyttet sammen med de andre som med dit barn. Skulle han vente ville det blive til oktober og han ville fra maj-okt være klart det ældste barn. For os betød det meget at han ville blive flyttet sammen med andre han kendte + at Carl Emil sprogligt og forståelsesmæssigt er foran så vi var bange for at han ville "gå i stå/kede sig" hvis han blev tilbage med de små børn. 

 

Flytningen gik fint men der kom da nogle reaktioner. Disse var primært at han var ked af det ved aflevering. Men det var overstået efter maks. 10 min så legede han uden problemer. Han var selvfølgelig mere træt og mere pirlig men det ser jeg som normalt når der bliver lavet om på ting.

 

Carl Emil sov stadig til middag og brugte blev da han blev flyttet. Det er der mange af de små der stadig gør i et godt stykke tid. Så det ser jeg ikke som noget problem. Så længe du har god kontakt med pædagogerne i forhold til informationer skal det nok gå. Vi var i næsten daglig dialog med pædagogerne for at se hvad vi kunne gøre for at lette indkøringsfasen. For det er jo reelt en ny indkøringsfase dit barn skal igennem selvom der vil være kendte faktorer.

 

Som tsecret skriver anbefaler alle at storebror/søster er så meget med i starten som muligt. For nogle børn betyder det meget for andre ikke. Carl Emil ville hellere i børnehave ;) Så længe han fik kys og kram når han kom hjem var han glad. 

 

Hvornår er normal alder ved jer at rykke? :)Jeg ser det også som en stor fordel at kunne rykke med dem man kender, og min bekymring ved ikke at flytte med går også på om han kommer til at gå lidt i stå i sin udvikling pga det store aldersspring. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, LiKa said:

 

Synes godt nok 2,8 som standard er tidligt. Troede de fleste kommuner sagde 2,10 eller 3,0...

Godt at høre det kan lade sig gøre på en god måde for barnet på trods af fx ble og lur. Har de nok hænder til at kunne hjælpe de små med tøj og sådan? :)

 

Hmm, det har du ret i. Undersøgte det lige, og det er 2,11 som er standard med 2,9 som forslag. Deresbørnehave kørte så med 2,9 så hun har alligevel været 2,8 så. Beklager jeg roder rundt i det.

 

Tja, det med resurse er så som så ved os. Dem der sover lur kommer over i vuggestuen der, så det tror jeg fungerer fint. Bleskift kører de meget efter tidspunkter, så tager de alle blebørn 3-4 gange om dagen. Jeg har hentet ham med lort i bleen nogle gange fordi han har lavet efter sidste skift. Men han lyver også om det... 

 

Jeg synes at skiftet fra vuggestue til børnehaven er stort, måske især for mig ;) men jeg tror ikke nogle måneder fra eller til havde gjort den store forskel.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

18 hours ago, LiKa said:

 

Hvornår er normal alder ved jer at rykke? :)Jeg ser det også som en stor fordel at kunne rykke med dem man kender, og min bekymring ved ikke at flytte med går også på om han kommer til at gå lidt i stå i sin udvikling pga det store aldersspring. 

Tror normalen er omkring 3 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har integreret institution men det er bygget lidt anderledes op. Børnene bliver rykket op i børnehaven når de er fyldt 2 og er meldt klar til det. Så er de vuggebarn i børnehaven. Jeg var meget skepsis men det fungere rigtig godt. Asger blev endda flyttet en måned får han fyldte 2 fordi han er en robust dreng der manglede modstand. Han har nu gået der i 6 mdr og stortrives. Ingen problemer med han bruger ble, sover til middag eller noget andet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER