Ønskebarn85

Navnesmag - navnefrustration

23 indlæg i dette emne

Om blot 6 uger kommer vores baby til verdenen. Vi har snakket navne og det er noget vi også har haft næsten ubehagelige og ophedet diskussioner omkring. Men for at gøre en lang fortælling kort, så er der to navne, jeg både nu og tidligere har haft luftet, som kæresten er ok med.

Hhv. Navnet Thorvald (udtales "Tår-vald") og navnet Sigfred.

Min navnesmag er funderet i gode, gamle og solide navne, der er rodfæstet i den dansk-nordiske kultur. Jeg ville gerne have vores barn skullet ha heddet Svend, men næh nej, det ville kæresten ikke bryde sig om. 

Jeg vil hjertens gerne høre, hvilket af de to fornavne I synes bedst om og lige passer bedst til de øvrige navne lillemanden skal have: 

Thorvald Helge Littau Absalon.

Eller:

Sigfred Helge Littau Absalon?

 

Tak på forhånd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg hælder mest til Sigfred :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville sige Thorvald :) (Selvom jeg nok ville udtale det Thoor-vald :chin: )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, Sigfred er fint :) 

 

Thorvald ville jeg også udtale som bbm, altså Thoor-vald. 

 

Det er svært med de navne! Begge parter skal jo gerne være glade:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til jeg skrev "Tår-vald" er fordi det er, mener jeg, den klassiske traditionelle udtalemåde af navnet. 

Jeg kan personligt ikke lide udtalen Thoor-vald, da jeg i forvejen ikke er særlig positiv stemt for navnet Thor. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, FruSekshøj said:

Jeg hælder mest til Sigfred :)

Hvad gør, at du hælder mest til dette? 

Jeg er nok en smule usikker på om et navn som netop Sigfred virker for moderne og "popsmart", hvilket jeg ikke ønsker. 

Og så tænker jeg (lyder måske lidt fjollet) men om det risikerer gi associationer til et hundenavn? Det vil jeg være meget ked af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke kan lide udtalen Thoor-vald, så ville jeg afgjort gå med Sigfred, simpelthen for ikke at skulle rette på folk i tide og utide. :)

 

Sigfred giver ingen associationer til hunde her og er IMO overhovedet ikke moderne eller "poppet" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge to rigtig fine navne, synes jeg. Så uanset hvad, får baby et flot navn :) 

 

Jeg melder mig også under fanen hos dem, der automatisk hælder til at udtale O'et i Thorvald som O'et i f.eks. Ole. Eller simpelthen som i navnet Thor. Det er dog nemt at vænne sig til den anden udtale. Den første association, jeg får, er Stauning. Den næste er Bertel Thorvaldsen, billedhuggeren. For mig et det et meget slut-1800/start-1900-talsagtigt navn (hvilket er en god ting i min bog) og begge er spændende kulturpersonligheder at blive associeret med. 

 

Sigfred giver mig primært en Wagner-association. Her er navnet noget med opera, Siegfried, store følelser. Meget grandiøst. Min egen, elskede mormor, der i daglig tale blev kaldt Frida, var opkaldt efter en onkel Sigfred, udtalt "siv-fred". Sigfred er den tysk/frankiske version af navne som Sigurd/Sigvard. Hyppigt brugt dansk vikingekongenavn, hvoraf der var flere store personligheder.

 

Personligt kan jeg bedst lide navnet Thorvald, skønt jeg ikke selv er til den nye-nordiske bølge med mytologiske navne. Jeg kan super godt lide "-vald"-delen og synes, den klinger bedst med de andre navne. Og så finder jeg, personligt, associationerne mere spændende. Men dybest set er begge navne lige smukke i mit univers og jeg fremhæver nok primært Thorvald over Sigfred fordi det virker friskest/mindst brugt på mig. Men spørgsmålet er, om du kan leve med at skulle rette folks udtale på Thorvald, for jeg tror Thor-vald er en mere hyppig udtale end Tårvald. 

 

Men igen, begge navne er VIRKELIG skønne! (Tilføjer dem lige til min egen navneliste ;)  )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

43 minutes ago, Ønskebarn85 said:

Hvad gør, at du hælder mest til dette? 

Jeg er nok en smule usikker på om et navn som netop Sigfred virker for moderne og "popsmart", hvilket jeg ikke ønsker. 

Og så tænker jeg (lyder måske lidt fjollet) men om det risikerer gi associationer til et hundenavn? Det vil jeg være meget ked af.

Jeg tænker bestemt ikke hundenavn! Jeg tænker heller ikke at det er meget moderne, ikke endnu i hvertfald. Jeg synes derimod det er et fint lidt anderledes gammeldags navn. Og så synes jeg det er pænt på skrift, det betyder noget for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 hours ago, KatGSH said:

Begge to rigtig fine navne, synes jeg. Så uanset hvad, får baby et flot navn :) 

 

Jeg melder mig også under fanen hos dem, der automatisk hælder til at udtale O'et i Thorvald som O'et i f.eks. Ole. Eller simpelthen som i navnet Thor. Det er dog nemt at vænne sig til den anden udtale. Den første association, jeg får, er Stauning. Den næste er Bertel Thorvaldsen, billedhuggeren. For mig et det et meget slut-1800/start-1900-talsagtigt navn (hvilket er en god ting i min bog) og begge er spændende kulturpersonligheder at blive associeret med. 

 

Sigfred giver mig primært en Wagner-association. Her er navnet noget med opera, Siegfried, store følelser. Meget grandiøst. Min egen, elskede mormor, der i daglig tale blev kaldt Frida, var opkaldt efter en onkel Sigfred, udtalt "siv-fred". Sigfred er den tysk/frankiske version af navne som Sigurd/Sigvard. Hyppigt brugt dansk vikingekongenavn, hvoraf der var flere store personligheder.

 

Personligt kan jeg bedst lide navnet Thorvald, skønt jeg ikke selv er til den nye-nordiske bølge med mytologiske navne. Jeg kan super godt lide "-vald"-delen og synes, den klinger bedst med de andre navne. Og så finder jeg, personligt, associationerne mere spændende. Men dybest set er begge navne lige smukke i mit univers og jeg fremhæver nok primært Thorvald over Sigfred fordi det virker friskest/mindst brugt på mig. Men spørgsmålet er, om du kan leve med at skulle rette folks udtale på Thorvald, for jeg tror Thor-vald er en mere hyppig udtale end Tårvald. 

 

Men igen, begge navne er VIRKELIG skønne! (Tilføjer dem lige til min egen navneliste ;)  )

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dine fine kommentarer. Kan man da kun blive glad for. Det, jeg tænker omkring disse to navne, er om fx Thorvald fremstår mere dansk i det end navnet Sigfred, hvis du kan følge mig?

 

Jeg er ikke til de der internationale/ amerikansk-engelsksklingende navne. Og for mig er det fuldkommen underordnet om navnet kan udtales på engelsk og lyder godt på engelsk. Tværtom foretrækker jeg, det modsatte.  

Jeg er bestemt heller ikke til den der nye-nordiske navne trendbølge med mytologiske navne såsom Birk, Tjalfe, Aske ect. 

Selvom Thorvald på ingen på (mener jeg) falder i den kategori så er jeg alligevel nervøs for om andre vil få associationer til dette. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

40 minutes ago, Ønskebarn85 said:

Tak for dine fine kommentarer. Kan man da kun blive glad for. Det, jeg tænker omkring disse to navne, er om fx Thorvald fremstår mere dansk i det end navnet Sigfred, hvis du kan følge mig?

 

Jeg er ikke til de der internationale/ amerikansk-engelsksklingende navne. Og for mig er det fuldkommen underordnet om navnet kan udtales på engelsk og lyder godt på engelsk. Tværtom foretrækker jeg, det modsatte.  

Jeg er bestemt heller ikke til den der nye-nordiske navne trendbølge med mytologiske navne såsom Birk, Tjalfe, Aske ect. 

Selvom Thorvald på ingen på (mener jeg) falder i den kategori så er jeg alligevel nervøs for om andre vil få associationer til dette. 

Jeg har haft kigget lidt i retning af det nye (gamle) nordiske og jeg får bestemt ikke den slags associationer ved Thorvald, men det er måske fordi jeg har kigget efter pigenavne :chin:. Før jeg læste denne tråd ville Thorvald i hvertfald ikke være et navn jeg havde tænkt på i forbindelse med nordisk mytologi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg foretrækker Thorvald, og jeg ville ikke drømme om at udtale det Thoor-vald ;) Får også associationer til Thorvaldsen..... Og så tænkte jeg netop, at det måske ville blive lidt besværligt på engelsk (modsat Sigfred), men det ser ud til, at det netop er det, I foretrækker. Så det er vel win-win :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Thorvald er (for mig) forbundet med stolthed og styrke. Jeg tror det er langt fra toplisterne lige nu, så det er et "sikkert" valg, når du gerne vil have noget som er "upopulært". 

 

Sigfred er også et flot navn. Det kunne godt være et navn vi havde overvejet, men et af vores krav er netop også at det skal kunne bruges internationalt - og når nu i nærmest vil det modsatte tænker jeg ikke nødvendigvis det er jeres navn. 

 

Har i også overvejet navnene som er rimelig tæt på? Der er 

Sigvald

Thorleif

Sigmund

Thormod

Sigvard

og sikkert mange flere :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

45 minutes ago, Sparklinrock said:

Jeg foretrækker Thorvald, og jeg ville ikke drømme om at udtale det Thoor-vald ;) Får også associationer til Thorvaldsen..... Og så tænkte jeg netop, at det måske ville blive lidt besværligt på engelsk (modsat Sigfred), men det ser ud til, at det netop er det, I foretrækker. Så det er vel win-win :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så du ville også udtale navnet "Tår-vald"? 

Mht. Sigfred tænker du at det virker mere internationalt og mindre dansk end Thorvald? 

Mellem-fornavnet (hvis der noget som hedder det) er jo Helge opkaldt efter min skønne, godmodige og højtrespekteret morfar. Vi kommer nok ikke til bruge det meget i daglig tale, men det er lidt som om jeg umiddelbart synes, at Sigfred Helge på en måde klæder hinanden bedre end fx:

Thorvald Helge...

 

Hvad synes du om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Ønskebarn85 said:

Så du ville også udtale navnet "Tår-vald"? 

Mht. Sigfred tænker du at det virker mere internationalt og mindre dansk end Thorvald? 

Mellem-fornavnet (hvis der noget som hedder det) er jo Helge opkaldt efter min skønne, godmodige og højtrespekteret morfar. Vi kommer nok ikke til bruge det meget i daglig tale, men det er lidt som om jeg umiddelbart synes, at Sigfred Helge på en måde klæder hinanden bedre end fx:

Thorvald Helge...

 

Hvad synes du om det?

Ja, jeg ville uden tvivl sige 'Tårvald' :) Og ja, jeg synes er Sigfred er mere internationalt. Jeg har ikke nogen god begrundelse, med umiddelbart ligge den engelske (og tyske) udtale lige for.

 

Hmm... og ja, her har du nok ret. Det er en anelse mere mundret med Sigfred Helge. Nok pga L i begge navne ved Thorvald Helge. Men altså, personligt synes jeg, at dette er lidt mindre væsentligt, især når I i daglig tale kun vil bruge det første fornavn :)

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 hours ago, Sparklinrock said:

Ja, jeg ville uden tvivl sige 'Tårvald' :) Og ja, jeg synes er Sigfred er mere internationalt. Jeg har ikke nogen god begrundelse, med umiddelbart ligge den engelske (og tyske) udtale lige for.

 

Hmm... og ja, her har du nok ret. Det er en anelse mere mundret med Sigfred Helge. Nok pga L i begge navne ved Thorvald Helge. Men altså, personligt synes jeg, at dette er lidt mindre væsentligt, især når I i daglig tale kun vil bruge det første fornavn :)

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan tænker du ift. L i begge navne? At det måske vil lyde for tungt.

Jeg fandt disse interessante oplysninger om navnet. Det viser sig faktisk at Sigfred ikke er af tysk oprindelse.

www.navnebetydning.dk/drengenavn/Sigfred.shtml

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, Ønskebarn85 said:

Hvordan tænker du ift. L i begge navne? At det måske vil lyde for tungt.

Jeg fandt disse interessante oplysninger om navnet. Det viser sig faktisk at Sigfred ikke er af tysk oprindelse.

www.navnebetydning.dk/drengenavn/Sigfred.shtml

Åh, det er svært at forklare. Det er bare en lille smule nemmere at sige lynhurtigt med Sigfred Helge. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Ønskebarn85  Har I gjort jer yderligere tanker? Er så nysgerrig på, hvad det ender med for et navn! :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 27/2/2017 at 11:29 AM, Sparklinrock said:

Ja, jeg ville uden tvivl sige 'Tårvald' :) Og ja, jeg synes er Sigfred er mere internationalt. Jeg har ikke nogen god begrundelse, med umiddelbart ligge den engelske (og tyske) udtale lige for.

 

Hmm... og ja, her har du nok ret. Det er en anelse mere mundret med Sigfred Helge. Nok pga L i begge navne ved Thorvald Helge. Men altså, personligt synes jeg, at dette er lidt mindre væsentligt, især når I i daglig tale kun vil bruge det første fornavn :)

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 5/3/2017 at 4:27 PM, KatGSH said:

@Ønskebarn85  Har I gjort jer yderligere tanker? Er så nysgerrig på, hvad det ender med for et navn! :) 

KatGSH Navnet Thorvald bevæger vi os længere og længere væk fra. 

 

De navne det er blevet kogt ind til er enten:

 

Sigfred Helge Littau Absalon 

Eller:

Vilhelm Helge Littau Absalon 

 

Jeg er bare lidt ambivalent mht. navet "Vilhelm" da jeg er i tvivl om det læner sig FOR meget op ad Viktor/Victor + William. Og det ønsker jeg ikke, da disse (og ikke et ondt ord om navnene), men de er ultrapopulære og gennembrugte navne - og jeg forbinder dem umiddelbart ikke med gode, gamle danske/nordiske navne. 

Jeg er betænksom ved om et navn, som fx Vilhelm (skal i øvrigt staves med V), at det fremstår lidt for moderne og ikke klæder det andet mellemfornavn Helge? 

 

Hold op hvor det er vanskeligt! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER