lbjrgensen

Hjælp til valg af barnevogn

15 indlæg i dette emne

Vi venter vores første barn til sommer, og er nu begyndt at kigge på barnevogn. Hold nu op en jungle! Det er jo slet ikke til at vælge, og min frygt er at vælge en vi ikke bliver glad for. Jeg går mere op i kvalitet og glæde ved barnevognen, end pris - men det vil være træls at bruge 10.000+ på en vogn man ikke er glad for. Vi bor i Århus på 3. sal, og bruger både byen, skoven og alt derimellem. Jeg tænker at jeg gerne vil have en ekstra barnevogn/soveplads af en art til altanen, som baby kan bruge når vi er hjemme (for lets face it, jeg kommer ikke til at slæbe en barnevogn op og ned fra 3. sal). Jeg har forelsket mig i Stokke, jeg kan godt lige udseendet og den virker rar at køre med (og nem til byen). Jeg er dog bekymret i forhold til liggemål, for hvad når baby er for stor til barnevognsdelen? Min kæreste er vild med Stork (og Odder/Emmaljunga), da den har et langt liggemål (og det får vi jo tudet ørerne fulde af) - og den er også fin, men den virker bare så voldsom til mig. 

Vi har jo absolut ingen erfaring, så vi famler helt og aldes i en verden vi overhovedet ikke kender. Derfor: hvad er jeres erfaring?? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er svært, fordi det langt henad vejen er en smagssag. Jeg havde ikke sat mig så meget ind i hvad der fandtes, da vi købte vores store brugte emmaljunga. Men jeg er glad for vores store vogn, den passer rigtig godt til vores datter, som viste sig hurtigt at blive en lang pige :wub. Vi bor i byen og selvom jeg nogen gange godt kan se at folk med mindre vogne og vogne med drejehjul lettere kommer rundt, synes jeg ikke det er særlig besværligt.

men hvis I skal have en altanbarnevogn som primær lurvogn, behøver jeres nye barnevogn måske ikke have så stort liggemål. Men lav en liste over hvad i kunne tænke jer og tag ud og prøvekør nogle vogne og se hvad der føles rigtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Køb den vogn som i føler er rigtig og passer til jeres behov og smag  :) 

 

Når det så er sagt så købte vi en emmaljunga og den er jeg i bund og grund egentlig glade for, men efter at min søn viste sig at være en bulderbasse, der sætter sig op og slår kalechen ned så er jeg faktisk mere hooked på en Odder Classic hvis jeg fik muligheden for skifte den ud, da den kan låses :) 

 

Derudover vil jeg anbefale punkterfri hjul har her i weekenden brugt vores dagplejevogn hjemme og den har lufthjul som så åbenbart trænger til at blive pumpet... pænt hårdt op af bakke med en flad vogn og 12 kg dreng :D

 

Stork kender jeg kun til ved en fra min mødregruppe havde den eneste kritik hun havde af den var at overlæderet ikke kunne pilles af, da den er lynet på og hendes dreng sparkede den i stykker...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en Emmaljunga kombivogn (bor også i byen på 3. sal). Om vinteren kan vores søn sagtens sove ude i vognen, der nu er klapvogn. Liggemålet på klapvognen er nemlig lige så langt som en alm. stor vogn. Så har vi en dejlig vamset kørepose, han bliver lagt i, og det fungerer helt fint. Til sommer er det lidt mere besværligt, da man ikke ligger så skønt i en 'nøgen' klapvogn uden kørepose el lign. Her ligger man sikkert bedre i en stor vogn med madras. Men det er også det eneste, jeg ser som minus. Det er super dejligt at køre tur med klapvognen, hvor baby sidder op, og så kan man med et snuptag lægge ham ned, når han er træt.

 

Generelt skal I være OBS på, at baby kun kan passe i barnevognsdelen på den fleste kombivogne indtil ca 8 måneder. Så man går ret hurtigt over til klapvognsdelen. Så når I er ude og kigge, så læg ekstra meget vægt på klapvognsdelen, da det er den, I vil bruge længst tid.

 

Held og lykke med indkøb - det er bare stort :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køb den lille til byen, og invistere i en god klapvogn der kan ligges helt ned i som der kan soves i når I er på tur til når baby bliver ældre - og så køb en altanvogn med det lange liggemål :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en Stokke Crusi... :) 

Vores datter er dog kun 5 mdr, så vi har ikke den fulde erfaring endnu... Men vi er meget glade for den indtil videre!

 

Vi bor også i byen - jeg ville aldrig vælge en stor barnevogn... Og drejehjul er altså guld værd!

 

Vores datter sover ikke ude, da vi ikke ønsker at låse altanen til det formål... Men ellers ville vi nok også ha købt en større brugt vogn dertil...

 

Må sige at jeg faktisk glæder mig rigtig meget til hun kan sidde, så vi kan begynde at bruge klapvogns-delen... Den kan jo ligges helt ned hvis hun bliver træt, så no worries... :) 

 

Rent praktisk, så er den ekstremt nem at arbejde med... Det var vigtigt for mig, da jeg ofte har set venner bakse med barnevogne, når de skulle pakke bil osv...

 

PS. Her i København ser jeg også rigtig mange med kombivogn fra Bugaboo, så de må også være ret populære... Vi valgte den fra fordi den er meget lav, men det er andre måske ligeglade med... :) 

 

Håber I kan blive enige... :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I second Kias model. 

 

Nu bor jeg i Italien, saa der er en stor, dansk barnevogn virkelig latterlig at rende rundt med. Jeg har en paa lager, der er til salg :D 

 

Vi brugte den naesten ikke, for jeg koebte en brugt Teutonia Mistral DK, hvor en Odder luft kunne staa i. Den stod jo ogsaa i barnevognen, der ellers var for stor med det lille skind i. Min dreng var en lille fis, saa han brugte liften laenge og sov ogsaa lur indenfor. Derfor var barnevognen overfloedig. Jeg koebte en madras, som jeg lavede selehuller i og brugte i klapvognen sommeren efter. Det fungerede saa fint. Han har sovet i den klapvogn rigtig meget og den er nem at have med rundt.

 

En god klapvogn med solide hjul(du skriver skov, saa jeg anbefaler noget, der kan klare et vist terraen) og god liggeplads er guld vaerd. Det er guld vaerd. Og saa en loesning dertil, mens baby er lille. Altsaa en kombi eller en model, man kan bruge med lift. 

 

Men der er jo i  Danmark mange, der megeelsker den danske barnevogn. Saa hvis hjertet er derefter, saa gaa efter det. Der er jo ogsaa en stor kurv til indkoeb - handler du med vognen, saa kan jeg sagtens se en pointe hermed! Det er traels med en fesen kurv! Vi har forresten ogsaa en god paraplyklapvogn til at tage med paa ferie og til at flyve med. En med dobbelt hjul og som kan laegges helt ned.   

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg vil sige ud og prøv! 

 

Du kan få nok så mange inputs herinde, men det eneste du kan bruge til noget er, at komme ud og få vognene mellem hænderne. Det er min opfattelse, at det er rigtig meget en smagssag, hvad folk kan lide.

 

Personlig går jeg imod strømmen i denne tråd, og synes min store Emmaljunga uden drejehjul er megafed, OGSÅ når jeg er inde i indre Kbh, går tur rundt om søerne eller i det hele taget har trasket Kbh og Frb tyndt (på trods af at jeg egentlig bor lidt længere ude :P ). Det er lidt træls, når den skal pakkes sammen (som i helt sammen) for at kunne være i vores bil, men det er ikke svært, og det tager faktisk sjældent mere end fem minutter.

 

Vi er super glade for det lange liggemål, da han stadig sover lur i barnevognen og han er lidt lang af sin alder (han er 15 mrd). Det er rart at vide, at når vi tager en tur indtil byen, så har han et godt sted at sove sin lur, hvor han kan ligge godt. Vi har en Emmaljunga Super Nitro (den der med de store robuste hjul foran) klapvogn, den sover han også helt fint i, men hvis man mærker på ryggen, så er den ikke nær så blød og lækker, som en madras i en barnevogn. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved, hvor meget det egentlig betyder, men jeg har det alligevel bedst med, når han sover lur i barnevognen.

 

Stokke-vognen er den, hvor babyen ligger med benene adskilt, ikke? Hvis min søn havde skulle ligge på den måde, så tror jeg ikke at han ville have været vild med vognen fra omkring 6 mdrs alderen, hvor han begyndte at kravle. Der begyndte han at ligge uroligt i vognen, og havde/har en tendens til at blive sur, hvis han ikke får lov til at karte rundt i vognen (pt bruger han barnevognen som "skib", hvor han sidder på knæ og kigger fremad, når vi kører :rolleyes ).

 

MEN, når alt kommer til alt, så skal I vælge det, der føles rarest og mest naturligt for jer. Ikke det velmenende BK-bruger eller påtrængende salgspersoner synes er bedst for jer :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en stork og elsker den. Jeg synes at mit barn fortjener at kunne ligge godt så længe hun skal sove i vogn ^_^ 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 28/2/2017 at 10:16 AM, Camillat said:

I second Kias model. 

 

Nu bor jeg i Italien, saa der er en stor, dansk barnevogn virkelig latterlig at rende rundt med. Jeg har en paa lager, der er til salg :D 

 

Vi brugte den naesten ikke, for jeg koebte en brugt Teutonia Mistral DK, hvor en Odder luft kunne staa i. Den stod jo ogsaa i barnevognen, der ellers var for stor med det lille skind i. Min dreng var en lille fis, saa han brugte liften laenge og sov ogsaa lur indenfor. Derfor var barnevognen overfloedig. Jeg koebte en madras, som jeg lavede selehuller i og brugte i klapvognen sommeren efter. Det fungerede saa fint. Han har sovet i den klapvogn rigtig meget og den er nem at have med rundt.

 

En god klapvogn med solide hjul(du skriver skov, saa jeg anbefaler noget, der kan klare et vist terraen) og god liggeplads er guld vaerd. Det er guld vaerd. Og saa en loesning dertil, mens baby er lille. Altsaa en kombi eller en model, man kan bruge med lift. 

 

Men der er jo i  Danmark mange, der megeelsker den danske barnevogn. Saa hvis hjertet er derefter, saa gaa efter det. Der er jo ogsaa en stor kurv til indkoeb - handler du med vognen, saa kan jeg sagtens se en pointe hermed! Det er traels med en fesen kurv! Vi har forresten ogsaa en god paraplyklapvogn til at tage med paa ferie og til at flyve med. En med dobbelt hjul og som kan laegges helt ned.   

Til det med fed - ej, det var da virkeligt smart!! :super  Har simpelthen ikke kunnet finde en god løsning, så vores dreng kan ligge godt om sommeren, hvor vi ikke bruger kørepose. Sidste sommer havde vi et håndklæde som underlag, fordi han så let blev svedig, når han lå på det der 'leatherette' underlag. men meget bedre ide med en madras, og så selv skære nogle huller :)

 

PS. Kan du huske, hvilken type eller særligt hvilken størrelse madras, du købte?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 28/2/2017 at 8:35 PM, roselein said:

Stokke-vognen er den, hvor babyen ligger med benene adskilt, ikke? Hvis min søn havde skulle ligge på den måde, så tror jeg ikke at han ville have været vild med vognen fra omkring 6 mdrs alderen, hvor han begyndte at kravle. Der begyndte han at ligge uroligt i vognen, og havde/har en tendens til at blive sur, hvis han ikke får lov til at karte rundt i vognen (pt bruger han barnevognen som "skib", hvor han sidder på knæ og kigger fremad, når vi kører :rolleyes ).

 

Umiddelbart må svaret være nej... Jeg har aldrig hørt om en barnevogn hvor baby ligger med benene adskilt?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 2. marts 2017 at 9:34 PM, Centenary said:

 

Umiddelbart må svaret være nej... Jeg har aldrig hørt om en barnevogn hvor baby ligger med benene adskilt?! :blink

 

Det er mig, der blander ting sammen. Jeg tænker på stokke xplory, hvor den lift man kan tilkøbe klapvognen er todelt i bunden. Det synes jeg er mega upraktisk, uanset at det kun er en lift.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 hours ago, roselein said:

 

Det er mig, der blander ting sammen. Jeg tænker på stokke xplory, hvor den lift man kan tilkøbe klapvognen er todelt i bunden. Det synes jeg er mega upraktisk, uanset at det kun er en lift.

 

Ja, det lyder som et mærkeligt påfund...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 1/3/2017 at 1:58 PM, Sparklinrock said:

Til det med fed - ej, det var da virkeligt smart!! :super  Har simpelthen ikke kunnet finde en god løsning, så vores dreng kan ligge godt om sommeren, hvor vi ikke bruger kørepose. Sidste sommer havde vi et håndklæde som underlag, fordi han så let blev svedig, når han lå på det der 'leatherette' underlag. men meget bedre ide med en madras, og så selv skære nogle huller :)

 

PS. Kan du huske, hvilken type eller særligt hvilken størrelse madras, du købte?

 

Vi bor jo i Italien og det er en anelse varmt om sommeren ;) Der blev det nemlig en fin loasning med madras og saa ligger de ogsaa bedre og bloedt i det.

 

Jeg brugte faktisk bare madrassen fra liften, for da var han jo vokset ud af selve kassen...  

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er svært at vælge den rigtige barnevogn. Det kan vel næsten sammenlignes med at købe ny bil, selvom bilen godt nok er (LIDT!!) dyrere - barnevogne koster godt nok også en del... 

Vi valgte selv en stork barnevogn fordi det var den eneste der kunne klemmes ned i bagagerummet på vores lille Skoda Citigo. Udover den kan foldes sammen er vi fint tilfreds med den. Der røg lige et hjul af på et tidspunkt, men det klarede mekanikeren hurtigt på sit værksted. 

Jeg er i øvrigt i gang med en guide til barnevogne - den kan du tjekke ud, hvis du har lyst.

 

Ellers vil jeg nok bare anbefale at tage ud og prøve dem. Kør en lille tur rundt i butikken med vognen og mærk om det føles rigtigt. Du kommer til at bruge TIMEVIS med barnevognen foran dig, så sørg for, at det er en du kan lide. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER