Barbamama

Kønsselektion

45 indlæg i dette emne

Altså at få fertilitetsbehandling, men hvor nogle læger har sorteret, så man kun får embryoner (eller blastocyster? :chin: ) af ét køn op.

 

Hvad tænker I om det? :) Det er ikke lovligt i DK, men ifølge etik.dk synes hver 10. dansker, at det burde være det.

 

Hvad synes I? Og hvis det var lovligt, kunne I så finde på at benytte jer af det?

 

Og - med fare for at skævvride debatten på forhånd - tjek evt denne interessante (omend ubehagelige) historie om en, der har forsøgt sig med det:

http://www.min-mave.dk/debat/generelle-debatter/aaben-debat/koensselektion.htm

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at have læst historien, vil jeg sige klart NEJ! Jeg synes virkelig ikke det er en god ide, af mange årsager..... tænk hvis "alle" lige pludselig fandt på at de kun ville have drenge, så ville vi altså virkelig få et problem i fremtiden! Og så synes jeg bare der er noget generelt galt med at vælge børn til/fra på det grundlag.... børn er jo vidunderlige ligegyldigt hvilket køn de er :wub 

Jeg ved hvor meget man kan ønske sig et bestemt køn, men om vi så havde fået muligheden præsenteret helt gratis, så havde det slet ikke været aktuelt herhjemme. Vi er glade for hvad der kommer vores vej (og LYKKELIGE for vi har været så heldige at kunne skabe den familie vi har drømt om, med 4 dejlige børn :wub )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, TroldeMor said:

Uden at have læst historien, vil jeg sige klart NEJ! Jeg synes virkelig ikke det er en god ide, af mange årsager..... tænk hvis "alle" lige pludselig fandt på at de kun ville have drenge, så ville vi altså virkelig få et problem i fremtiden! Og så synes jeg bare der er noget generelt galt med at vælge børn til/fra på det grundlag.... børn er jo vidunderlige ligegyldigt hvilket køn de er :wub 

Jeg ved hvor meget man kan ønske sig et bestemt køn, men om vi så havde fået muligheden præsenteret helt gratis, så havde det slet ikke været aktuelt herhjemme. Vi er glade for hvad der kommer vores vej (og LYKKELIGE for vi har været så heldige at kunne skabe den familie vi har drømt om, med 4 dejlige børn :wub )

 

Jeg tror egentlig, jeg har det som dig, men jeg spørger også mig selv: Er det virkelig realistisk at alle pludselig kun vil har et køn? :chin:

 

Og der er jo (i videnskabens øjne) ikke tale om børn, der vælges fra. Jeg er med på, at hvis man tror på, at livet begynder ved undfangelsen, så er det jo strengt taget nogle befrugtede æg (= kommende børn) der ikke bliver implanteret. Men er det ikke også det, der "alligevel" sker, hvis man er i fertilitetsbehandling og skulle være så heldig, at man havde flere potentielle bastocyster at sætte op, end der var brug for (og lovligt) at implantere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg vil sige nej. Jeg ved ikke om jeg har stærke følelser i min holdning, men jeg tror jeg har det sådan, at vi får de børn vi skal have - som var det bedste/stærkeste vores gener kunne producere. Ikke forstået på den måde at børn lavet i behandling ikke er de børn vi skal have - det mener jeg bestemt at de er, men forstået på den måde, at jeg ikke tror på at der kommer de sundeste børn ud af det, hvis først vi begynder at "designe" genetikken.., Det er ikke helt der vi er i ovenstående, men jeg tænker at de embryoner eller blastocyter som bliver til færdige børn, bliver det fordi de var de stærkeste af de mulige... ved ikke om det giver mening :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, FruSekshøj said:

Jeg tror jeg vil sige nej. Jeg ved ikke om jeg har stærke følelser i min holdning, men jeg tror jeg har det sådan, at vi får de børn vi skal have - som var det bedste/stærkeste vores gener kunne producere. Ikke forstået på den måde at børn lavet i behandling ikke er de børn vi skal have - det mener jeg bestemt at de er, men forstået på den måde, at jeg ikke tror på at der kommer de sundeste børn ud af det, hvis først vi begynder at "designe" genetikken.., Det er ikke helt der vi er i ovenstående, men jeg tænker at de embryoner eller blastocyter som bliver til færdige børn, bliver det fordi de var de stærkeste af de mulige... ved ikke om det giver mening :chin:

 

Det giver fuldt ud mening :) Men hvad så, hvis videnskaben kunne forfine teknikken og udvælge den sundeste af det ønskede køn, eller det måske blev vedtaget, at man kun måtte få implanteret det ønskede køn, hvis det var det stærkeste embryo og ellers skulle man starte forfra i processen? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er kun for det , hvis det er fordi man har en arvelig sygdom som er knyttet til kønnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Barbamama said:

 

Det giver fuldt ud mening :) Men hvad så, hvis videnskaben kunne forfine teknikken og udvælge den sundeste af det ønskede køn, eller det måske blev vedtaget, at man kun måtte få implanteret det ønskede køn, hvis det var det stærkeste embryo og ellers skulle man starte forfra i processen? :)

Hvis man kunne sikre at det kun var det stærkeste embryo af ønskede køn, som blev lagt op, så ville jeg mene, hvis jeg skal følge min første tese lidt, at så ville sorteringen ikke være nødvendig, for så ville netop det embryo jo blive til et barn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, FruSekshøj said:

Hvis man kunne sikre at det kun var det stærkeste embryo af ønskede køn, som blev lagt op, så ville jeg mene, hvis jeg skal følge min første tese lidt, at så ville sorteringen ikke være nødvendig, for så ville netop det embryo jo blive til et barn ;)

 

Joeh, hvis man absolut lægger et embryo op.

 

Man kunne jo forestille sig et par, der ønskede et givent køn, og i første forsøg var den stærkeste så det modsatte køn. Men i næste forsøg var det, det ønskede. Ville det så være ok, at springe første "portion" over, og få det ønskede køn - som var det stærkeste i denne omgang - i næste cyklus?

 

Lidt sci-fi, men hvad nu hvis man kunne få en spiral (som jo ikke hindrer undfangelse, men derimod ægget at sætte sig fast = potentielt masser af spildte chancer for liv), der havde en slags indbygget kamera og "afbryder" så den kun virkede på det ene køn? Så ville man stadig kun undfange hvis potentialet for liv var stærkt nok til at kroppen "udvalgte det", men samtidig få det ønskede køn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, Meyer said:

Jeg er kun for det , hvis det er fordi man har en arvelig sygdom som er knyttet til kønnet.

 

Men hvad er det, der er så "slemt", men som man alligevel kan se igennem fingre med, hvis det handler om arvelig sygdom? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

20 minutes ago, Barbamama said:

 

Joeh, hvis man absolut lægger et embryo op.

 

Man kunne jo forestille sig et par, der ønskede et givent køn, og i første forsøg var den stærkeste så det modsatte køn. Men i næste forsøg var det, det ønskede. Ville det så være ok, at springe første "portion" over, og få det ønskede køn - som var det stærkeste i denne omgang - i næste cyklus?

 

Lidt sci-fi, men hvad nu hvis man kunne få en spiral (som jo ikke hindrer undfangelse, men derimod ægget at sætte sig fast = potentielt masser af spildte chancer for liv), der havde en slags indbygget kamera og "afbryder" så den kun virkede på det ene køn? Så ville man stadig kun undfange hvis potentialet for liv var stærkt nok til at kroppen "udvalgte det", men samtidig få det ønskede køn :)

Uh, så langt ved jeg ikke hvad jeg mener længere, men det er spændende (og lidt skræmmende) tanker :). Men jeg kan mærke at mit moderhjerte nu begynder at bløde lidt for de børn som så bliver valgt fra. Jeg er ikke imod spiral, jeg har selv en, men den virker hele tiden, hvis den virkede selektivt ville jeg føle at jeg forhindrede liv, fordi jeg jo egentlig gerne ville have et barn. Det føler jeg ikke jeg gør nu, fordi alle liv forhindres - lidt løjerligt kan jeg godt de nu det står skrevet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må nok sige at jeg står på den side hvor jeg er i mod. Det er nok fordi jeg ikke har haft samme tanker at jeg ikke kan sætte mig ind i hvordan der er at ønske et bestemt køn så brændene at man ikke kan "nøjes" med det man har (sagt i mangel af bedre formulering og ikke for at ramme nogen). Jeg er selv mor til to piger. Behovet for en dreng har aldrig været der, heller ikke under anden graviditet.

Jeg kan godt forstå dem som vælger køn fra grundet sygdomme som knytter sig til et bestemt køn. Jeg ville nok ikke selv gøre det før at jeg var sikker på at fosteret havde sygdommen. Når man f.eks. læser om Turner syndrom, som rammer piger, kunne jeg ikke lade et lille menneske gennemgå de lidelser som følger med sygdommen. Hvis man ved at man er bærer af sygdommen er det værd at få tjekket hvad chancerne er ved at blive gravid med at bestemt køn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er FOR! Helt sikkert. Jeg køber simpelthen ikke argumenterne om en glidebane, hvor vi ender op med en masse 'designerbabyer' (som jeg læst om andre steder). Det er jo slet ikke det, der er tale om. Man kan jo ikke vælge hårfarve eller noget i den dur (og hvis videnskaben en dag tillader det, så lad os tage den debat til den tid). 

 

Jeg har (og er) selv gennem fertilitetsbehandling. Og det er bestemt ikke for sjov. Det er dyrt, og totalt opslidende både fysisk og psykisk. Og jeg føler mig så personligt ramt, hver gang nogle siger, at det med børn (og køn), det må være op til naturen. Hvis vi på nogen måde kunne klare os uden opslidende behandling, ville vi selvfølgelig gøre det. Dermed mener jeg også, at denne type behandling går man kun gennem, hvis man virkelig ønsker det. Og hvordan kan jeg tillade at stille mig til dommer overfor en familie med 3 børn af samme køn, som nu brændende ønsker sig et barn af modsatte køn?

 

Det er muligt, at min holdning er farvet af min baggrund som dansker, hvor begge køn er vægtet helt lige. Der er måske andre steder i verden, hvor det ene køn har en 'højere værdi' end det andet, hvor dette kunne blive problematisk. Men så bør der vel følge nogle former for retningslinier med, fx at en familie skal have x antal børn af det ene køn, før de kan ønske sig det andet køn el lign.

 

Forresten, meget sød historie, du har linket til BBM (hvor det også er gået (unormalt) nemt :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende med en der er for :). Men hvad så hvis en familie "kun" ønsker sig et barn, men brændende at det barn skal have et bestemt køn, er det et mindre legitimt ønske end familien med fx 3 børn af samme køn, som ønsker en lille ny af modsat?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

45 minutes ago, FruSekshøj said:

Spændende med en der er for :). Men hvad så hvis en familie "kun" ønsker sig et barn, men brændende at det barn skal have et bestemt køn, er det et mindre legitimt ønske end familien med fx 3 børn af samme køn, som ønsker en lille ny af modsat?

Det er et sværere spørgsmål, synes jeg. Her ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg synes :chin: Men denne type spørgsmål er jo netop den type spørgsmål, samfundet/etisk råd skal diskutere grundigt, når/hvis det skal legaliseres i DK. 

 

Personligt, tror jeg dog, at det vil være aktuelt meget sjældent. Har aldrig stødt på nogle familier, der har ytret et så kraftigt ønske om kønnet på første barn (og slet ikke, at de så var villige til at gå gennem de kæmpe strabadser, fertilitetsbehandling er (alm IVF koster 20-25.000 kr pr gang, og succesraten er omk 30% - ved ægsortering vil det koste meget mere og halvdelen af embryonerne bruges ikke, så succesraten må være nedsat)). 

 

Men så længe, at der ikke er risiko for en skævvridning af kønsratioen på samfundsplan (hvis nu alle fx ønskede piger), så tror jeg egentligt, at jeg synes, at det må være op til folk selv, hvad de vil bruge deres penge på og udsætte deres kroppe for.

 

Men altså, jeg har dog kun hørt om ønsket kønsselektion hos familier, der allerede havde mindst 2 (og ofte flere) børn af samme køn.

 

PS. Jeg argumenterer udelukkende ud fra den præmis, at behandlingen er som den er. Hvis man sci-fi agtigt kunne trykke på en knap og wupti blive gravid med ønskekønnet, så synes jeg, at det er noget andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, Sparklinrock said:

Det er et sværere spørgsmål, synes jeg. Her ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg synes :chin: Men denne type spørgsmål er jo netop den type spørgsmål, samfundet/etisk råd skal diskutere grundigt, når/hvis det skal legaliseres i DK. 

 

Personligt, tror jeg dog, at det vil være aktuelt meget sjældent. Har aldrig stødt på nogle familier, der har ytret et så kraftigt ønske om kønnet på første barn (og slet ikke, at de så var villige til at gå gennem de kæmpe strabadser, fertilitetsbehandling er (alm IVF koster 20-25.000 kr pr gang, og succesraten er omk 30% - ved ægsortering vil det koste meget mere og halvdelen af embryonerne bruges ikke, så succesraten må være nedsat)). 

 

Men så længe, at der ikke er risiko for en skævvridning af kønsratioen på samfundsplan (hvis nu alle fx ønskede piger), så tror jeg egentligt, at jeg synes, at det må være op til folk selv, hvad de vil bruge deres penge på og udsætte deres kroppe for.

 

Men altså, jeg har dog kun hørt om ønsket kønsselektion hos familier, der allerede havde mindst 2 (og ofte flere) børn af samme køn.

Du har nok ret i at kønsselektion ved første barn nok ikke vil være så udbredt i et land som Danmark, og jeg er helt enig i at det må være en opgave for etisk råd at belyse.

 

jeg kan godt følge dit argument, tak for uddybning. Det er altid rart med andre perspektiver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, FruSekshøj said:

Du har nok ret i at kønsselektion ved første barn nok ikke vil være så udbredt i et land som Danmark, og jeg er helt enig i at det må være en opgave for etisk råd at belyse.

 

jeg kan godt følge dit argument, tak for uddybning. Det er altid rart med andre perspektiver :)

Top fedt :) Elsker, når vi på BK har diskutere sagligt :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, Sparklinrock said:

Jeg er FOR! Helt sikkert. Jeg køber simpelthen ikke argumenterne om en glidebane, hvor vi ender op med en masse 'designerbabyer' (som jeg læst om andre steder). Det er jo slet ikke det, der er tale om. Man kan jo ikke vælge hårfarve eller noget i den dur (og hvis videnskaben en dag tillader det, så lad os tage den debat til den tid). 

 

Jeg har (og er) selv gennem fertilitetsbehandling. Og det er bestemt ikke for sjov. Det er dyrt, og totalt opslidende både fysisk og psykisk. Og jeg føler mig så personligt ramt, hver gang nogle siger, at det med børn (og køn), det må være op til naturen. Hvis vi på nogen måde kunne klare os uden opslidende behandling, ville vi selvfølgelig gøre det. Dermed mener jeg også, at denne type behandling går man kun gennem, hvis man virkelig ønsker det. Og hvordan kan jeg tillade at stille mig til dommer overfor en familie med 3 børn af samme køn, som nu brændende ønsker sig et barn af modsatte køn?

 

Det er muligt, at min holdning er farvet af min baggrund som dansker, hvor begge køn er vægtet helt lige. Der er måske andre steder i verden, hvor det ene køn har en 'højere værdi' end det andet, hvor dette kunne blive problematisk. Men så bør der vel følge nogle former for retningslinier med, fx at en familie skal have x antal børn af det ene køn, før de kan ønske sig det andet køn el lign.

 

Forresten, meget sød historie, du har linket til BBM (hvor det også er gået (unormalt) nemt :))

 

Har du læst hvordan det ender? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej!! Læste kun den indledende historie... :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Sparklinrock said:

Nej!! Læste kun den indledende historie... :o

 

Prøv lige at bladre videre... Den ender ikke så galt, som trådstarteren på et tidspunkt frygter, men det er virkelig en skrækhistorie synes jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, Barbamama said:

 

Prøv lige at bladre videre... Den ender ikke så galt, som trådstarteren på et tidspunkt frygter, men det er virkelig en skrækhistorie synes jeg...

Argh, scroller og scroller.... den er godt nok lang. Men hun ender med at få en dreng :o ??? Scroller lige videre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, nåede lige lidt længere nu. Fu&@ en sindssyg historie!!! Stakkels den familie, hold op en svær proces, de har været gennem!!! Tænk at skulle tvivle på, om ens ufødte barn er ens eget (genetisk altså).

 

Mht til emnet gør det mig blot en endnu større fortaler for at legalisere kønsselektion i DK. Netop så man slipper for at rejse til udlandet og få behandling hos sådan nogle tvivlsomme klinikker :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en virkelig sindssyg historie, men den ender heldigvis med at barnet er både sundt og raskt og i alle henseender deres eget. Men altså ikke det ønskede (og dyrt betalte) køn og så lige en retssag oveni. Det er jo helt forfærdeligt.

 

Men jeg synes historien giver noget til begge sider af diskussionen. På den ene side er jeg enig i, at hvis det var lovligt, ville man ikke tage til udlandet og der ville ske færre misforståelser og danske læger ville sikkert blive dygtigere til det. Og samtidig tænker jeg, at det er et godt billede på, at selvom vi er dygtige, så kan vi lave fejl... Og hvad gør det ved et menneske, at have bestilt et køn og få et andet? Kan det gøre noget ved kærligheden til det barn? Og hvad gør det ved en selv, hvis man får historien senere? Måske gør det i mange tilfælde ikke noget. Men jeg synes faktisk også det er et godt argument fra at holde snitterne fra at prøve at bestemme sådan noget (hvilket IMO i øvrigt er noget helt andet end at hjælpe med fertilitet i øvrigt...).

 

Jeg er nok tilbøjelig til at være enig i, at folk selv må bestemme over deres krop og deres penge - men at vi skylder de kommende børn at være EKSTREMT teknisk dygtige før vi "frigiver" det :chin:

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Interessante pointer BBM. Helt klart må hensynet til barnet, der ender med 'det forkerte køn' jo veje højest. Og her skal forældrene være dygtige til at fortælle historien, så barnet aldrig nogensinde må føle sig uønsket! Det skal der ikke herske tvivl om. Dog tænker jeg også, at dette barn nok langt fra er det første i verdenshistorien, hvor forældrene havde ønsket, at det havde et andet køn (ikke at det gør det bedre). Jeg så i sin tid den engelske dokumentar om netop kønsselektion, og her fulgte man bl.a. en familie, der brændende ønskede sig en datter til deres børneflok bestående af drenge, men ikke havde råd til at rejse til Spanien og betale for kønsselektion. Her brød moderen hulkende sammen, da de ved scanningen af hendes 5. graviditet fandt, at de ventede sig søn nr. 5. i rækken. Dette er nok heller ikke super fedt for søn nr. 5 senere at se.

 

Jeg kunne fra den anden historie ikke finde ud af, om det nogensinde blev opklaret hvad der gik galt? Og så tænker jeg egentligt ikke, at sådan en historie betyder, at vi skal lade være med at lave kønsselektion, men snarere to ting. Den første er at informere patienterne grundigt - heriblandt fortælle, at der 'kun' er en sandsynlighed på 99% (??) for det ønskede køn (hvis det altså er teknikken, der er fejlet). Så kan man gå ind i det med åbne øjne og undgå sådanne 'overraskelser'. Hvis det derimod er klinikken, der har forbyttet embryomerne, så kan dette vel risikere at ske alle steder? I forbindelse med fertilitetsbehandling i DK, bliver man spurgt om sit CPR-nr, hver eneste gang der skal ske noget (æg ud, æg op etc). Det virker lidt voldsomt og overdrevet, men det gør også, at jeg ikke rigtigt frygter, at de kommer til at forbytte mine æg eller min mands sæd. Hvilket ville være ret utilgiveligt.

 

Personligt, har jeg faktisk tænkt lidt om, havd vi ville gøre, hvis dette var muligt i DK. Min mand er jeg er i gang med fertilitetsbehandling til barn nr 2. I forvejen har vi en søn. Og der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg altid har drømt om at opleve et barn af hver køn. Lige nu har vi to embryomer i fryseren, som vi snart skal bruge. De er begge samme kvalitet, og det er tilfældigt i hvilken rækkefølge de bliver tøet op. Og så er det jeg tænker, at hvis nu vi vidste at den ene var en pige og den anden var en dreng, skulle vi så ikke starte med pigen? Jeg er slet ikke der, hvor jeg ville kassere dem og begynde forfra, hvis de begge er drenge. Her er ønsket, om et BARN (sundt, raskt og køn underordnet) alt for stort. Men hvis vi nu havde den mulighed.....?! Hvis vi får en søn til, vil dette jo være perfekt!! Ingen tvivl om det. Men det betyder bare også, jeg nok skal lukke drømmen om nogensinde at få en datter ned, da økonomien, psyken og kroppen nok ikke holder til flere børn. Så med fare for at blive total skudt ned, hehe, så har jeg jo selv leget med tanken om kønsselektion.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt nok en vild historie! Jeg overvejede næsten undervejs om det var en snydehistorie på en eller anden måde, men det virker jo meget reelt til sidst. 

 

Jeg er selv den lykkelige indehaver af en dreng og en pige lavet ved fertilitetsbehandling. Lillesøster er et fryseæg, så da storebror blev lagt tilbage blev han jo vurderet til at være i bedre kvalitet end de resterende æg - mens lillesøster faktisk kun blev vurderet til nummer fire i rækken. Det er jo egentlig lidt vildt at tænke på lige nu, for nu hvor de begge er her, så kan man jo overhovedet ikke se eller mærke på hende at hun ikke var ligeså god kvalitet på dag 5 ;) 

 

Blandt andet pga min egen situation synes jeg det er helt fint med fertilitetsbehandling, screening for visse sygdomme (som f.eks. kan gøre at man alligevel ville abortere) og hvad der ellers kan gøres for at hjælpe folk til at få deres dejlige ønskebørn. Og så alligevel sidder jeg lidt og tygger på det angående kønsselektion. Jeg kan ikke lide det, men synes ikke mine argumenter for hvorfor holder helt vand. 

 

Det er nok frygten for designerbabyer. Jeg havde f.eks. ikke selv det store behov for en pige (som der ellers bliver argumenteret for at alle kvinder åbenbart har lyst til i den tråd der bliver linket til), og ville være blevet lykkelig for to drenge. Men nu hvor jeg har en pige, så synes jeg det er utroligt heldigt at få lov til at opleve en af hver. Og jeg må indrømme at jeg inderst inde drømmer om at hun får langt, lyst hår - ligesom jeg havde som lille. Selvfølgelig er det fuldstændig ligegyldig om hun får brunt eller blondt hår, men tænk nu hvis jeg havde været supermangemillionær, og nu hvor jeg alligevel var igennem fertilitetsbehandling, så kunne man måske blive fristet ved barn nr 2 at se om der skulle gemme sig en pige med blonde gener blandt de æg der alligevel var der. Og så er vi ved at få designerbabyer... 

 

Jeg kender i øvrigt nogle der rigtigt gerne ville have en dreng. De startede med 6 piger, og fik til sidst en dreng. Så tog de ligeså godt et barn mere nu de var i gang, og fik en dreng mere :) Ingen tvillinger! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@tsecret Tillykke med jeres to ønskebørn :) Vildt at det var embryom nr. 4, der blev til en baby - så kan man alligevel ikke sige så meget på 5. dagen. Naturen er forunderlig :)

 

Jeg tror, at der (stærk generaliseret) er mange kvinder, der ønsker sig en datter, og mange mænd der ønsker sig en søn - som en del af drømmen om en 'mini me'. Men det er da heldigvis langt fra en alle, og jeg kender rigtigt mange (af begge) køn, der har ønsket modsat, eller været helt ligeglade.

 

Jeg kan sagtens forstå glidebane argumentationen. Og så alligevel ikke. For jeg synes, at det er så utroligt vigtigt at skelne mellem, hvad vi kan og gør NU, og hvad vi potentielt vil være i stand til FREMOVER. Fx - bare fordi vi KAN lave fertilitetsbehandling på alle, betyder det ikke, at vi skal ændre lovgivningen og gøre det muligt for kvinder i alle aldre (hvor det nu kun er lovligt inden, man fylder 46 år), jeg er ikke begejstret for tanken en 60 årige spædbørnsmødre. Men selvfølgelig skal man træde ekstremt varsomt med en evt legalisering af kønsselektion. Det er et sprængfarligt emne, der (fx i Kina, hvor der er et-barns politik), kan få grumme konsekvenser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER