ccc

Smear-livmoderhalskræft-celleskrab?

20 indlæg i dette emne

Hvor gammel må den test være når man skal have lavet ivf? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror ikke at der er nogle specifikke krav. I mit tilfælde var den 1 år og 4 måneder gammel (PB 1) og 6 måneder (PB2). Hvor langt tid siden er det, at har fået lavet din smeartest?

 

Og PS. Overvejer I nu IVF fremfor IUI? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige set på sundhed. Dk at jeg fik den lavet 5-5-2014.. Og så vidt jeg kunne læse burde den gælde i 3 år.. Men er faktisk ik sikker..( og det irriterer mig) :chin:

Ja vi overvejer at prøve ivf kort protokol..( japanermodellen.. Kender du den? ) de sidste 2 graviditeter er det jo først lykkedes i 7 forsøg begge gange..ved iui..Og det orker jeg egentlig ikke igen.. Jeg er blevet ældre og oddsene er bare lige det større ved ivf, så vi skal til samtale omkring det d 1 marts..og lige der omkring kommer min menstruation.. Så vi håber jo lidt på at vi kan starte efter samtalen..Og så går det jo ikke hvis jeg mangler at få lavet en smeart-test..hvilket vil resulterer i at vi skal vente yderligere en måned med at komme igang..og det vil jeg være ret jeg af..( alle blodprøverne fik jeg taget i fredags) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvis du følger screeningsprogrammet, så er det hvert 3. år, men skal ikke kunne sige, om der er særlige krav, når man er i behandling :chin: 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har helt ret i, at den skal tages/tilbydes (ca) hver 3. år (dette gælder for alle), men hvorvidt det også gælder ifb. med fertilitetsbehandling, det aner jeg ikke :unsure Men kan godt se, at det er lige ved at være på grænsen med den dato. Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte klinikken og evt høre dem, om der er en 'deadline'. Og ellers ville jeg kontakte egen læge og bede om en ny smear, da I netop står overfor fertilitetsbehandling. Som jeg forstår det, så vil de ikke lave smear, når man er gravid - hvilket du bliver lige om lidt - og så går der jo vældig lang tid inden næste smear er muligt. 

 

Det kan jeg faktisk godt forstå. IVF er noget hårdere for kroppen, men succesraten er væsentligt bedre. Så hvis I kan skære lidt ned på usikkerheden, så er det klart at foretrække. IVF kort protokol har jeg selv været igennem :) Så her spørger du bare løs. Men japanermodellen har jeg godt nok aldrig hørt om :chin: Hvad er det?

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg dik lavet smeartest ijuli 2015, og da jeg var til gyn i sidste uge, som anbefalede inseminering til mig, lavede hun en ny smear. Min var altså under to år ganmel, men jeg kan ikke huske, hvorfor hun ville lave den nu. Det giver dog mening, hvis der er et andet krav ifm behandling :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 minutes ago, FruOvervejelse said:

Jeg dik lavet smeartest ijuli 2015, og da jeg var til gyn i sidste uge, som anbefalede inseminering til mig, lavede hun en ny smear. Min var altså under to år ganmel, men jeg kan ikke huske, hvorfor hun ville lave den nu. Det giver dog mening, hvis der er et andet krav ifm behandling :chin:

Tænker, at det giver god mening, at få lavet et ny smear inden behandling, da der jo kan gå rigtigt lang tid til næste gang, da man netop påtænker graviditet :) Og så er det vel også godt at vide, at man ikke har celleforandringer (eller det der er værre), inden man begynder behandling.

 

Kom lige til at læse på Rigshospitalets hjemmeside (hvor vi tidligere har været i behandling). Her er der en liste over test, man skal have lavet inden behandling, og en liste over test, der anbefales. Celleprøve (smear) er kun på den anbefalede liste, så tænker at den ikke er obligatorisk som sådan. https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/fertilitetsklinikken/undersoegelse-og-behandling/Sider/henvisning-hvordan.aspx

 

For øvrigt, spændende at høre, at du har været til gyn. Håber alt gik OK, og du er fortrøstningsfuld. Det lyder ellers fint, hvis du kan blive insemineret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Sparklinrock said:

Tænker, at det giver god mening, at få lavet et ny smear inden behandling, da der jo kan gå rigtigt lang tid til næste gang, da man netop påtænker graviditet :) Og så er det vel også godt at vide, at man ikke har celleforandringer (eller det der er værre), inden man begynder behandling.

 

Kom lige til at læse på Rigshospitalets hjemmeside (hvor vi tidligere har været i behandling). Her er der en liste over test, man skal have lavet inden behandling, og en liste over test, der anbefales. Celleprøve (smear) er kun på den anbefalede liste, så tænker at den ikke er obligatorisk som sådan. https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/fertilitetsklinikken/undersoegelse-og-behandling/Sider/henvisning-hvordan.aspx

 

For øvrigt, spændende at høre, at du har været til gyn. Håber alt gik OK, og du er fortrøstningsfuld. Det lyder ellers fint, hvis du kan blive insemineret :)

Ja, det tænker jeg også :) Og så er smear jo ikke obligatorisk på nogen måde, og har ikke som sådan nogen indflydelse på behandling, så derfor er den vel nødt til at være på listen over "anbefalede".

 

Tjaeh, jeg synes, det var lidt hårdt at få at vide, at hun mente, vi ikke kan selv. Det havde jeg ikke lige set komme :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

24 minutes ago, FruOvervejelse said:

Ja, det tænker jeg også :) Og så er smear jo ikke obligatorisk på nogen måde, og har ikke som sådan nogen indflydelse på behandling, så derfor er den vel nødt til at være på listen over "anbefalede".

 

Tjaeh, jeg synes, det var lidt hårdt at få at vide, at hun mente, vi ikke kan selv. Det havde jeg ikke lige set komme :(

Giver god mening :)

 

Argh, var ikke klar over, at det var sådan, det var gået. :kram2 Puha, det må være et hårdt slag, når du ikke har været forberedt på det, det kan jeg godt forstå!! :( Hvorfor, tror hun ikke, at I kan selv? (håber det er ok, at jeg spørger, ellers siger du selvfølgelig bare til, hvis ikke du har lyst til at dele)  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Sparklinrock said:

Du har helt ret i, at den skal tages/tilbydes (ca) hver 3. år (dette gælder for alle), men hvorvidt det også gælder ifb. med fertilitetsbehandling, det aner jeg ikke :unsure Men kan godt se, at det er lige ved at være på grænsen med den dato. Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte klinikken og evt høre dem, om der er en 'deadline'. Og ellers ville jeg kontakte egen læge og bede om en ny smear, da I netop står overfor fertilitetsbehandling. Som jeg forstår det, så vil de ikke lave smear, når man er gravid - hvilket du bliver lige om lidt - og så går der jo vældig lang tid inden næste smear er muligt. 

 

Det kan jeg faktisk godt forstå. IVF er noget hårdere for kroppen, men succesraten er væsentligt bedre. Så hvis I kan skære lidt ned på usikkerheden, så er det klart at foretrække. IVF kort protokol har jeg selv været igennem :) Så her spørger du bare løs. Men japanermodellen har jeg godt nok aldrig hørt om :chin: Hvad er det?

 

Dette er japaner-modellen..egentlig er det vist bare ivf med få hormoner..mon det egentlig er det samme du har været igennem i forbindende med kort protokol? 

http://www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/japaner-modellen.htm 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, ccc said:

Dette er japaner-modellen..egentlig er det vist bare ivf med meget få hormoner..

http://www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/japaner-modellen.htm 

 

Ahhh, spændende :) Jeg har fået 150 eller 175 IE puregon hver dag i 7-10 dage, og så ingen anden stimulering. Her er det så tilsvarende, men kun hver anden dag, og så får du til gengæld pergotime oveni. Det lyder da egentligt meget tilforladeligt og fint. Det tror jeg, at du kan være ret tryg ved :)

Det bliver godt nok spændende, hvis cyklus flasker sig, og I får lov at starte efter 1 .marts. Det er jo lige om lidt!! Glæder mig til at høre, hvordan samtalen går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Sparklinrock said:

Ahhh, spændende :) Jeg har fået 150 eller 175 IE puregon hver dag i 7-10 dage, og så ingen anden stimulering. Her er det så tilsvarende, men kun hver anden dag, og så får du til gengæld pergotime oveni. Det lyder da egentligt meget tilforladeligt og fint. Det tror jeg, at du kan være ret tryg ved :)

Det bliver godt nok spændende, hvis cyklus flasker sig, og I får lov at starte efter 1 .marts. Det er jo lige om lidt!! Glæder mig til at høre, hvordan samtalen går :)

Ja det lyder faktisk rigtig godt.. Og vi er mega spændte på samtalen d 1 marts..

Ved du egentlig om man har behov for smertestillende ved æu og æo.. Og hvilken slags smertestillende man får? 

Jeg kan nemlig ikke tåle morfin.

Jeg kan godt tåle Panodil-men er det mon nok? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Sparklinrock said:

Giver god mening :)

 

Argh, var ikke klar over, at det var sådan, det var gået. :kram2 Puha, det må være et hårdt slag, når du ikke har været forberedt på det, det kan jeg godt forstå!! :( Hvorfor, tror hun ikke, at I kan selv? (håber det er ok, at jeg spørger, ellers siger du selvfølgelig bare til, hvis ikke du har lyst til at dele)  :kiss

Jamen, det er fordi min livmoder er todelt, og hun mente, at drt forholder sig sådan, at det er mere end bare svært for os at klare det selv. A var åbenbart lidt af er mirakel :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, FruOvervejelse said:

Jamen, det er fordi min livmoder er todelt, og hun mente, at drt forholder sig sådan, at det er mere end bare svært for os at klare det selv. A var åbenbart lidt af er mirakel :unsure

Jeg håber det lykkedes for jer med lidt hjælp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

34 minutes ago, FruOvervejelse said:

Jamen, det er fordi min livmoder er todelt, og hun mente, at drt forholder sig sådan, at det er mere end bare svært for os at klare det selv. A var åbenbart lidt af er mirakel :unsure

Ahh, det er pga den todelte livmoder. A er jo et mirakel :wub Altså, jeg tænker at det super godt, hvis I kan få hjælp. Det kan måske hjælpe lidt på frustrationerne og bekyringerne, der kommer undervejs. Men det er selvfølgelig et stort skridt mentalt, når I ikke har regnet med det. Jeg håber, at I finder ud af, om det er vejen frem for jer, og at det kommer det at gå super nemt og hurtigt, hvis I når så langt :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, ccc said:

Ja det lyder faktisk rigtig godt.. Og vi er mega spændte på samtalen d 1 marts..

Ved du egentlig om man har behov for smertestillende ved æu og æo.. Og hvilken slags smertestillende man får? 

Jeg kan nemlig ikke tåle morfin.

Jeg kan godt tåle Panodil-men er det mon nok? 

 

ÆO kan ikke mærkes. Det er ligesom at blive insemineret, synes jeg. Så her behøver du ingenting.

 

Jeg har kun været gennem ÆU to gange. Begge gange fik jeg 2 stk paracetamol lidt tid inden. Derudover fik jeg et morfinlignende præparet intravenøst under selve ÆU. Det ville jeg ikke have været foruden. Men mon ikke de har et alternativ? Du kan da langt fra være den første, der ikke kan tåle morfin! Jeg tænker, at det vil være en god ide at tale med lægen om dette til jeres samtale, så I kan få en plan klar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

53 minutes ago, FruOvervejelse said:

Jamen, det er fordi min livmoder er todelt, og hun mente, at drt forholder sig sådan, at det er mere end bare svært for os at klare det selv. A var åbenbart lidt af er mirakel :unsure

 

Åh nej, det er jeg ked af at læse:kram2

 

Undskyld til ts, at jeg lige crasher din tråd:blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

23 hours ago, FruOvervejelse said:

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Armen for dælen da.. Nu opdagede jeg så lige at der ved ivf behandling og blodprøver står at nogen af dem skal tages på 3-7 dagen i cyklus.. Det er mine jo ik blevet..de er vist taget på dag 20 i cyklus.. Øv øv øv..nu frygter jeg de siger vi skal vente endnu en cyklus så blodprøverne kan tages mellem 3-7 dagen i cyklus.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, ccc said:

Armen for dælen da.. Nu opdagede jeg så lige at der ved ivf behandling og blodprøver står at nogen af dem skal tages på 3-7 dagen i cyklus.. Det er mine jo ik blevet..de er vist taget på dag 20 i cyklus.. Øv øv øv..nu frygter jeg de siger vi skal vente endnu en cyklus så blodprøverne kan tages mellem 3-7 dagen i cyklus.

 

 

Altså, jeg fik taget (nye) blodprøver på CD2 i samme cyklus, som vi begyndte på behandling. Så det behøver jo ikke at udelukke, at I kan komme i gang nu. Men kan sagtens forstå din frustration!!

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER