Barbamama

Et nyt teknisk spørgsmål :-)

4 indlæg i dette emne

Eller, måske er det mere rigtigt at kalde det et biologi-spørgsmål. :)

 

Jeg ved, at ÆL indtræffer 24-48 timer efter positiv test. Og når jeg googler grafer, ser det ud til, at ægløsningen sker sådan lige i det første kvarte af nedgangen af LH hormonet. Men hvad er det så præcis, der sker lige præcis der?

 

Altså er det ægget der krydser en barriere fra ikke-tilgængeligt til tilgængeligt? Eller er det en slags skal, der knækker? Og hvor lang tid tager lige præcis dét? Altså hvad dækker "ægløsning" på den måde over?

 

Jeg spørger sådan dels af nysgerrighed og dels fordi jeg vågnede helt random i nat uden den fjerneste grund, og det plejer jeg ikke. Og samtidig har jeg (ud fra, hvor kraftig teststregen har været på mine ÆL tests fra i forgårs og til nu) en kraftig mistanke om at "selve ægløsningen" skete i nat. Giver det mon mening? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
22 minutes ago, Barbamama said:

Eller, måske er det mere rigtigt at kalde det et biologi-spørgsmål. :)

 

Jeg ved, at ÆL indtræffer 24-48 timer efter positiv test. Og når jeg googler grafer, ser det ud til, at ægløsningen sker sådan lige i det første kvarte af nedgangen af LH hormonet. Men hvad er det så præcis, der sker lige præcis der?

 

Altså er det ægget der krydser en barriere fra ikke-tilgængeligt til tilgængeligt? Eller er det en slags skal, der knækker? Og hvor lang tid tager lige præcis dét? Altså hvad dækker "ægløsning" på den måde over?

 

Jeg spørger sådan dels af nysgerrighed og dels fordi jeg vågnede helt random i nat uden den fjerneste grund, og det plejer jeg ikke. Og samtidig har jeg (ud fra, hvor kraftig teststregen har været på mine ÆL tests fra i forgårs og til nu) en kraftig mistanke om at "selve ægløsningen" skete i nat. Giver det mon mening? :chin:

Jeg mærkede ÆL tydeligt ved Mi. Ved Me. Mærkede jeg da ægget satte sig fast, jeg var slet ikke i tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ÆL er der ægget bliver 'frigivet' og begynder at vandre ned gennem æggelederen til livmoderen :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er som girl next door skriver. 

 

Hvis du har lyst til at nørde, er der en lidt karikeret animation af det her https://www.youtube.com/watch?v=NkLUA05ExHA - ægget er dog kun 0,1 mm selv om det ser større ud her (ord fra videoen: ovary - æggestok, uterus - livmoder, (pituitary gland: hypofysen (kirtel i hjernen, men pyt med den)), ovarian follicle - follikel, fallopian tube - æggeleder).

 

 

Det diskuteres at nogle kvinder faktisk kan mærke deres ægløsning ved et stik i siden (og hvad det kan være, der medfører dette stik) - det har du nok hørt om før? Måske er det det, der vækkede dig :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER