MLM

Hvis mor og far dør -hvad skal børnene?

24 indlæg i dette emne

Jeg er gammel bruger herinde, som lige har brug for at vende og få sparring andre der har børn.  

 

Jeg fik en opringning fra min barndomsveninde og hun fortæller mig at hun er meget syg og derfor vil de gerne spørge os om vi vil stå i deres børnetestamente, hvis det utænkelig sker at de dør for børnene kan stå på egne ben. 

 

Vores egne børn er "afsat" i form at manglende ord. 

 

Men er det noget i har overvejet og hvilke tanker gør i jer?

 

har beslutningen været svær og i såfald hvad vægter man højest når man tager sit valg. 

 

For os vægtede vi at det skulle være nogle som vi ved vil give vores børn en tryg og stabil opvækst. At der er kærlighed, børnene kan være sammen og nogenlunde samme værdier som os samt at de vil gøre hvad de kan for at børnene kan beholde deres kontakt til deres/vores familie og netværk. 

 

Denne tråd er ikke lavet for at skabe kaos i folks hoveder. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ked af at høre med din veninde :kram

Vi har talt om det og egentlig valgt hvem der skal stå i testamentet, men vi har ikke fået et lavet endnu. 

Vi har valgt min søster og hendes mand. De bor tæt på, har et godt forhold til vores børn og deler de samme værdier som vi gør.

Det var svært at vælge synes jeg, men det betyder noget at det er familie. 

 

Ps. Godt at se dig igen :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør mig ondt med din veninde :kram 

 

Vi har faktisk selv lige snakket om det, og valgt min søster, men endnu ikke spurgt hende. Men det er meningen og vi så vil lave et børnetestamente. Det er vigtig for mig, at vi ikke 'pådutter' hende den opgave uden at hun har indviljet i det. For det er et stort ansvar og opgave at få. 

 

Det har været vigtig for os at vælge en, som Silke Elia (og baby) kender rigtig godt (og omvendt), er glade og trygge ved, er en del af vores hverdag (bor i samme by), er familie og ikke mindst deler vores værdier på de vigtigste områder. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

17 minutes ago, louisevibe said:

Det gør mig ondt med din veninde :kram 

 

Vi har faktisk selv lige snakket om det, og valgt min søster, men endnu ikke spurgt hende. Men det er meningen og vi så vil lave et børnetestamente. Det er vigtig for mig, at vi ikke 'pådutter' hende den opgave uden at hun har indviljet i det. For det er et stort ansvar og opgave at få. 

 

Det har været vigtig for os at vælge en, som Silke Elia (og baby) kender rigtig godt (og omvendt), er glade og trygge ved, er en del af vores hverdag (bor i samme by), er familie og ikke mindst deler vores værdier på de vigtigste områder. 

 

Hvordan tænker du at spørge? Vi har nemlig heller ikke spurgt endnu, og jeg synes det er liiiidt svært! Jeg vil netop heller ikke pådutte dem noget! :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 minutes ago, Pada said:

 

Hvordan tænker du at spørge? Vi har nemlig heller ikke spurgt endnu, og jeg synes det er liiiidt svært! Jeg vil netop heller ikke pådutte dem noget! :unsure 

 

Meget stille og roligt. Forklare hvad det går ud på. Hun står i forvejen fadder til Silke Elia og skal også til baby. Og vi ser hende 1-2 gange i ugen. Hun er en meget stor del af vores liv - og har også boet hos os. 

Det eneste er, at hun jo stadig er single og ikke selv har børn, og selvfølgelig kan verden se anderledes ud om 10 år. Men forhåbentlig bliver det aldrig nødvendigt. 

Dernæst vil vi fortælle det til resten af familien, så de ved der er taget stilling til det. 

Det gjorde mine forældre også, så jeg har altid vidst, hvor os børn skulle hen, hvis uheldet var ude. Og det synes jeg faktisk har været rigtig rart. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min storesøster og jeg er helt på det rene med, at vi er stand-in til hinandens børn. Vi er nogenlunde jævnaldrende, bor relativt tæt på hinanden, har tilstrækkelige ressourcer - og mest af alt så ELSKER vi hinandens børn næsten lige så meget som vores egne.

 

Må jeg være så kedelig at gøre opmærksom på, at det kan være en ide at sørge for, at der i givet fald følger nogle (forsikrings)penge med børnene og opgaven - det kan være en væsentlig økonomisk belastning med pludselig familieudvidelse på den måde (f.eks. hvis hjemmet rent fysisk simpelthen ikke kan rumme 2-4 ekstra børn e.l.).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det min søster, som tager A, hvis vi dør. Hun er gudmor til ham, og da vi aftalte, at hun skulle være det, fortalte jeg, at for mig betød det, at hun overtog ved dødsfald. Vi har ikke lavet børnetestamente, men ALLE ved, hvad vi ønsker, så jeg kan ikke på nogen måde forestille mig drama på den front.

Omvendt er jeg så "testamentemor" for min datter. Hun er ikke døbt, så det blev min titel :D Her er aftalen fuldstændig den samme; jeg overtager ved dødsfald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden og jeg er enige om at min lillebror skal overtage vores unger,hvis der skulle ske os noget. Han er den vi er tættest på, og så elsker Caroline ham ubeskrivelig højt og det er gengæld, og jeg håber at lillebror får samme tætte bånd til ham. 

 

Han står fadder til Caroline, og i forbindelse med at jeg spurgte om han vil være fadder til lillebror når han kommer, fik jeg spurgt om hvis der skulle ske os noget, om han så ville passe på ungerne, og det vil han heldigvis rigtig gerne :wub 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har overvejet det og vi har faktisk snakket lidt løst om det for nylig - og er ikke helt enige, men det kan godt være det er en af de ting vi snart sætter os og snakker om. Det har ændret sig gennem årene (jeg har jo været mama i mange år!) hvem jeg har tænkt var den/de bedste til at træde til. Her har vi også den snak om hvis jeg skulle dø før Mathilde er myndig... hun er heldigvis allerede nu så gammel hun selv vil kunne være med til at holde kontakten, men det har stået lidt som et skræk scenarie at hendes far skulle have fuld forældremyndighed... 

 

Det gør mig ondt med din veninde :kiss håber ikke hun får brug for børnetestamentet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skulle der ske mig noget, ville mine børn formentlig blive skilt ad, da de har hver deres far :blink :icon_crybad:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Lady H said:

Min storesøster og jeg er helt på det rene med, at vi er stand-in til hinandens børn. Vi er nogenlunde jævnaldrende, bor relativt tæt på hinanden, har tilstrækkelige ressourcer - og mest af alt så ELSKER vi hinandens børn næsten lige så meget som vores egne.

 

Må jeg være så kedelig at gøre opmærksom på, at det kan være en ide at sørge for, at der i givet fald følger nogle (forsikrings)penge med børnene og opgaven - det kan være en væsentlig økonomisk belastning med pludselig familieudvidelse på den måde (f.eks. hvis hjemmet rent fysisk simpelthen ikke kan rumme 2-4 ekstra børn e.l.).

 

Men sørme en vigtig ting at gøre opmærksom på! Jeg så et sted at nogen gjorde det sådan at der fulgte x antal kr pr måned med fra arven indtil børnene fyldte 18.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 hours ago, Pada said:

Ked af at høre med din veninde :kram

Vi har talt om det og egentlig valgt hvem der skal stå i testamentet, men vi har ikke fået et lavet endnu. 

Vi har valgt min søster og hendes mand. De bor tæt på, har et godt forhold til vores børn og deler de samme værdier som vi gør.

Det var svært at vælge synes jeg, men det betyder noget at det er familie. 

 

Ps. Godt at se dig igen :) 

Tak sødeste (jeg kan altså ikke finde ud af de nye smileyer ) det er en lorte situation i forhold til min veninde, men jeg er ret beæret over at de vælger os til at tage sig deres børn. 

 

Tak for din mening, for mig er det spændende at høre hvad andre tænke i forhold hvad man opvejer som noget af det vigtigste. 

 

Vores børn skal ikke til nogle af deres faddere eller vores søskende, da vi rent faktisk mener at der ingen af dem som kan løfte den opgave. 

 

Men fedt at høre i har taget snakken

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 hours ago, louisevibe said:

Det gør mig ondt med din veninde :kram 

 

Vi har faktisk selv lige snakket om det, og valgt min søster, men endnu ikke spurgt hende. Men det er meningen og vi så vil lave et børnetestamente. Det er vigtig for mig, at vi ikke 'pådutter' hende den opgave uden at hun har indviljet i det. For det er et stort ansvar og opgave at få. 

 

Det har været vigtig for os at vælge en, som Silke Elia (og baby) kender rigtig godt (og omvendt), er glade og trygge ved, er en del af vores hverdag (bor i samme by), er familie og ikke mindst deler vores værdier på de vigtigste områder. 

 

Tak søde du ang min veninde. 

 

Og tak fordi du deler din/ jeres holdning til emnet

 

Du har helt fat i noget af en pointe at det er et stort ansvar at sige ja til. 

 

Det er var vigtigst for os var at vores børn ville være fuldt ud trygge, og så er familiebåndene underordnet blot vi ved at de beholde kontakten til deres bedsteforældre. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 hours ago, Pada said:

 

Hvordan tænker du at spørge? Vi har nemlig heller ikke spurgt endnu, og jeg synes det er liiiidt svært! Jeg vil netop heller ikke pådutte dem noget! :unsure 

 

15 hours ago, louisevibe said:

 

Meget stille og roligt. Forklare hvad det går ud på. Hun står i forvejen fadder til Silke Elia og skal også til baby. Og vi ser hende 1-2 gange i ugen. Hun er en meget stor del af vores liv - og har også boet hos os. 

Det eneste er, at hun jo stadig er single og ikke selv har børn, og selvfølgelig kan verden se anderledes ud om 10 år. Men forhåbentlig bliver det aldrig nødvendigt. 

Dernæst vil vi fortælle det til resten af familien, så de ved der er taget stilling til det. 

Det gjorde mine forældre også, så jeg har altid vidst, hvor os børn skulle hen, hvis uheldet var ude. Og det synes jeg faktisk har været rigtig rart. 

Vi valgte at snakke med den en aften vi alligevel var sammen med dem. Og sagde at de skulle tænke rigtig godt og grundig over det og vi ikke forventede noget som helst og forstod fuldt ud hvis det var for meget idet de har 3 børn i forvejen. 

 

Mine forældre er klar over hvad vi har aftalt med vores venner, de var lidt paffe over det, men lyttede til vores argumenter og kunne bagefter fuldt forstå hvorfor vi havde "valgt"/ truffet den beslutning. 

 

Men det er en svær snak. 

 

 

Min veninde sendte en SMS at hun BARE SKULLE SNAKKE NU (indsæt en desperat smiley her)

 

Da jeg ringede fløj det bare ud af munden på hende fordi hun bare skulle have en afklaring NU. Jeg snakkede med min mand dagen efter (vi talte sammen kl 23 - og der sov han). 

 

Set lidt i bagspejlet var det rent faktisk et lidt "voldsomt" opkald fordi det var ret stor ting at forholde sig til. Men jeg kunne ringe tilbage morgen efter og sige at gerne vil tage deres børn til os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Lady H said:

Min storesøster og jeg er helt på det rene med, at vi er stand-in til hinandens børn. Vi er nogenlunde jævnaldrende, bor relativt tæt på hinanden, har tilstrækkelige ressourcer - og mest af alt så ELSKER vi hinandens børn næsten lige så meget som vores egne.

 

Må jeg være så kedelig at gøre opmærksom på, at det kan være en ide at sørge for, at der i givet fald følger nogle (forsikrings)penge med børnene og opgaven - det kan være en væsentlig økonomisk belastning med pludselig familieudvidelse på den måde (f.eks. hvis hjemmet rent fysisk simpelthen ikke kan rumme 2-4 ekstra børn e.l.).

Tak for dit svar 

 

og super god pointe du tager fat i der mht. Økonomien. 

 

Måske du ved noget om det, blot en undring. 

 

Men vi har et hus hvor der ca. Er 800.000kr friværdi lige pt. Kunne man dele "arven" op så vores venner ville få pengene fra huset til vores børn. Og så børnene kunne få alt fra forsikringen osv. ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Fru.Mor said:

Her er det min søster, som tager A, hvis vi dør. Hun er gudmor til ham, og da vi aftalte, at hun skulle være det, fortalte jeg, at for mig betød det, at hun overtog ved dødsfald. Vi har ikke lavet børnetestamente, men ALLE ved, hvad vi ønsker, så jeg kan ikke på nogen måde forestille mig drama på den front.

Omvendt er jeg så "testamentemor" for min datter. Hun er ikke døbt, så det blev min titel :D Her er aftalen fuldstændig den samme; jeg overtager ved dødsfald.

 Tænker du at du ville have mere ro, hvis der blev lavet et børnetestamente ?

 

Jeg tænker bare at der jo kan ske uoverensstemmelser når en "arv/børn" skal deles. 

 

Det er ikke ment negativt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, AnneDam said:

Manden og jeg er enige om at min lillebror skal overtage vores unger,hvis der skulle ske os noget. Han er den vi er tættest på, og så elsker Caroline ham ubeskrivelig højt og det er gengæld, og jeg håber at lillebror får samme tætte bånd til ham. 

 

Han står fadder til Caroline, og i forbindelse med at jeg spurgte om han vil være fadder til lillebror når han kommer, fik jeg spurgt om hvis der skulle ske os noget, om han så ville passe på ungerne, og det vil han heldigvis rigtig gerne :wub 

Tænker du at det skal skrives nogen steder eller ved "folk/din bror" det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Saga74 said:

Jeg har overvejet det og vi har faktisk snakket lidt løst om det for nylig - og er ikke helt enige, men det kan godt være det er en af de ting vi snart sætter os og snakker om. Det har ændret sig gennem årene (jeg har jo været mama i mange år!) hvem jeg har tænkt var den/de bedste til at træde til. Her har vi også den snak om hvis jeg skulle dø før Mathilde er myndig... hun er heldigvis allerede nu så gammel hun selv vil kunne være med til at holde kontakten, men det har stået lidt som et skræk scenarie at hendes far skulle have fuld forældremyndighed... 

 

Det gør mig ondt med din veninde :kiss håber ikke hun får brug for børnetestamentet

 

Jeg har også udviklet mig som mor over tiden, og nok også deraf vores valg om st vores børn ikke skal "blive" i familien. 

 

Jeg håber heller ikke de får brug for børnetestamentet, men hvis de gør er vi klar til at flytte i stuen, så ungerne kan få hver deres værelse ( indsæt en glad smiley)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Trumpf said:

Skulle der ske mig noget, ville mine børn formentlig blive skilt ad, da de har hver deres far :blink :icon_crybad:

Ja puha ha det var da ikke til at bære,men en virkelighed som er for mange børn. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, MLM said:

Tænker du at det skal skrives nogen steder eller ved "folk/din bror" det?

 

min bror ved det, og vil rigtig gerne hvis det skulle blive nødvendig. Jeg tænker at vores familier ved at det skal være ham, han er den vi er tættest på. Men det er ikke noget vi har på skift. Men kan være vi kal få det skrevet ned, bare så der ikke vil opstå tvivl hvis situationen skulle opstå. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har faktisk lige taget snakken og min mor som er advokat er ved at skrive børnetestamente for os.

Vi har valgt at min lillesøster skal have opgaven skulle det ske. Hun er blot ret ung, kun 20 år, men er den vi synes ville være bedst ud fra dem vi kender. Børnene er rigtig trygge ved hende og hun er god til dem. Vi får skrevet ind at hun får forældremyndigheden og vi ønsker hun har hovedansvaret, men forventer at børnenes bedsteforældre vil være klar på sidelinjen.

Vi får skrevet ind, at med forældremyndigheden følger også ansvaret for at forvalte arv og at noget arv skal gå til daglige omkostninger. Vi ønsker ikke at påføre hende al for store økonomiske omkostninger, men ønsker samtidig der skal være noget tilbage til børnene.

Det blev aktuelt da vores søn spekulerede meget på, hvad der skulle ske med ham og hans søster, hvis vi døde. Vi ville gerne give ham lidt ro og det er jo sådan set fornuftigt nok at få på plads, så jeg ringede til min søster og spurgte og hun sagde ja med det samme.

 

Jeg synes det var en svær beslutning, men vi følte begge hun var den rigtige. Vores forældre synes vi er for gamle, vores venner har travlt med deres eget liv og egne børn. Nogle deler vi ikke helt opdragelses syn med og vil ikke at vores børn skal dertil, selvom de er gode forældre, blot ikke til vores. Andre har deres egne problemer og vi ser bare ikke vores børn være der.

 

Vi har så haft snakken hvad hvis vi ikke dør samtidig og den anden finder en anden som børnene bliver tætte på, hvad så...Derudover bor vi i tyskland og det vil være noget af en omvæltning for børnene pludselig at skulle til DK, men det er der vores muligheder er nu. men er der pludselig en stedmor/far så er testamentet ikke bindende for den overlevende men kan ændres og vi må stole på at vi hver især vil sikre børnenes bedste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, MLM said:

Ja puha ha det var da ikke til at bære,men en virkelighed som er for mange børn. 

 

 

Ja, det ved jeg - skulle det ske håber jeg at mændene kan se hvad der er bedst for børnene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En meget god tråd, der lige satte tankerne lidt i gang.

 

Vi har afklaring på spørgsmålet, men vi har ikke skrevet det ned nogen steder.

 

Hos os skal farmor drage omsorgen for vores datter, hvis ikke vi selv er i stand til det. 

 

Jeg vil sørge for vi får lavet et testamente.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket om det, men vi har ikke taget en beslutning. Min svigermor er for gammel, vores søskende synes vi helt ærligt ikke er gode nok til at forvalte opgaven, vi er unge, så vores venner har ikke fået børn endnu, men får det jo. Mine forældre er nok bedste bud, de er stadig forholdsvis unge og de har pladsen til børnene, ulempen er at vi på ingen måde deler opdragelsessyn og de bor langt væk. Vores rigtig gode veninde har lige fået en kæreste som virkelig deler opdragelsessyn og familie værdier med os, han drømmer om en stor familie og min veninde vil nok kun have 2, så de kunne faktisk godt være et rigtig godt bud. Altså her taler vi om en rigtig rigtig god veninde. For os er det så vigtigt med nogen der giver sig tid til børnene og er meget hjemme, så jeg håber hvis det utænkelige skulle ske og vi ikke har taget en beslutning at mine forældre er villige til, at sætte sig selv lidt på stand by. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER