Ihpets-mortilto

Lun og spis!

35 indlæg i dette emne

Jeg kunne godt bruge inspiration til aftensmadsretter der godt må tage tid i forberedelsen, men som kan røres/lunes/klargøres færdig på maks 10 minutter.

 

Retterne man spiser når man kommer hjem lige til spisetid :) 

 

 

De usunde versioner har vi styr på ;) det er de sunde, børnevenlige og hverdagsagtige vi mangler :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nøj dem mangler vi også nogle af. Jeg lurer lige med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 minutes ago, Little Miss said:

Nøj dem mangler vi også nogle af. Jeg lurer lige med :)

 

Lad os håbe at de andre har regnet det ud :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså tænker du på at man f.eks. bruger lang tid på dem om formiddagen mens man går hjemme på barsel, og så kan lune dem til aftensmadstid, eller er det noget andet? Skal bare være helt med på hvad det er du mener? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lige hurtigt: lasagne, kødsovs, pizzaboller, grøntsagsmuffins, havregrød ;), pølsehorn, skinke-ost-horn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

26 minutes ago, tsecret said:

Altså tænker du på at man f.eks. bruger lang tid på dem om formiddagen mens man går hjemme på barsel, og så kan lune dem til aftensmadstid, eller er det noget andet? Skal bare være helt med på hvad det er du mener? 

 

Ja lige præcis! Eller laver om søndagen til fryseren og så spise den dag man er sent hjemme. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

22 minutes ago, FruAnd15 said:

Jeg tænker lige hurtigt: lasagne, kødsovs, pizzaboller, grøntsagsmuffins, havregrød ;), pølsehorn, skinke-ost-horn

 

Gode bud :kiss 

 

Jeg synes dog hurtigt det tager i hvert fald 20 minutter før pastaerne er kogt til kødsovs (dumme langsomme komfur <_< )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tærter? Som er lavet og på frys som skal varmes, tænker dog det tager lidt mere end 10 min. En omgang frikadeller i fryseren som kan varmes i ovnen med grønt og kartofler til? 

 

Eller den tomatsauce I fik i går med kødboller til? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Stephi-moren said:

 

Gode bud :kiss 

 

Jeg synes dog hurtigt det tager i hvert fald 20 minutter før pastaerne er kogt til kødsovs (dumme langsomme komfur <_< )

 

Vi har altid frisk pasta i køleskabet til de dage det skal gå stærkt. Og kog vandet i elkedlen først- det er også mere strømbesparende :) 

 

Jeg tænker pirogger. Det kan nemt gemmes en del grønt i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg koger spaghetti på under 10 minutter; koger vandet i elkedel og så skal vore økologiske have 7-8 minutter. Alternativt laver vi frisk pasta på under 5 minutter.  Vi har også haft kogt pasta i forvejen, som vi så varmer nede i fx kødsovse. 

 

Ris kan koges på forhånd, fryses og så varmes i micro eller på panden. 

 

Vi har i fryseren som bare skal tages op i forvejen og varmes (altså vi har ikke altid alt) 

- frikadeller

- kødsovs

- chili con carne

- mørbradgryde

- medister der er stegt

- fiskefileter 

-boller i karry 

 

Vi varmes tit torskerogn på panden, dertil gnavegrønt og pasta. Det tager max 10 minutter - 30 minutter hvis det er Jesper :lol 

 

Frisk laks i ovn tager også kun 10 minutter, men ovnen skal selvfølgelig opvarmes. 

 

Frost grøntsagsposer fra fx Rema har vi også i fryseren, de er hurtige at varme på en travl dag. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagens menu kreeret på 10 minutter:

 

Frisk pasta (dem med grøntsager i fra Pastella). Da de var kogt blev de vendt med et glas Dolmio og majs. 

Frikadeller (lunet på en pande)

Peberfrugt skåret i strimler (rå)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du har en stegeso eller slow cooker, forbereder du bare maden om formiddagen og tager ud til spisetid. Ting jeg laver i min stegeso kan være flæskesteg, hel kylling, mørbradgryde, (eller anden sammenkogt). Jeg har også lavet lasagne og brød deri. Disse skal dog ikke have så lang tid ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, ved ikke om de tæller, for det skal sættes over en times tid inden man skal spise, men disse to kan i hvert fald forberedes om formiddagen og så nærmest bare sættes over om aftenen. Om de er fryseegnede ved jeg faktisk ikke :chin:

 

Jeg (og B og E - men ikke V) er fan af denne:

http://www.min-mave.dk/opskrifter/kylling-garam-masala.html

 

Som tager lidt tid at hakke/snitte (kan gøres om formiddagen) men passer sig selv i gryden. Vi får naanbrød og ris til og laver det med kyllingefilet istedet for hel kylling :)

 

Vi er også meget glade for den gryderet, hvor man tager en god mængde æbler (6-7-ish) skræller og skærer i tern, og en god stak gulerødder (bum bum... 7-8 store?), skræller og river groft. Det ryger ned i en gryde til en pakke svitset svinekød i tern, sammen med en boulionterning, et ordentligt skvæt soya (7 spsk vil jeg tro) og evt en smule vand. Og så hygger det sig der i en times tid og så hældes det sammen med pastaskruer og serveres evt med flutes til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver også tit noget, hvor vi hælder frostgrønt/risblanding i et ildfast fad, 1/4 (eller er det en halv? :blush) fløde i, og så kyllingebryster med bacon om ovenpå. Ind i ovnen i tre kvarter/en time. Det smager mega godt og er nemt og sundt (afhængig af hvordan man har det med fedt), men om alle grøntsags-risblandinger duer, det tør jeg ikke sige :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min fryser er der pt: 

 

lasagne (ko og kylling)

kødsovs (ko og kylling) 

kødboller i tomatsovs 

boller i karry

gullasch

mørbradgryde

buttetchicken 

frikadeller (fisk, tælling,gris) 

grøntsagssuppe

tomatsuppe

aspargessuppe

hakkebøf (formet og pakket i husholdningsfilm individuelt) 

Marineret oksetern til wok 

fiskefilet

færdig tærte/pizzadej

bacon i tern/strimler

 

fryse grønt øko: 

hele spinat blade

broccoli

grønne bønner

carrotter

ærter

eddemmame 

rodfrugter

wokmix

 

pitabrød

boller 

 

skuffen her altid

majs

tun

kokosmælk 

torskerogn

makrel

pasta

ris

 

vi (over)lever på at det skal gå hurtigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gid jeg havde en større fryser!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Orv hvor er i gode :super jeg vidste ikke at man kunne lune prækogte ris på panden, tell me more!!! Vi har netop en del retter på frost (i kæmpe fryser :yay ), men ideen går jo af når man skal bruge 40 minutter på at koge ris.

 

Jeg er jo for det meste hjemme og der er det jo slet ikke et problem med lang koge/bage tid, men når jeg er alene på skansen synes jeg at det er svært at få meget køkkentid. Så der er det skønt med rester i fryseren.

 

 

Men grunden til jeg spurgte er dage som i dag og på søndag, hvor jeg ved at vi kommer hjem lige til spisetid. Så har vi to sultne drenge der ikke lige synes der er tid til det store. 

I dag har jeg besluttet at vi bare spiser rugbrød :) Jeg har skåret grøntsager (gulerod, agurk og peberfrugt) og lagt i fad med film over. Når det skal gå stærkt er det nemlig tit de grøntsager der bliver forsømt :blush og så har jeg kogt æg, lavet tunsalat og fundet noget rullepølse frem fra fryseren. Det er vidst meget fint forberedt.

 

På søndag skal vi have en lasagne fra fryseren. Men det tager vel alligevel hurtigt 30 minutter at tø sådan en :chin: 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede ikke man måtte fryse ris. Noget med nogle stoffer der ikke var så gode når de blev tøet op :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag lasagnen op og tø den op i køleskabet. Så tager det ikke så lang tid at varme den. 

Skær den evt over i flere dele når du varmer den, så den får varme fra mange sider. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg tager også en bøtte op dagen før så det er noget optøet inden jeg luner det ved lav varme :) og 40 minutter til at koge ris - dem jeg bruger skal koge 10 minutter? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, Tumlepigen said:

Gid jeg havde en større fryser!!!

Har verdens mindste fryser (okay den er større end den i min kollegie lejlighed men kun lige :P ) 1 stor skuffe, 1 lille og 1/2 skuffe under køleskabet. Men jeg er mester i Tetris og har bokse der er perfekte til at stable i skufferne så der kan være meget ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, SDB said:

Altså jeg tager også en bøtte op dagen før så det er noget optøet inden jeg luner det ved lav varme :) og 40 minutter til at koge ris - dem jeg bruger skal koge 10 minutter? 

 

Hvilke ris er det?

Dem vi spiser skal koge i 30 minutter (Nettos øko brune ris), så måske 40 er i overkanten ;) men det tager i hvert fald også et par minutter før vandet koger. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, Stephi-moren said:

 

Hvilke ris er det?

Dem vi spiser skal koge i 30 minutter (Nettos øko brune ris), så måske 40 er i overkanten ;) men det tager i hvert fald også et par minutter før vandet koger. 

Nogle billige hvide fra kiwi first Price. Haha valgt netop pga kort kogetid. Pg gode dagen efter som stegte ris på panden 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg koger ris og pakker dem i portioner i fryseren :D Så skal de blot varmes :super 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER