03wami

fødsel efter 4. grads bristning

17 indlæg i dette emne

jeg var så "heldig" at erhverve mig en 4. grads bristning ved min første fødsel.. tingene fungere heldigvis som de skal og har meget få gener, og det vil jeg jo rigtig gerne blive ved med at have :)

 

nu står jeg så og er gravid igen og skal føde til juni og skal jo i den forbindelse tage stillig til om jeg tør prøve selv igen eller om det skal være kejsersnit.. men syntes bare jeg får 100 forskellige meninger fra hvad der skal forestille fagfolk.. egen læge siger at hvis det var hende ville hun hælde til kejsersnit da hun ikke vil syntes det er risikoen værd at briste igen og måske ikke være så heldig med sammensyning og healing som første gang - plus hun mener der er større chance for at briste igen at arvæv slet ikke er fleksibel og ar sy i arvæv nogle gange kan være rigtig træls.. min fysioterapeut som hjalp med genoptræning siger også at hun ville vælge kejsersnit da hun har set folk komme forbi som er bristet igen og at det ikke altid ender lige godt ud...

 

jordemoderen der var tilstede under første fødsel sagde desuden efterfølgende at det mest af alt lignede at mit mellemkød smulrede mellem fingrene på hende - at der simpelthen ikke var eftergivenhed overhovedet..

 

men så sidder man overfor sådan en dejlig garvet jordmoder som siger at chancen for at det sker igen er mindre, da "fødekanalen" jo har været udvidet en gang og at hvis det skulle ske igen er der absolut ingen forskel på at sy i arvæv eller "frisk" hud.. og at hun ville være ked af at jeg valgte kejsersnit da jeg jo ellers er sund og rask og burde have lov at opleve en rigtig god "normal" fødsel..

 

men hvem pokker skal man lige lytte til og hvem har ret.. syntes jo heller ikke tabken om et kejsersnit hvad der evt kan følge med af komplikation er sjove - men er hunderæd for at briste igen og måske stå i en situation hvor det ikke kommer til at gå godt og jeg efterfølgende ikke kan holde på diverse ting og sager :( nogle gode råd.. for ud skal baby jo på den ene eller anden måde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Årh den er svær :chin:

 

Altså, jeg - som på ingen måde er læge eller lignende - ville nok vælge vaginal fødsel, så længe der bare er én fagperson, der siger ok.

 

Nu skriver du både 4. og 3. grads og noget med fysioterapeut... Ved min første fik jeg en 3. grads bristning og såvidt jeg kan forstå, var den ret slem. Jeg skulle i hvert fald op på operationsstuen og bedøves i ryggen (havde ikke fået noget bedøvelse til fødslen) og sys. Og den vagthavende læge ville ikke sy det selv men istedet ringe til en "der bare er RIGTIG god til den slags".

 

Men det blev syet rigtig flot (ifølge min egen læge til 8 ugers) og jeg har aldrig haft gener (jeg har været til én gang til "knibe-coach" ved min læge men aldrig fys eller andet). Til efterfødselssamtalen med min fødsels-jm, snakkede hun om, at KS måske ville være en god idé næste gang, hvis jeg endnu engang fik en stor baby (min første var 4630).

 

Da jeg så blev gravid 2. gang, spurgte jeg min egen læge, hvor stor baby skulle være, før de ville anbefale KS. Og han svarede noget i retning af: "7-8 kg. Ej, det vil jeg slet ikke anbefale, der er ikke noget, der taler for KS". Og jordemoderen var af samme holdning (hun sagde dog, at jeg nok ikke skulle håbe på at føde i vand, da det ville gøre det sværere for fødsels-jm at passe på mit mellemkød) og jeg var bestemt heller ikke særligt interesseret i ks selv. Men jeg var altså bange for, at jeg ville sprække fra skulder til navle!

 

Fødslen af mit andet barn gik lynhurtigt og ukompliceret, men efterlod alligevel en ny 3. grads bristning. Den var dog slet ikke så slem, som min første og jeg blev syet på fødestuen af vagthavende læge (det er vistnok krav at lægen gør det ved 3. grads...) og efterfølgende jm og jeg følte mig helt normal efter hvad... Få dage, tror jeg. Baby var i øvrigt 4610, så det var ikke fordi, hun var lille ;) Til efterfødselssamtalen med min fødsels-jordemoder, var hun næsten undskyldende overfor, at jeg var bristet igen. Det var ellers hendes mål og ambition, at jeg ikke ville gøre det (hun virkede også utroligt dygtig). Men hun mente, at man oftest ville briste mindre fra gang til gang, så hun så bestemt ingen grund til at regne med ks ved en 3'er. Til 8 ugers sagde lægen, at jeg var helet pænt men "nok mere nedsunket end de fleste". Jeg tror dog mere det skyldes mine store basser, end selve bristningen, og igen: ingen gener.

 

Hvis jeg er så heldig at blive gravid igen, skal der nogle MEGET gode argumenter på bordet, hvis jeg skal vælge ks :)  

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kan da godt se jeg er kommet til at skrive 3. - men var nu en 4. grads... fysioterapeuten var en med speciale i genoptræning af uderlivet efter bristninger - som jeg gik ved et godt stykke tid for at komme ordentligt igang med knibeøvelserne :) er virkelig også bare itvivl - men havde intet med størrels epå baby at gøre.. han vejede 3600 og var helt perfekt i størrelsen i forhold til hvad de ville forvente jeg ville få - så de har ingen ide om hvorfor det skete - også fordi de brugte alt hvad de kunne af de der smarte greb og hvor de prøver at sænke farten på fødslen af hovedet.. for hvis der bare var en ting man ligesom kunne give "skylden" for det ville det være meget lettere for mig at træffe et valg.. så det er bare træls - og kan mærke det fylder helt vildt og tager en god del af glæden fra mig.. :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå :kram:( 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

men tusind tak for at dele din "historie" :) gør mig ikkeligefrem tryg at du bristede igen - men er virkelig rart at høre at det kunne ordnes igen uden problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte, at det vigtige i min historie er, at jeg bristede mindre og at det stadig var ukompliceret :) Men jeg kan godt forstå din tvivl alligevel :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg fik en spchinterruptur ved min første fødsel, en grad 2 ved min anden fødsel og en lille grad 2 ved min tredje fødsel. Jeg forstår godt, at du bliver usikker, når du får forskellige ting at vide. Er der mulighed for at du kan få en ekstra samtale med jordemoderen og evt. en fødselslæge, så I sammen kan snakke om hvordan I kan minimere risikoen for at briste ved fødslen, og så du kan få svar på dine spørgsmål? Personligt ville jeg vælge at føde vaginalt, men jeg har også været vild med at føde. Jeg valgte at føde hjemme anden og tredje gang. Det var min måde at forsøge at forberede mig på bl.a. at undgå en lige så omfattende bristning som første gang. Og så læste jeg rigtig meget om fødestillinger. 
Jeg spurgte min jordemoder her efter tredje fødsel, om de ville anbefale mig at føde vaginalt igen trods endnu en bristning. Hun svarede prompte ja.
Jeg håber, du kan finde ro i din beslutning hvad enten det bliver det ene eller det andet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare sige at jeg syntes det var meget hårdt at selv tage den beslutning du står med nu. Man føler at uanset hvad, så får man forskellige svar og til syvende og sidst så er det kun dig selv der kan tage en beslutning - og det er svært bagefter at vide om beslutningen var rigtig eller ej. 

 

Min baggrund for at skulle tage valget ved fødsel nr 2 var meget forskellig fra din, så det vil jeg ikke gå nærmere ind på. 

 

Men jeg endte med at vælge kejsersnit. Og ville bare pippe om at det altså ikke er jordens undergang ;) Jeg havde en meget fin oplevelse, og det gik meget fint med både mig og min datter. Jeg kom mig utroligt hurtigt, og det værste for mig var regelen om at jeg ikke måtte løfte min søn 6 uger efter - for fysisk følte jeg at jeg kunne allerede efter få dage. Og så var det hårdt for mig at erkende at jeg aldrig kommer til at føde normalt (første gang AKS, og denne gang PKS - hvis jeg mod formodning skal have flere børn bliver det derfor PKS) - men det har du jo prøvet :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev klippet første gang, og sprækkede spontant i arret til anden fødsel. Men det var ret ukompliceret alligevel, og slet ikke ligesom din historie. Jeg ville nok ikke turde tage chancen for vaginal fødsel, hvis en JM havde beskrevet mit mellemkød som "smuldrende". Helt ærligt... det ville jeg ikke... Men jeg kender heller ikke så meget til kejsersnit og det med at man ikke må løfte baby bagefter. Vil dog lige pippe om en fødselsberetning jeg engang læste i en bog om elendige (vaginale) fødsler. Hun var sprækket virkelig slemt, og måtte heller ikke løfte sit barn i mange uger bagefter. Hun ville meget gerne have haft kejsersnit, men den "onde" fødselslæge ville ikke lade hende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, lhk said:

Jeg blev klippet første gang, og sprækkede spontant i arret til anden fødsel. Men det var ret ukompliceret alligevel, og slet ikke ligesom din historie. Jeg ville nok ikke turde tage chancen for vaginal fødsel, hvis en JM havde beskrevet mit mellemkød som "smuldrende". Helt ærligt... det ville jeg ikke... Men jeg kender heller ikke så meget til kejsersnit og det med at man ikke må løfte baby bagefter. Vil dog lige pippe om en fødselsberetning jeg engang læste i en bog om elendige (vaginale) fødsler. Hun var sprækket virkelig slemt, og måtte heller ikke løfte sit barn i mange uger bagefter. Hun ville meget gerne have haft kejsersnit, men den "onde" fødselslæge ville ikke lade hende...

 

Jeg kan se jeg har formuleret mig forkert! Man må gerne løfte sin baby alt det man vil efter kejsersnit :) det var min 15 kg tunge tumling jeg ikke måtte løfte i 6 uger. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎20‎-‎02‎-‎2017 at 11:49 PM, tsecret said:

 

Jeg kan se jeg har formuleret mig forkert! Man må gerne løfte sin baby alt det man vil efter kejsersnit :) det var min 15 kg tunge tumling jeg ikke måtte løfte i 6 uger. 

haha tak for rettelsen blev lige helt nervøs der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok heller ikke vælge vaginal fødsel, men hvis du gør ville jeg drikke en masse hindbærblad te, det skulle blødgøre mellemkødet. Jeg havde en lynfødsel her anden gang, af en forholdsvis stor baby og jeg fik ikke en skramme. Selv jordmoder var overrasket over, at jeg ikke en gang fik en lille rift. Jeg drak det i store mængder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

20 hours ago, Maj 2014 said:

Jeg ville nok heller ikke vælge vaginal fødsel, men hvis du gør ville jeg drikke en masse hindbærblad te, det skulle blødgøre mellemkødet. Jeg havde en lynfødsel her anden gang, af en forholdsvis stor baby og jeg fik ikke en skramme. Selv jordmoder var overrasket over, at jeg ikke en gang fik en lille rift. Jeg drak det i store mængder.

 

The af hindbærblade virker også let smertelindrende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 23/2/2017 at 8:17 AM, Mrs-Rina said:

 

The af hindbærblade virker også let smertelindrende :)

Hvor køber man hindbær blade og hvor længe inden fødslen skal begynde og drikke det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 3/4/2017 at 11:56 AM, Elisamus said:

Hvor køber man hindbær blade og hvor længe inden fødslen skal begynde og drikke det?

 

Jeg ved ikke hvor du kan købe det, men et godt bud er div. helsebutikker? Måske de i hvert fald kan bestille det hjem til dig. Men hvis du/familie/venner har en hindbærbusk ligger den jo lige til højrebenet, medmindre du snart har termin ;) jeg tænker du kan drikke det fra første ve, men jeg aner ikke hvor lang tid der går før det har en smertelindrende effekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hindbærblad the kan købes i div helse butikker, jeg mener man må begynde at drikke det fra 8 uger før termin, men google det lige :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER