Barbamama

Det "tekniske" i tests...

27 indlæg i dette emne

Okay, det her er bare random nysgerrighed, men jeg håber at nogen kan forklare mig, hvordan det hænger sammen :D

 

Ved gravidtest gælder det, at hvis der er to streger, så er man gravid, uanset hvor kraftig test-stregen er. Right? Der kommer simpelthen ikke 2 streger, hvis man ikke danner Hcg, og det gør man kun, hvis man er gravid. Stregens styrke kan dog variere alt efter, hvor koncentreret urinen er, dvs. på koncentreret urin kan man få en kraftig teststreg, der så kan være lysere, hvis ens urin er mindre koncentreret - og dermed indeholder mindre Hcg.

 

Ved ÆL-test gælder det, at den kun er positiv, hvis stregerne er lige tydelige eller hvis teststregen er tydeligst. Fordi man kan have det der LH-hormon i kroppen i hele ens cyklus. Right?

 

Men hvorfor er det så ligemeget, hvornår på dagen og hvor koncentreret ens urin er, når man tester for ÆL?! Hvordan "ved" testen at det her urin er tyndt og derfor er xx mængde LH nok til at man har ÆL? Eller det mere kompliceret end det (kan sådan en lille pap-pind virkelig være det?)?

 

Og hvad er det egentlig i urinen, der får kontrolstregen til at slå ud?

 

Kan vi få noget brugbar seksual-undervisning, tak! :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

haha ja det er da egentlig rigtigt :D

Hmmm :chin:min mand har heller ikke nogle gode ideer, hvad det kunne være. 

så håber vi har nogle her inde, som bare er mega skarpe i tests :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmmm, så vidt Apotekets hjemmeside siger, så er det ikke helt ligegyldigt, hvor koncentreret ens urin er, når man tager ÆL-test:

 

http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Gravid og baby/Din graviditet/Ægløsningstest.aspx

 

"Hvis du lige har drukket meget væske, eller det er mindre end 4 timer siden sidste toiletbesøg, kan urinen være for tynd og testresultatet usikkert. "

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, bestemtdame said:

Hmmmm, så vidt Apotekets hjemmeside siger, så er det ikke helt ligegyldigt, hvor koncentreret ens urin er, når man tager ÆL-test:

 

http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Gravid og baby/Din graviditet/Ægløsningstest.aspx

 

"Hvis du lige har drukket meget væske, eller det er mindre end 4 timer siden sidste toiletbesøg, kan urinen være for tynd og testresultatet usikkert. "

 

Der kan man se :chin: I manualen fra billige teste, mener jeg, de skriver at enhver urinprøve kan bruges :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også tænkt på det med koncentrationen :chin: tilfældigvis har jeg nemlig mærket æl om aftenen og dermed testet efter MAKS en time siden sidste toiletbesøg (jeg render altid både inden og efter aftensmad, derfor ved jeg at det ikke er længe siden). Og der er testene blevet knald skrigende lilla/mørkerød.

 

Min teori er at der er SÅ KÆMPE STOR forskel på mængden af det LH ( :unsure ) hormon og at testen derfor slår ud uanset hvor ukoncentreret urinen er. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af egen erfaring er der ingen tvivl, når den er positiv, uanset mængde og hvor længe jeg har holdt mig, så mit bedste svar er, at ægløsningsteste ikke kan tolkes på, enten er den positiv eller også er den negativ. Men jeg kan også læse herinde, at der er mange, som aldrig får de der blændende positive teste, som gør, at jeg personligt ikke er i tvivl, så jeg forstår godt, at det kan være forvirrende.

 

Det, der får kontrolstregen til at slå ud, er en markant forøgelse af LH-hormonet, som sender besked til ægget om at løsne sig. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 minutes ago, Cand.mor said:

Af egen erfaring er der ingen tvivl, når den er positiv, uanset mængde og hvor længe jeg har holdt mig, så mit bedste svar er, at ægløsningsteste ikke kan tolkes på, enten er den positiv eller også er den negativ. Men jeg kan også læse herinde, at der er mange, som aldrig får de der blændende positive teste, som gør, at jeg personligt ikke er i tvivl, så jeg forstår godt, at det kan være forvirrende.

 

Det, der får kontrolstregen til at slå ud, er en markant forøgelse af LH-hormonet, som sender besked til ægget om at løsne sig. 

 

Jamen jeg betvivler sådan set ikke det med, at den først er positiv, når teststregen er helt farvet. :) Det undrer mig bare, hvorfor den bliver helt farvet, når man har ÆL (eller lige inden ÆL, er det jo) uanset hvor koncentreret ens urin (ikke) er. :) 

 

Men det kan da godt være, det er fordi, der bare er MEGA meget LH, som @Stephi-moren foreslår :chin:

 

Kontrolstregen slår vel ikke ud på LH, så ville den da kun komme, når man havde ÆL? :chin: Mener du test-stregen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Barbamama said:

 

Jamen jeg betvivler sådan set ikke det med, at den først er positiv, når teststregen er helt farvet. :) Det undrer mig bare, hvorfor den bliver helt farvet, når man har ÆL (eller lige inden ÆL, er det jo) uanset hvor koncentreret ens urin (ikke) er. :) 

 

Men det kan da godt være, det er fordi, der bare er MEGA meget LH, som @Stephi-moren foreslår :chin:

 

Kontrolstregen slår vel ikke ud på LH, så ville den da kun komme, når man havde ÆL? :chin: Mener du test-stregen?

 

Haha ja, teststregen, selvfølgelig:D

 

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du egentlig spørger om, tror jeg, men det er korrekt, at det er fordi, at LH stiger markant for en kort periode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Barbamama said:

 

Jamen jeg betvivler sådan set ikke det med, at den først er positiv, når teststregen er helt farvet. :) Det undrer mig bare, hvorfor den bliver helt farvet, når man har ÆL (eller lige inden ÆL, er det jo) uanset hvor koncentreret ens urin (ikke) er. :) 

 

Men det kan da godt være, det er fordi, der bare er MEGA meget LH, som @Stephi-moren foreslår :chin:

 

Kontrolstregen slår vel ikke ud på LH, så ville den da kun komme, når man havde ÆL? :chin: Mener du test-stregen?

 

Mit trætte hoved kan i hvert fald godt få det til at give mening.

 

Lad os sige at æl testen viser positiv hvis den møder 10 LH hormoner. Inden æl producerer man måske 1-9 på en hel tankfuld tis ( :D ), men når man får æl så producerer man 100.000. Så er det jo irrelevant om tissen er vildt ukoncentreret og der dermed kun er 5.000 i, eller om det er en fuld tank.

 

Haha hormon snak for begyndere :lol 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Stephi-moren said:

 

Mit trætte hoved kan i hvert fald godt få det til at give mening.

 

Lad os sige at æl testen viser positiv hvis den møder 10 LH hormoner. Inden æl producerer man måske 1-8 på en hel tankfuld tis ( :D ), men når man får æl så producerer man 100.000. Så er det jo irrelevant om tissen er vildt ukoncentreret og der dermed kun er 5.000 i, eller om det er en fuld tank.

 

Haha hormon snak for begyndere :lol 

 

Skide godt, at din hjerne kan formulere det:D

 

Testene er formentlig lavet til at gå helt amok i farven, når LH når et vist niveau, uanset mængde og koncentration. Jeg tvivler fx på, at koncentrationen og mængden af urin har en betydning, når LH når et vist niveau, og dermed viser negativ, hvor den skulle have været positiv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Cand.mor said:

 

Haha ja, teststregen, selvfølgelig:D

 

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du egentlig spørger om, tror jeg, men det er korrekt, at det er fordi, at LH stiger markant for en kort periode.

 

Det var dét, jeg spurgte om! :D

 

OG: Hvad det er for et stof (altså ikke Hcg eller LH) der får kontrolstregen frem. Altså: Hvad er det, der ALTID er i tis? Eller er det bare væske? Ville man få en kontrolstreg frem, hvis man testede en kop kaffe? ( :lol )

 

2 minutes ago, Stephi-moren said:

 

Mit trætte hoved kan i hvert fald godt få det til at give mening.

 

Lad os sige at æl testen viser positiv hvis den møder 10 LH hormoner. Inden æl producerer man måske 1-9 på en hel tankfuld tis ( :D ), men når man får æl så producerer man 100.000. Så er det jo irrelevant om tissen er vildt ukoncentreret og der dermed kun er 5.000 i, eller om det er en fuld tank.

 

Haha hormon snak for begyndere :lol 

 

Hahaha! :lol Hormonsnak for begyndere indeed, men det gav mening! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Cand.mor said:

 

Skide godt, at din hjerne kan formulere det:D

 

Testene er formentlig lavet til at gå helt amok i farven, når LH når et vist niveau, uanset mængde og koncentration. Jeg tvivler fx på, at koncentrationen og mængden af urin har en betydning, når LH når et vist niveau, og dermed viser negativ, hvor den skulle have været positiv.

 

Ja det giver jo fint mening egentlig :):super 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Barbamama said:

 

Det var dét, jeg spurgte om! :D

 

OG: Hvad det er for et stof (altså ikke Hcg eller LH) der får kontrolstregen frem. Altså: Hvad er det, der ALTID er i tis? Eller er det bare væske? Ville man få en kontrolstreg frem, hvis man testede en kop kaffe? ( :lol )

 

 

Jeg tror ikke, at den slår ud på noget bestemt:chin:Mon ikke det bare er væsken? Prøv da at stikke den under vandhanen:D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Barbamama said:

 

Hahaha! :lol Hormonsnak for begyndere indeed, men det gav mening! :D

 

:lol Jeg har bare tænkt over det på det sidste og ikke helt kunne regne det ud, primært fordi jeg udelukkende har spekuleret i mens jeg har siddet og stirret på testene :D og altså ikke undersøgt nærmere. 

Men den totale barnlige opstilling der, den kan min simple forstand acceptere :rolleyes

 

Haha er det dig eller mig der tester i en kop kaffe? :haha 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

WOW! :blink

 

Vi drikker sjældent kaffe, så in the name of science, testede jeg min cola... OG DEN ER SGU GRAVID?! :blink:D

 

IMG_0296.PNG

 

(Mon ikke det er den brune farve... men det er da interessant! Gad vide, om nogen får snydestreger fordi de har meget gult tis? :chin: )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, Barbamama said:

WOW! :blink

 

Vi drikker sjældent kaffe, så in the name of science, testede jeg min cola... OG DEN ER SGU GRAVID?! :blink:D

 

IMG_0296.PNG

 

(Mon ikke det er den brune farve... men det er da interessant! Gad vide, om nogen får snydestreger fordi de har meget gult tis? :chin: )

 

Årh mon den får de søde små glasflasker som man kun kan købe i fly? De er mega nuttede :kuller 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Stephi-moren said:

 

Årh mon den får de søde små glasflasker som man kun kan købe i fly? De er mega nuttede :kuller 

 

:lol:lol:lol 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige læst at kaffe IKKE er gravid.

 

Så nu har jeg lyst til at teste alt muligt for at finde ud af, hvad det lige er i cola, som testen reagerer på :chin::rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 hours ago, Stephi-moren said:

Jeg har også tænkt på det med koncentrationen :chin: tilfældigvis har jeg nemlig mærket æl om aftenen og dermed testet efter MAKS en time siden sidste toiletbesøg (jeg render altid både inden og efter aftensmad, derfor ved jeg at det ikke er længe siden). Og der er testene blevet knald skrigende lilla/mørkerød.

 

Min teori er at der er SÅ KÆMPE STOR forskel på mængden af det LH ( :unsure ) hormon og at testen derfor slår ud uanset hvor ukoncentreret urinen er. 

 

Med en graf over hormonerne i en cyklus, så er jeg tilbøjelig til at tænke, at det er det helt rigtige svar ;) 

IMG_5608.PNG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

50 minutes ago, roselein said:

 

Med en graf over hormonerne i en cyklus, så er jeg tilbøjelig til at tænke, at det er det helt rigtige svar ;) 

IMG_5608.PNG

 

Årh jeg er bare MEGA klog :D:lol 

 

Har du en hormongraf der kan forklare den gravide cola :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Stephi-moren said:

 

Årh jeg er bare MEGA klog :D:lol 

 

Har du en hormongraf der kan forklare den gravide cola :D 

 

Haha, nej :D 

Men jeg har måske et bud på, hvad der sker ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 minutes ago, roselein said:

 

Haha, nej :D 

Men jeg har måske et bud på, hvad der sker ;) 

 

Fortæl fortæl!!!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 hours ago, Barbamama said:

 

Fortæl fortæl!!!! :D

 

Altså en g-test er jo bare et forsimplet immunoblot assay/ELISA/Western blot (gesundheit ;) ), hvilket betyder, at der sidder nogle antistoffer, som reagerer med hcg = farve. Det der så sker (og som også er grunden til, at ÆL-test kan blive positive af hcg) er, at der er et stof, som kemisk ligner hcg meget, men ikke er hcg, der binder til antistofferne. Ergo findes der noget, der kemisk minder lidt om hcg i cola. Hvis man skal tro dr.Google, så vil det samme ske med flere andre forskellige slags sodavand og sågar æblejuice. Nogle mener endda, at hvis man indtager overdrevne mængder af disse ting, så vil man være i stand til at lave en skyggestreg :o Jeg ved dog ikke heeelt om jeg tror på dem ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

1 minute ago, roselein said:

 

Altså en g-test er jo bare et simpelt immunoblot assay/ELISA/Western blot (gesundheit ;) ), hvilket betyder, at der sidder nogle antistoffer, som reagerer med hcg = farve. Det der så sker (og som også er grunden til, at ÆL-test kan blive positive af hcg) er, at der er et stof, som kemisk ligner hcg meget, men ikke er hcg, der binder til antistofferne. Ergo findes der noget, der kemisk minder lidt om hcg i cola. Hvis man skal tro dr.Google, så vil det samme ske med flere andre forskellige slags sodavand og sågar æblejuice. Nogle mener endda, at hvis man indtager overdrevne mængder af disse ting, så vil man være i stand til at lave en skyggestreg :o Jeg ved dog ikke heeelt om jeg tror på dem ;) 

 

Jamen det giver jo mening :) Jeg bliver bare sådan lidt... forbruger-paranoid (er det et ord? :D ) og tænker "Hvad DÆLEN er det, de har puttet i colaen?!". Altså jeg ved jo godt, at cola ikke ligefrem er en helsedrik. Men at den kan gøre en graviditetstest positiv, det gør mig altså lige en tand mere skeptisk overfor indholdet :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER