Mom2Be

Gode råd til barnevogn

46 indlæg i dette emne

Puha har kigget på barnevogne og hold nu op for en jungle!

Jeg har set mig lidt lun på drejehjul (synes simpelthen det er så smart :)). Jeg forelskede mig egentligt i en Emmaljunga Big Star Surpreme. HOLD NU OP hvor er det bare en lækker vogn:kuller MEN jeg kiggede på forskellige anmeldelser af barnevogne og læste mig frem til flere der oplevede at Emmaljungas stel ruster voldsomt. Og endnu værre læste jeg om en kvinde der havde en lift, som der i løbet af ganske kort tid var kommet mug i:blink Og i butikken havde hun fået at vide at emmaljungas madrasser ikke var særligt gode. Jeg tænker bare hvis jeg bruger 10.000kr på en barnevogn forventer jeg da også at barnevognen bliver leveret med ordentlig madras i lift og vogn:gal

 

så nu er jeg ret meget på bar bund. Jeg vil derfor meget gerne høre jeres erfaringer, både med forskellige modeller men også med forskellige mærker. Så piger hvad kan I anbefale? Og hvad bør man holde sig fra?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Barnevogn er virkelig en smagssag synes jeg. Vi startede med en brugt emmaljunga combi vogn og jeg var ikke fan. Vi valgte så at købe en stork barnevogn. Dansk mærke der føres i ønskebørn. Synes det er en dejlig vogn med de ting vi ønskede. Den har ikke drejehjul da det ikke var et ønske fra vores side. Madras skal du forvente at købe ved siden af da dem der er i vogn og lift mere eller mindre kun er til pynt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en Emmaljunga Big Star godt nok uden drejehjul og kunne jeg vælge om nu havde jeg valgt en Odder Classic da kalechen kan låses fast...  

Markus sætter sig ganske enkelt op og banker den ned i tide og utide til trods for mange gange nej...

udover det er det nu en fin vogn og synes ikke vores er voldsomt rusten :) 

som gnd skriver skal du forvente at købe en madras ved siden af :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

52 minutes ago, Lotte1987 said:

Vi har en Emmaljunga Big Star godt nok uden drejehjul og kunne jeg vælge om nu havde jeg valgt en Odder Classic da kalechen kan låses fast...  

Markus sætter sig ganske enkelt op og banker den ned i tide og utide til trods for mange gange nej...

udover det er det nu en fin vogn og synes ikke vores er voldsomt rusten :) 

som gnd skriver skal du forvente at købe en madras ved siden af :) 

Har også hørt virkeligt meget godt om Odder. Mener bare ikke st de har drejehjul på deres barnevogne:chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

59 minutes ago, Girl Next Door said:

Barnevogn er virkelig en smagssag synes jeg. Vi startede med en brugt emmaljunga combi vogn og jeg var ikke fan. Vi valgte så at købe en stork barnevogn. Dansk mærke der føres i ønskebørn. Synes det er en dejlig vogn med de ting vi ønskede. Den har ikke drejehjul da det ikke var et ønske fra vores side. Madras skal du forvente at købe ved siden af da dem der er i vogn og lift mere eller mindre kun er til pynt. 

Har også læst lidt om stork. Hvordan er den i forhold til rust? Har I oplevet det?

arh jamen der kam man bare se - det er rart at vide at nye madrasser er nødvendige ;) Havde jeg altså ikke lige gættet :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kender en hvor barnevognen fra odder har fået mug i, så måske det bare sker hvis den står meget ude? :) 

 

1 hour ago, Girl Next Door said:

Barnevogn er virkelig en smagssag synes jeg. Vi startede med en brugt emmaljunga combi vogn og jeg var ikke fan. Vi valgte så at købe en stork barnevogn. Dansk mærke der føres i ønskebørn. Synes det er en dejlig vogn med de ting vi ønskede. Den har ikke drejehjul da det ikke var et ønske fra vores side. Madras skal du forvente at købe ved siden af da dem der er i vogn og lift mere eller mindre kun er til pynt. 

hvorfor var du ikke fan af kombien ? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Mom2Be said:

Har også læst lidt om stork. Hvordan er den i forhold til rust? Har I oplevet det?

arh jamen der kam man bare se - det er rart at vide at nye madrasser er nødvendige ;) Havde jeg altså ikke lige gættet :whistling

Den har ingen rust (endnu) og jeg elsker den. Virkelig en lækker vogn synes jeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

21 minutes ago, Lille_My said:

jeg kender en hvor barnevognen fra odder har fået mug i, så måske det bare sker hvis den står meget ude? :) 

 

hvorfor var du ikke fan af kombien ? :) 

Jamen kalechen var 'slatten' og så er jeg ikke til emmaljunga generelt ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først vil jeg lige sige at Emmaljunga ikke laver madrasser-Den madras der ligger i vognen når du køber den, er blot en pynte madras.. Ligesom i feks en lift.. Der er det også kun en pyntemadras der ligger i..sådan er det faktisk med de fleste barnevogne og babylifte. Det gode ved det er at man så har mulighed for at vælge lige den madras man mener er perfekt til ens lille nye baby.. Skal det være en helsemadras? dunlopillo-madras ? 

Mht til selve barnevognsmærket er det en smagssag..fælles for både Odder og Emmaljunga er, at de er dyrere end mange andre mærker, men tilgængæld er det er en vogn man kan bruge til ihvertfald 3 børn. Odder er fuld understøttet med ramme hele vejen rundt så den er velegnet til at have et søskende-sæde på.. 

Emmaljungaen er ikke fuldt understøttet-men der kan med fordel sætte et ståbræt på til søskende.

Jeg synes i skulle tage ud og kigge.. Og mærke og rører og se hvilket design i er mest vilde med.

Jeg selv har en Emmaljunga Big Star supreme..og en emmaljunga nitro City, med citybag til..

( hilsen en der har solgt barnevogne i mange år) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

18 minutes ago, Girl Next Door said:

Jamen kalechen var 'slatten' og så er jeg ikke til emmaljunga generelt ;) 

okay, tak for svar :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barnevogn er helt klart en smagssag :) 

 

Jeg var lun på Emmaljunga da vi skulle vælge, men synes virkelig designet på odder x-dream var lige mig! 

 

Så vi tog ned i butikken og gik en tur rundt mellem reolerne med barnevognene, og odderens håndtag gjorde bare odderen til et kæmpe skrummel for mig! 

 

Jeg kunne ikke komme rundt i butikken med den, den var stiv og ja, bare slet ikke noget for mig (jeg er ikke så høj).

 

Der var emmaljunga bare en helt anden, blød affjedret (de stel vi valgte var med affjedring), håndtaget kunne sættes i en passende højde til mig uden det gjorde umuligt at køre rundt med den! 

 

Nu den 2,5 år og jeg er fan af den! 

Passer man godt på den så har man barnevogn til mindst 3 børn! 

 

Ja madrassen er blot en pyntemadras, det gælder også liften, så der skal man købe anden madras :) 

 

Deres indbygget myggenet synes jeg er træls, så købte en alm og bruger ikke det indbygget :) 

 

jeg har ingen problemer med fugt i vores, og det til trods for at den står ude under halvtag ved dagplejemoren (her i vinter køre hun dem dog ind). 

 

Vi har haft mug på

madrassen fordi hun havde svedt så meget og havde glemt at lufte madrassen, det var lige ved hovedet op af stoffet på barnevognen, men utroligt nok kun madrassen der var medtaget, intet at se på stoffet i barnevognen! Så købte en ny madras :) 

 

angående rust på stel så er vores sortlakeret og hjulene er punkterfri og derfor ikke med metaleger, og vi har ingen problemer med rust, og det til trods for at den virkelig er beskidt ofte (vi bor på landet ud af grus/mudder vej) og nej er ikke sådan vildt god til lige at spule den, da slet ikke her i vinter.

 

Jeg kan se flere der sælger vognen at de har problemer med bremserne på dem, men det er nu ikke noget jeg har oplevet :) 

 

Jeg har ligeledes valgt en emmaljunga klapvogn/kombivogn, denne er også brugt i hårdt terræn i forbindelse med hundetræning, og den er jeg endnu mere imponeret over end barnevognen! 

Så nu hvor storesøster ikke er færdig med sin barnevogn, så har jeg købt en citybag del til klapvognen så vi har to barnevogne i en periode :) 

 

Jeg har så ikke valgt drejehjul da vi bor på landet, men til by kan jeg virkelig godt se det er praktisk :) 

 

Nå det blev lige en salgstale på emmaljunga herfra :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hverken Emmaljunga eller Odder her. 

 

Vi var paa budget og valgte at koebe en Basson Grande og saa koebte vi hurtigt en brugt Teutonia Mistral DK, hvor liften kunne staa i(Odder lift). Vi brugte ikke Grande'n saa meget, men jeg bor saa ogsaa i Italien og den fylder bare i gadebilledet, som ja, GRANDE:D Men det er en fin vogn med god affjedring og flere gode detaljer. Jeg ved dog ikke, om vi beholder den til en nr. 2. 

 

Teutoniaen fungerede jo som en slags kombivogn idet luften stod deri og var praktisk at flytte med. Taget i betragning, at det er en brugt, saa holder den fantastisk. Min soester har brugt samme loesning til sine 3 piger. Jeg ville vaere traet af at koere rundt med en stor barnevogn, selv i Danmark, kan jeg maerke. Derfor vil jeg til enhver tid satse paa en god klapvogn med en eller anden liftloesning/kombiloesning og saa en evt. sovevogn. Mind you, at vi ogsaa har en rigtig god paraplyklapvogn, for det er det ultimativt praktiske at rejse med og fylder ingenting i bilen. 

 

Skulle jeg goere det hele om, og det haaber jeg at jeg kan komme til, saa ville jeg koebe en vogn fra Naturkind, som er fri for skadelige kemi, som fluorstoffer, PVC og flammehaemmere. Jeg er i hvert fald sikker paa at jeg koeber en bloed lift derfra til en ny baby.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. lige med drejehjul, saa se paa, om det mest er til skov-/landbrug eller mest er alm. veje, parker med stier og by. Det er saa upraktisk med daarlige hjul i ujaevnt terraen. Der er det nemmere med stabile hjul i en by. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en Emmaljunga kombivogn med drejehjul - og der er ingen klager herfra. Jeg er meget glad for den!

 

Vi har ikke haft brug for at købe ekstra madras. De første 6-7 måneder lå baby i liften (quadro lift - tror ikke de laver dem mere, men super lækker og blød). Derefter brugte vi barnevognsdelen alene i ca 1 måned, og da han blev 8 måneder, så kom han over i klapvognsdelen. Så for os har det på ingen måde givet mening med en dyr ekstra madras. Men det kommer nok an på, hvordan man tænker at bruge sin vogn (kombi vs fuld størrelse) og skal alle lure foregå i vognen? Hos os fx foregår næsten alle lure i sengen indendørs.

 

Men enig med de andre - det er langt hen af vejen en smagssag, og så handler det meget om, hvordan vognen skal bruges. Bor I i byen eller på landet? Skal baby sove alle lure ude? Etc. Og så ud og se og røre ved dem alle :)

 

PS. Vores vogn 'bor' indendørs i vores opgang, og liften 'boede' i lejligheden, når den ikke var i brug. Hvis det hele er udendørs hele tiden, så vil der naturligvis være helt andre udfordringer med fugt og derved rust og mug.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min odder classic er 12 år gammel og er i brug for 3. gang nu - og det skal man ret tæt på for at kunne se, der er kun ganske små skrammer her og der men det er stadig en flot vogn syns jeg. Den har så også været opbevaret i tørt skur/tør kælder eller indendøre i mellemtiden. Det eneste der er rustet er bremsen og en smule på kurven under vognen, det er dele der kan skiftes. Hjulene har jeg skiftet, da den oprindelig havde lufthjul som også havde fået lidt rust i mellemtiden, jeg er bare så meget til hjul der ikke kan punktere og har ret meget fortrudt vores teutonia klapvogn hvor vi var nødt til at udskifte dæk og slanger på alle hjul efter 1,5 år og et par irriterende punkteringer. Odderen er stiv og fast i det, og det gør den meget stabil og den kan som en anden nævner bære et søskende sæde hvis man skulle få brug for det. Jeg kører ofte i bus så jeg er glad for jeg tilkøbte en bremse der bremser alle 4  hjul på en gang da jeg købte vognen. Jeg hare ikke prøvet en vogn med drejelige hjul, jeg tænker det kommer an på hvilket terræn man kører i om det er praktisk eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en Trille som vi er glade for. Billig og nem at håndtere og komme rundt med osv. 

Og så er det dansk mærke som jeg foretrækker.

Vi har en brugt emmaljunga hos mine forældre og må indrømme jeg kun bruger den i nødstilfælde da den virkelig ikke er meget værd mere...og sys den er utrolig klodset...Men det er en smagssag ;)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Vores Teutonia klapvogn har hjul, der ikke kan punktere og vi valgte det samme til barnevognen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 hours ago, ccc said:

Først vil jeg lige sige at Emmaljunga ikke laver madrasser-Den madras der ligger i vognen når du køber den, er blot en pynte madras.. Ligesom i feks en lift.. Der er det også kun en pyntemadras der ligger i..sådan er det faktisk med de fleste barnevogne og babylifte. Det gode ved det er at man så har mulighed for at vælge lige den madras man mener er perfekt til ens lille nye baby.. Skal det være en helsemadras? dunlopillo-madras ? 

Mht til selve barnevognsmærket er det en smagssag..fælles for både Odder og Emmaljunga er, at de er dyrere end mange andre mærker, men tilgængæld er det er en vogn man kan bruge til ihvertfald 3 børn. Odder er fuld understøttet med ramme hele vejen rundt så den er velegnet til at have et søskende-sæde på.. 

Emmaljungaen er ikke fuldt understøttet-men der kan med fordel sætte et ståbræt på til søskende.

Jeg synes i skulle tage ud og kigge.. Og mærke og rører og se hvilket design i er mest vilde med.

Jeg selv har en Emmaljunga Big Star supreme..og en emmaljunga nitro City, med citybag til..

( hilsen en der har solgt barnevogne i mange år) 

 

Ih hvor skønt med sådan et dejligt langt svar! Det er virkeligt en ny verden for mig :D Vi har været en tur i babysam og det var dér jeg forelskede mig i Big Star  Surpreme (hold nu op den er lækker! Er jo helt misundelig på at du har en:kuller). Jeg vil vil helt sikkert tage rundt og kigge. Og det er simpelthen så skønt at høre jeres erfaringer så jeg ved hvad jeg kan forvente (fx at der skal købes madras seperat ;) ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 hours ago, Kia... said:

Barnevogn er helt klart en smagssag :) 

 

Jeg var lun på Emmaljunga da vi skulle vælge, men synes virkelig designet på odder x-dream var lige mig! 

 

Så vi tog ned i butikken og gik en tur rundt mellem reolerne med barnevognene, og odderens håndtag gjorde bare odderen til et kæmpe skrummel for mig! 

 

Jeg kunne ikke komme rundt i butikken med den, den var stiv og ja, bare slet ikke noget for mig (jeg er ikke så høj).

 

Der var emmaljunga bare en helt anden, blød affjedret (de stel vi valgte var med affjedring), håndtaget kunne sættes i en passende højde til mig uden det gjorde umuligt at køre rundt med den! 

 

Nu den 2,5 år og jeg er fan af den! 

Passer man godt på den så har man barnevogn til mindst 3 børn! 

 

Ja madrassen er blot en pyntemadras, det gælder også liften, så der skal man købe anden madras :) 

 

Deres indbygget myggenet synes jeg er træls, så købte en alm og bruger ikke det indbygget :) 

 

jeg har ingen problemer med fugt i vores, og det til trods for at den står ude under halvtag ved dagplejemoren (her i vinter køre hun dem dog ind). 

 

Vi har haft mug på

madrassen fordi hun havde svedt så meget og havde glemt at lufte madrassen, det var lige ved hovedet op af stoffet på barnevognen, men utroligt nok kun madrassen der var medtaget, intet at se på stoffet i barnevognen! Så købte en ny madras :) 

 

angående rust på stel så er vores sortlakeret og hjulene er punkterfri og derfor ikke med metaleger, og vi har ingen problemer med rust, og det til trods for at den virkelig er beskidt ofte (vi bor på landet ud af grus/mudder vej) og nej er ikke sådan vildt god til lige at spule den, da slet ikke her i vinter.

 

Jeg kan se flere der sælger vognen at de har problemer med bremserne på dem, men det er nu ikke noget jeg har oplevet :) 

 

Jeg har ligeledes valgt en emmaljunga klapvogn/kombivogn, denne er også brugt i hårdt terræn i forbindelse med hundetræning, og den er jeg endnu mere imponeret over end barnevognen! 

Så nu hvor storesøster ikke er færdig med sin barnevogn, så har jeg købt en citybag del til klapvognen så vi har to barnevogne i en periode :) 

 

Jeg har så ikke valgt drejehjul da vi bor på landet, men til by kan jeg virkelig godt se det er praktisk :) 

 

Nå det blev lige en salgstale på emmaljunga herfra :) 

Det er simpelthen så rart at høre erfaringer. Dejligt at du ingen problemer har haft med bremser etc. Må sige jeg stadig er meget lun på den vogn :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 minutes ago, Mom2Be said:

Det er simpelthen så rart at høre erfaringer. Dejligt at du ingen problemer har haft med bremser etc. Må sige jeg stadig er meget lun på den vogn :) 

 

Selv om jeg virkelig er glad for min emmaljunga, så vil Jeg simpelthen anbefale dig at tage i butikkerne og prøve dem, at gå med dem inden du beslutter dig, prøve de forskellige stel! 

 

Prøv evt også en stork, den forhandles af ønskebørn. Og så prøv at pak dem sammen, hvordan er de i bilen mm. 

 

Baby sover nok lige så fint i det ene som det andet, så det er hverdagen der skal fungere for os der bruger dem :) 

 

men nej er fuldt ud tilfreds med min emmaljunga! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke erfaring med vores barnevogn endnu, men vil helt klart anbefale at komme ud at se på nogle forskellige og prøve at køre rundt med dem og pakke dem sammen :) 

Hvis i har bil skal i jo også lige tage højde for om barnevognen kan komme med :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde en sportsagtig sedan bil da vi skulle købe barnevogn, og blev meget overrasket over at INGEN barnevogne kunne være i den uden at blive skilt ad i atomer. Vi købte så en stationcar og derefter en Odder Zip. 

 

Jeg ved ikke om andre vogne er nemmere at pakke sammen (tror det ikke), men selvom vi har haft masser af plads, så er vi åbenbart typerne der synes det er besværlig at pakke ind og ud af bil, og undgår det så meget vi kan. Så medmindre du ved at det er noget i skal meget tit, ville jeg ikke lade det bestemme valget udelukkende i hvert fald. 

 

Vi har som sagt en Odder Zip, fordi vi tænkte at vores børn skal sove ude længe og at vi nok ville have to børn tæt på hinanden, så søskendesæde ville blive aktuelt. Vores første barn gad overhovedet ikke barnevognene, så jeg havde så dårlig samvittighed over en dyr flot vogn som mine svigerforældre havde givet, blev pakket væk meget tidlig efter et mislykket forløb. Vi havde jo også gået efter det lange liggemål und alles. Da vi så fik nummer to, blev hun taget ved kejsersnit, så jeg måtte ikke løfte den store før efter seks uger, og da jeg var nødt til at aflevere den store inden, blev vi nødt til at købe et ståbræt i stedet for søskendesæde, så den idé gik også i vasken (vi er nu meget glade for ståbrættet, og børnene kom heller ikke helt så tæt på hinanden som vi troede). Til gengæld elsker nummer to barnevognen, og meget kan tyde på vi får brug for det lange liggemål denne gang. Og så er jeg vild med at den er så stabil at jeg tør sætte storebror op på kanten af den i korte perioder :) 

 

Til gengæld synes jeg den er et stort skrummel at køre rundt med. Især på bus og inde i byen føles den stor. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv købt en odder men hvis du er til emmajunga så har jeg lige set dette de reklamerer med snart kommer på deres fb side. Den ville jeg sige konkurrerer med odder med at folde sammen. Men oddervogn er bare nemmere at folde sammen synes jeg. 

 

Og jeg kan godt lide odders design. Og så kan man have varer mm ellers storebror ovenpå vogne da odder støtter kassen hele vejen rundt. Der er emmajungas mindre stabil og bremsesystem er bedre på oddervogn. 

 

Madras har vil tilkøbt

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1096468317125274&id=949357488503025

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forhold til at pakke sammen, vil jeg blot pippe om at stork efter sigende kan være i en Fiat 500 ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

23 hours ago, Girl Next Door said:

I forhold til at pakke sammen, vil jeg blot pippe om at stork efter sigende kan være i en Fiat 500 ;) 

 

Det kan den :) 

men det kræver man gider det pakken sammen hver gang (den skal skilles helt ad). -dehar en video liggende på deres side. 

 

vores kan kyles ind i bagagerummet kasse (med oppakning af dyne, kasse fra dp mm) og så stellet bare klappet sammen med hjul på - og alligevel hader jeg de uger hvor vi skal have barnevognen frem og tilbage mere end en gang til dpen :whistling

 

Så kunne lige forestille mig hvordan jeg vil have det med at skulle bare tage hjulene af også :D

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER