Barbamama

At meddele i institution, hvornår ens barn hentes

At meddele institutionen, hvornår ens barn bliver hentet   46 members have voted

  1. 1. Fortæller du selv, hvornår du henter dit barn igen (hvis du ikke er blevet spurgt først)?

    • Ja, (næsten) altid
      16
    • Ja, men ikke hver dag, for jeg henter altid på samme tidspunkt
      3
    • Ja, men ikke hver dag - når jeg tænker over det
      1
    • Ja, men kun hvis jeg en dag henter særligt sent eller særligt tidligt
      17
    • Nej, det gør jeg ikke/sjældent
      9
  2. 2. Må institutionen spørge dig, hvornår dit barn bliver hentet? (Hvis du ikke selv har sagt det inden)

    • Ja, selvfølgelig
      31
    • Ja, men ikke hver dag/jeg er ikke helt vild med det
      13
    • Nej, det er ikke ok
      2

Please sign in or register to vote in this poll.

24 indlæg i dette emne

Opfordring omkring hvordan man stemmer:

- Svar gerne ud fra dagpleje/vuggestue. Dvs. hvordan det var, dengang, dit barn gik der, eller hvordan du forestiller dig det, når/hvis dit barn skal gå der.

- Valgene skal gerne forståes som forskellige grader af meddelsomhed. Vælg gerne den mest passende grad, selvom formuleringen måske clasher lidt med grunden.

- At meddele at man ikke aner, hvornår man henter, tæller også som at fortælle. Det handler ikke om, hvorvidt man kan sige et klokkeslet, men om at kommunikere, det man ved eller formoder.

 

Og uddyb endelig her i tråden :)

 

Baggrunden er, at jeg idag snakker med en veninde om hvad man kan tillade sig som dagplejer. Hun nævner, at hun virkelig ikke bryder sig om at blive spurgt, hvornår hun henter, fordi hun så føler at dp har travlt med at komme af med barnet.

 

Og det havde jeg ikke rigtig overvejet, og jeg spørger nemlig ofte mine dp-forældre, hvornår de henter. Ikke fordi jeg har travlt med at komme af med børnene, men fordi det nogle gange kan have betydning for tilrettelæggelsen af eftermiddagen om alle bliver til 16.30, eller alle tager hjem 14.30 eller om det er blandet. Og så også fordi jeg sådan af personlighed holder meget af, at have en slags plan inde i hovedet.

 

Da Valdemar gik i dagpleje, fortalte jeg altid, hvornår han blev hentet, hvis det var mig, der afleverede. Nogle gange måtte jeg sige, at det afhang af ditten og datten og derfor kunne være der eller der, men jeg gav så kvalificeret et bud, som jeg kunne, både på hvem der hentede og hvornår. Det gjorde jeg af hensyn til DPs tilrettelæggelse af dagen, og af hensyn til V der med alderen kunne spørge (ikke klokkeslet, men hvem) og i fuld tillid til, at ingen meddelse var forkert og at det var helt ok, hvis jeg senere måtte skrive en sms om, at jeg var forsinket. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I min søns vuggestue er der en stor tavle med felter til hvert barn. Her er et felt til diverse (f.eks. har sovet dårligt, mangler tøj i kassen osv.), et til søvn, og et til afhentning. Jeg synes det fungerer så fint, for der er på ingen måde nogen sure miner, hvis man kommer før eller efter det skrevne tidspunkt. Det bliver mere set som en retningslinje, netop også så de kan tilrettelægge deres dag, og måske ved, hvor mange, der skal med ind til børnehaven (han går i integreret institution), hvis de bliver hentet sent :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fortæller aldrig hvornår jeg henter - jeg fortæller til gengæld, hvis det er en anden person der henter (fx mormor). Mine arbejdstider er ret ens og derfor også det tidspunkt jeg henter, derfor tænker jeg ikke det er nødvendigt at fortælle. Pædagogerne på stuen har efterhånden en ret god fornemmelse af hvad tid jeg plejer at hente.

Jeg har dog intet imod hvis de skulle spørge - det er dog ikke rigtig noget jeg har oplevet at de gør, også derfor jeg tolker det som at så er behovet der ikke hos dem for at jeg melder mere ud. Jeg ville aldrig føle det som at de gerne vil af med barnet hurtigst muligt, men som du ville jeg have fuld forståelse for at det hjælper dem i deres planlægning af dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Adams vuggestue skriver jeg hver morgen på en navneliste hvad tid han hentes. Der er en kolone til et kryds (når han er kommet, personalet sætter så en cirkel når han er hentet), en kolone til tidspunkt og en til beskeder. Dér plejer jeg at skrive hvis det er en anden end mig eller min mand, der henter. Jeg gør dem mundtligt opmærksom på, hvis hente-tidspunktet er et andet end sædvanligt, men et cirka afhentningstidspunkt er obligatorisk at skrive. Og der er på ingen måde nogle der påpeger hvis det så ikke holder alligevel, så jeg antager også at de bruger det som en rettesnor ift planlægning. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger det meget sjældent i børnehaven,den at det er noget, jeg har tænkt over. Nede i vuggestuen skal man skrive på en tavle, hvornår barnet hentes og af hvem (man bliver selvfølgelig ikke skudt, hvis der alligevel er ændringer).

 

Jeg tror ikke, at jeg ville tænke over, at jeg blev spurgt, imens jeg har det lidt ambivalent med tavlen. Den er jo praktisk nok, men også på en måde lidt stressende :chin: 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sender dp mor en SMS de dage vi afleverer tidligt - ofte bliver hun nemlig afleveret jævnt sent (som i kl 8 eller senere). 

 

Vi fortæller altid hvem der henter. Ved A og farmor er det 15:15-15:30 (det ved dp mor alene udfra at det er dem). Nu jeg har travlt på job fortæller den der afleverer at S henter og så bliver den tæt på 16:30 - netop fordi så kan hun planlægge eftermiddagen derefter. 

 

Hun melder også ud en uge i forvejen hvis der er dage de skal noget og vi skal aflevere inden (ofte 8:15 ;) ) og spørger hvis de har brug for at vi henter inden kl 16 hvem der henter. 

 

Det irriterede mig nok lidt i starten når hun spurgte. Men ærligt jeh planlægger selv alt, og nyder at vide hendes planer og selvfølgelig skal hun have den info.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min søns vuggestue er der en app til at tjekke ind og ud, og der kan man også angive afhentningstidspunkt. Tidspunktet for afhentningen er rimelig fast, så vi har skrevet det ind for alle ugedage, og så går jeg kun ind og ændrer det, når det er meget tidligere eller senere end normalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har svaret ja næsten altid, men vi skriver sammen hver dag næsten. DP har siden A startede, skrevet når hun vågner fra lur, og er jeg bare hjemme, henter jeg med det samme, eller også skriver jeg "er der om 20 min" Mere fast og fortællen er der ikke i det. Hun har aldrig spurgt til det og det ville jeg faktisk også tolke som om at hun ikke ønsker at passe mit barn i hele hendes arbejdstid. Hun har enkelte gange spurgt til om vi kan hente inden xx for at de kan nå til skole/hjem samtale eller andet. Hos os er der altid en god dialog om nattens forløb, sygdom, madindtag osv, så DP ved hvilket humør hun kan forvente at modtage A i. Og ellers skriver vi bare jævnligt sammen, opdateringer, billeder og sådan noget. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg udtaler mig kun om det, hvis jeg enten aflevere eller henter på et andet tidspunkt end jeg "plejer". 

fx igår sagde jeg at Ida og Eigil kom tidligt idag, da både Rasmus og jeg møder tidligt(men det er også noget der sker en ud af 100 gange) eller aflevere Rasmus omkring det samme tidspunkt hver dag. Og jeg henter omkring det samme tidspunkt hver dag. 

 

Så siger som sagt kun noget hvis de enten hentes tidligere eller senere end de plejer, da Eigils lur så kan tilrettelægges/han kan tages op lidt før så han kan få noget at spise inden jeg henter ham, eller er gåturen på cirka 1,4 kilometer lang, hvis han er sulten hele vejen hjem 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

J går i dagpleje.

Nu hvor jeg er startet på arbejde har jeg sagt til DP, at jeg ca henter kl. 16 hver dag, og at min mand nogle gange kan hente lidt tidligere. Jeg har meddelt, at hvis vi henter inden kl. 15 sender jeg en SMS - men hun har ikke selv bedt mig om at gøre det.

Hvis andre henter ham skal vi give besked, og nogle gange har jeg eller farmor mulighed for at hente allerede kl. 12, og der giver jeg også altid besked om morgenen, så hun ikke lægger ham til eftermiddagslur kvart i 12 og vi står og skal hente ham ti minutter efter. :D

 

Jeg ville nok studse lidt hvis hun spurgte mig, hvornår vi hentede, hvis ikke der var en konkret årsag til det. Der er åbent til 16.45, og jeg synes faktisk ikke, at en "virksomhed" skal blande sig i, om man udnytter åbningstiden eller ej - heller ikke selvom, det er børn, der er handelsvaren. :D 

 

(Jeg har hørt ad bagveje, at der i andre DP-grupper og institutioner bliver "talt om" de stakkels børn, der altid bliver hentet i sidste øjeblik, og det synes jeg bare er så ærgerligt ... især fordi jeg er "en af dem" der har fuldtidsjob med en times transport hver vej, og det samme har min mand. Hvad skal vi lige gøre ved det - trylle?

Hvis der blev spurgt ind med sådan en undertone af kritik, ville jeg gå til en leder og klage.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Viborg har vi børnenet, hvor forældre kan (egentlig skal) skrive hvornår børnene hentes og hvem der henter. Især i vuggestue/børnehave bruges det meget fx ved sygdom til at se, hvor mange børn der fx forventes at være efter fx kl15 og så kan det være afgørende for, om der skal bruges ressourcer at en anden skal blive længere. 

 

I børnehaven bruges det også rigtig meget til at fortælle børn, hvornår de hentes. Rigtig mange spørger nemlig :)

 

I dagplejen hentede jeg altid ca samtidig, men fortalte altid hvis der var ændringer. 

 

Her i børnehaven har jeg tastet ind, men Silke Elia bliver pt hentet samtidig. Hun spørger selv hver morgen, hvornår hun bliver hentet og hvem der henter. Det betyder meget for hende at have 'styr' på dagen. 

 

Jeg synes det er helt i orden om at spørge om det. Måske man skulle sige det til opstartsamtale, at man gerne vil vide ca tidspunkt. Jeg har fx også altid ringet/skrevet til dp, hvis jeg af en eller anden grund skulle komme tidligere/senere. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Camille er der et system i børnehaven hvor man noterer hvornår man henter. Det er så de kan bruge pædagogerne bedst muligt - fx var der en fredag eftermiddag hvor en hel stue var til fødselsdag uden pædagoger. Så er det lidt dumt at være to der sidder der og glor jo.

Vi har en app, og kan notere det fra mobilen - vi har en standard uge, som vi kan rette i også skriver vi hvad tid og hvem der henter :) 

 

I legestuen med Leah, skal man sige hvornår hun hentes. 

Til dagplejemoren siger jeg det ikke - men jeg kommer tidligt kl 15(der vågner hun), og senest 15.45. 

Jeg siger hvis jeg VED jeg kommer tidligt eller sent.. :) men altså, igen; tidligt er kl 15, og sent kl 15.45. 

 

Min veninde der er dagplejemor, har en tavle hvor forældrene selv skal skrive både hvornår de aflevere og hvornår de henter - netop også pga planlægningen. Det synes jeg er fint. Det er ikke sådan at hun bliver irriteret hvis de henter 30 min senere - det er mere hvis de henter tidligere da hun jo fx sætter en aktivitet i gang :) 

det samme om morgen. Leah er lidt en træls en om morgen.. nogen gange kommer hun kl 7.30.. andre gange klokken 9. Det kan jeg godt mærke at dagplejemoren gerne ville have vidst på forhånd nogen gange... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, Camils said:

I min søns vuggestue er der en stor tavle med felter til hvert barn. Her er et felt til diverse (f.eks. har sovet dårligt, mangler tøj i kassen osv.), et til søvn, og et til afhentning. Jeg synes det fungerer så fint, for der er på ingen måde nogen sure miner, hvis man kommer før eller efter det skrevne tidspunkt. Det bliver mere set som en retningslinje, netop også så de kan tilrettelægge deres dag, og måske ved, hvor mange, der skal med ind til børnehaven (han går i integreret institution), hvis de bliver hentet sent :) 

 

Hos os er der på samme måde - bare et stk papir ved hver stue. Samme princip i bhv.

 

CE gik i dagpleje før vuggestuen og der spurgte hun hver dag. Jeg kan huske at dengang irriterende det mig lidt. Men det var ikke det hun spurgte men måden. For det var altid med en attitude og med begrundelsen om noget hun skulle privat bagefter. Som at hente hendes egne børn, købe et eller andet eller lign. Selvfølgelig skal hun hente sine unger men når der er aftalt åbne-lukketider så kan jeg ikke se hvordan det skal "gå ud over" os. Men planlægning af dagen synes jeg er fint

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres fortællinger :balloons Jeg er lettet over, at i hvert fald en del af jer synes at det er helt ok, men det er også en god øjenåbner, at nogen ikke bryder sig om det. Det skal helt sikkert være noget, jeg nævner fremover ved opstartssamtaler :)

 

Det med at bede om tidspunkt fordi man skal noget privat, det kan jeg altså ikke tro, at man må :unsure Det synes jeg i hvert fald er helt uhørt, og det er slet ikke dét jeg mener med at spørge.

 

Og jeg synes heller ikke, det er ok, at "snakke" om at det er synd for børn, at de er der længe eller blive sur, hvis man kommer senere end man sagde om morgenen. Generelt synes jeg, man bær forholde sig så neutralt som muligt til information om afhentning. Det er praktisk info, ikke noget, der er til forhandling eller til at have (ytre) holdninger til.

 

Til gengæld er jeg ikke helt enig i tanken om, at man er en "virksomhed", der ikke skal blande sig i, hvornår der kommer kunder. Jeg spørger jo langt henad vejen for børnenes skyld, og jeg kan ikke se, at man som forælder mister noget ved at informere dp så godt som man nu kan (medmindre man som forælder føler sig presset til ikke at bruge åbningstiden, men det synes jeg i så fald er et helt andet problem).

 

Anyway, tak alle sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Barbamama said:

Til gengæld er jeg ikke helt enig i tanken om, at man er en "virksomhed", der ikke skal blande sig i, hvornår der kommer kunder. Jeg spørger jo langt henad vejen for børnenes skyld, og jeg kan ikke se, at man som forælder mister noget ved at informere dp så godt som man nu kan (medmindre man som forælder føler sig presset til ikke at bruge åbningstiden, men det synes jeg i så fald er et helt andet problem).

 

 

Det er netop den vinkel på det, som jeg ikke bryder mig om.

Ikke at jeg personligt har oplevet det - men som jeg skrev, så sker det altså rundt omkring. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Barbamama said:

Tusind tak for jeres fortællinger :balloons Jeg er lettet over, at i hvert fald en del af jer synes at det er helt ok, men det er også en god øjenåbner, at nogen ikke bryder sig om det. Det skal helt sikkert være noget, jeg nævner fremover ved opstartssamtaler :)

 

Det med at bede om tidspunkt fordi man skal noget privat, det kan jeg altså ikke tro, at man må :unsure Det synes jeg i hvert fald er helt uhørt, og det er slet ikke dét jeg mener med at spørge.

 

Og jeg synes heller ikke, det er ok, at "snakke" om at det er synd for børn, at de er der længe eller blive sur, hvis man kommer senere end man sagde om morgenen. Generelt synes jeg, man bær forholde sig så neutralt som muligt til information om afhentning. Det er praktisk info, ikke noget, der er til forhandling eller til at have (ytre) holdninger til.

 

Til gengæld er jeg ikke helt enig i tanken om, at man er en "virksomhed", der ikke skal blande sig i, hvornår der kommer kunder. Jeg spørger jo langt henad vejen for børnenes skyld, og jeg kan ikke se, at man som forælder mister noget ved at informere dp så godt som man nu kan (medmindre man som forælder føler sig presset til ikke at bruge åbningstiden, men det synes jeg i så fald er et helt andet problem).

 

Anyway, tak alle sammen :)

Nu var det mig der skrev det med at blive spurgt hvis DP skal noget (privat) og det har været helt neutralt om der er mulighed for/om vi påtænker at hente inden kl 15.30 (fx) da hun så har mulighed for at komme med til xx. Kan man ikke nå at hente inden, er der ingen sure miner, men så er hun fri for at tilkalde vikar eller gå glip af sit barns S/H samtale. For mig er det helt ok og på linje med at spørge sin chef om det er ok man går 20 min før. Jeg vil hellere spørges om sådan noget, end at blive spurgt om hvornår jeg henter hver dag. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, BabyBlue said:

 

Det er netop den vinkel på det, som jeg ikke bryder mig om.

Ikke at jeg personligt har oplevet det - men som jeg skrev, så sker det altså rundt omkring. :)

 

Helt enig i at dét ikke er ok :) Men jeg tænker måske også lidt, at hvis en dp mugger over, at man bruger hele åbningstiden, så gør hun det nok uanset, om man fortæller det om morgenen eller ej :D Ej, jeg kan godt se det, og sådan skal det i hvert fald ikke være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Girl Next Door said:

Nu var det mig der skrev det med at blive spurgt hvis DP skal noget (privat) og det har været helt neutralt om der er mulighed for/om vi påtænker at hente inden kl 15.30 (fx) da hun så har mulighed for at komme med til xx. Kan man ikke nå at hente inden, er der ingen sure miner, men så er hun fri for at tilkalde vikar eller gå glip af sit barns S/H samtale. For mig er det helt ok og på linje med at spørge sin chef om det er ok man går 20 min før. Jeg vil hellere spørges om sådan noget, end at blive spurgt om hvornår jeg henter hver dag. 

 

Det var egentlig Little Miss' beskrivelse, jeg blev lidt forarget over :) Afhentning af egne børn, indkøb og andet "rutine" synes jeg som udgangspunkt at man skal have styr på kan foregå udenfor ens arbejdstid (eller klares af andre), men jeg er enig i, at der kan være (mere enkeltstående) situationer, hvor det kan være ok, at spørge om et barn, der måske plejer at blive hentet en time inden luk, også gør det dén dag, da man på den måde kan undgå at dp bruger en fridag og at barnet skal i gæste-dp. Det kan jo være win-win :)

 

Men i de tilfælde tænker jeg jo også at det er aftalt på forhånd, og er en anden situation end det med at spørge/fortælle om morgenen, hvornår barnet hentes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hendes svar var smuttet for mig. Ej det er heller ikke ok vil jeg sige. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

17 hours ago, Mifune said:

I min søns vuggestue er der en app til at tjekke ind og ud, og der kan man også angive afhentningstidspunkt. Tidspunktet for afhentningen er rimelig fast, så vi har skrevet det ind for alle ugedage, og så går jeg kun ind og ændrer det, når det er meget tidligere eller senere end normalt.

 

Den app bruger de vist også i vores institution. Vi skriver også ind i den hvis der er andre end os der henter. 

 

Hvis der er andre end os der henter plejer jeg i tillæg at sige det når vi afleverer, sådan for god ordens skyld. Ligesom jeg gør opmærksom hvis vi ved der er noget der er anderledes end det plejer. Et par enkelte gange har vi skulle direkte ud at rejse, og så har vi spurgt pænt om de mon kunne have en ren ble på ham og at han var klar kl. xx. Hvis jeg ved at han skal afleveres meget tidligere end han plejer, så informerer jeg også gerne om det eftermiddagen inden. 

 

Jeg tror faktisk jeg ville føle det som lidt pres hvis de tit spurgte hvornår vi henter. Måske fordi jeg er lidt følsom over at være på barsel og stadig aflevere min søn hver dag - og nogle dage hente ham sent. Men hvis de spurgte fordi der var en grund til det, altså at jeg fangede det var derfor de spurgte, ville jeg ikke have noget i mod det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min indvending mod tavlen i vores vugger er også kun, at jeg kan forstå, at nogen føler sig lidt/meget presset over at skulle skrive sit realistiske 16:20 ved siden af alle de deltidsarbejdendes 14:30 ;) og så lidt den snert af dårlig samvittighed jeg har, når jeg kommer 'for sent' i forhold til det anførte :rolleyes 

 

Min søn går i øvrigt en del op i, hvornår han mon bliver hentet, så jeg burde måske faktisk begynde at skrive det ind på børnehavens app :chin: 

 

Anyway, hvis du ved lejlighed sørger for at sikre dig, at dine forældre er på det rene med, hvorfor du spørger, så tænker heg, at det er 100% uproblematisk :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har app til både vs og børne have og den accepterer ikke indtjekning uden angivelse af hente tidspunkt.

Vi har kodet en standartd henter og hente tid som jeg så retter efter behov.

Vi skal tjekke dem ind da de bruger listen som kontrol i forhold til hvor mange børn der er i huset. 

 

Jeg synes meget bedre om app'en end de gamle lister netop da jeg også er en af dem med fuldtid plus transporttid,og mange på især tvillingernes stue er børn af studerende med tidligt fri.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dengang A startede i dp, aftalte vi, at vi altid gav besked om, hvornår han blev hentet og afleveret, men virkeligheden er, at det gør vi ikke :blush

Han bliver altid afleveret mellem 8.30 og 9, medmindre de skal noget. Feks tager de ofte på et andet bibliotek, og så skal han være der 8.10. Hun nævner det altid bare dagen før.

Jeg henter altid mellem 15.15 og 15.30, for så når han at spise frugt efter lur.

Pt går jeg jo hjemme, så der er ingen udsving, men da jeg arbejdede, afleverede H altid nogenlunde kl 8. Den kunne være kvart i eller kvart over, men det betyder nok ikke så meget ;) H fortalte for det meste om morgenen, hvem og hvornår han blev hentet.

 

Vores (private) dp har flere gange spurgt os om at hente inden et bestemt tidspunkt. Jeg synes, det er helt ok! Det har været ifm samtaler i børnehaven, undersøgelse på sygehuset, fødselsdag, afslutning i børnehave osv. For os er det heldigvis ikke noget problem, så når vi bare ved det i god tid, kan vi altid få det til at lade sig gøre. Vores dp er også mor, og sådan er det altså bare, hvis man spørger mig. Jeg ville selv være vanvittigt ked af at gå glip af vigtige samtaler omkring mit barn, så vi er selvfølgelig fleksible. Hun er det til gengæld også den anden vej rundt. Vi har en enkelt gang spurgt om at hente efter lukketid (hun lukke 16.30, og vi ville hente 16.50) og en enkelt gang har vi spurgt om at aflevere ti min før åbning. Det blev dog aldrig til noget, men hun sagde ja uden at tøve begge gange. Den fleksibilitet går begge veje og jeg elsker det! :loveshower 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og for at svare på dit spørgsmål :blush Jeg ville ikke have nogen som helst holdning til at hun spurgte. Det giver da så meget mening, at hun gerne vil vide det ift planlægning af dagen og andre forhold omkring barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER