Guest

Hostende børn - deling af gode råd

11 indlæg i dette emne

Datteren på 2,5 er nok en gang på 14 dage ramt af snot og hoste, denne gang værrer end første gang inkl let feber.

 

Hun hostede nok hver 30 sek hele eftermiddagen, til sidst gav jeg hende en en halv hostepille - som jeg ikke rigtig synes hjalp.

Så fik hun panodil inden hun kom i seng, fordi hun både har let feber og snotter meget.  

 

Jeg luftede rigtig godt ud på hendes værelse inden hun skulle op, vi har hævet sengen i hovedenden og stillet et grofthakket løg inde på værelset (advarsel det stinker!) 

 

Hun får stadig hosteanfald men ikke nær det omfang som hun havde inden vi puttede hende, jeg snotter selv, men det forsvinder da helt når man kommer ind på værelset. 

 

Nogen der har andre gode husmoder råd til de hostende børn? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad er en hostepille? :unsure

 

Ingen gode råd herfra. Synes ikke

der er noget der virker...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 minutes ago, Tumlepigen said:

Hvad er en hostepille? :unsure

 

Ingen gode råd herfra. Synes ikke

der er noget der virker...

 

Havde kun hoste tabletter liggende, det flydende var gået over dato sidst jeg ryddede op, så det var røget ud. 

 

Så derfor fik hun en halv pille som indlægssedlen foreskriver de må få når de er over to :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spørger lige dumt men har hun været tjekket hos lægen? 

Carl Emil hostede i flere uger sidste vinter og det vidste sig at han havde kold lungebetændelse/mycoplasma. 

 

Nå, men de råd vi bruger er:

- Suge næsen for snot og giv en ordenlig omgang saltvand efterfølgende (med ampul så du kan skylde godt. Spray hjælper ikke)

- Hævet senge gærde i hovedenden. Når hosten er rigtig slem sidder de næsten op og sover.

- Hakket rå løg i en skål under hovedenden af sengen

- Masser af frisk luft. Evt. også siddende ved vinduet på de tidspunkter det er allerværst. Også selvom der ikke er tale om falsk strubehoste

 

Hvis det fortsætter ville jeg bede om en henvisning til en børnelæge der har forstand på bronkitis/astmatisk bronkitis for at se om der skal behandling til. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

58 minutes ago, Little Miss said:

Spørger lige dumt men har hun været tjekket hos lægen? 

Carl Emil hostede i flere uger sidste vinter og det vidste sig at han havde kold lungebetændelse/mycoplasma. 

 

 

Hvis det fortsætter ville jeg bede om en henvisning til en børnelæge der har forstand på bronkitis/astmatisk bronkitis for at se om der skal behandling til. 

 

 

Nej hun er ikke tjekket ved lægen, sidste omgang havde hun 2-3 dage med hoste oge ellers bare snot. 

 

Og tror bare det er alm snot/hoste virus - over 80% af ungerne i min dagplejes gruppe er ramt af snot/hoste virus - mine søskende, min svigermor er jo også ramt. Så det er bare lige årstid herfor :) 

 

Men løget har haft kæmpe effekt (det stod bare inde på reolen og ikke under sengen - men hele 1 ettagen stank af det :) , hun hostede lidt fra 20-22 og så har jeg hørt hende hoste to gange i nat, hun har sovet 12 timer uafbrudt! :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Kia... said:

 

Nej hun er ikke tjekket ved lægen, sidste omgang havde hun 2-3 dage med hoste oge ellers bare snot. 

 

Og tror bare det er alm snot/hoste virus - over 80% af ungerne i min dagplejes gruppe er ramt af snot/hoste virus - mine søskende, min svigermor er jo også ramt. Så det er bare lige årstid herfor :) 

 

Men løget har haft kæmpe effekt (det stod bare inde på reolen og ikke under sengen - men hele 1 ettagen stank af det :) , hun hostede lidt fra 20-22 og så har jeg hørt hende hoste to gange i nat, hun har sovet 12 timer uafbrudt! :) 

Dejligt at løget virker. Det virker også altid hos os. Så må man tage pølsevognslugten med ;)

 

Angående om det blot er alm. hoste/snot kan det sagtens være alm. snot. Men tænk hvis det ikke er og det så ikke bliver behandlet? Min læge har altid sagt at værer det i længere tid skal det tjekkes. Sidste vinter var der jo også sindsyg mange der var ramt af mycoplasma :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt med på det skal tjekkes hvis det fortsætter :)

Men det skal også lige have chancen for at foretage sig inden vi smutter til lægen :) hendes feber har lagt sig efter panodilen i går aftes og er ikke retur endnu :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 minutes ago, Kia... said:

Jeg er helt med på det skal tjekkes hvis det fortsætter :)

Men det skal også lige have chancen for at foretage sig inden vi smutter til lægen :) hendes feber har lagt sig efter panodilen i går aftes og er ikke retur endnu :) 

Håber i slipper for et besøg hos lægen.

 

Vi var godt nok ramt hårdt sidste år. Det er bare ikke sjovt med alt det snot og hoste :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

14 minutes ago, Little Miss said:

Håber i slipper for et besøg hos lægen.

 

Vi var godt nok ramt hårdt sidste år. Det er bare ikke sjovt med alt det snot og hoste :(

 

Tak! 

Nej og i starten af januar var det opkast hun havde, så synes snart vi har haft sygedage nok. 

 

Har termin på onsdag, så hvis vi lige alle kunne blive friske igen inden lillesøster kommer, hun behøver ikke lige få sådan en omgang også.. 

 

Men jeg er imponeret over løgets virkning i nat - det bliver ikke sidste gang! Og det virker til hun har haft stor gavn af en ordentlig nats søvn! 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at have læst at det ikke er så godt med hostestillende saft/piller, fordi de helst skal hoste snot/slim væk fra lungerne :unsure 

 

Min ældste får noget astmaspray fordi han bliver ved og ved med at hoste. Han fejler ikke andet end noget virus med den hoste, han er tjekket flere gange. Men den spray virker rigtig godt på ham :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Stephi-moren said:

Jeg synes at have læst at det ikke er så godt med hostestillende saft/piller, fordi de helst skal hoste snot/slim væk fra lungerne :unsure 

 

Min ældste får noget astmaspray fordi han bliver ved og ved med at hoste. Han fejler ikke andet end noget virus med den hoste, han er tjekket flere gange. Men den spray virker rigtig godt på ham :) 

 

Nej man skal passe på med at stoppe alt deres hoste helt, fordi hosten præcis har en effekt - det kan faktisk præcis give lungebetændelse hvis man "doper" dem helt i hostesaft (og sig selv for den sagsskyld) 

 

Så man må give det for at give lidt ro, og da hun havde hostet i 20 min uafbrudt - der var ikke 2 mins pause, så turde jeg godt forsøge med lidt medicinsk hjælp :) 

 

hun får også hosteanfald i dag, men ikke konstant hoste - det er dejligt :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER